Bukefalos 28 år!

Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ibland blir dagen inte som man tänkt sig.
Lukas har ätit upp en leksak, kräkts upp en liten del av den men fortsätter kräks och mår uselt ;(

På bilden är jmf med en hel leksak..

Sitter i väntrummet på veterinärkliniken. Och han är inte ens galen i buren utan ligger och piper ynkligt. Aldrig trodde jag väl att jag skulle sakna paniken..

Sjukt orolig

Visa bifogad fil 43782

Hur har det gått? :heart
 
Småfröknarna har haft röjarskiva här hemma. Köksmattan och vardagsrumsmattan ihopskrynklade i varsitt hörn, nedrivna soffkuddar, bortsläpad dörrmatta som återfanns inne i badrummet, två söndertuggade kuvert i hallen. Fröknarna själva hittade jag utslagna i en varm kissekatthög i sängen. Ja det klart, efter att ha vänt upp och ned på halva lägenheten måste de ju vila och återhämta sig. :grin:

Alla blomkrukor har klarat sig i alla fall, och det fanns bozita kvar i skålen så kuverttuggandet kan inte skyllas på svält och lidande. Det är Brunetten som har den dåliga vanan att bita i papper... jag fattar inte grejen men gott är det tydligen. Hon äter det inte, bara biter och lämnar en massa små stansade hål i allting som ligger löst.
 
Senast ändrad:
Hur har det gått? :heart

Han har inte kräkts mer eller försökt kräkas. Han ligger hopprullad och ser ynklig ut. Han mår absolut inte bra och han vill inte ha något att äta, gosa eller någonting. Men är svårt att veta vad som är trött och vad som är sjuk. Han mår ju utan tvekan illa och mår utan tvekan obra. Dock varnade de hos vet att han antligen kommer vara trött, det är många och synnerligen otäcka/otrevliga saker för en liten katt med undersökningarna och behandlingarna.

Röntgen görs osederad och fasthållen, och tre projektioner innan kontrast och två efter. Kontrastmedel är ju flytande krita och des är en hel del se ska ha och det ges genom munnen och smakar fan, det spänner på en stor puckel med vätska subkutant och injektionen mot illamående "bränner som eld" tydligen.

Men jag skulle ju vilja se honom lite mer alert och "med I omgivningen" och åtminstone lite gosig. Dvs mer trött och mindre "jag mår skit". Han la sig under sängen när vi kom hem, sällsynt. Nu ligger han "framme" men..

Tänker att om han inte är piggare vid 20 så ringer jag Ultuna och hör. Är ju inte säkert de om vi kommer in ikväll gör mer än lägger i bur och observerar och då har han det ju bättre hemma.

Men jag tror tyvärr jag måste börja fundera på hur jag ställer mig till att öppna honom. Svaret tidigare och det spontana när jag åkte in idag var att Nej den katten utsätter jag inte för det, det är inhumant.

Sen när jag såg hur han var idag, visst det var för han inte mådde bra men ändå, så var jag inte lika säker på hur inhumant det skulle vara. Han var ju inte panikslagen och "galen" liksom. Tyckte undersökningarna var otäcka men det hade mina fröknar tyckt med.
Och om man opererar och allt går bra så när han mår bättre och börjar hata det får han ju komma hem rätt snart.

Så jag vet inte? Vill jag operera behöver jag fundera på ekonomin med. Han har bara 30 k i försäkring just för "jag skulle inte utsätta honom för djursjukhus"... På kliniken här om han behöver opereras på måndag så räcker de. Men jag tror inte de räcker så långt på Ultuna på jour...
 
Han har inte kräkts mer eller försökt kräkas. Han ligger hopprullad och ser ynklig ut. Han mår absolut inte bra och han vill inte ha något att äta, gosa eller någonting. Men är svårt att veta vad som är trött och vad som är sjuk. Han mår ju utan tvekan illa och mår utan tvekan obra. Dock varnade de hos vet att han antligen kommer vara trött, det är många och synnerligen otäcka/otrevliga saker för en liten katt med undersökningarna och behandlingarna.

Röntgen görs osederad och fasthållen, och tre projektioner innan kontrast och två efter. Kontrastmedel är ju flytande krita och des är en hel del se ska ha och det ges genom munnen och smakar fan, det spänner på en stor puckel med vätska subkutant och injektionen mot illamående "bränner som eld" tydligen.

Men jag skulle ju vilja se honom lite mer alert och "med I omgivningen" och åtminstone lite gosig. Dvs mer trött och mindre "jag mår skit". Han la sig under sängen när vi kom hem, sällsynt. Nu ligger han "framme" men..

Tänker att om han inte är piggare vid 20 så ringer jag Ultuna och hör. Är ju inte säkert de om vi kommer in ikväll gör mer än lägger i bur och observerar och då har han det ju bättre hemma.

Men jag tror tyvärr jag måste börja fundera på hur jag ställer mig till att öppna honom. Svaret tidigare och det spontana när jag åkte in idag var att Nej den katten utsätter jag inte för det, det är inhumant.

Sen när jag såg hur han var idag, visst det var för han inte mådde bra men ändå, så var jag inte lika säker på hur inhumant det skulle vara. Han var ju inte panikslagen och "galen" liksom. Tyckte undersökningarna var otäcka men det hade mina fröknar tyckt med.
Och om man opererar och allt går bra så när han mår bättre och börjar hata det får han ju komma hem rätt snart.

Så jag vet inte? Vill jag operera behöver jag fundera på ekonomin med. Han har bara 30 k i försäkring just för "jag skulle inte utsätta honom för djursjukhus"... På kliniken här om han behöver opereras på måndag så räcker de. Men jag tror inte de räcker så långt på Ultuna på jour...
Hoppas det löser sig till det bästa
Låter ju inte bra att han är så låg då
Lille Lukas
 
@Alexandra_W vet att du bor trångt, men kan du prova bädda åt honom någonstans där han verkligen kan få ”ligga ifred”? dvs som de naturligt gärna vill när de mår dåligt (även om det i sak är lugnt runtomkring dem i övrigt för det mänskliga ögat).
Tex en hylla i garderob? De läker och vilar bättre om de kan få gå undan lite 💜

Ang. tankar om operation osv. Jag tror du kommer känna vad som är ”rätt” när/om du ställs iför det. Och det finns gott hopp ännu att det inte nödvändigtvis kommer utveckla sig så 💜
 
@Alexandra_W vet att du bor trångt, men kan du prova bädda åt honom någonstans där han verkligen kan få ”ligga ifred”? dvs som de naturligt gärna vill när de mår dåligt (även om det i sak är lugnt runtomkring dem i övrigt för det mänskliga ögat).
Tex en hylla i garderob? De läker och vilar bättre om de kan få gå undan lite 💜

Ang. tankar om operation osv. Jag tror du kommer känna vad som är ”rätt” när/om du ställs iför det. Och det finns gott hopp ännu att det inte nödvändigtvis kommer utveckla sig så 💜

Han har ganska många skyddade ombonade ställen om han vill. Men väljer ligga i en hylla i sovrummet eller i trädet i köket. Han sover djupt så han verkar tillfreds rent så. Bara hans matte som stör genom att envist en gång i timmen väcka honom och se om han lever...

Pratat med Ultuna som sa att deras vet anser att han ska in akut nu - men de har intagningsstopp på akuten. Panik 😭 De hänvisade till annan klinik.

Jag ringde Strömsholm som tyckte att det är svårt på telefon och det är en jäkla lång resa för en sjuk katt. Börjar han kräkas igen trots sprutan så måste vi in, blir han sämre måste vi in. Men som nuläget är ansåg de han kunde vänta över natten om han är stabil och se hur mycket som är trött katt och hur mycket som är väldigt sjuk katt. Men han MÅSTE äta imorgon bitti annars måste han in då.

Känns sådär att få olika besked - att Ultuna tycker in nu och Strömsholm tycker kan vänta över natten så länge stabil. Samtidigt så att utsätta honom för 2 - 3 h resa I bur igen nu kommer inte gagna hans mående oavsett. Men om det är stopp så räknas ju varje timme.

Vad fan är oddsen kl 20 en fredagskväll att Ultuna har intagsstopp liksom. Aldrig varit med om förr :/
 
Jag tycker nog som S-Holm att så länge du bevakar och han inte är värre kan du nog ge det lite längre och åka till S-Holm under natten om det skulle bli tvär akut. Annars i morgon bitti om han inte är bättre.
Svårt att se vad Ulltuna bedömer är akut just nu faktiskt.

Så fruktansvärt hela läget 😞💕
 
Jag tycker nog som S-Holm att så länge du bevakar och han inte är värre kan du nog ge det lite längre och åka till S-Holm under natten om det skulle bli tvär akut. Annars i morgon bitti om han inte är bättre.
Svårt att se vad Ulltuna bedömer är akut just nu faktiskt.

Så fruktansvärt hela läget 😞💕

Det Ultuna bedömer är akut är att det kan vara stopp i tarmen pga leksaken och då behöver han opereras och då räknas varje timme.
 
Det Ultuna bedömer är akut är att det kan vara stopp i tarmen pga leksaken och då behöver han opereras och då räknas varje timme.

Ja ingen vet ju - men utifrån läget som sagt tycker jag S-Holm har en vettig syn på läget. Men ja - det är ju supersvårt att veta och ffa när du står mitt i och får konflikterande råd av klinikerna 😞

katten är utredd noggrant och hemskickad och har inte blivit sämre om än trött och nedstämd osv. Om du själv pallar att vaka över natten hade jag gjort det. Om du inte pallar utan känner dig lugnare av att hellre åka in hade jag gjort så .
 
Senast ändrad:
@Alexandra_W jag lider med dig och Lukas :cry: men veterinärer kan också ha fel. DV här sa också akut in på klinik för eventuell (antaglig) buköppning en fredagskväll. Medan andra vet sa avvakta. Megara var inte lika allvarlig som Lukas men det kan gå bra.

Edit: Sundsvall har också, visst bor du i Gävle?

Edit 2: Stockholm? Där har ju Albano och Bagis jour dygnet runt.
 
@Alexandra_W jag lider med dig och Lukas :cry: men veterinärer kan också ha fel. DV här sa också akut in på klinik för eventuell (antaglig) buköppning en fredagskväll. Medan andra vet sa avvakta. Megara var inte lika allvarlig som Lukas men det kan gå bra.

Edit: Sundsvall har också, visst bor du i Gävle?

Edit 2: Stockholm? Där har ju Albano och Bagis jour dygnet runt.

Sundsvall är en ännu längre resa och betydligt längre än till Strömsholm/Bagarmossen etc. Japp bor i Gävle, så närmsta dygnet runt öppna är Ultuna. Sen är det hugget som stucket ungefär med Strömsholm/Bagarmossen.

Albano är närmare än Bagarmossen men Albano har inte dygnet runt jour. Falun är närmare än alla nämnda men har inte heller dygnet runt jour.

Sen finns ju DV men de har inte kapacitet för sånt här ens om de har tid.

Måste vara en konstig dag idag. Vid lunch så jag ringde först Evidensia som meddelade att de kan inte ta emot i varken Sandviken eller Gävle, för de hade fått in massa akuta fall. Gävle djurklinin tyckte att vi har eg fullt men klart du får komma, vi löser det, och vi fick hjälp jättesnabbt.

Och sen då har Ultuna stopp redan kl 20.

Man känner sig rätt maktlös..
 
Ja ingen vet ju - men utifrån läget som sagt tycker jag S-Holm har en vettig syn på läget. Men ja - det är ju supersvårt att veta och ffa när du står mitt i och får konflikterande råd av klinikerna 😞

katten är utredd noggrant och hemskickad och har inte blivit sämre om än trött och nedstämd osv. Om du själv pallar att vaka över natten hade jag gjort det. Om du inte pallar utan känner dig lugnare av att hellre åka in hade jag gjort så .

Jo fast han är hemskickad med förhoppningen att bli bättre och väldigt mkt tumhållning. Och en CD-skiva med hans röntgenplåtar. Han är ju inte hemskickad med "det är ingen fara".

Men det är ju just det det är så svårt veta. Det kan vara hur lugnt som helst att vänta tills imorgon och bara onödig påfrestning åka inatt. Eller inte. Vet gör man inte förrän det sas är för sent.

För hans skull skulle jag önska det verkligen kunde vara lugnt så stackarn får vila och återhämta sig. Men jag förbannar mig själv att jag köpte den där jävla leksaksbollen, och skulle troligen förbanna mig ännu mer om han dör för jag väntade. Men jag skulle förbanna mig om jag släpade honom till Strömsholm och får svaret det finns inget att göra t ex. Så fel kan det bli oavsett.

Men så länge han inte verkar må ännu sämre får jag väl lita på Strömsholm.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 015
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 175
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
959
Senast: Bison
·
  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 016
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp