Bukefalos 28 år!

Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har pratat med en vän som jobbar på djursjukhus. De skickar till ombud men ser till att ägaren kan hämta direkt. Så risken är ju att det är det de försökt här med men som sagt missat informera om hämta direkt.

Hemleverans var inte ett alt, de sa bara att "det (min adress) är ju en lägenhet så då blir det ombud". Hämta på apoteket var inte heller ett alt, det är djurapoteket I Trollhättan och jag bor i Gävle. Det blev automatiskt det apoteket och det berättade vet redan innan. Sen såg jag receptet som vanligt vilket som helst e-recept men det var Trollhättan som automatiskt tog hand om det sen. Jag gjorde inget.

För min del hade de gärna fått skicka direkt till vet. Det är ju ändå dit jag, katt och vaccin måste ta oss. Dvs det finns ju inget värde skicka det direkt till mig ens. Men det vet ju inte apoteket såklart, de kan ju inte veta om det är första gången eller femte - dvs om jag sprutar själv eller om vet ska spruta

Men oavsett allt känns det så jäkla onödigt med tanke på tillverkmingstiden. Katten har ju tack och lov lindriga symptom just nu som kortison kontrollerar och hon kan ju utan problem stå på kortison 6 v till i väntan på nytt vaccin. Men ändå..

Ska ringa apoteket på måndag och höra vad de säger

Det låter verkligen som ett krångligt system och stor risk för att varorna blir för varma!
När jag själv beställer vaccin kan jag inte ens välja ombud, endast hämta på apotek eller hemleverans med en budfirma som har kylbil.
 
Jag tömde all sand och skurade lådorna. Bytet sand väldigt sällan då det går åt en kartong kattsand per kattlåda att byta. Dvs det blir 500 spänn så att säga. Torkade ut med Klorin innan jag fyllde sand. Nu är Mini (ragdollen) helt galen. Klorin får henne typ att minnas sina fertila dagar eller något för hon löprullar som en besatt, inkl i kattsand en 🙈

Hur ofta kastar ni all sand och har i ny? Mest nyfiken. Vet vissa gör det varje vecka. Men då lär man ju ha betydligt billigare sand tänker jag? När jag hade pellets bytte jag allt en gång i veckan men ett helt annat kilopris då.

Skurar lådorna gör jag oftare men då lägger jag tillbaka sanden sen. Nu bytte jag bara för att eliminera ev risk för återsmitta av spolmask. Lukas hade ju massa mask när han kom. Avmaskades. Tre månader senare spolmask igen. Avmaskades. Tre jävla månader senare spolmask igen. Inte varit ute alls.

Så nu skrev vet ut Profender till alla tre katterna. Och så har jag tvättat alla bäddar och filtar och fällar och fan och hans moster. Samt bytt sand och gjort ren lådan. Nu ska det fan inte kunna ske någon återsmitta iaf, om det var problemet (det tror eg ingen men det är ju en teoretisk möjlighet)
 
Jag tömde all sand och skurade lådorna. Bytet sand väldigt sällan då det går åt en kartong kattsand per kattlåda att byta. Dvs det blir 500 spänn så att säga. Torkade ut med Klorin innan jag fyllde sand. Nu är Mini (ragdollen) helt galen. Klorin får henne typ att minnas sina fertila dagar eller något för hon löprullar som en besatt, inkl i kattsand en 🙈

Hur ofta kastar ni all sand och har i ny? Mest nyfiken. Vet vissa gör det varje vecka. Men då lär man ju ha betydligt billigare sand tänker jag? När jag hade pellets bytte jag allt en gång i veckan men ett helt annat kilopris då.

Skurar lådorna gör jag oftare men då lägger jag tillbaka sanden sen. Nu bytte jag bara för att eliminera ev risk för återsmitta av spolmask. Lukas hade ju massa mask när han kom. Avmaskades. Tre månader senare spolmask igen. Avmaskades. Tre jävla månader senare spolmask igen. Inte varit ute alls.

Så nu skrev vet ut Profender till alla tre katterna. Och så har jag tvättat alla bäddar och filtar och fällar och fan och hans moster. Samt bytt sand och gjort ren lådan. Nu ska det fan inte kunna ske någon återsmitta iaf, om det var problemet (det tror eg ingen men det är ju en teoretisk möjlighet)
En till två gånger i månaden.
Tvättar dock inte med klorin.
Men jag har ju bara en katt och två lådor
 
Jag tömde all sand och skurade lådorna. Bytet sand väldigt sällan då det går åt en kartong kattsand per kattlåda att byta. Dvs det blir 500 spänn så att säga. Torkade ut med Klorin innan jag fyllde sand. Nu är Mini (ragdollen) helt galen. Klorin får henne typ att minnas sina fertila dagar eller något för hon löprullar som en besatt, inkl i kattsand en 🙈

Hur ofta kastar ni all sand och har i ny? Mest nyfiken. Vet vissa gör det varje vecka. Men då lär man ju ha betydligt billigare sand tänker jag? När jag hade pellets bytte jag allt en gång i veckan men ett helt annat kilopris då.

Skurar lådorna gör jag oftare men då lägger jag tillbaka sanden sen. Nu bytte jag bara för att eliminera ev risk för återsmitta av spolmask. Lukas hade ju massa mask när han kom. Avmaskades. Tre månader senare spolmask igen. Avmaskades. Tre jävla månader senare spolmask igen. Inte varit ute alls.

Så nu skrev vet ut Profender till alla tre katterna. Och så har jag tvättat alla bäddar och filtar och fällar och fan och hans moster. Samt bytt sand och gjort ren lådan. Nu ska det fan inte kunna ske någon återsmitta iaf, om det var problemet (det tror eg ingen men det är ju en teoretisk möjlighet)

Jag slänger inte särskilt ofta, däremot skurar jag ur lådan kanske varannan vecka, med grönsåpa och urine off och häller sedan tillbaka. Eftersom Megara går relativt ofta och det blir stora klumpar så fyller jag på nytt ofta så hon alltid har ett mycket tjockt lager. Varför hon sedan trots XXL låda envisas med att kissa mot kanten är mer än jag förstår. Men tack vare höga kanter så sprätter det inte ut alls.
 
Vill bara säga att min katt hade en liknande svulst precis vid ögat. Inte snyggt alls, men den var fullständigt ofarlig. Hon hade den i många år utan några problem.
Jag håller tummar och tår för att det din katt har är precis lika ofarligt!!!!

Våran gamla huskatt, hade också som kraterliknande finnar, som öppnade sig då och då, i nacken. Men vid ögat verkar inte så bekvämt.. lite som en vagel....
 
En till två gånger i månaden.
Tvättar dock inte med klorin.
Men jag har ju bara en katt och två lådor

Jag har också två lådor. Så fylls upp en låda är en kartong Everclean. Dvs blir 3 kartonger att byta båda, dvs 500 kr. Dvs skulle bli ohemult dyrt göra det två gånger per månad tex, 1000 kr I månaden. Men kanske jag som är snål? (sen tar det emot slänga fräsch sand med men främst är det snålhet)
 
Jag tömde all sand och skurade lådorna. Bytet sand väldigt sällan då det går åt en kartong kattsand per kattlåda att byta. Dvs det blir 500 spänn så att säga. Torkade ut med Klorin innan jag fyllde sand. Nu är Mini (ragdollen) helt galen. Klorin får henne typ att minnas sina fertila dagar eller något för hon löprullar som en besatt, inkl i kattsand en 🙈

Hur ofta kastar ni all sand och har i ny? Mest nyfiken. Vet vissa gör det varje vecka. Men då lär man ju ha betydligt billigare sand tänker jag? När jag hade pellets bytte jag allt en gång i veckan men ett helt annat kilopris då.

Skurar lådorna gör jag oftare men då lägger jag tillbaka sanden sen. Nu bytte jag bara för att eliminera ev risk för återsmitta av spolmask. Lukas hade ju massa mask när han kom. Avmaskades. Tre månader senare spolmask igen. Avmaskades. Tre jävla månader senare spolmask igen. Inte varit ute alls.

Så nu skrev vet ut Profender till alla tre katterna. Och så har jag tvättat alla bäddar och filtar och fällar och fan och hans moster. Samt bytt sand och gjort ren lådan. Nu ska det fan inte kunna ske någon återsmitta iaf, om det var problemet (det tror eg ingen men det är ju en teoretisk möjlighet)

1-2 ggr/år byter jag all sand. Beror på när det börjar lukta, trots att det är rengjort. Ibland skiftar jag så att jag låter det bli rätt lite sand i båda, häller över allt i en låda när jag gör rent och så häller jag helt ny i den ena. Sen får den andra vänta tills det är lite sand i den, då kastar jag den sanden och fyller på ren sand. Då behöver man inte byta båda samtidigt. Men jag har stora lådor och det går i minst 2 påsar i varje. Använder Olivers nu och det blir ca 300-375/låda att byta helt.
 
1-2 ggr/år byter jag all sand. Beror på när det börjar lukta, trots att det är rengjort. Ibland skiftar jag så att jag låter det bli rätt lite sand i båda, häller över allt i en låda när jag gör rent och så häller jag helt ny i den ena. Sen får den andra vänta tills det är lite sand i den, då kastar jag den sanden och fyller på ren sand. Då behöver man inte byta båda samtidigt. Men jag har stora lådor och det går i minst 2 påsar i varje. Använder Olivers nu och det blir ca 300-375/låda att byta helt.
Jag gör som du, men kör Everclean :)
 
Jag har också två lådor. Så fylls upp en låda är en kartong Everclean. Dvs blir 3 kartonger att byta båda, dvs 500 kr. Dvs skulle bli ohemult dyrt göra det två gånger per månad tex, 1000 kr I månaden. Men kanske jag som är snål? (sen tar det emot slänga fräsch sand med men främst är det snålhet)

Ska såklart stå 2 kartonger!

/Hon med salva I ögonen och halvblind
 
Jag älskar också Everclean. Av ekonomiska skäl har jag försökt byta flera gånger men nej. Slutar alltid med att jag går tillbaka. Jag brukar hamstra när de har erbjudande, åka runt till olika butiker, skicka in särbon osv 🙈

Tycker dock inte den dammar särskilt, dammfri är den ju inte men mindre än det mesta annat jag provat. Har extra strong clumping, den parfymerade.
 
Jag tömde all sand och skurade lådorna. Bytet sand väldigt sällan då det går åt en kartong kattsand per kattlåda att byta. Dvs det blir 500 spänn så att säga. Torkade ut med Klorin innan jag fyllde sand. Nu är Mini (ragdollen) helt galen. Klorin får henne typ att minnas sina fertila dagar eller något för hon löprullar som en besatt, inkl i kattsand en 🙈

Hur ofta kastar ni all sand och har i ny? Mest nyfiken. Vet vissa gör det varje vecka. Men då lär man ju ha betydligt billigare sand tänker jag? När jag hade pellets bytte jag allt en gång i veckan men ett helt annat kilopris då.

Skurar lådorna gör jag oftare men då lägger jag tillbaka sanden sen. Nu bytte jag bara för att eliminera ev risk för återsmitta av spolmask. Lukas hade ju massa mask när han kom. Avmaskades. Tre månader senare spolmask igen. Avmaskades. Tre jävla månader senare spolmask igen. Inte varit ute alls.

Så nu skrev vet ut Profender till alla tre katterna. Och så har jag tvättat alla bäddar och filtar och fällar och fan och hans moster. Samt bytt sand och gjort ren lådan. Nu ska det fan inte kunna ske någon återsmitta iaf, om det var problemet (det tror eg ingen men det är ju en teoretisk möjlighet)
Byter faktiskt aldrig ut sanden. Ser ingen mening med det.
 
Jag älskar också Everclean. Av ekonomiska skäl har jag försökt byta flera gånger men nej. Slutar alltid med att jag går tillbaka. Jag brukar hamstra när de har erbjudande, åka runt till olika butiker, skicka in särbon osv 🙈

Tycker dock inte den dammar särskilt, dammfri är den ju inte men mindre än det mesta annat jag provat. Har extra strong clumping, den parfymerade.

Jag vägrar parfymerad sand generellt, så jag har mest använt den enda oparfymerade dom har. Jag har gått igenom en hel del sandsorter på de 3 åren det gått sen Chloe fick astma och har märkt att EC är en av de värsta när det gäller damm. Men man säger ju att det är dammet som binder lukten bäst...
 
Jag använder Everwood växtfiber. Luktar bara lite sågspån och dammar i princip inte alls. Enda problemet är väl att eftersom det är ganska grova (men mjuka) korn så blir det stora klumpar och går åt mycket strö. Men eftersom det bara är Megara så är det ok. 2 30 liter påsar räcker fyra månader eller så, så inte alltför blodigt.

Däremot att byta all sand går det åt nästan en halv påse, eftersom lådan är så stor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Min nuvarande kattfröken börjar bli till åren och jag börjar överväga att flytta från landet och bli stadsbo, så jag börjar så smått...
2
Svar
24
· Visningar
675
Senast: MJLee
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 092
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 264
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 013
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp