Bukefalos 28 år!

Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag använder Everwood växtfiber. Luktar bara lite sågspån och dammar i princip inte alls. Enda problemet är väl att eftersom det är ganska grova (men mjuka) korn så blir det stora klumpar och går åt mycket strö. Men eftersom det bara är Megara så är det ok. 2 30 liter påsar räcker fyra månader eller så, så inte alltför blodigt.

Däremot att byta all sand går det åt nästan en halv påse, eftersom lådan är så stor.

Får inte fram nått på google när jag söker. Var hittar du den?
 
Tigerino gillade jag inte alls. Dammade mer än Everclean, sämre klumpar, sämre lukt kontroll och sand verkligen överallt för det är så små små korn. Tyvärr.
 
Tigerino gillade jag inte alls. Dammade mer än Everclean, sämre klumpar, sämre lukt kontroll och sand verkligen överallt för det är så små små korn. Tyvärr.
Jag har mina kattlådor i HOL-möbler från IKEA :) Slipper damm och sand överallt :) Håller inte med om klumparna och lukten. När vi hade Everclean så blev det enorma kissklumpar för det klumpade sig så sakta. Med Tigerino är de mycket mindre, den klumpar sig snabbare.
 
Jag har också bytt till Greenwood(tack vare @MJLee :D) och har ännu inte behövt byta allt. Har 3 XXL-lådor på två katter och fyller upp ordentligt. Det blir typ aldrig blött ner i botten och alla ryms ordentligt och kissar inte på kanterna. Innan har jag tömt och skurat när det luktat smutsigt trots att det är nystädat.
 
Jag har mina kattlådor i HOL-möbler från IKEA :) Slipper damm och sand överallt :) Håller inte med om klumparna och lukten. När vi hade Everclean så blev det enorma kissklumpar för det klumpade sig så sakta. Med Tigerino är de mycket mindre, den klumpar sig snabbare.

Jag slipper dammet också. Har båda lådorna inbyggda. Men tycker inte om att det dammar när man häller upp, och ffa vill jag katterna ska slippa damm när de krafsar. Två är seriösa grävare.

Kan kanske beror på katt hur effekten blir. Här var det sämre än Icas kattsand.

Sand överallt får jag lite oavsett. Långhårig katt och två som far som skjutna ut en kanon ut lådan. Har en låda mot vägg med en dm till vägg och matta utanför men de lyckas ändå dra ut sand 🙈

Den i Hol så där inne ligger matta och utanför ligget matta. Men där är det fritt att springa rakt ur.
 
Jag har mina kattlådor i HOL-möbler från IKEA :) Slipper damm och sand överallt :) Håller inte med om klumparna och lukten. När vi hade Everclean så blev det enorma kissklumpar för det klumpade sig så sakta. Med Tigerino är de mycket mindre, den klumpar sig snabbare.

Har inte haft en tanke på dom möblerna! Enligt måtten ser det ju tom ut som att jag kommer kunna få plats med vår stora låda med tak! Tack för att du nämnde det :D

På tal om kattsand, jag hade ju helst föredragit en vanlig lerbaserad sand då jag tycker det är mer lättstädat i lådan. Men jag har inte hittat en enda sand som inte dammar eller dras runt i resten av huset, verkar vara lite antingen eller. Det enda som funkar här är Cat's Best.
 
Maken var nära på att beställa en sån här :laugh:
Skärmavbild 2020-02-10 kl. 09.51.33.png
Tror han är trött på omsättningen av kattlådor här hemma haha, jag blir aldrig nöjd.
 
Jag tömde all sand och skurade lådorna. Bytet sand väldigt sällan då det går åt en kartong kattsand per kattlåda att byta. Dvs det blir 500 spänn så att säga. Torkade ut med Klorin innan jag fyllde sand. Nu är Mini (ragdollen) helt galen. Klorin får henne typ att minnas sina fertila dagar eller något för hon löprullar som en besatt, inkl i kattsand en 🙈

Hur ofta kastar ni all sand och har i ny? Mest nyfiken. Vet vissa gör det varje vecka. Men då lär man ju ha betydligt billigare sand tänker jag? När jag hade pellets bytte jag allt en gång i veckan men ett helt annat kilopris då.

Skurar lådorna gör jag oftare men då lägger jag tillbaka sanden sen. Nu bytte jag bara för att eliminera ev risk för återsmitta av spolmask. Lukas hade ju massa mask när han kom. Avmaskades. Tre månader senare spolmask igen. Avmaskades. Tre jävla månader senare spolmask igen. Inte varit ute alls.

Så nu skrev vet ut Profender till alla tre katterna. Och så har jag tvättat alla bäddar och filtar och fällar och fan och hans moster. Samt bytt sand och gjort ren lådan. Nu ska det fan inte kunna ske någon återsmitta iaf, om det var problemet (det tror eg ingen men det är ju en teoretisk möjlighet)
Jag kör toa-lätt till Sparky, hon gillar det bäst. Eftersom det är billigt billigt så byter jag sand helt ca en gång i månaden. Skurar med klorin ca en gång i månaden. :up:
 
Förresten ni som har dom där HOL möblerna, har ni sågat ut ingång i sidan eller i taket? Skulle man kunna få se en bild på hur ni gjort? :)
 
Jag har mina kattlådor i HOL-möbler från IKEA :) Slipper damm och sand överallt :) Håller inte med om klumparna och lukten. När vi hade Everclean så blev det enorma kissklumpar för det klumpade sig så sakta. Med Tigerino är de mycket mindre, den klumpar sig snabbare.

Fast just att vi stänger in lådorna gör ju att dammet blir mer koncentrerat för katten att andas in? Jag hade inte behövt vara lika noga om mina lådor stått öppet utan huv.
 
Fast just att vi stänger in lådorna gör ju att dammet blir mer koncentrerat för katten att andas in? Jag hade inte behövt vara lika noga om mina lådor stått öppet utan huv.
Katten är där i typ 30 sekunder och det är ju inte så att dammet flyger omkring konstant? Det är när man fyller på och när de krafsar över. Så fort mina krafsat över så drar de, handlar om max 5 sekunder. Sedan dammar inte min kattsand så mycket, har aldrig haft problem även när jag haft öppna lådor.
 
Katten är där i typ 30 sekunder och det är ju inte så att dammet flyger omkring konstant? Det är när man fyller på och när de krafsar över. Så fort mina krafsat över så drar de, handlar om max 5 sekunder. Sedan dammar inte min kattsand så mycket, har aldrig haft problem även när jag haft öppna lådor.

Nä, men så fort de börjar krafsa yr dammet och de flesta katterna krafsar ett par sekunder i alla fall. Mina går gärna in precis när jag fyllt på sand eller gjort rent också.

Men som sagt, jag har en astmakatt och har fått börja tänka på sånt mer noga. Öppna lådor hade nog varit bäst för henne, då stör inte dammet nått alls.
 
Jag tömde all sand och skurade lådorna. Bytet sand väldigt sällan då det går åt en kartong kattsand per kattlåda att byta. Dvs det blir 500 spänn så att säga. Torkade ut med Klorin innan jag fyllde sand. Nu är Mini (ragdollen) helt galen. Klorin får henne typ att minnas sina fertila dagar eller något för hon löprullar som en besatt, inkl i kattsand en 🙈

Hur ofta kastar ni all sand och har i ny? Mest nyfiken. Vet vissa gör det varje vecka. Men då lär man ju ha betydligt billigare sand tänker jag? När jag hade pellets bytte jag allt en gång i veckan men ett helt annat kilopris då.

Skurar lådorna gör jag oftare men då lägger jag tillbaka sanden sen. Nu bytte jag bara för att eliminera ev risk för återsmitta av spolmask. Lukas hade ju massa mask när han kom. Avmaskades. Tre månader senare spolmask igen. Avmaskades. Tre jävla månader senare spolmask igen. Inte varit ute alls.

Så nu skrev vet ut Profender till alla tre katterna. Och så har jag tvättat alla bäddar och filtar och fällar och fan och hans moster. Samt bytt sand och gjort ren lådan. Nu ska det fan inte kunna ske någon återsmitta iaf, om det var problemet (det tror eg ingen men det är ju en teoretisk möjlighet)

Jag har använt greenwoods alternativt cats best eko, men nu gått över till super benek corn cat.

Tömmer nästan aldrig helt utan ser till att det är ordentligt med sand i lådan så att kisset aldrig når botten. Rensar två gånger dag ungefär och fyller på nån gång i veckan. Det är verkligen dryg sand som räcker länge!

Tar av taket på lådan, sköljer och skrubbar av det en gång i veckan, samt torkar bort ev damm och sådant i lådan ovanför sanden. Sist jag tömde hela var i julas då jag väntade in en sand leverans och tänkte att kissarna får kissa slut på sanden jag hade. Men även då var botten i lådan helt fräsch, lite damm bara, inga urinfläckar eller liknande.
 
Katten är där i typ 30 sekunder och det är ju inte så att dammet flyger omkring konstant? Det är när man fyller på och när de krafsar över. Så fort mina krafsat över så drar de, handlar om max 5 sekunder. Sedan dammar inte min kattsand så mycket, har aldrig haft problem även när jag haft öppna lådor.

Det där är så olika. Min ena tar gott om tid på sig för att göra sin toalett. Det ska krävas och fixas, sedan kissas, och sedan krävas och fixas igen, för att sedan gärna principgrävas lite på golvet precis utanför lådan också.
 
Det där är så olika. Min ena tar gott om tid på sig för att göra sin toalett. Det ska krävas och fixas, sedan kissas, och sedan krävas och fixas igen, för att sedan gärna principgrävas lite på golvet precis utanför lådan också.
Förra katten klev i, gjorde sina behov, krafsade över en liten skvätt - jättenoga med att inget kom utanför lådan, klev ur och skakade tassarna. Mycket behändigt! :up:
Nuvarande katt går in, krafsar i 10 minuter, går ut, viker en flärp på mattan utanför, sedan in och krafsa lite till. Sedan kan hon göra sina behov. Efter krafsar hon runt i säkert tio minuter till, ser till att det mesta hamnar utanför, för att avsluta med att krafsa ihop mattan till en korv där exakt en liten flärpkant ska hänga lite innanför lådan. SEN är hon klar. :cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 042
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 215
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Bison
·
  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 507
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp