Kattsnack #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Distriktsvetrinären, de kör ju ut till folk på landet, kan de även köra ut till folk som bor i lägenheter? Jag skulle behöva vaccinera Alice och ge henne en liten seniorkoll, men har dåligt med möjligheter till att åka till någon veterinär. Plus att hon hatar att åka.
 
Distriktsvetrinären, de kör ju ut till folk på landet, kan de även köra ut till folk som bor i lägenheter? Jag skulle behöva vaccinera Alice och ge henne en liten seniorkoll, men har dåligt med möjligheter till att åka till någon veterinär. Plus att hon hatar att åka.
Googlade och hittade ett par veterinärer som kör hem i Stockholms län :up: Det vore nog mycket lugnare för Alice även om hon är rädd för främlingar, går åtminstone snabbare över!
 
Distriktsvetrinären, de kör ju ut till folk på landet, kan de även köra ut till folk som bor i lägenheter? Jag skulle behöva vaccinera Alice och ge henne en liten seniorkoll, men har dåligt med möjligheter till att åka till någon veterinär. Plus att hon hatar att åka.

Ja de kan komma hem men det är svindyrt.
 
Googlade och hittade ett par veterinärer som kör hem i Stockholms län :up: Det vore nog mycket lugnare för Alice även om hon är rädd för främlingar, går åtminstone snabbare över!
Åh, jag tog hem vet för vaccination gången innan senast. Det gick otroligt dåligt. Alla katterna, som normalt är gudasnälla hos veterinären, flippade totalt och Disa höll på att bita veterinären. Vet sa att det kan bli så när dom är i sin hemmiljö och det blir obehagligt, att dom blir kaxiga och tjafsar istället för att frysa och avvakta som är vanligt när man tagit dom till en lite mer otrygg miljö(kliniken). Det blev långt mer stressigt för dom än vad det hade varit att åka, så jag rekommenderar verkligen att fundera ordentligt innan. 😬
 
Åh, jag tog hem vet för vaccination gången innan senast. Det gick otroligt dåligt. Alla katterna, som normalt är gudasnälla hos veterinären, flippade totalt och Disa höll på att bita veterinären. Vet sa att det kan bli så när dom är i sin hemmiljö och det blir obehagligt, att dom blir kaxiga och tjafsar istället för att frysa och avvakta som är vanligt när man tagit dom till en lite mer otrygg miljö(kliniken). Det blev långt mer stressigt för dom än vad det hade varit att åka, så jag rekommenderar verkligen att fundera ordentligt innan. 😬

Som "motvikt" så min superrädda Y som klöste av sig klorna I buren och hos vet låg platt som en pannkaka av rädsla, och inte ens behövde hållas för blodprov för han bara låg där. Han avlivades hemma för att slippa stressen med transport och vetbesök, och var trygg och som vanligt när vet hanterade då.

Han var dock toksnäll till sin natur och jag kunde göra vad som helst med honom i vardagen. Inkl klippa med klippmaskin osv. Dvs han var inte en katt som utåtagerade mot människor vid obehag övht.

Så tycker det är jättebra peka på risken hemma, och fundera igenom innan. Men ville bara ge ett positivt ex med.
 
Hmm.. Min katt är rädd för främlingar även när de kommer hem till oss så jag tänker att hon borde ändå vara rädd, men att det skulle innebära kortare tid. Dvs snabbare återhämtning.
Kan ju vara värt att prova under ett litet besök med en vanlig vaccin och koll då kanske.
 
Åh, jag tog hem vet för vaccination gången innan senast. Det gick otroligt dåligt. Alla katterna, som normalt är gudasnälla hos veterinären, flippade totalt och Disa höll på att bita veterinären. Vet sa att det kan bli så när dom är i sin hemmiljö och det blir obehagligt, att dom blir kaxiga och tjafsar istället för att frysa och avvakta som är vanligt när man tagit dom till en lite mer otrygg miljö(kliniken). Det blev långt mer stressigt för dom än vad det hade varit att åka, så jag rekommenderar verkligen att fundera ordentligt innan. 😬
Hur är dina katter när det kommer hem främlingar till er i vanliga fall?
 
Megara tror jag nog inte det spelar så stor roll faktiskt. Nu har jag inte behövt ta hem vet tack och lov och hon reser bra, så jag betalar avgift till Djurambulansen i Stockholm och har mina två (tror jag?) gratisresor om det behövs akut. Iaf var hon lika arg hos veterinären som hon är hemma...
 
Hur är dina katter när det kommer hem främlingar till er i vanliga fall?

Jag har typ aldrig gäster så main coonerna blir lite förskräckta först 😂 men det övergår ganska snabbt i nyfikenhet. Sixten älskar alla människor direkt. Det var vår gamla vanliga husveterinär som allihopa träffat innan(och gillat! Fortsatte åka dit när jag flyttade från orten för att dom tyckte om honom så) när vi åkt till kliniken. Jag får/fick ju också hantera mina precis som Alex (med klippmaskin, gräva runt i munnen osv) så jag blev milt utryckt förvånad när dom lackade allihopa. 😅 men om Alice tycker det är fruktansvärt oavsett kan det ju absolut vara värt ett försök! Kortare återhämtning som du säger. :) Jag tog ju bara hem vet för att slippa släpa tre burar på landsvägsbussen dvs min egen bekvämlighet.
 
Annars var Alice också lös i magen för ett par dagar sedan :crazy: Hon hade lite fast i pälsen där bak efter en liten riktigt lös grej så efter ha klippt bort det värsta så tog jag en våtservett, en intim som jag använder till mitt eget underliv dvs utan alkohol och parfym så den var mild tänkte jag, och torkade henne lite grann. Det hjälpte mycket men det var nog en dum idé då hon slickar ju sig därbak också, hon spydde ganska rejält under natten efter det. (Hon mår bättre nu dock! Bajset håller på att bli lite mera normalt nu.)

Men det var så mycket lättare med det än att ta toalettpapper och försöka torka henne därbak, så jag undrar om det finns våtservetter som är "säkra" att få i sig. Jag menar, kanske som man använder till barn? Har för mig att jag sett föräldrar torka av sina småbarn runt ansiktet och händerna med våtservetter? 🤔
 
Man vet att man är kattägare när man blir rörd över att katten håller kvar huvudet och spinner när hon får något i ögat och jag smeker bort all vätska och päls ur vägen från ögonen :angel::love::rofl:
Man får en reaktion som i "Hon LITAR på mig!!! :banana:😍😍😍"
 
Annars var Alice också lös i magen för ett par dagar sedan :crazy: Hon hade lite fast i pälsen där bak efter en liten riktigt lös grej så efter ha klippt bort det värsta så tog jag en våtservett, en intim som jag använder till mitt eget underliv dvs utan alkohol och parfym så den var mild tänkte jag, och torkade henne lite grann. Det hjälpte mycket men det var nog en dum idé då hon slickar ju sig därbak också, hon spydde ganska rejält under natten efter det. (Hon mår bättre nu dock! Bajset håller på att bli lite mera normalt nu.)

Men det var så mycket lättare med det än att ta toalettpapper och försöka torka henne därbak, så jag undrar om det finns våtservetter som är "säkra" att få i sig. Jag menar, kanske som man använder till barn? Har för mig att jag sett föräldrar torka av sina småbarn runt ansiktet och händerna med våtservetter? 🤔

Jag torkar med babyservetter. Jag tror hon kräktes av annat än våtservetten. Kanske av samma anledning som diarren?
 
Megara tror jag nog inte det spelar så stor roll faktiskt. Nu har jag inte behövt ta hem vet tack och lov och hon reser bra, så jag betalar avgift till Djurambulansen i Stockholm och har mina två (tror jag?) gratisresor om det behövs akut. Iaf var hon lika arg hos veterinären som hon är hemma...
Svenska djurambulansen är alltid gratis för alla, det är frivilligt att donera pengar :)
 
Jag torkar med babyservetter. Jag tror hon kräktes av annat än våtservetten. Kanske av samma anledning som diarren?
Det är såklart möjligt, jag blev lite osäker hur "nyttigt" det var att få i sig lite av vätskan från de där våtservetterna. Men de är ju anpassade för underliv så jag tänkte att de inte kan vara alltför farliga...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
934
Senast: Keb71
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
0
· Visningar
173
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
9 578
Senast: Kilauea
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
893
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp