Kattsnack #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och om du tar den andra metoden, hur reagerade hon då? Alltså helt enkelt att det här ska göras, punkt. Oavsett om katten tänker medverka till att det blir en behaglig upplevelse eller ej.

Jag tror jag skrivit det förr men jag gullade ju med kamningen av Mini. Slutade med att jag fick kamma mindre och mindre del av katten. När den lilla fröken bet mig fick jag nog. Sen kammade jag. Katten ålade, morrade och vrålade (hon är bra på drama) och jag höll i och kammade.

Nu kan jag utan slagsmål kamma hela katten igen. Hon avskyr kamning av bakdelen men det får som vara så, prio är att det går att kamma utan blodvite. Jag hade då det är en ragdoll önskat hon skulle tycka det var åtminstone okej, men det gör hon inte.

Lukas ser kloklipp som lattjo lajbans. Han spinner så det dånar och har börjat se det som lek. Man kan lekbita I tången, grabba mattes händer, rulla runt osv och spinna så det dånar. Skitrolig lek matte. Så även han fick finna sig i att matte höll och klippte. Nu har han återgått till att bara spinna och tvångsgosa saxen men slutat se det som en lattjo lajban lek och tugga på mattes händer (mycket mjukt och fint men det är ändå helt och hållet inte okej)

Jag är för godis och gull, men om det inte ger önskad effekt får man överge det. Så inte de dresserar matte och inte tvärtom.

När Mini bet mig hörde jag av mig till uppfödaren som ägde henne innan (vi har god kontakt) kring hur resonera, bara bortklemad eller kan hon ha ont? Fd ägaren och hennes make funderade en liten stund och tyckte "99% drama och att hon kan, skulle hon ha ont skulle du märka det när du klämde igenom. Låt henne inte vinna"
Och det var ju vad jag eg kände själv, men just för jag så gärna vill kamma ska vara trevligt eller åtminstone okej började jag lite ändå ursäkta henne och leta anledningar.

Kloklipp är max ett par minuters obehag varannan vecka. Kamning likaså. Det kan och får de tolerera även om de anser det är ett extremt övergrepp på deras ömtåliga små själar. det kan inte få bli en grej där man blir skadad, har ont i magen osv. Så jag hoppas verkligen du får ordning på det med din lilla bruna ♥
Jag har också försökt med att få till kamning som en gosstund med min Alice men det är skillnad på gos-kamma och borsta.
Hon kan fräsa och ibland bitas, men borstad ska hon bli :devil: (Fast jag försöker lägga av innan hon blir alltför sur, utan att lära henne att det hjälper att bitas :cautious:)
Dock så är jag så elak och gör det när hon hoppar upp i mitt knä och vill gosa :angel: vilket resulterar i en förvirrad katt som är nöjd med att hon får uppmärksamhet när hon bett om det men på helt FEL ställen :cautious: Jag hinner lite grann då iallafall 😅
 
Jag har också försökt med att få till kamning som en gosstund med min Alice men det är skillnad på gos-kamma och borsta.
Hon kan fräsa och ibland bitas, men borstad ska hon bli :devil: (Fast jag försöker lägga av innan hon blir alltför sur, utan att lära henne att det hjälper att bitas :cautious:)
Dock så är jag så elak och gör det när hon hoppar upp i mitt knä och vill gosa :angel: vilket resulterar i en förvirrad katt som är nöjd med att hon får uppmärksamhet när hon bett om det men på helt FEL ställen :cautious: Jag hinner lite grann då iallafall 😅

Även Mini ser skillnad på goskamning och tortyrkamning. Kamma kragen är myyysigt och jättefint. Gärna varje dag. Bakre halvan av katten är ren tortyr och djurplågeri. Logiska djur ;)
 
Det är uppenbart inte den manlige fyrbenta som styr här.

Lukas sa till att vattnet var slut.
Matte fyller vatten.
Tanterna dricker vatten.
Länge.
Lukas får vänta.
Länge.
Och sedan dricka när båda Tanterna sent omsider druckit klart. Jag är rätt säker båda satt och slabbade med vattnet bara för att en god stund.

Han både satte sig och la sig och väntade tillslut. Tio minuter ansåg Fröknarna det tog att stilla deras enoooorma törst. De sista sju minuterna stirrandes på Lukas under tiden..
IMG_20200526_120622.jpg
 
Det är uppenbart inte den manlige fyrbenta som styr här.

Lukas sa till att vattnet var slut.
Matte fyller vatten.
Tanterna dricker vatten.
Länge.
Lukas får vänta.
Länge.
Och sedan dricka när båda Tanterna sent omsider druckit klart. Jag är rätt säker båda satt och slabbade med vattnet bara för att en god stund.

Han både satte sig och la sig och väntade tillslut. Tio minuter ansåg Fröknarna det tog att stilla deras enoooorma törst. De sista sju minuterna stirrandes på Lukas under tiden.. Visa bifogad fil 51434
Klok katt som vet hur det ligger till :sneaky::rofl:
 
Det är uppenbart inte den manlige fyrbenta som styr här.

Lukas sa till att vattnet var slut.
Matte fyller vatten.
Tanterna dricker vatten.
Länge.
Lukas får vänta.
Länge.
Och sedan dricka när båda Tanterna sent omsider druckit klart. Jag är rätt säker båda satt och slabbade med vattnet bara för att en god stund.

Han både satte sig och la sig och väntade tillslut. Tio minuter ansåg Fröknarna det tog att stilla deras enoooorma törst. De sista sju minuterna stirrandes på Lukas under tiden.. Visa bifogad fil 51434
Alltså Lukas! :arghh: :love: Hur kan jag vara så kär i en liten katt jag bara känner över Internet? Han verkar så himla rar. :love::heart
 
Alltså Lukas! :arghh: :love: Hur kan jag vara så kär i en liten katt jag bara känner över Internet? Han verkar så himla rar. :love::heart
Eller hur!! :love:

Varje katt som kan deala med en divig ragdoll är en katt värd sin vikt i guld (säger jag vis av erfarenhet) :D

Lukas är en av de katter som gör mig bara mera sugen på att få ha en hankatt någon gång, jag vill veta hur det är utan att leva med en diva-personlighet :cautious:
 
Alltså Lukas! :arghh: :love: Hur kan jag vara så kär i en liten katt jag bara känner över Internet? Han verkar så himla rar. :love::heart

Han är rar. Sen är han ett pain in the ass på Tanterna en hel del med. Han har en helt annan energinivå, och framförallt jävligt svårt fatta när det är nog.

Det kombinerat med att ragdollen är en dramaqueen av rang som beter sig som om döden är nära för minsta lilla gör henne till en hialöst rolig leksak. Siamesen hat övergått till "men är du trög nu igen?" och ignorans. Så hon är inte utsatt. Han provar, hon reagerar inte och han låter bli.

Men den där pip- och skrikleksaken - helt oemotståndlig!
 
Eller hur!! :love:

Varje katt som kan deala med en divig ragdoll är en katt värd sin vikt i guld (säger jag vis av erfarenhet) :D

Lukas är en av de katter som gör mig bara mera sugen på att få ha en hankatt någon gång, jag vill veta hur det är utan att leva med en diva-personlighet :cautious:

Sista stycket. Det är faktiskt något som är sjukt positivt. Det är en helt annan sak att ha en "du och jag Alfred" katt, som är nöjd med det mesta och allmänt tycker tillvaron är skön. Och som kommer över ev trauman på två minuter eller en skinkbit. Jämfört med lättkränkta spattiga divor som är djuuuupt kränkta varje kvart och tar fjorton dagar på sig att på nåder ta dig tillbaka ;)
 
Sista stycket. Det är faktiskt något som är sjukt positivt. Det är en helt annan sak att ha en "du och jag Alfred" katt, som är nöjd med det mesta och allmänt tycker tillvaron är skön. Och som kommer över ev trauman på två minuter eller en skinkbit. Jämfört med lättkränkta spattiga divor som är djuuuupt kränkta varje kvart och tar fjorton dagar på sig att på nåder ta dig tillbaka ;)
Du får mig inte att längta mindre direkt :arghh::rofl:
 
Mina föräldrar kom hem idag för att hämta mera kläder och Alice blev visst lite rädd, högst troligen pga hon förväntade sig att hunden skulle komma efter. Och nästa gång de kom in så hade hon förväntansfullt kollat om det var jag nu, när jag kom hem så såg jag att hon satt i mitt fönster och spanade (efter mig kanske) och kom villigt när jag ropade.
:cry: Hon visar så tydligt att hon inte trivs med att bo med hunden och allra helst vill bo med bara mig 💔
 
Sista stycket. Det är faktiskt något som är sjukt positivt. Det är en helt annan sak att ha en "du och jag Alfred" katt, som är nöjd med det mesta och allmänt tycker tillvaron är skön. Och som kommer över ev trauman på två minuter eller en skinkbit. Jämfört med lättkränkta spattiga divor som är djuuuupt kränkta varje kvart och tar fjorton dagar på sig att på nåder ta dig tillbaka ;)
Fast till Alices försvar så tar det inte så lång tid innan hon tar mig tillbaka efter ha blivit kränkt, det är svårt att motstå frestelsen i kliande händer :love:
 
Sparkys första fasta och fina korv låg och väntade som en present i lådan i dag :up:
Så himla skönt. Nu ska hon få vara stabil i magen i en vecka innan jag försöker igen med ny mat.
Eller om jag ska vänta tills kortisonkuren är klar och se om hon börjar hosta igen och DÅ mixtra med maten?

Tror jag behöver konsultera veterinären igen kanske... 🤔
 
Och om du tar den andra metoden, hur reagerade hon då? Alltså helt enkelt att det här ska göras, punkt. Oavsett om katten tänker medverka till att det blir en behaglig upplevelse eller ej.

Jag tror jag skrivit det förr men jag gullade ju med kamningen av Mini. Slutade med att jag fick kamma mindre och mindre del av katten. När den lilla fröken bet mig fick jag nog. Sen kammade jag. Katten ålade, morrade och vrålade (hon är bra på drama) och jag höll i och kammade.

Nu kan jag utan slagsmål kamma hela katten igen. Hon avskyr kamning av bakdelen men det får som vara så, prio är att det går att kamma utan blodvite. Jag hade då det är en ragdoll önskat hon skulle tycka det var åtminstone okej, men det gör hon inte.

Lukas ser kloklipp som lattjo lajbans. Han spinner så det dånar och har börjat se det som lek. Man kan lekbita I tången, grabba mattes händer, rulla runt osv och spinna så det dånar. Skitrolig lek matte. Så även han fick finna sig i att matte höll och klippte. Nu har han återgått till att bara spinna och tvångsgosa saxen men slutat se det som en lattjo lajban lek och tugga på mattes händer (mycket mjukt och fint men det är ändå helt och hållet inte okej)

Jag är för godis och gull, men om det inte ger önskad effekt får man överge det. Så inte de dresserar matte och inte tvärtom.

När Mini bet mig hörde jag av mig till uppfödaren som ägde henne innan (vi har god kontakt) kring hur resonera, bara bortklemad eller kan hon ha ont? Fd ägaren och hennes make funderade en liten stund och tyckte "99% drama och att hon kan, skulle hon ha ont skulle du märka det när du klämde igenom. Låt henne inte vinna"
Och det var ju vad jag eg kände själv, men just för jag så gärna vill kamma ska vara trevligt eller åtminstone okej började jag lite ändå ursäkta henne och leta anledningar.

Kloklipp är max ett par minuters obehag varannan vecka. Kamning likaså. Det kan och får de tolerera även om de anser det är ett extremt övergrepp på deras ömtåliga små själar. det kan inte få bli en grej där man blir skadad, har ont i magen osv. Så jag hoppas verkligen du får ordning på det med din lilla bruna ♥

Hon blir skogstokig. Jag har försökt varit bestämd, det resulterar i fyra par klor och ett par tänder + morr (nej hon är inte ett dugg rädd så fort jag släpper henne så sitter hon kvar och springer inte iväg) i mig. Jag skulle behöva rejäla handskar men hon vrider sig som en jäkla orm så att hålla fast henne och se till att inte klippa i pulpan är hopplöst.

Som jag sagt tidigare, när jag var hos djuraffären som annonserade klippning av klor så tog det 45 minuter, en genomsvettig ägare av djuraffären och jag, en katt som studsade mot väggarna och ett förslag att nästa gång ska jag gå till veterinären.

Just det och tre klippta klor.

Detta är jag utan bestämd attityd av kloklippning:

20200526_153215.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
958
Senast: Keb71
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
11
· Visningar
410
Senast: escodobe
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
11 174
Senast: Tofs
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
933
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp