Kattsnack #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alice hoppade just upp på bordet och jag tänkte bara snegla över till hennes ben då hon slickat på det. Poff, hennes ben är full av päls igen :confused:
Alltså, hennes päls är så tjock att den lagt sig över biten de rakade bort för att ta blodprov :rofl: Hon ser helt normal ut igen, jag undrade om jag tagit miste på ben men såg på fotot ovan att det var rätt ben :D
Älva blev så överraskad så att hon ryckte till när de försökte ta blodprov, så hennes blodkärl sprack. Så de var tvugna att RAKA OCH STICKA ANDRA BENET OCKSÅ! :nailbiting: Så hon har en stor, pälslös fläck på vardera framben. Hennes krage täcker det dock ganska bra. :p
 
Älva blev så överraskad så att hon ryckte till när de försökte ta blodprov, så hennes blodkärl sprack. Så de var tvugna att RAKA OCH STICKA ANDRA BENET OCKSÅ! :nailbiting: Så hon har en stor, pälslös fläck på vardera framben. Hennes krage täcker det dock ganska bra. :p
Stackars Älva. Alice blev bara lite mera kränkt när hon rakades DÄR BAK också :angel:
Men hon har så lång päls där att den viker sig ned över rumpan när hon tvättar sig :rofl: hoppas på att detta löser det bättre.
 
Jag är ganska lugn men är lite ledsen över att det är njurarna igen, hade önskat att man kunde ha en katt som inte får problem med dem.

Plus att de rekommenderade specialfoder om hon har kronisk njursjukdom. Och det känns lite synd då hon äter ett ganska bra foder nu som hon tycker om.
 
Jag är ganska lugn men är lite ledsen över att det är njurarna igen, hade önskat att man kunde ha en katt som inte får problem med dem.

Plus att de rekommenderade specialfoder om hon har kronisk njursjukdom. Och det känns lite synd då hon äter ett ganska bra foder nu som hon tycker om.

Som pepp fick min siames Y diagnos njursvikt när han var 6 år. Sattes på medicinskt foder (hills k/d) och Vets prognos var "ett fint sista halvår".

Y dog 12 år gammal efter att ha mått som den prins han var sina 6 år efter diagnos. Fick aldrig helt normala njurvärden igen och var lite tunn men annars mådde han super på specialfoder. Det var dock njurarna som tog honom tillslut, de kraschade från dag till annan och han fick somna dagen efter.

Men håller tummarna det bara är en tillfällig förhöjning av värdet ❤️
 
Lillith är verkligen inte inne mycket nuförtiden. Jag kan se henne en stund på kvällen då hon vill ha det obligatoriska kvällsmyset men annars är hon mest ute, även på nätterna faktiskt. I natt låg hon dock som en sten i soffan, helt orörlig :rofl: Så hon sov då inne.

Holger har legat på mattan hela dagen, även han som en sten. Han vaknade till nu när jag skulle lägga dottern och svassade ut altanvägen, stannade för en rejäl kattgäsp och gick sedan vidare.
 
Som pepp fick min siames Y diagnos njursvikt när han var 6 år. Sattes på medicinskt foder (hills k/d) och Vets prognos var "ett fint sista halvår".

Y dog 12 år gammal efter att ha mått som den prins han var sina 6 år efter diagnos. Fick aldrig helt normala njurvärden igen och var lite tunn men annars mådde han super på specialfoder. Det var dock njurarna som tog honom tillslut, de kraschade från dag till annan och han fick somna dagen efter.

Men håller tummarna det bara är en tillfällig förhöjning av värdet ❤
Hon verkar må som vanligt så jag hoppas att det är något som vi upptäckt tidigt.

Min förra katt hade en stor urinsten som fick opereras ut vid typ 3 årsåldern och efter det så levde hon i sex år till med specialfoder innan njurarna till slut kollapsade. Så som du säger så tror jag att man kan ge dem många år till, känns dock sorgligt att de kanske troligen inte får bli så himla gamla att man hade ändå fått fundera på avlivning.
 
Hon verkar må som vanligt så jag hoppas att det är något som vi upptäckt tidigt.

Min förra katt hade en stor urinsten som fick opereras ut vid typ 3 årsåldern och efter det så levde hon i sex år till med specialfoder innan njurarna till slut kollapsade. Så som du säger så tror jag att man kan ge dem många år till, känns dock sorgligt att de kanske troligen inte får bli så himla gamla att man hade ändå fått fundera på avlivning.

Samtidigt vet man ju inte. Den andra siamesen jag skaffade samtidigt som Y. Hon var vuxen när han var kattunge så de var inte jämngamla. Men hon blev 12 år. Sen tacklade hon av. Jag trodde såklart hon var sjuk, men vet hittade absolut inga fel. Utan konstaterade att det nog är åldern. Det var mina första raskatter och jag vet att jag tyckte "men hon är ju bara 12?!".

Men hon blev liksom bara gammal och ville inte mer så hon fick somna in. Så jag vet inte om Y nödvändigtvis blivit jättemycket äldre utan njursvikt även om man såklart inte kan dra några slutsatser rakt av så.
Och på ett vis var det ganska skönt att det gick så fort på slutet med Y. Slippa försöka avgöra när dags.

Y upptäcktes njursvikten på när han från ingenstans på 2 v tappade halva sin kroppsvikt. Så hans njurar var ju utslagna till 75% när det upptäcktes och han sattes på fodret. Och rejält dåliga värden. Så din har ju alla chanser så att säga!

Hade BTW en hund med njursvikt med. Det märktes som på din kisse, vid en provtagning när hon var 10 år. Hon fick fyra bonusår på njurfoder, och togs bort 14 år gammal pga att njurarna plötsligt la av. Var välmående och tvärpigg på söndagen. På måndagen lite låg. På tisdagen klart dålig och togs bort på natten mot onsdagen

Så håller främst tummarna det är falskt alarm ang njurarna övht, och i andra hand det blir många många bonusår och full livslängd :)
 
Nikita upptäckte vi njurarna på när hon hade asymptomatisk UVI. Hon gick på lådan som vanligt, allt var som vanligt, lika pigg och gosig som vanligt, förutom att hennes päls blev glanslös och ful. Jag kände mig lite dum som gick till vet pga pälsen men tack och lov att jag gjorde det eftersom de dels upptäckte uvi och dels såg förhöjda njurvärden. Urinprovet tog 8 timmar med en bok i väntan på att hon skulle kissa på sin specialsand så jag kunde hälla det i ett rör och störta iväg till vet med det på en gång. Så antagligen upptäcktes Nikitas njurar relativt tidigt och det var därför det fungerade att gå tillbaka till det vanliga fodret när hennes värden blev normala igen.
 
62D17FBE-2768-4027-B757-7BAA097853F7.jpeg


Nu har hon omvänd raggarsträng och kortbyxor :laugh: och jag hade precis smort in ansiktet och kommer obviously aldrig få vara med i mensa ;)
 
Lillebrors nedsatta njurfunktion visade sig efter en liten tid med BARF. Han slutade äta och blodprovet visade högt crea. Ultraljud visade att han har lite tunn njurbark, troligen medfött. Pga det fyndet drog vi tidigt slutsatsen att det är kroniskt i hans fall. Hursomhelst, så är han 10år nu och om jag minns rätt så har han haft diagnosen i ca 5år (jag har haft honom i sex år). Den enda behandling han behövt hittills är foder, och hans värden låg i fredags precis över normalvärdet (förra året låg det något högre, men överlag har det hållit sig däromkring). Det syns inte alls på kroppen på honom (veterinärerna brukar kommentera just det). Jag är beredd på att värdena kan glida iväg förr eller senare, och räknar med att han nog inte kommer att bli lika gammal som annars. Men han mår bra.
 
Ringde veterinären idag och fick tid nästa vecka torsdag på eftermiddagen, vilket passar mig perfekt då det är halvdag för mig den dagen :up: Nu hoppas jag bara att min bror, som sagt att han kan köra mig igen :love:, också har halvdag den dagen och inget särskilt för sig. Annars får jag boka djurtaxi.
 
OH SHIT, kom just hem och kom på att jag glömde köpa kattmat :nailbiting::nailbiting::nailbiting:
Det finns en påse kvar :cautious:
Slarviga slaven får väl gå och köpa mera mat imorgon, så här kan vi ju inte ha det :meh::grin:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
962
Senast: Keb71
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
11
· Visningar
418
Senast: escodobe
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
15 16 17
Svar
339
· Visningar
12 046
Senast: Tranan
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
954
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp