Kattsnack #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rosie har vid tre tillfällen de senaste två veckorna kissat i min säng. Håller på och klurar över vad det kan handla om.
Första gången tror jag hon blev skrämd.
Andra gången hade hon satt sig på nya kläder som låg på sängen. Och igår var det på täcket.
Jag har inte bytt ut något i miljön. Samma sand, städar lådorna minst två gånger om dan och byter all sand och tvättar lådorna ca en gång i månaden. Har två lådor...
Dammsuger nätet efter tips nu...

Veterinär och kolla uvi etc?
 
Jag googlade med och fick 7 år som gräns för senior. Tycker det känns lågt. 10 år känns mer rimligt?

Många vet-sidor skriver (med lite olika formuleringar) att sju år då åldringsprocessen börjar, inte att katten omedelbums blir gammal när den fyller sju. Här hos mig rekommenderas kissar i den åldern att börja gå på seniorkontroller... Minns inte när hundarna började gå på seniorkontoll med det var nog där någonstans också, 7-8 år. Annars går de ju på hälsokontroll tillsammans med vaccineringen varje år ändå, och exakta skillnaden mellan den och seniorkontroll har jag inte kollat upp... blodprov för att se njurfunktion kanske?

Jag är själv 37 och känner blir lite halvskabbig till och från, helt klart i en åldrandeprocess... :nailbiting: :D
 
Brunetten är nedbäddad under överkast och täcke, hon barrikaderade sig på sängkanten utsträckt på sidan och vägrade blir flyttad på, så nu sticker det ut en hårig tass från sängsidan. Resten av kisse är gömd och syns bara som en rund bula.

Skönhetsmissen har tuggat frukost uppe på sin privata matplats i trädet och sedan hängt med mig ute i köket för att förbereda lunch till gästerna som ska komma framåt ett. Rotfruktshackning, pajskalsbakning, och sådant viktigt.
 
Rosie har vid tre tillfällen de senaste två veckorna kissat i min säng. Håller på och klurar över vad det kan handla om.
Första gången tror jag hon blev skrämd.
Andra gången hade hon satt sig på nya kläder som låg på sängen. Och igår var det på täcket.
Jag har inte bytt ut något i miljön. Samma sand, städar lådorna minst två gånger om dan och byter all sand och tvättar lådorna ca en gång i månaden. Har två lådor...
Dammsuger nätet efter tips nu...

Kollat UVI? Om hon inte kissat utanför innan så är det mer troligt att det är något fysiskt som spökar
 
Gammelkatten I och nya katten T har nått någon form av jämbördes respekt. De ligger inte i hög, men T retar inte I (oftast) vilket leder till att I inte dänger till T. Fine.

Igår satt T på ryggstödet till fåtöljen när I hoppade upp på samma plats. Detta var inte riktigt vad I räknat med. Jobbigt. Så katterna satt i var sin ände av ryggstödet och tittade, väldigt demonstrativt, åt olika håll. Svansarna gick lite, på båda damerna och varje gång de gick emot varandra så ryckte båda katterna till. Men det skulle inte låtsas om varandra.

Sen kom T plötsligt på att hon ville leka med en blå mus och hoppade ner.
 
Gammelkatten I och nya katten T har nått någon form av jämbördes respekt. De ligger inte i hög, men T retar inte I (oftast) vilket leder till att I inte dänger till T. Fine.

Igår satt T på ryggstödet till fåtöljen när I hoppade upp på samma plats. Detta var inte riktigt vad I räknat med. Jobbigt. Så katterna satt i var sin ände av ryggstödet och tittade, väldigt demonstrativt, åt olika håll. Svansarna gick lite, på båda damerna och varje gång de gick emot varandra så ryckte båda katterna till. Men det skulle inte låtsas om varandra.

Sen kom T plötsligt på att hon ville leka med en blå mus och hoppade ner.

Typiskt katter :D
 
Brunetten är glad och kuttrar omkring, jag fick en lång morgongos innan det var frukostdags och sen dess har hon utstrålat knubbigt chokladlugn och småkuttrat hela förmiddagen. Det är väldigt avslappnande att höra henne spinna så det dånar där borta på mattan. :love:

Skönhetsmissen har klättrat i bokhyllan på halsbrytande äventyr, jag undrade vad det var hon sökte efter och insåg slutligen att det stack ut en orange sladd från iphone-hörlurarna uppe på femte hyllan. Tog ned den så att hon fick titta och då var det inte lika spännande längre. Jag vill helst inte att hon ska ut på några akrobat-turer fick nog av det när hon var ungkatt och hon drog ned både gardingstång, pärmar, böcker, och blomkrukor.
 
Här var det lite mer dramatik på morgonen. Jag upptäcker att Pip inte sover i sängen och hör dunsar ifrån matrummet varpå jag och Myran skyndar oss dit. Jag upptäcker att en stackars fågel tagit sig in genom fönstret som stod på glänt och nu flög för sitt liv mellan fönsterna och Myran satte fart efter den.

Jag är inte så säker på att hon verkligen tänkte hjälpa den som hon sa efteråt när hon glatt studsade runt efter den. Till slut fick jag tag på henne och kunde stänga ut henne från rummet medan jag öppnade ett fönster så fågeln tog sig ut.

När jag lagt mig igen kom hon upp i sängen, marscherade fram till mig, stirrade stint och jag fick intrycket att hon även luktade på min andedräkt. Hade jag ätit upp talgoxen utan att hon fick vara med??? 😾😾😾

Pip kom och lade sig lite senare, han blev nog rädd när jag rusade upp att jag hade tänkt åka till veterinären igen och tog betäckning, tur för talgoxen! 🙀
 
Senast ändrad:
Varför, varför måste Megara alltid komma sättande så fort jag sätter upp bokhyllor. Det slår aldrig fel, hon kan ligga och sova som en stock i vardagsrummet hela dagen, men när det finns risk för Megaramos då är hon ofelbart på plats.
 
Vi hade noskontakt! :laugh: Helt fredligt i typ två sekunder, sen skulle Disa peta. Men Inkan backade lugnt och Disa drog in armen och lugnade sig direkt. Just nu ser det ut såhär:
1B5F7135-030C-4755-8883-7BC4D8EA2A8E.jpeg
 
Idag är Megara ganska billig :meh: Hon lyckades ta sig in bakom datorn ett antal gånger och tuggade kablar för fullt. Sedan välte hon min flaska med iste så nu har jag två halvt fungerande tangentbord som jag växlar mellan för att kunna skriva. Så antagligen kommer jag tvingas köpa en ny vilket är det sista jag behöver.

Jag skjuter byrån till hallen. Hon hoppar upp på byrån och vägrar gå ner, jag lyfter ner henne och hon hoppar ännu raskare upp igen. Sedan har jag tvingats linda folie runt samtliga kablar jag inte kunnat trycka in och gömma bakom böckerna i bokhyllan. Nu ligger hon och jäser i solen på soffan och är nöjd med sig själv.
 
Idag är Megara ganska billig :meh: Hon lyckades ta sig in bakom datorn ett antal gånger och tuggade kablar för fullt. Sedan välte hon min flaska med iste så nu har jag två halvt fungerande tangentbord som jag växlar mellan för att kunna skriva. Så antagligen kommer jag tvingas köpa en ny vilket är det sista jag behöver.

Jag skjuter byrån till hallen. Hon hoppar upp på byrån och vägrar gå ner, jag lyfter ner henne och hon hoppar ännu raskare upp igen. Sedan har jag tvingats linda folie runt samtliga kablar jag inte kunnat trycka in och gömma bakom böckerna i bokhyllan. Nu ligger hon och jäser i solen på soffan och är nöjd med sig själv.

Jag är imponerad av ditt tålamod. Jag skulle aldrig stå ut.
 
Jag är imponerad av ditt tålamod. Jag skulle aldrig stå ut.

Hon är en ganska dominant dam, kan vi säga så. Men när vi gosar och hon slickas och inte bits eller blir galen när jag försöker klippa klor och käkar kablar så är hon min älskling. Ja då också förstås. Men det blir en hel del, ibland högljutt, neeeej sluta nu Megara. Inte för att hon bryr sig.

Men ja, hon är nog inte en katt som alla skulle fixa, så på ett sätt var det nog tur att hon hamnade hos mig ;)
 
Jag inser ännu en gång att om Megara fick fri tillgång på mat skulle hon tugga mycket mindre på kablar, ännu mindre kunna nå upp till kablarna som ligger över marknivå eftersom hon skulle vara ett brunt markbundet pälsklot a la Kattresan efter att de festat på slottet.
 
Jag inser ännu en gång att om Megara fick fri tillgång på mat skulle hon tugga mycket mindre på kablar, ännu mindre kunna nå upp till kablarna som ligger över marknivå eftersom hon skulle vara ett brunt markbundet pälsklot a la Kattresan efter att de festat på slottet.
Jag vet inte om det diskuterats förut, men har du testat någon slags aktiveringsmatplatta? Jag har ju en till Älva för mental stimulans, men också för att maten ska gå långsammare att äta (kortison = hungrig katt). Kanske Megara skulle tappa intresset för kablar om hon var mer fokuserad på något annat? Matplatta ger ju mer belöning är att tugga kablar.

Så här ser Älvas matplatta ut. Borde funka för blötmat också, även om det så klart blir kletigare.

IMG_20200723_222614.jpg

Edit: oj oj oj, ekande tom... Men Älva har faktiskt lite blötmat i en skål här, så hon svälter inte ihjäl. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
949
Senast: Keb71
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
11
· Visningar
391
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
10 634
Senast: Nixehen
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
911
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp