Kattsnack #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det körde in en lastbil in i vår lilla återvändsgränd igår kväll och Alice tyckte att det var sååå spännande :laugh::love: Låång hals och alla ögon uppspärrade för att hålla blicken på killen som klev ur lastbilen, t.o.m när han knackade på så stannade hon kvar på klösmöbeln för att titta på.
Om jag hade öppnat dörren så hade hon genast gömt sig men pga jag inte gjorde det så satt hon kvar och stirrade, rädd för främlingar men så länge de inte tittar rakt på henne plus går rakt mot henne så är det rysligt spännande, som att titta på en läskig film :laugh::love:
 
Det är lite galet hur mycket mera snacksalig Alice har blivit sedan flytten 😅 blir nästan lite galen på henne ibland :cautious::D
 
Av några anledningar har Megara fått Pussi de senaste två dagarna och är helt galen nu. Sitter och tuggar på kablar, min datorskärm och annat smått och gott framför mig. Dessutom gräver hon ursinnigt så hon kan komma bakom datorn och tugga på kablarna där. 😾

Och nej, hon svälter fortfarande inte! Tvärtom har hon blivit lite rundare så det blir att ta nya tag. Getingmidja ska tillbaka.
 

😿

Inte chippad. Ni som föder upp, chippar ni eller är det nya ägarna som ansvarar?
Det ligger på uppfödaren att ID-märka. Tyvärr är det ju dock så att chippen kan åka ut igen när katten chippas, och det är inte så ovanligt som man hade önskat. Det upptäcktes ju av en slump att Älva saknade chip när vi var hos veterinären vid ett tillfälle, trots att hon blev chippad som kattunge. Hon fick chippas på nytt.
Det var ju bara en slump att det upptäcktes, så jag kan tänka mig att det är många katter som har chipmärkts men där chippet följt med sprutan ut igen och fastnat i pälsen (och därför ger utslag på chipläsaren) och därför nu går omärkta. :(
 
Har du kollat Megara för magkatarr, magsår? Om de får ont i magen så kan det utlösa stressbeteenden. Kan vara att hon inte tål viss mat, utan hon får problem med magen när hon äter det.
Jag har kämpat med min katt nu i flera år, men nu har jag kommit fram till att han bara tål vissa torrfoder. Han kan absolut inte äta någon blötmat, jag har provat Bozita, Sheba, typ det mesta som finns, dyra specialfoder också.
Har fjäskat med kycklingfärs och dylikt, enda som hans mage tål är grillad kyckling.
Så torrfoder och lite grillad kyckling då och då så mår han toppen.
 
Det ligger på uppfödaren att ID-märka. Tyvärr är det ju dock så att chippen kan åka ut igen när katten chippas, och det är inte så ovanligt som man hade önskat. Det upptäcktes ju av en slump att Älva saknade chip när vi var hos veterinären vid ett tillfälle, trots att hon blev chippad som kattunge. Hon fick chippas på nytt.
Det var ju bara en slump att det upptäcktes, så jag kan tänka mig att det är många katter som har chipmärkts men där chippet följt med sprutan ut igen och fastnat i pälsen (och därför ger utslag på chipläsaren) och därför nu går omärkta. :(

Jag ber alltid veterinären kolla när jag är inne med Megara att chippet fungerar just för att jag vet att det också kan vandra genom kroppen om man har otur.

Har du kollat Megara för magkatarr, magsår? Om de får ont i magen så kan det utlösa stressbeteenden. Kan vara att hon inte tål viss mat, utan hon får problem med magen när hon äter det.

Nja, hon blir tokig eftersom hon älskar Pussi (och Sheba) så otroligt mycket. Godis :d Elaka slaven begränsar matintaget, särskilt som den mjuka magen har blivit mjukare. Ja, Megaras mage är känslig, hon har haft magkatarr och även inflammation i nedre delen av strupen som gjorde att hon kräktes och jag röntgade mage och strupe. Dock sa vet att det enda som behövdes var skonfoder så då fick hon dyra burkar med det och sedan fasade jag över henne på Bozita igen. Peppar, peppar har det inte varit några problem sedan dess.

Bozita äter hon med god aptit, men med Sheba och Pussi blir hon alldeles till sig. Hon går också upp lätt i vikt därav att jag måste begränsa maten vilket gör henne sur.
 
1601210029208.png
 
Här hemma har jag introducerat Mush för lilla chokladpralinen, har blivit nästan en hel boll om dagen. Känns roligt att han gillar det! 😊 Han har blötfoder och lite torrfoder vid sidan om också så det är inte bara den lilla mängden
Han är uppfödd på torrfoder med mjukmat ibland så det känns bra att han föredrar blötmaten eftersom jag har som plan att fasa ut det torra helt när han är lite större och jag inte oroar mig lika mycket att han äter för lite.
 
Rosie var hos veterinären i onsdags då hon inte ville öppna sitt ena öga. Det blev en uppvisning vill jag lova av Rosie.
Först var hon lugn men sen satte hon fart och for runt i hela rummet bla upp i fönstret och välte ner saker. Men allt ordnade sig tillslut.
Sen hade jag tandläkaren med diverse saker i fredags så har varit lite däckad i helgen... hoppas på lugn vecka nu..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
958
Senast: Keb71
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
11
· Visningar
410
Senast: escodobe
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
15 16 17
Svar
321
· Visningar
11 189
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
933
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp