Kattsnack #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har du testat att klippa henne? Tänkte att det kanske är värt det om hon blir så arg vid borstning?

Nej jag vill helst undvika det, jag tycker ju hon är fin med sin päls. Dessutom skulle hon behöva sövas för att klippas.

Hon har ju tack och lov bra päls även om hon har enormt mycket päls, så hon får förutom i fälltider (som nu) inte problem med tovor. Däremot behöver ju fällpälsen bort och även resten av året bör ju lös päls kammas bort då hon har vissa problem med hårbollar av svald päls.

Skulle det bli ohållbart får jag ju klippa ner henne men jag slipper som sagt gärna om det är möjligt - för både hennes och min skull.

Man får gärna kamma henne på de ställen hon vill. En det är bara 25% av katten dessvärre 🙈

Tyvärr hatar hon bad ännu mer än kamning (jag har aldrig badat henne men förra ägaren/uppfödaren har berättat hur hon är) så man kan inte underlätta så heller.
 
Mattes lilla gryn som fått vara ensammen i flera timmar fick mat och massor med gos när jag kom hem. Nu sitter mattes lilla gryn vid ejektorn och värmer sig, hon är inte van att få fula namn slängda efter sig eller att matte säger så fula ord som bara lilla grynet kan.

Efter att lilla grynet flera gånger hoppat upp i famnen när matte ska kolla film och njuta av ost, fantastiska druvor, kex och lite gott vin, hoppar kattfan på matte bakifrån och hänger med klorna genom t-shirten och rev matte även på armen för att försöka hänga över axeln och runt halsen. :mad:

Nu vill matte sitta ifred med sina rivsår, sitt kvällsnam och se filmen ifred. Myran kommer att tas till nåder igen vid sänggående. :meh:
 
Nej jag vill helst undvika det, jag tycker ju hon är fin med sin päls. Dessutom skulle hon behöva sövas för att klippas.

Hon har ju tack och lov bra päls även om hon har enormt mycket päls, så hon får förutom i fälltider (som nu) inte problem med tovor. Däremot behöver ju fällpälsen bort och även resten av året bör ju lös päls kammas bort då hon har vissa problem med hårbollar av svald päls.

Skulle det bli ohållbart får jag ju klippa ner henne men jag slipper som sagt gärna om det är möjligt - för både hennes och min skull.

Man får gärna kamma henne på de ställen hon vill. En det är bara 25% av katten dessvärre 🙈

Tyvärr hatar hon bad ännu mer än kamning (jag har aldrig badat henne men förra ägaren/uppfödaren har berättat hur hon är) så man kan inte underlätta så heller.

1603223030156.png


Just saying :angel:
 
Jag har en kränkt katt här hemma, jag har klippt bort Lukas fina lejonman, han är inte nöjd :rage::rofl:
Jag gör samma sak på honkatten också för kragen hindrar dem att tvätta sig själva ordentligt, det blev stor skillnad på antal tovor efter jag började klippa bort den! Men det blir väl inte så vackert :cautious:
122271677_3684732731576938_2060587067139834309_o.jpg
 
Vår gammeltant var inte riktigt sig själv igår. Visade sig att hon var dålig i magen och ganska tagen. Fick fiffilura i henne lite kattungemousse i små mängder och ganska snart piggnade hon till och visade intresse för maten. Nu på morgonen är hon helt sig själv igen 😍 (Dvs ständigt kränkt och gnällig 😁)
 
Chokladpralinen driver mig snart till vansinne på nätterna! Först var jag ledsen för att han verkade som han tänkte börja föredra min man före mig :cry: Jag som hade längtat och längtat efter denna lilla pälsboll och så tänkte han sova med husse på nätterna :meh: :cautious:

Nu är iaf ordningen återställd, han sover på eller bredvid min kudde 😍😍😍 MEN den jäkeln så fort han märker de minsta att jag har vaknat till lite (som jag gör ganska många gånger per natt) så ska det mjölktrampas och tuggas och slickas i mitt hår. Jag kommer antagligen bli skallig och mitt hår är redan ganska slitet och skört.
Varför gör han så här?! Har jag blivit hans extramamma trots allt och får acceptera min nya roll som mamma till en väldigt hårig bebis? Hur får jag det lilla livet att låta bli mitt hår? Jag vet ärligt talat inte om jag vågar bara ignorera honom med tanke på mitt sköra hår, lyfta bort har jag provat massor men han verkar sitta fast i mitt hår med en gummisnodd. Jag har även puttat honom snällt, puttat lite bryskt, säger nej och jag flyttar på mig, flyttar mig och klappar honom, lagt huvudet under täcket (=katt också under täcke) och det enda (?) jag inte har provat är att sova med nattmössa som min jobbarkompis tycker att jag ska göra.

Han är ju supermysig, allt jag har önskat mig men det börjar bli lite jobbigt med nattsömnen.
3F0D4C5B-9FA4-4D98-8BEC-31B383106FDB.jpeg
 
Chokladpralinen driver mig snart till vansinne på nätterna! Först var jag ledsen för att han verkade som han tänkte börja föredra min man före mig :cry: Jag som hade längtat och längtat efter denna lilla pälsboll och så tänkte han sova med husse på nätterna :meh: :cautious:

Nu är iaf ordningen återställd, han sover på eller bredvid min kudde 😍😍😍 MEN den jäkeln så fort han märker de minsta att jag har vaknat till lite (som jag gör ganska många gånger per natt) så ska det mjölktrampas och tuggas och slickas i mitt hår. Jag kommer antagligen bli skallig och mitt hår är redan ganska slitet och skört.
Varför gör han så här?! Har jag blivit hans extramamma trots allt och får acceptera min nya roll som mamma till en väldigt hårig bebis? Hur får jag det lilla livet att låta bli mitt hår? Jag vet ärligt talat inte om jag vågar bara ignorera honom med tanke på mitt sköra hår, lyfta bort har jag provat massor men han verkar sitta fast i mitt hår med en gummisnodd. Jag har även puttat honom snällt, puttat lite bryskt, säger nej och jag flyttar på mig, flyttar mig och klappar honom, lagt huvudet under täcket (=katt också under täcke) och det enda (?) jag inte har provat är att sova med nattmössa som min jobbarkompis tycker att jag ska göra.

Han är ju supermysig, allt jag har önskat mig men det börjar bli lite jobbigt med nattsömnen.
Visa bifogad fil 58919

Duschmössa? :angel: Skämt åsido, många katter äter hår i mer eller mindre utsträckning. Mjölktrampandet och att han vaknar så fort du rör dig hänger antagligen ihop med hans ålder, att han är en bäbis just nu, och när han blir äldre så sussar han antagligen gott hela natten bredvid dig. Hårätandet kan du kanske lägga kudden över huvudet alt kåldolma dig under täcket tills han slutar. Men ffa kattungar och ungkatter kan vara jäkligt envisa och yay! Matte vaken och vill leka!

Lek honom riktigt, riktigt trött så snart innan du går och lägger som du kan och ge honom en nattmacka så han är mätt under natten och sover tyngre. Äter han även hår på husse eller är det förbehållet matte?

Ibland är det tur att våra fyrbenta härskare är så söta :love:
 
Chokladpralinen driver mig snart till vansinne på nätterna! Först var jag ledsen för att han verkade som han tänkte börja föredra min man före mig :cry: Jag som hade längtat och längtat efter denna lilla pälsboll och så tänkte han sova med husse på nätterna :meh: :cautious:

Nu är iaf ordningen återställd, han sover på eller bredvid min kudde 😍😍😍 MEN den jäkeln så fort han märker de minsta att jag har vaknat till lite (som jag gör ganska många gånger per natt) så ska det mjölktrampas och tuggas och slickas i mitt hår. Jag kommer antagligen bli skallig och mitt hår är redan ganska slitet och skört.
Varför gör han så här?! Har jag blivit hans extramamma trots allt och får acceptera min nya roll som mamma till en väldigt hårig bebis? Hur får jag det lilla livet att låta bli mitt hår? Jag vet ärligt talat inte om jag vågar bara ignorera honom med tanke på mitt sköra hår, lyfta bort har jag provat massor men han verkar sitta fast i mitt hår med en gummisnodd. Jag har även puttat honom snällt, puttat lite bryskt, säger nej och jag flyttar på mig, flyttar mig och klappar honom, lagt huvudet under täcket (=katt också under täcke) och det enda (?) jag inte har provat är att sova med nattmössa som min jobbarkompis tycker att jag ska göra.

Han är ju supermysig, allt jag har önskat mig men det börjar bli lite jobbigt med nattsömnen.
Visa bifogad fil 58919

Har inget bra förslag, är man så där söt får man göra vad man vill :love:

Nä, men seriöst... har du testat med en riktigt gosig fleecepläd bredvid kudden (ihopknölad)? Isis har knappt mjölktrampat något men när hon hittade en ihopknölad fleecepläd i sängen började hon mjölktrampa direkt.
 
Duschmössa? :angel: Skämt åsido, många katter äter hår i mer eller mindre utsträckning. Mjölktrampandet och att han vaknar så fort du rör dig hänger antagligen ihop med hans ålder, att han är en bäbis just nu, och när han blir äldre så sussar han antagligen gott hela natten bredvid dig. Hårätandet kan du kanske lägga kudden över huvudet alt kåldolma dig under täcket tills han slutar. Men ffa kattungar och ungkatter kan vara jäkligt envisa och yay! Matte vaken och vill leka!

Lek honom riktigt, riktigt trött så snart innan du går och lägger som du kan och ge honom en nattmacka så han är mätt under natten och sover tyngre. Äter han även hår på husse eller är det förbehållet matte?

Ibland är det tur att våra fyrbenta härskare är så söta :love:
Ja duschmössa eller nattmössa 😂
Jag vet inte om han äter men helt klart tuggar och snuttar på håret. Han har nästan fri tillgång på Mush då jag fyller på nästan direkt efter att han har ätit upp. Leker gör vi ordentligt dels för att han inte ska vara busig på nätterna (men nu ”sover” han ju hela nätter) och jag har förmånen att ha två barn som tycker om att leka med honom.
Leka vill han inte när jag vaknar utan det ska gosas med mjölktramp och hårtvätt/tugg.

Förpuppa mig med täcket gör jag alltid, svårare med kudden. Han hittar alltid in på något vis och buffar och bökar för att få vara med. Och jo det är bara mitt hår. Inte maken eller barnen duger tydligen

Det är väldigt tur att han är söt 😁
 
Har inget bra förslag, är man så där söt får man göra vad man vill :love:

Nä, men seriöst... har du testat med en riktigt gosig fleecepläd bredvid kudden (ihopknölad)? Isis har knappt mjölktrampat något men när hon hittade en ihopknölad fleecepläd i sängen började hon mjölktrampa direkt.
Nej det har jag inte för han mjölktrampar bara då och aldrig annars och det här började kanske för två veckor sedan när han hade bott hos oss ett par veckor.
Men det kan vara värt att prova! Annars kanske jag kan ha den som en sjalett.
 
Reflektion så här efter snart två månader med två kissar. Hur kan två småglin kissa och bajsa fyra gånger så mycket som en vuxen katt? Pipen bajsade en gång per dygn och kissade 4-5 ggr så det räckte att rensa lådan en gång om dagen. Med småglinen får jag rensa lådan minst tre ggr per dag och då är det minst 5-6 kissklumpar och 2 bajshögar per gång. Lurigt. O_o
Ska tillägga att dom har två lådor men det är en av dom som används mest, helst samtidigt. 😳
Visa bifogad fil 58766

Snabb ämnesomsättning vet du. :D
 
Jag har en katt som varit hemlös. Den har alltid fri tillgång på torrfoder men får även blötmat varje dag ett par gr om dagen efter veterinärs rekommendation. Han bajsar alltid mycket mer än mina andra katter och det stinker något så fruktansvärt. Har nyss bokat tid för hans halvårs kontroll hos veterinären och lär kanske få svar då men nyfiken på om någon annan har någon katt vars bajs stinker så otroligt mycket mer än andras?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
960
Senast: Keb71
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
11
· Visningar
415
Senast: escodobe
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
15 16 17
Svar
328
· Visningar
11 622
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
952
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp