Kattsnack #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om Megara får fri tillgång kommer hon bli en brun hårig boll :crazy: Hon stinker även med Bozita så mer stinkande blir, eh, mycket stinkande
Jag menade inte att du skulle sätta henne på fri tillgång, bara att det fungerade att ge Pip som vanligt, jag var nog väldigt otydlig mitt klarspråk till trots. :D
 
Pratat med vet men det gav inte mycket. Redovisade hennes historia, att hon varit hård i magen hela tiden jag haft henne, ibland bara små kluttar. Men att det blivit mycket bättre sedan hon börjat få psyllium och nu lägger korvar, men att de är lite hårda. Att hon äter, dricker och kissar normalt och att allmäntillståndet är bra (blev slagen med en blixtsnabb tass när jag höll upp henne så vet kunde se slemhinnorna i munnen :meh: ) och sedan ville hon inte vara med längre. Att jag tycker att det ser ut som hon ibland har svårt att få ut korvarna och som sagt att hon rumpat sig två, tre gånger den sista tiden. Att hon bara äter Bozita.

Vet tyckte jag skulle avvakta. Att hon äter psyllium är bra och jag ska inte öka dosen. Om hon fortfarande är så hård att hon rumpar sig kan jag ge messmör och/eller laktulos. Eventuellt ansåg hen att jag skulle fundera på foder med mindre köttprocent eftersom vissa katter inte tål det. Jag föreslog att jag kanske ska ge henne mat flera gånger om dagen men mindre portioner vilket hen tyckte lät förnuftigt. Om hon slutar bajsa helt och går på lådan och försöker få ut nåt ofta utan att lyckas ska jag åka in med henne direkt.

Så ja, här står jag. Jag funderade på om jag skulle åka in och röntga tarmarna för att se om det är tillproppat men det tyckte vet var onödigt så länge hon bajsar. Ska köpa lite messmör och se om jag kan få i henne det. Laktulos har jag redan. Men jag ser det bara som tillfälliga lösningar och inget jag vill ge henne under en längre period.
RC har fungerar till alla mina "magkatter".
Min förra utreddes i det oändliga. Veterinären hittade inget fel. Jag funderade på avlivning eftersom verkligen INGENTING fungerade .... tills jag prövade RC Sensitiv (torrfoder). Katten blev bra på 3 dagar och fick ett bra liv. Åt aldrig något annat och mådde bra.

Nuvarande stora katt fick också dålig mage för ett par veckor sedan (diare).
Försökte med olika mediciner och tillskott. INGENTING fungerade. Tog blodprov och kollade upp allt mellan himmel och jord. Veterinären hittade inget fel.

Rekommenderades skonkost. Köpte RC
Katt helt bra på 3-4 dagar.

Jag vet att det finns 10000 olika åsikter om vad som är bra mat, att många hävdar att blötmat är det bästa, och det är det kanske (vad vet jag) så länge katten är frisk och mår bra.

Men just magbesvär är det bara RC torrfoder som hjälper (min erfarenhet).

Kattungen äter än så länge allt, ägg, kyckling, blötmat, torrfoder. Så länge hon mår bra ger jag henne allt, men om magen säger ifrån blir det RC även för henne...
 
Vilka proportioner ungefär? Lika eller mer RC eller mer Bozita?
Tanken är att du endast ska ge det medicinska fodret och inget annat i en period. Självklart ska du vänja in henne på den nya maten under minst 1, helst 2 veckor och sedan skulle jag rekommendera minst 1 månad strikt medicinskt foder för att se någon skillnad. Jag skulle inte välja deras vanliga skonkostfoder utan just dom foder jag skrev tidigare i tråden, då de är för just problem med hård avföring/förstoppning. Fri tillgång eller inte spelar mindre roll för tarmens skull (däremot för risken för fetma) men att ge 3-4 gånger per dag är att föredra framför 2 gånger per dag.
 
Småbarnsförälder som jag är vaknar vi ibland under natten (Humla märker direkt och vill kela)+ att det finns leksaker lite överallt.
Vaknar till inatt, precis när jag lägger mig igen redo att sova kommer katten hoppandes ut ur garderoben, rakt PÅ ett duplotorn som stod på nattygsbordet. Blev livrädd!

Idag har vi varit ute, Humla var väl med en timme eller nåt. Hon gillar det verkligen, får lite dåligt samvete över att hålla henne ute men vågar/vill inte att hon ska vara ute själv. Grannen hade lite kul åt lös hund, katt i koppel men tyckte samtidigt det kunde vara ett alternativ att fundera över åt sig själv också.

Funderar på om det vore möjligt att fixa nån rastgård till katterna...
Humla har för övrigt fortfarande inte listat ut att man kan utnyttja det takhöga klösträdet.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20201017-164930.png
    Screenshot_20201017-164930.png
    599,5 KB · Visningar: 35
Reflektion så här efter snart två månader med två kissar. Hur kan två småglin kissa och bajsa fyra gånger så mycket som en vuxen katt? Pipen bajsade en gång per dygn och kissade 4-5 ggr så det räckte att rensa lådan en gång om dagen. Med småglinen får jag rensa lådan minst tre ggr per dag och då är det minst 5-6 kissklumpar och 2 bajshögar per gång. Lurigt. O_o
Ska tillägga att dom har två lådor men det är en av dom som används mest, helst samtidigt. 😳
4D0A8AF5-ADC3-49D7-BBDB-9A9F6D45B140.jpeg
 
Kingen växer och frodas han också. Igår vägde han in på 2091g så idag väger han väl 2.1kg och har inte ens tagit sig halvvägs mot vad slutvikten kommer att hamna på, han blir på tisdag 4 månader gammal 🥰

Han äter ffa Mush nu och det märks i lådan :up: så skönt med mindre bajs och han verkar må väldigt bra på det.
Jag var intresserad av färskfoder till förra katterna men det blev aldrig att jag tog tag i det och nu är det ju så enkelt med de frysta köttbullarna som jag tar fram allt eftersom han äter slut på dem.
 
Reflektion så här efter snart två månader med två kissar. Hur kan två småglin kissa och bajsa fyra gånger så mycket som en vuxen katt? Pipen bajsade en gång per dygn och kissade 4-5 ggr så det räckte att rensa lådan en gång om dagen. Med småglinen får jag rensa lådan minst tre ggr per dag och då är det minst 5-6 kissklumpar och 2 bajshögar per gång. Lurigt. O_o
Ska tillägga att dom har två lådor men det är en av dom som används mest, helst samtidigt. 😳
Visa bifogad fil 58766
Dom sällskapskissar :laugh:
Påminner om förr i världen, när man gick på utedass, och dasset hade två hål bredvid varandra. Ibland var det ett litet barnrumpehål bredvid ett större.
 
Veterinären tyckte att jag skulle kunna börja testa andra foder till Tuva, nu när hon svarar så bra på allergibehandlingen. Det kanske inte behövs så specialfoder längre, utan skulle kunna funka med något mer lättillgängligt.
Vad tycker ni? Är det värt att börja testa annat? Har köpt en liten påse Happycat med kanin och det verkar funka, än så länge. De andra två äter Happycat med ren och funkar bra på det så det vore ju skönt om jag kunde hitta något som går till alla tre.
 
Veterinären tyckte att jag skulle kunna börja testa andra foder till Tuva, nu när hon svarar så bra på allergibehandlingen. Det kanske inte behövs så specialfoder längre, utan skulle kunna funka med något mer lättillgängligt.
Vad tycker ni? Är det värt att börja testa annat? Har köpt en liten påse Happycat med kanin och det verkar funka, än så länge. De andra två äter Happycat med ren och funkar bra på det så det vore ju skönt om jag kunde hitta något som går till alla tre.

Det är ju bara du som kan bedöma men jag tycker det är sjukt skönt kunna ge liten samma mat som övriga och kunna ge godis etc.
 
Suck. Mini blir verkligen värre och värre att kamma. Hon blir så himla arg och tar till både klor och tänder på allvar. Det blir ingen förbättring utan snarare försämring. Men sluta kamma finns ju inte som alternativ.
Har du testat att klippa henne? Tänkte att det kanske är värt det om hon blir så arg vid borstning?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
949
Senast: Keb71
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
11
· Visningar
387
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
10 435
Senast: Lilla
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
908
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp