Bukefalos 28 år!

Kattsnack #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så har min älskade Kingen aka King Kong flyttat hemifrån 💔
523D035B-A93D-46EA-9908-4AAEF73DE89C.jpeg

Nu håller vi tummarna att han kommer trivas i sin nya familj med sin kattkompis. Annars får han flytta hem igen men jag återkommer väl till tråden med uppdateringar när jag får några om hans nya liv om ni vill ❤️
 
Snuffikatt har fått en tova under hakan. Den sitter hårt. Och så har hon en lösare tova på bröstet. Vet inte om jag kan få bort dessa själv. Har gjort lite försök, men det är svårt.
 
Gör det. Har en vass liten nagelsax. Men det är skitsvårt att klippa. Tovan under hakan är svår och den på bröstet är svår att komma åt. Det underlättar inte heller att katten är lättkränkt.

Är det sprattel kan du sno in katten i en handduk.
 
Är det sprattel kan du sno in katten i en handduk.
Jag har så svårt att bruka våld mot mina katter. Tovan under hakan har jag försökt komma åt genom att ha katten i ett stadigt grepp mot kroppen och hålla runt huvudet med ena handen, men jag får liksom inte till det ändå. Tovan är hård och sitter tätt mot huden. Jag är livrädd för att råka klippa i katten. Och tovan på bröstet kommer jag inte åt om jag ska sno in katten i en handduk. Kommer knappt åt den utan handduk ens.

Billigast är ju helt klart att klara av det här själv, vilket är betydelsefullt nu när jag inte har någon inkomst, men plan B är att lämna in till djuraffären så får de raka där.
 
Jag har så svårt att bruka våld mot mina katter. Tovan under hakan har jag försökt komma åt genom att ha katten i ett stadigt grepp mot kroppen och hålla runt huvudet med ena handen, men jag får liksom inte till det ändå. Tovan är hård och sitter tätt mot huden. Jag är livrädd för att råka klippa i katten. Och tovan på bröstet kommer jag inte åt om jag ska sno in katten i en handduk. Kommer knappt åt den utan handduk ens.

Billigast är ju helt klart att klara av det här själv, vilket är betydelsefullt nu när jag inte har någon inkomst, men plan B är att lämna in till djuraffären så får de raka där.

Du behöver inte 'lyckas' klippa hela tovan (ner mot huden alltså). Att komma åt det mesta av den räcker ibland, så kan man reda ut de sista mm päls.

(sen tycker jag inte att sno in en katt i en handduk är att bruka våld - men det är en annan diskussion).
 
Jag har så svårt att bruka våld mot mina katter. Tovan under hakan har jag försökt komma åt genom att ha katten i ett stadigt grepp mot kroppen och hålla runt huvudet med ena handen, men jag får liksom inte till det ändå. Tovan är hård och sitter tätt mot huden. Jag är livrädd för att råka klippa i katten. Och tovan på bröstet kommer jag inte åt om jag ska sno in katten i en handduk. Kommer knappt åt den utan handduk ens.

Billigast är ju helt klart att klara av det här själv, vilket är betydelsefullt nu när jag inte har någon inkomst, men plan B är att lämna in till djuraffären så får de raka där.

Det är inte att bråka våld 😅
Snarare tvärtom.
 
Du behöver inte 'lyckas' klippa hela tovan (ner mot huden alltså). Att komma åt det mesta av den räcker ibland, så kan man reda ut de sista mm päls.

(sen tycker jag inte att sno in en katt i en handduk är att bruka våld - men det är en annan diskussion).
Bruka våld är kanske att ta i men det är ändå ett tvång som utövas.

Får försöka klippa delar av tovan. Svårt bara när man inte ser vad som är hud och vad som är tova.

Långhåriga katter som är så söta, varför ska det vara så svårt med just pälsvården?
 
Bruka våld är kanske att ta i men det är ändå ett tvång som utövas.

Får försöka klippa delar av tovan. Svårt bara när man inte ser vad som är hud och vad som är tova.

Långhåriga katter som är så söta, varför ska det vara så svårt med just pälsvården?

Och det är inte lika mycket tvång att hålla fast katten som du redan försökt?
Handduk gör bara att det går mycket snabbare med en motsträvig katt.

Är man inte intresserad av pälsvård och vill lägga tid på det är det bättre att ha en korthårig katt.
 
Bruka våld är kanske att ta i men det är ändå ett tvång som utövas.

Får försöka klippa delar av tovan. Svårt bara när man inte ser vad som är hud och vad som är tova.

Långhåriga katter som är så söta, varför ska det vara så svårt med just pälsvården?
Fast i bland måste man tvinga för deras eget bästa? :) Jag körde handduks-knepet med Sparky när hennes tänder såg katastrof ut, så att jag kunde få bukt med problemet. Nu när det är i sin ordning kan jag i stället jobba med att träna henne att tycka att tandborstning är ok.

Det är ju samma med typ barn, de måste i bland tvingas. Eller en själv, man måste i bland tvinga sig själv att göra saker man inte vill/är rädd för/tycker är obehagligt för ens eget bästa.
 
Jag fick bort tovan under hakan på Snuffikatt.

Och det är inte lika mycket tvång att hålla fast katten som du redan försökt?
Handduk gör bara att det går mycket snabbare med en motsträvig katt.

Är man inte intresserad av pälsvård och vill lägga tid på det är det bättre att ha en korthårig katt.
Har ju inte med intresse att göra om man kan reda ut pälsproblem själv. Borstar och kammar mina regelbundet men vissa områden kommer jag inte åt.
 
Jag fick bort tovan under hakan på Snuffikatt.


Har ju inte med intresse att göra om man kan reda ut pälsproblem själv. Borstar och kammar mina regelbundet men vissa områden kommer jag inte åt.

Jag kommer åt att kamma mina långhåriga överallt och de har mer päls än dina. Teknik och rätt redskap, flera olika kammar och kardor för olika områden på katten.
 
Nu är mins katter billiga
De har haft ner en vas med en bukett
Ett glas med en stickling i
Och en kruka med en amaryllis, den är knäckt nu...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
568
Senast: Catsu
·
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2
Svar
37
· Visningar
2 679
Senast: cherie
·
Övr. Katt Jag har bokat tid för avlivning av min gamla katt i morgon, och nu sitter jag här och räknar ner timmarna. 💔💔💔 I hela 19 år har hon...
Svar
13
· Visningar
1 076
Senast: Lingon
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 650
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp