Kattsnack nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Aston har slickat bort päls på en liten yta på ena frambenet (eller armen som jag vill kalla det), tror det var ett litet sår från början. Måste han ha tratt nu? Andra lösningar?
 
... och idag ser hennes tassar ut så här. De är lite torra och röda, men går väldigt bra att springa runt/hoppa på. :)

Visa bifogad fil 16225

Hon lär aldrig bli någon fotmodell, men det kommer inte jag heller, så... ;)
Tycker att denna tass ser ut som på mina katter ungefär. En normal kattass med andra ord. Skönt att det går så bra med henne nu. Håller tummarna för att det fortsätter så :).
 
Inser att Nikita aldrig kommer bli en 100% blötmatskatt. Ber en stilla bön att vi båda ska överleva tills hon får lite torrisar. Hon är helt outhärdlig just nu och går omkring och skriker, högt och konstant och är på riktigt uruselt humör - samt bits när hon är hungrig efter att ha vägrat att äta blötmaten, jag byter den när hon vägrar men det hjälper inte mycket.

Jag kan inte skylla på FORL eftersom tanden är dragen och hon går på antibiotika mot infektion + lite metacam så ont har hon definitivt inte. Däremot får jag sant svavelgula ögon när det serveras blötmat igen. :nailbiting:
 
@MJLee: Fast jag upplevde att Missia hellre ville ha torrisarna efter första operationen, de var lättare att äta för henne då. Efter den här operationen var det inte så kinkigt, hon åt av båda som vanligt.

Enligt min vet var det absolut inte ovanligt att torrisarna föredrogs efter op och att det var bra att ha små torrisar ifall de svalde dem.
 
Men alltså Älva är ju bara för söt. :love: Jag har haft svårt att övertyga henne om att det är roligt att gå ut i sele, men nu ikväll verkade det släppa lite. Vi satt en bra stund på en bänk och funderade, men sedan, helt plötsligt, rusade Älva iväg med pigga steg. Jag trodde att det var ljudet på andra sidan busken som väckte hennes nyfikenhet, men nej... det var hennes jaktinstinkt. Den lilla kaninungen hade tur som hann gömma sig i cykelförrådet innan Älva nådde fram. :o Efter det så var Älva mycket mera nyfiken och kollade läget där ute lääänge. Läskigast blev det när andra människor dök upp och var läskiga, men hon repade sig fort.

Och så blir hon stärkt av sin mattes klapp och gos och kvittrar lite i respons samtidigt som svansen åker upp. :love::love::love:
 
@MJLee: Fast jag upplevde att Missia hellre ville ha torrisarna efter första operationen, de var lättare att äta för henne då. Efter den här operationen var det inte så kinkigt, hon åt av båda som vanligt.

Enligt min vet var det absolut inte ovanligt att torrisarna föredrogs efter op och att det var bra att ha små torrisar ifall de svalde dem.

Min vet sa att jag inte ska ge torrisar förrän det läkt igen pga risk för att det ska fastna smulor i såret. Verkar vara lite olika bud. Nåja, idag fick hon lite, munnen måste vara läkt nu? De tog tanden den 12 och med tanke på hur snabbt det läkt i min mun så tror jag inte det behövs längre. Plus att nu är det slut med metacam, iofs om hon har ont från infektion fortfarande? :idea:
 
Min vet sa att jag inte ska ge torrisar förrän det läkt igen pga risk för att det ska fastna smulor i såret. Verkar vara lite olika bud. Nåja, idag fick hon lite, munnen måste vara läkt nu? De tog tanden den 12 och med tanke på hur snabbt det läkt i min mun så tror jag inte det behövs längre. Plus att nu är det slut med metacam, iofs om hon har ont från infektion fortfarande? :idea:

Det är verkligen märkligt med så olika råd. Min vet tycker som sagt att det viktigaste är att hon äter. Jag tror hon fick Metacam i fyra dagar efteråt och det är ju verkligen inget man vill ge i onödan. Hon blev ju infekterad men fick då bara antibiotika, inte mer Metacam. Jag är övertygad om att det inte var torrisarna som ställde till det, det var vid den värsta tanden plus att det var ju när det var så varmt och jag tror det blev någon rötmånad light då.
 
Det är verkligen märkligt med så olika råd. Min vet tycker som sagt att det viktigaste är att hon äter. Jag tror hon fick Metacam i fyra dagar efteråt och det är ju verkligen inget man vill ge i onödan. Hon blev ju infekterad men fick då bara antibiotika, inte mer Metacam. Jag är övertygad om att det inte var torrisarna som ställde till det, det var vid den värsta tanden plus att det var ju när det var så varmt och jag tror det blev någon rötmånad light då.

Ikväll är Nikita på bättre humör än sedan operationen. Hon kan dölja fruktansvärda tandsmärtor men ta bort hennes torrisar och :nailbiting: Vi är nästan färdiga med antibiotikakuren, sista tabletten den 24 på morgonen. Sedan in så snart som möjligt för nytt urinprov. Förhoppningsvis kan de klämma ur henne det utan sedering. Det går om katten är samarbetsvillig. :cautious: Jag ställer mig tvivlande.
 
Ikväll är Nikita på bättre humör än sedan operationen. Hon kan dölja fruktansvärda tandsmärtor men ta bort hennes torrisar och :nailbiting: Vi är nästan färdiga med antibiotikakuren, sista tabletten den 24 på morgonen. Sedan in så snart som möjligt för nytt urinprov. Förhoppningsvis kan de klämma ur henne det utan sedering. Det går om katten är samarbetsvillig. :cautious: Jag ställer mig tvivlande.
Angående urinprov - det finns inte ultraljud så att ni kan ta prov direkt från blåsan? Det brukade jag göra med Luna, och då krävdes ingen sedering. :)
 
Skilda åsikter om maten pågår här, tydligen helt fel mat enligt Pälsfröken, men synd för henne att det inte blir något annat och jag skulle kunna gissa på att det försvinner åtminstone till stor del under natten.
Lite flera gråa hårstrån på skallen till mig då. :crazy:
 
Idag är Älvas sjumånadersdag. :eek: Jag hinner ju knappt blinka mellan månadsdagarna! (Men vi hinner med mycket gos och bus!)

IMG_2566.JPG
 
Skilda åsikter om maten pågår här, tydligen helt fel mat enligt Pälsfröken, men synd för henne att det inte blir något annat och jag skulle kunna gissa på att det försvinner åtminstone till stor del under natten.
Lite flera gråa hårstrån på skallen till mig då. :crazy:

Fel av mig, inget fel alls på maten egentligen utan fel matplats. Jag flyttade maten typ 3 meter och då blev det visst gott. Kattlogik i kombination med seg betjänt är en tuff ekvation ibland :rofl::o
 
Det är verkligen märkligt med så olika råd. Min vet tycker som sagt att det viktigaste är att hon äter. Jag tror hon fick Metacam i fyra dagar efteråt och det är ju verkligen inget man vill ge i onödan. Hon blev ju infekterad men fick då bara antibiotika, inte mer Metacam. Jag är övertygad om att det inte var torrisarna som ställde till det, det var vid den värsta tanden plus att det var ju när det var så varmt och jag tror det blev någon rötmånad light då.
Min skulle ha metacam i fyra dagar med.
Men hon åt glatt både blöt och torrfoder dagen efter.
Trots att hon svällde upp och såg ut som en bullterrier Hahah
Hon fick ju antibiotika då med
 
Nu när vi är borta så får hon både och, och är nöjd med mat men missnöjd eftersom det finns andra katter omkring. Men hon har faktiskt varit ovanligt okej pga att det är ett större hus så hon behöver inte se dem + att de inte försöker närma sig henne. Mycket skönt. Vi gick en promenad ner till bryggan idag i solen och satt och tittade på alla syskonbarn (och syskon) på andra bryggan som badade och lät väldigt. Härligt att hon kan vara ute och röra sig på större ytor.
 
Efter att ha legat och suttit på balkongen i nästan 2 timmar och spanat på folk och fåglar så passar
(Päls)fröken nu på att ladda energi tills fotbollen börjar.
Onödigt varmt i solen för henne tyckte jag dock efter ett tag, men hon la sig på golvet i skuggan efter att jag lagt ett fårskinn där.
 
Jaha, där fick jag för min optimism. :down: En dryg vecka efter att jag sänkt Älvas kortisondos till 1/2 tablett om dagen så börjar blåsorna så smått blossa upp. De är inte särskilt stora eller särskilt många ännu, men de ska ju inte vara där alls! :(

IMG_2595.PNG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 596
Senast: Icfafn
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 162
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 930
Senast: mackan
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 100
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp