Kattsnack nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Röstar oxå på everclean, helst less trail för mig. Lavendern sög dock, dammade som jag vet inte vad. Provade en annan sort som hette tror det var fresh nånting men inte hittat igen, den var oxå bra helt damfri å luktade typ lite citronigt.
Lite festligt, jag älskar lavendeln :rofl: dammar ju bara när man häller upp den, sen är det lugnt. Håller med om att less trail är bra dock.
 
Ringde vet nyss som sa att de fått in flera katter som tappat vikt sista tiden då deras matlust gått ner pga värmen. Någon mer som varit med om det?
Min Alice fick ligga på sjukhuset för någon vecka sedan med lite feber pga hon inte åt. Fast hon åt inte alls så hon behövde lite dropp och näring. Hon fick ingen diagnos men har fått metacam i fem dagar och är som vanligt nu. Jag hade ingen direkt koll på hennes vikt men hon hade nog gått ned lite oivikt även om hon var lite av ett extremfall då hon inte åt alls. Jag gissar på att hon tappade aptiten pga värmen och fick sedan lite ont i magen (hon hade en del luft i magen och tarmen) pga det, och så blev det lite av en ond cirkel men hon fick smärtlindrande och började därmed äta igen.
 
Första försöket med nya medicinen idag. Blandade ihop EN (1) droppe medicin tillsammans med en klutt räkost. Älvas första par slick på räkosten var mycket nöjda. Sedan kom medicinen. Det blev så tydligt på henne när hon kände smaken av den. Hell no, sade hon. Efter en stund gick jag och blandade i medicinräkosten i några teskedar "katt-tonfisk" vilket Älva fullständigt accepterade. Så då slank allting ner. Men en droppe? Hur tusan ska jag få i henne hela dosen så småningom???

Jag är inte heller jätteförtjust i att behöva ge Älva en massa tonfisk för att hon ska få i sig medicinen, men det är väl viktigare att hon får i sig medicinen, så... Jag hoppas kunna hitta något annat som smakar mycket och kan maskera smaken.
 
Första försöket med nya medicinen idag. Blandade ihop EN (1) droppe medicin tillsammans med en klutt räkost. Älvas första par slick på räkosten var mycket nöjda. Sedan kom medicinen. Det blev så tydligt på henne när hon kände smaken av den. Hell no, sade hon. Efter en stund gick jag och blandade i medicinräkosten i några teskedar "katt-tonfisk" vilket Älva fullständigt accepterade. Så då slank allting ner. Men en droppe? Hur tusan ska jag få i henne hela dosen så småningom???

Jag är inte heller jätteförtjust i att behöva ge Älva en massa tonfisk för att hon ska få i sig medicinen, men det är väl viktigare att hon får i sig medicinen, så... Jag hoppas kunna hitta något annat som smakar mycket och kan maskera smaken.

Kan du inte ge den med en spruta utan spets?
 
Kan du inte ge den med en spruta utan spets?
Den är tydligen väldigt äcklig och kan i början även leda till illamående när den just intagits. Eftersom det är en medicin som hon förväntas ta dagligen i resten av sitt liv om den funkar (och fortsätter funka) bra så vill jag ha ett system som fungerar och inte innebär obehag och att vi kommer på kant med varandra. Jag vill inte att hon ska bli misstänksam mot mig varje gång jag går för att plocka upp henne bara för att hon vet att det är dags för medicin. :cry: (Luna visade sådana tendenser när jag hade mediciner hon inte gillade, och mitt mattehjärta brast. Jag vill inte att tilliten mellan mig och Älva ska förstöras på grund av en medicin.) Så vi börjar så här och ser om det kan tänkas funka.

(Wow. Ja, jag ser själv vilken mjukismatte jag är. Jag vill bara att Älva ska må så bra som bara möjligt. :heart)
 
Jag var förbi djurkliniken för att köpa lite mat till M, och passade på att köpa en liten påse torrfoder till tjockis också. Under sommaren har han fått äta mush eftersom han varit så trött på bantnings-moussen, och han är inte glad över att behöva äta den igen. Så nu kommer han få lite torrfoder för omväxlingens skull, som han kan äta i sin cat activity-matgrej. Han kommer bara få 10g om dagen så största delen av maten lär fortfarande komma från blötmat, så det känns som en okej deal och lite hjärngympa är aldrig fel :)
 
Den är tydligen väldigt äcklig och kan i början även leda till illamående när den just intagits. Eftersom det är en medicin som hon förväntas ta dagligen i resten av sitt liv om den funkar (och fortsätter funka) bra så vill jag ha ett system som fungerar och inte innebär obehag och att vi kommer på kant med varandra. Jag vill inte att hon ska bli misstänksam mot mig varje gång jag går för att plocka upp henne bara för att hon vet att det är dags för medicin. :cry: (Luna visade sådana tendenser när jag hade mediciner hon inte gillade, och mitt mattehjärta brast. Jag vill inte att tilliten mellan mig och Älva ska förstöras på grund av en medicin.) Så vi börjar så här och ser om det kan tänkas funka.

(Wow. Ja, jag ser själv vilken mjukismatte jag är. Jag vill bara att Älva ska må så bra som bara möjligt. :heart)

Jag förstår så väl. Nikita är lite inkontinent och hon fick Rinexin, men hon hatade den, skummade och hulkade och började nästan springa och gömma sig när jag kom. Så vi slopade det och jag har istället inköpt ett antal lakan med plastad frotté. Så länge vi är hemma är det helt ok. Tyvärr tror min vet att hennes upprepade UVI har att göra med inkontinensen och tyckte jag skulle ringa SLU och fråga om de har forskat om inkontinens hos katter. Har googlat och det verkar som i USA de kan operera.
 
Den är tydligen väldigt äcklig och kan i början även leda till illamående när den just intagits. Eftersom det är en medicin som hon förväntas ta dagligen i resten av sitt liv om den funkar (och fortsätter funka) bra så vill jag ha ett system som fungerar och inte innebär obehag och att vi kommer på kant med varandra. Jag vill inte att hon ska bli misstänksam mot mig varje gång jag går för att plocka upp henne bara för att hon vet att det är dags för medicin. :cry: (Luna visade sådana tendenser när jag hade mediciner hon inte gillade, och mitt mattehjärta brast. Jag vill inte att tilliten mellan mig och Älva ska förstöras på grund av en medicin.) Så vi börjar så här och ser om det kan tänkas funka.

(Wow. Ja, jag ser själv vilken mjukismatte jag är. Jag vill bara att Älva ska må så bra som bara möjligt. :heart)
Att de inte kunde ha fått den att smaka helt okej också! :( Räkost låter dock milt i smaken så det borde finnas starkare smaker som kanske kan dölja smaken av medicinen bättre, jag försöker komma på någon ... något med fisk borde det isåfall vara :D

Tillagt: Någon inlagd fisk i burk kanske? Hur mycket medicin ska hon få i framtiden om detta funkar?
 
Att de inte kunde ha fått den att smaka helt okej också! :( Räkost låter dock milt i smaken så det borde finnas starkare smaker som kanske kan dölja smaken av medicinen bättre, jag försöker komma på någon ... något med fisk borde det isåfall vara :D

Tillagt: Någon inlagd fisk i burk kanske? Hur mycket medicin ska hon få i framtiden om detta funkar?
Ja, det är synd när viktig medicin måste smaka skit. :( Varför kan inte allt smaka som Metacam? :p

Ja, något annat än räkost får det bli i framtiden i alla fall, för det dög uppenbarligen inte. Just nu blandar jag i räkost+tonfisk även om det bog räckt med tonfisken. Jag ska se om jag kan hitta något annat som smakar mycket!
Full dos baserat på hennes nuvarande vikt är 0,3 ml/dag, vilket kanske inte låter så mycket, men det är väldigt mycket mer än de två droppar som hon fick idag. :crazy: Ja, ja, det är bara att testa och se...
 
Jag förstår så väl. Nikita är lite inkontinent och hon fick Rinexin, men hon hatade den, skummade och hulkade och började nästan springa och gömma sig när jag kom. Så vi slopade det och jag har istället inköpt ett antal lakan med plastad frotté. Så länge vi är hemma är det helt ok. Tyvärr tror min vet att hennes upprepade UVI har att göra med inkontinensen och tyckte jag skulle ringa SLU och fråga om de har forskat om inkontinens hos katter. Har googlat och det verkar som i USA de kan operera.
Precis så blev Luna på Bactrim. Usch vad dåligt vi båda mådde. :cry:

Så tråkigt med inkontinens och återkommande UVI. Jag vet hur jobbigt det sistnämnda är. Hoppas att ni kan hitta något som hjälper er och förhindrar fler UVI-attacker!
 
9D0C488E-3869-4B26-959E-D8A492AEECA0.jpeg


Bokat tid för avlivning idag. Har försökt med allt å inget hjälper å han har börjar bli sämre igen under den här veckan :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 590
Senast: Icfafn
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 158
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 915
Senast: mackan
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 093
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp