Kattsnack nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är lite halvt orolig för min honkatt, hon älskar värme och lägger sig gärna mitt i solen i ett fönster. Sen vill hon leka och hämtar ett gammalt lucia snöre och vill ha dragkamp (jag börjar misstänka att hon har hundgener 😂) men börjar flåsa. Flåsandet har pågått sen hon var liten och är helt ofarligt enligt vet. Nu har hon tappat 200g på två veckor i vikt, är en liten muskulös katt på 3,5 kg vanligtvis så jag blir orolig.

Ringde vet nyss som sa att de fått in flera katter som tappat vikt sista tiden då deras matlust gått ner pga värmen. Någon mer som varit med om det?

Jag tror det är ganska vanligt i den hetta som varit i sommar. Om hon är långhårig kan du klippa pälsen på henne, antingen hos ett proffs eller hemma själv. Proffs rekommenderas om man inte har en katt som är med på det. :grin: Mycket vatten är rekommenderat och då äter de lite mindre, blanda ut vattnet i maten så går det ner bättre. Katter är ju ökendjur som ursprungligen fick all sin vätska från bytesdjur och det kan därför vara svårt att få i dem tillräckligt i hettan.
 
Dags för vet imorgon. Usch känns jobbigt även om jag antar att de bara kommer ta blod och urinprover. Ska prata med vet om en eventuell body. Funderar bara på om man ska köpa en krage? Eller kanske fixa en body :idea:
Köp en body hos vet
När katten väl vant sig stör de sig mindre på denän en krage
 
Jag tror det är ganska vanligt i den hetta som varit i sommar. Om hon är långhårig kan du klippa pälsen på henne, antingen hos ett proffs eller hemma själv. Proffs rekommenderas om man inte har en katt som är med på det. :grin: Mycket vatten är rekommenderat och då äter de lite mindre, blanda ut vattnet i maten så går det ner bättre. Katter är ju ökendjur som ursprungligen fick all sin vätska från bytesdjur och det kan därför vara svårt att få i dem tillräckligt i hettan.

Hon är korthårig så klippa vet jag inte om det hjälper, vatten är båda katterna duktiga på att dricka, och extra vatten på blötmaten får dom (äter i princip bara blötmat men har alltid torrfoder tillgängligt). Försökt kyla ner henne med blöta handdukar som enbart ger en extremt kränkt katt, dumma kattslav som försöker hjälpa... 😂

På nätterna sover hon brevid mig framför fläkten, och njuter. Men dagtid ska man tydligen ligga mitt i stekande sol eller leka tills man flåsar.

Hankatten som har mer päls än hon (mer underull och mer päls överlag trots korthår) ligger helst under ett duntäcke på dagarna, eller ännu gärna under täcke inkrypt i min armhåla om nätterna medans jag dryper i svett 😂
 
Hon är korthårig så klippa vet jag inte om det hjälper, vatten är båda katterna duktiga på att dricka, och extra vatten på blötmaten får dom (äter i princip bara blötmat men har alltid torrfoder tillgängligt). Försökt kyla ner henne med blöta handdukar som enbart ger en extremt kränkt katt, dumma kattslav som försöker hjälpa... 😂

På nätterna sover hon brevid mig framför fläkten, och njuter. Men dagtid ska man tydligen ligga mitt i stekande sol eller leka tills man flåsar.

Hankatten som har mer päls än hon (mer underull och mer päls överlag trots korthår) ligger helst under ett duntäcke på dagarna, eller ännu gärna under täcke inkrypt i min armhåla om nätterna medans jag dryper i svett 😂

Jag tror Nikita har gått ner ca 100-200 gram, iofs under längre period (2 månader) och nu ligger hon precis där hon ska, 3.2 kg. Hon är också kompakt och muskulös som burmor ska vara. Hon är inte särskilt förtjust att leka. Blöta handdukar, isbitar i vattenskål och kylklamp under maten ger en ytterst sur katt som väntar tills isen smält och maten lämnas orörd. Om kall fuktig handduk stryks över tassar och öron blir det katt med fyra par klor och slingrig som en orm som sedan demonstrativt ligger på min varma dator eller där solen gassar som mest :meh:
 
Hon är korthårig så klippa vet jag inte om det hjälper, vatten är båda katterna duktiga på att dricka, och extra vatten på blötmaten får dom (äter i princip bara blötmat men har alltid torrfoder tillgängligt). Försökt kyla ner henne med blöta handdukar som enbart ger en extremt kränkt katt, dumma kattslav som försöker hjälpa... 😂

På nätterna sover hon brevid mig framför fläkten, och njuter. Men dagtid ska man tydligen ligga mitt i stekande sol eller leka tills man flåsar.

Hankatten som har mer päls än hon (mer underull och mer päls överlag trots korthår) ligger helst under ett duntäcke på dagarna, eller ännu gärna under täcke inkrypt i min armhåla om nätterna medans jag dryper i svett 😂

Min är riktigt lång och tjockpälsad, svart. Ligger i solen HELA förmiddagen och blir så varm att det gör ont att ta på henne. Häromdagen sprang hon omkring på eftermiddagen tills hon blev så anfådd att det påverkade hennes jamande (man måste jama konstant när man spinger, annars kan ju nån missa en, liksom).

Alla försök till nerkylning resulterar i ytterst kränkt katt som, förutom att slingra sig och springa iväg, låter så att grannarna börjar undra vad jag håller på med.

Å andra sidan har hon gått upp i vikt, för aptiten är det inget fel på här.
 
Jag måste skryta lite igen, men Älva är bannemig världens underbaraste. :love: Hon är så extremt lätthanterlig så att det nästan är fånigt.

När vi var hos veterinären så upptäckte vi att hennes tandkött var lite rött, så jag ska borsta hennes tänder (vilket jag har haft för avsikt att göra tidigare men glömde bort i all uppståndelse med tassarna). Hur svårt tror ni att det är? Svar: inte alls. Hon fullständigt accepterar att jag kommer och ska gnugga hennes tänder med en konstig vit tuta på fingret. Inte något krångel över huvud taget.

Så himla duktig, hela tiden. :love:
 
Stackars Nikita, elaka matte har inte matat idag så hon var riktigt hungrig, blandade sedan hills och sheba blötmat. Hon är fortfarande mycket tveksam och kollar upp på mig med jämna mellanrum, varför smakar det här så underligt? :cautious:
 
Körde hem till Mimmi idag för de skulle bli åska och kille följde med . vem kelar Mimmi med jo killen och heltokig i han (hennes gamle ägare är min "styvfar")
 
Hmm... Nikita brukar för det mesta lämna lite mat men då ligger det utspritt över tallriken. Det har aldrig sett ut så här. Undrar hur mycket Hills åts upp? :meh:

30064461878_23b4fe3b80_n.jpg
 
Ååååååh varför måste jag vara så hypokondrisk över min katt?????

Två gånger idag har Älva väst lite grann, inte långa stunder, och nu sista gången så trodde jag att hon skulle spy. Jag vet att hon lät likadant vid ett tillfälle för ett par dagar sedan. Hårboll? Vad ska jag göra? Tänk om det är något värre? När är det dags att kontakta veterinären? (Känns inte som att jag borde ringa in till akuttelefonen just nu. :angel:)

Jag tycker det är så svårt att avgöra när något är ofarligt och när något är akut. Hjärnan går ju direkt till värsta tänkbara scenario (vilket kanske inte är så konstigt med tanke på mina katters sjukdomshistorik) och jag får svårt att slappna av. Tänk om jag avvaktar och så är det egentligen akut?

(Ja, det är troligen en hårboll, men jag har knappt någon erfarenhet av hårbollar. Hur vet man?)
 
Jag har satt på Nikita en tratt så hon inte kan slicka sig på magen, men det gör för ont i mattehjärtat att ha den på henne. Hon backar och duckar och skrapar i allt och mjauar ynkligt. :cry: Då köper jag nog hem Hills och en fin body som gör att hon inte kommer åt magen.
 
Jag har satt på Nikita en tratt så hon inte kan slicka sig på magen, men det gör för ont i mattehjärtat att ha den på henne. Hon backar och duckar och skrapar i allt och mjauar ynkligt. :cry: Då köper jag nog hem Hills och en fin body som gör att hon inte kommer åt magen.
En body kommer att bli jättebra. :heart Då kan hon röra sig som vanligt och äta/dricka utan problem. Det kanske tar ett litet tag innan hon helt har vant sig, men jag vågar nästan garantera att hon kommer att acceptera den bättre än tratten direkt. :up:
 
Utmattade av traumat med tratten så somnade jag och Nikita. Vaknade badande i svett med en fridfullt sovande utsträckt katt tryckt mot kroppen med så mycket kroppshydda som möjligt pressat tillsammans. Kattnätet har kommit men jag fattar inte hur jag ska sätta upp det. :idea:
 
Jag och Lilla herrn har kommit hem ifrån semestern idag, stackarn tycker det får räcka med resande nu. Han tyckte visserligen det var väldigt spännande komma fram och gå ute(i sele) på landet var jättekul men igår åkte vi halva vägen hem och idag resten.. Han var så less men samtidigt snäll att även om han inte kom fram när vi skulle åka så satt han kvar när jag hämtade honom, stackarn bara hängde med huvudet och såg så bedrövad ut över att sitta i buren igen :( Till råga på allt så hindrade jag honom från att äta vispad grädde 1h innan vi skulle åka, hemsk matte :cry:
Som tur är så är han på lite bättre humör nu, komma hem och få gottis gjorde underverk! Också har jag lovat honom vispad grädde i helgen(få se om han tycker det är lika gott nu när han är ensam igen som när mormors katt var med...) så ska se om jag får tag på nån laktosfri :)
 
Vilken kattsand tycker ni är bäst? :) Tänkte beställa från Zooplus så trevligt om den finns där men spelar ingen roll. :)
 
Everclean, överlägset bäst! Pussi verkar bra också, använde den under semestern så bara testat några dagar men verkade dölja doft bra.
Vilken kattsand tycker ni är bäst? :) Tänkte beställa från Zooplus så trevligt om den finns där men spelar ingen roll. :)
Röstar oxå på everclean, helst less trail för mig. Lavendern sög dock, dammade som jag vet inte vad. Provade en annan sort som hette tror det var fresh nånting men inte hittat igen, den var oxå bra helt damfri å luktade typ lite citronigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 620
Senast: Icfafn
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 210
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 096
Senast: mackan
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 311
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp