Kattströ utan lera

Bukefalos 30 år!

Jag använder Bio-Catsil sedan en tid tillbaka. Jag får dammsuga runt kattlådan dagligen men det letar inte sig ut i huset i alla fall, trots mycket tassfluff hos mina två Ragdolls.
Klumparna tycker jag bli bra och det luktar inte nämnvärt om man har generöst med strö i lådan. Tyvärr inte svensktillverkat, tror att det är tyskt. Men det är ekologiskt i alla fall.
1000005985.webp

Ni som kör miljövänligt klumpande "sand" gjord av majs eller annat. Hur sprider den sig? Får katten med sig överallt i hemmet eller håller sig mesta vid lådan?
Det är så länge sedan vi använde bentonit så kommer inte ihåg hur det spred sig men vår soft cat grass följer med ett par meter utanför lådan men inte mer. Vi har en matta som fångar det mesta men dammsuger i badrummet ganska ofta då jag avskyr när det blir smått som grus man trampar på. Dock så slipper vi det äckliga dammet som lägger sig överallt från bentonit.

Jag använder Super Benek, som är majsbaserad. Har sett att en annan majsbaserad, World's best, har väldigt bra recensioner så jag funderar på att testa den också.

Enda nackdelen med Super Benek jämfört med klumpande sand är att den gör lite mjukare klumpar och om man inte byter hela lådan då och då blir det tills sist rätt mycket av ett finkorning majspulver när (de rena) kornen trillar isär. Den dammar ingenting och skräpar väldigt lite jämfört med när jag hade bentonitsand. Jag har två katter på en låda (som städas morgon och kväll) så för enkattshushåll eller med fler lådor blir nog nackdelarna ännu mindre.

Den verkar väldigt billig? Kör ju Odour lock pga Chloes astma, Odour locka verkar nästan dubbelt så dyr. Hur är den i dryghet? För med det priset är det ju värt att byta då och då, gör det även med bentonistanden ändå.

Är det någon av sorterna som ät svensktillverkad?
Toa Lätt är svensktillverkat pappersströ.
Nu har jag inte katt men vi använder det ströet på jobbet i kattlådorna samt att jag hade det till mina marsvin. Tyckte det fungerade bra och jag gillar lukten när man öppnar en påse men vet att andra inte gillar den. Tror det är rätt billigt också och lätt att få tag på. Jag köpte alltid de stora påsarna.

Den verkar väldigt billig? Kör ju Odour lock pga Chloes astma, Odour locka verkar nästan dubbelt så dyr. Hur är den i dryghet? För med det priset är det ju värt att byta då och då, gör det även med bentonistanden ändå.

Det är billigt, nästan lika billigt som när jag använde pee wee. Nackdelen är väl att klumparna är mjukare och tar mycket längre tid på sig att bli hårda än med bentonitsand.

Nu har jag ju inte använt bentonitsand på över 15 år och är okej med att städa lådan flera gånger om dagen i ett flerkatthushåll, men är man van vid bra bentonitsand kanske man inte tycker att det klumpar tillräckligt bra? Jag klarar mig bra med en låda till två katter och städning 2 ggr/dag. Det är inte katastrof om jag missar en städning heller, åtminstone inte med mina katter som aldrig varit några storgrävare som gräver sönder klumpar.

Jag hade absolut testat, för mig som också har astma känns det som att det dammar mindre. Eller, det är en annan typ av damm. Mjöl som sprider sig via tassarna om det var länge sen man bytte allt men inte det lätta dammet som finns i luften. En badrumsmatta utanför lådan löser problemet med dammiga tassar om det skulle vara så, jag har flera av det lagom fluffiga slaget så att de kan åka tvättmaskin rätt ofta.

(Jag kan ibland hälla det genom en jordsikt om jag är snål och har ork, det är ju inte fel på de kvarvarande kornen även om det blivit mycket mjöl i lådan.)

Det är billigt, nästan lika billigt som när jag använde pee wee. Nackdelen är väl att klumparna är mjukare och tar mycket längre tid på sig att bli hårda än med bentonitsand.

Nu har jag ju inte använt bentonitsand på över 15 år och är okej med att städa lådan flera gånger om dagen i ett flerkatthushåll, men är man van vid bra bentonitsand kanske man inte tycker att det klumpar tillräckligt bra? Jag klarar mig bra med en låda till två katter och städning 2 ggr/dag. Det är inte katastrof om jag missar en städning heller, åtminstone inte med mina katter som aldrig varit några storgrävare som gräver sönder klumpar.

Jag hade absolut testat, för mig som också har astma känns det som att det dammar mindre. Eller, det är en annan typ av damm. Mjöl som sprider sig via tassarna om det var länge sen man bytte allt men inte det lätta dammet som finns i luften. En badrumsmatta utanför lådan löser problemet med dammiga tassar om det skulle vara så, jag har flera av det lagom fluffiga slaget så att de kan åka tvättmaskin rätt ofta.

(Jag kan ibland hälla det genom en jordsikt om jag är snål och har ork, det är ju inte fel på de kvarvarande kornen även om det blivit mycket mjöl i lådan.)

Jag har 4 katter på 2 lådor, gör oftast rent 3 ggr/dag. 1 på morgonen, 1 efter jobbet och 1 vid sänggående. Odour lock ger definitivt inte lika bra klumpar som t.ex Everclean, så det i sak är ingen fara. Däremot är lukten viktig för mig.

Jag har 4 katter på 2 lådor, gör oftast rent 3 ggr/dag. 1 på morgonen, 1 efter jobbet och 1 vid sänggående. Odour lock ger definitivt inte lika bra klumpar som t.ex Everclean, så det i sak är ingen fara. Däremot är lukten viktig för mig.

Då borde klumparna inte vara något problem. :) Du får testa. Jag tycker att lukten funkar bra, men mina djur verkar iofs vara lågluktande om de inte har knas med magen. (Och jag bytte från pee wee som inte kapslar in något på den fronten.)

Jag försöker hitta någon av de klumpbildande alternativen att köpa. Kunde ha beställt, om det inte vore för hopplösa leveransalternativ - det går inte att välja de utlämningsställen som är smidigt för mig att hämta från och jag vägrar köra flera mil "åt fel håll" för att köpa lite kattströ...
Men Cats Best verkar finnas på lokala Arken Zoo-butiken. Frågan är - ska man köpa Original-varianten som är krossade träpellets, eller "Smart Pellets, som är "hela pellets"? Någon som har provat båda varianterna?

Jag försöker hitta någon av de klumpbildande alternativen att köpa. Kunde ha beställt, om det inte vore för hopplösa leveransalternativ - det går inte att välja de utlämningsställen som är smidigt för mig att hämta från och jag vägrar köra flera mil "åt fel håll" för att köpa lite kattströ...
Men Cats Best verkar finnas på lokala Arken Zoo-butiken. Frågan är - ska man köpa Original-varianten som är krossade träpellets, eller "Smart Pellets, som är "hela pellets"? Någon som har provat båda varianterna?
Till katt så absolut krossade, hade det varit en kanin så pellets. Tyckte inte det fungerade i kattlådan med hela pellets.

Jag har hela pellets i min kattlåda, inga problem. De smular ju sönder när de blir fuktiga.
Använder dem åt båda ormarna också, men då fuktar jag dem i förväg precis som åt hästarna så att det ska bli en mjukare bädd.

Till mina katter hade jag Cats Best under alla år. Köpte från Zooplus med hemleverans till dörren.

Jag är allergisk mot alla typer av dofter. Reagerar på alla typer av Betonitsand som jag prövade.

Cats Best original luktar absolut ingenting (lite trä möjligtvis, men den luktar minimalt). Dammar lite när man häller upp, men inte farligt mycket.

Jag har använt både original och Smart. Gillade original bättre. Där är det nog mer tycke och smak, det är ingen jätteskillnad mellan dem. Tyckte själv att Original höll sig bättre kvar i lådan än Smart.

Enda nackdelen med båda är just att ingen av de håller sig kvar i lådan speciellt bra ... Hade långhåriga katter och dammsög varje dag. Det som fungerade bäst var att ha en stor dörrmatta framför. När jag bytte till hopp in kattlåda blev det bättre, men ja damsuga varje dag var ett måste.

Min upplevelse är att Betonitsand sprider sig mindre. Jag upplevde klumparna med Cats Best som hyfsat hårda, men betydligt mjukare än med Betonitsand.

Överlag var jag mycket nöjd med Cats Best. Absolut bästa sanden jag prövade, framförallt ur luktaspekten...

Jag vill tacka för den här tråden, för den påminde mig om att jag ska försöka introducera miljövänligare sand igen. Jag använde Cat's Best till min förra katt som accepterade det utan problem. Mina nuvarande katter var inte lika övertygade, och de senaste åren har jag köpt äcklig bentonitsand. Nu köpte jag hem en påse Cat's Best igen och har så smått börjat blanda in det i ena lådan. Det har funkat bra hittills! Det sprider sig tyvärr mer än "vanlig" sand, men luktar bara trä istället för kattlådesand. 😊

Jag bestämde mig för att köpa (beställa på nätet) en majspellets, samma som min dotter använder till sin katt. Jag har två kattlådor, varav katterna helst använder den större. Jag tänker att jag byter strö i den lådan de helst använder och låter leran vara kvar i den mindre lådan, så har de möjlighet att välja. Och jag ser vad de föredrar. Planerar att testa några fler sorter på liknande sätt.
Så, återkommer med resultat....

Jag såg idag att Ica har träpellets till katter, i sortimentet. Nån som testat dem? (Bildar det klumpar?)

Har beställt Benek nu, men inte fått hem. Synd att miljövänlig sand är så mycket dyrare. Får se om det funkar ekonomiskt med 4 katter. Känt på endel olika, men många är svåra att gräva i och lite vassa, vilket varit nått mina katter inte alls tyckt om.
Ska bli intressant att testa!

Jag bestämde mig för att köpa (beställa på nätet) en majspellets, samma som min dotter använder till sin katt. Jag har två kattlådor, varav katterna helst använder den större. Jag tänker att jag byter strö i den lådan de helst använder och låter leran vara kvar i den mindre lådan, så har de möjlighet att välja. Och jag ser vad de föredrar. Planerar att testa några fler sorter på liknande sätt.
Så, återkommer med resultat....
Fyllde ena lådan med majspellets - och de klev inte ens ner i lådan. Så jag lade på lite vanlig kattsand. Det tog några dagar, sen har de åtminstone testat den.

Men... Min knäppiga honkatt tyckte att det var en bra idé att äta av majspelletsen... :eek::laugh: Antar att hon inser att det är en dålig idé när de börjar använda lådan som toalett...

Vad tycker ni om PeeWee och Toa-lätt-strö?
Jag har använt toa-lätt i 8 år nu och är nöjd, emellanåt är dock pelletsen aningen torra och hårda vilket Sparky inte gillar.
Det händer dock bara en eller två gånger om året och då köper jag bara en ny och blandar den "dåliga" med den bra så är det inga problem sen.
Suger upp bra, men man får vänta lite när det kissats så det hinner suga upp. Luktar gott, väldigt milt av trä.
Har aldrig varit med om att det luktat dåligt - men jag skottar lådan direkt när Sparky kissat eller bajsat (eller i alla fall direkt jag märker det) :)
Fördel att det är lätt och att det är billigt tycker jag.

Liknande trådar

• Lämplig kattras?
  • Kattnamn från sagor?
  • Fristående kurser i etologi?
  • Myror och katt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026