Pee wee är det i alla fall vet jag.Är det någon av sorterna som ät svensktillverkad?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Pee wee är det i alla fall vet jag.Är det någon av sorterna som ät svensktillverkad?
Det är så länge sedan vi använde bentonit så kommer inte ihåg hur det spred sig men vår soft cat grass följer med ett par meter utanför lådan men inte mer. Vi har en matta som fångar det mesta men dammsuger i badrummet ganska ofta då jag avskyr när det blir smått som grus man trampar på. Dock så slipper vi det äckliga dammet som lägger sig överallt från bentonit.Ni som kör miljövänligt klumpande "sand" gjord av majs eller annat. Hur sprider den sig? Får katten med sig överallt i hemmet eller håller sig mesta vid lådan?
Jag använder Super Benek, som är majsbaserad. Har sett att en annan majsbaserad, World's best, har väldigt bra recensioner så jag funderar på att testa den också.
Enda nackdelen med Super Benek jämfört med klumpande sand är att den gör lite mjukare klumpar och om man inte byter hela lådan då och då blir det tills sist rätt mycket av ett finkorning majspulver när (de rena) kornen trillar isär. Den dammar ingenting och skräpar väldigt lite jämfört med när jag hade bentonitsand. Jag har två katter på en låda (som städas morgon och kväll) så för enkattshushåll eller med fler lådor blir nog nackdelarna ännu mindre.
Toa Lätt är svensktillverkat pappersströ.Är det någon av sorterna som ät svensktillverkad?
Den verkar väldigt billig? Kör ju Odour lock pga Chloes astma, Odour locka verkar nästan dubbelt så dyr. Hur är den i dryghet? För med det priset är det ju värt att byta då och då, gör det även med bentonistanden ändå.
Det är billigt, nästan lika billigt som när jag använde pee wee. Nackdelen är väl att klumparna är mjukare och tar mycket längre tid på sig att bli hårda än med bentonitsand.
Nu har jag ju inte använt bentonitsand på över 15 år och är okej med att städa lådan flera gånger om dagen i ett flerkatthushåll, men är man van vid bra bentonitsand kanske man inte tycker att det klumpar tillräckligt bra? Jag klarar mig bra med en låda till två katter och städning 2 ggr/dag. Det är inte katastrof om jag missar en städning heller, åtminstone inte med mina katter som aldrig varit några storgrävare som gräver sönder klumpar.
Jag hade absolut testat, för mig som också har astma känns det som att det dammar mindre. Eller, det är en annan typ av damm. Mjöl som sprider sig via tassarna om det var länge sen man bytte allt men inte det lätta dammet som finns i luften. En badrumsmatta utanför lådan löser problemet med dammiga tassar om det skulle vara så, jag har flera av det lagom fluffiga slaget så att de kan åka tvättmaskin rätt ofta.
(Jag kan ibland hälla det genom en jordsikt om jag är snål och har ork, det är ju inte fel på de kvarvarande kornen även om det blivit mycket mjöl i lådan.)
Jag har 4 katter på 2 lådor, gör oftast rent 3 ggr/dag. 1 på morgonen, 1 efter jobbet och 1 vid sänggående. Odour lock ger definitivt inte lika bra klumpar som t.ex Everclean, så det i sak är ingen fara. Däremot är lukten viktig för mig.
Då borde klumparna inte vara något problem.Du får testa. Jag tycker att lukten funkar bra, men mina djur verkar iofs vara lågluktande om de inte har knas med magen. (Och jag bytte från pee wee som inte kapslar in något på den fronten.)
Till katt så absolut krossade, hade det varit en kanin så pellets. Tyckte inte det fungerade i kattlådan med hela pellets.Jag försöker hitta någon av de klumpbildande alternativen att köpa. Kunde ha beställt, om det inte vore för hopplösa leveransalternativ - det går inte att välja de utlämningsställen som är smidigt för mig att hämta från och jag vägrar köra flera mil "åt fel håll" för att köpa lite kattströ...
Men Cats Best verkar finnas på lokala Arken Zoo-butiken. Frågan är - ska man köpa Original-varianten som är krossade träpellets, eller "Smart Pellets, som är "hela pellets"? Någon som har provat båda varianterna?
Till mina katter hade jag Cats Best under alla år. Köpte från Zooplus med hemleverans till dörren.Jag försöker hitta någon av de klumpbildande alternativen att köpa. Kunde ha beställt, om det inte vore för hopplösa leveransalternativ - det går inte att välja de utlämningsställen som är smidigt för mig att hämta från och jag vägrar köra flera mil "åt fel håll" för att köpa lite kattströ...
Men Cats Best verkar finnas på lokala Arken Zoo-butiken. Frågan är - ska man köpa Original-varianten som är krossade träpellets, eller "Smart Pellets, som är "hela pellets"? Någon som har provat båda varianterna?
Fyllde ena lådan med majspellets - och de klev inte ens ner i lådan. Så jag lade på lite vanlig kattsand. Det tog några dagar, sen har de åtminstone testat den.Jag bestämde mig för att köpa (beställa på nätet) en majspellets, samma som min dotter använder till sin katt. Jag har två kattlådor, varav katterna helst använder den större. Jag tänker att jag byter strö i den lådan de helst använder och låter leran vara kvar i den mindre lådan, så har de möjlighet att välja. Och jag ser vad de föredrar. Planerar att testa några fler sorter på liknande sätt.
Så, återkommer med resultat....
Jag har använt toa-lätt i 8 år nu och är nöjd, emellanåt är dock pelletsen aningen torra och hårda vilket Sparky inte gillar.Vad tycker ni om PeeWee och Toa-lätt-strö?