Kattunge Tips

Sv: Kattunge Tips

Att lära en katt komma när man ropar behöver man ju inte göra ute. Går utmärkt börja träna det inne.
 
Sv: Kattunge Tips

Reykur, vi vet inte var TS bor och inte var hon kan ha sin katt ute. men jag förutsätter att TS har lärt känna sin kattunge och att kattungen har lärt känna TS innan första gången den får gå ut. Och jag garanterar att den inte kommer att springa iväg - och dessutom tror jag nog att TS inte släpper sin nya ögonsten ur sikte utan är med ute den första stunden. Bor TS med trädgård är det ju inga problem alls, bor hon i lägenhet får hon ha mer koll.
Men att vänta tills han är vuxen låter bara fånigt. Det är ju som ungkatt vi har mest att lära katten (att komma när man ropar tex) , när den är vuxen är det för sent.

Så där resonerar många människor, en okastrerad katt kommer bort och vips har man lagt grunden för en förvildad kattkoloni.
Lära känna katten kan man göra med den inne också, man behöver inte vänta med att släppa ut den tills den är vuxen; bara tills den är kastrerad och ID-märkt.
 
Sv: Kattunge Tips

ja det sa ju jag också, att man inte presenterar omvärlden för katten innan man vet att den kommer när man ropar.
 
Sv: Kattunge Tips

*kl*

Jag tycker inte man släpper ut kattungar, de är liksom ungar och har ofta väldigt dålig självbevarelsedrift, våra ungar lyckades med det mesta - och det inomhus. Man släpper inte ut små människobarn själva heller eftersom de bl.a. har dåligt trafikvett och ingen/knapp impulskontroll. En vuxen individ, vad för art den än tillhör, har större chans att undkomma farliga situationer. Sedan om katten blir rädd och sticker bort, då skulle iaf jag velat ha den kastrerad först, då slipper åtminstone åtskilliga eventuella framtida katter lida om den lyckas para sig och skapar en kattkoloni med inavel och allt.
Men i sele tycker jag går bra, tills den är kastrerad. Eventuellt lös korta stunder under stor uppsikt. Himla bra att vänja katten som liten vid sele också, man vet aldrig vad som händer i livet, helt plötsligt måste man kanske flytta till ett ställe som är osäkert för katten att vistas lös omkring och då slipper man mycket problem om katten är van att gå i koppel.
 
Sv: Kattunge Tips

ja det sa ju jag också, att man inte presenterar omvärlden för katten innan man vet att den kommer när man ropar.

Som sagt, du kan aldrig garantera att katten inte blir skrämd, gömmer sig, går vilse, kommer bort. Därför kastrerar man alltid katter innan man släpper ut dem. En mycket ung hane kan fortfarande bli fertil, och då är det inte ovanligt att han drar på friarstråt.
En ung hona kan bli fertil, och vips har man en dräktig katt som inte har åldern eller mognaden att klara av det.

Tycker det är väldigt oansvarigt att släppa ut okastrerade katter.
 
Sv: Kattunge Tips

är det då så att okastrerade hanar aldrig får gå ut, det är ju nästintill djurplågeri. Men nu kommer vi nog inte längre och vi kidnappar TS tråd om vi skall fortsätta diskutera detta.
 
Sv: Kattunge Tips

Varför ska okastrerade hanar få gå ut? Ska man släppa ut är det ju bara att kastrera, inte svårare än så, om man är en ansvarsfull katt'gare.
 
Sv: Kattunge Tips

Jag skaffade mig en kattunge för ca 2v sedan och min gick ut redan efter 6dgr. Jag gjorde som pialotta föreslog, så fort han lyssnade på sitt namn eller något annat testade jag att öppna dörren. Han gick då ut och satt på trappan de första dagarna, sedan gick han längre och längre ut, han har massor att utforska så han går ingenstans, plus att så fort han blir rädd för något kutar han in vilket jag tycker är bra för då ser han hemmet som sin trygghet! :). Alla gör vi olika. men sådär har jag gjort med alla mina katter som jag har och haft. Haft/har sammanlagt 6katter.

Kattungar är olika och vi har olika grannar.Dina kattungar kanske springer in om de blir rädda men det är inte säkert att andra kattungar gör det.Dessutom kan det/den som ungen är rädd för vara ivägen så den inte vågar springa in.
 
Sv: Kattunge Tips

är det då så att okastrerade hanar aldrig får gå ut, det är ju nästintill djurplågeri. Men nu kommer vi nog inte längre och vi kidnappar TS tråd om vi skall fortsätta diskutera detta.

Mina okastrerade hanar OCH honor får komma ut, i koppel. Även min kastrerade hane går ut i koppel.
Vet du vad jag tycker är djurplågeri? Att medvetet bidra till att hemlösa kattkolonier bildas. Ska man släppa ut sin katt, så ska den vara kastrerad. Åh, gisses vad jag önskar att det kom en lagstiftning snart. Problemet med hemlösa katter i Sverige är ENORMT.
 
Sv: Kattunge Tips

Svarar alla:

Självklart ska katten kastreras och märkas innan den får vara ute lös.
Skrev det inte ens då det är en självklarhet för mig.
 
Sv: Kattunge Tips

Hoppas allt går bra med den lille söte :love:
Angående blöt vs torr mat så har vi alltid gett våra katter fri tillgång på torr mat, och blöt mat vid bestämda tidpunkter. Torr mat kan hålla ordning på tandstenen på kattens tänder.

När jag fick min första katt så köpte jag en leksak till honom som skramlade lite. Han älskade verkligen den leksaken. Sen när han var kastrerad och fick gå ute själv skulle han alltid komma in på kvällen. Var han inte vid dörren så skakade jag lite i leksaken. Då kom han som ett skott!
Så ett tips är att skaffa en sådan leksak så får man hoppas att katten tycker om den!
 
Sv: Kattunge Tips

Åh vad smart.. Har redan köpt en som skramlar.. Får hoppas han gillar den lika mycket som din katt.. :)
 
Sv: Kattunge Tips

Nu har jag en fråga igen..
Sitter och kollar på dom 2 smådjurskliniker som finns i närheten.
Står att dom utför kastrering på katt över 6 månader. Men någon här sa ju att man kan kastrera från 12 veckor? Hur är det egentligen?

Sedan, är det bättre att tatuera i örat på katten eller sätta in ett chip? Kanske är bättre med en tatuering som faktiskt syns om katten (hemska tanke) skulle komma bort?
Vad tycker ni?
 
Sv: Kattunge Tips

Ja, man kan kastrera från 12 veckor, men alla veterinärer gör det inte. Det är onekligen pilligare och kräver en duktig veterinär.

Fördel örontatt: syns, dvs bäst på utekatt
Nackdel örontatt: siffrorna kan snabbt bli oläsliga

Slutsats: kan vara bra ha både chip och tatuering.
 
Sv: Kattunge Tips

Lite OT då när vi ändå är inne på kastrering.
När är de okej att kastrera/sterilisera en honkatt?
Min är ca 12 veckor nu, har haft den i ca 4 veckor. (om nu undrar varför jag tog henne från mamman så tidigt så var det att min brorsa helt hade slarvat ihop födesledatumet och trodde hon var 12 fast hon bara var 8 v. Och ja, jag har redan gett honom en redig utskällning, dessvärre hade hon redan varit hos oss i 4 veckor när sanningen kom fram).
 
Sv: Kattunge Tips

Här i gävle är det svårt att hitta en veterinär som kastrerar från 12 veckor tyvärr. Jag har hört mig för.
Många veterinärer är gammalmodiga när det gäller just kastrering, och så finns det så klart dem som inte anser sig klara av det. Det blir ju lite "pilligare".
Hos de flesta veterinärer här kan du kastrera från 5-6 månader. (Det heter kastrera även för honkatter. :) )
 
Sv: Kattunge Tips

Verkar vara svårt häromkring oxå tyvärr.. Så får nog bli koppelpromendader och bus i trädgården under stooor uppsikt första halvåret..
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 185
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Skulle behöva input! Skaffade en kattunge i somras så en av mina katter fick tas bort. Katten som blev kvar är en 10-årig kastrerad...
Svar
4
· Visningar
1 025
Senast: moster_punk
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 713
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp