Kimblewick - lite frågor...

Sv: Kimblewick - lite frågor...

Jag har ett delat kimblewick till min häst när jag rider ut och det fungerar väldigt bra. I vanliga fall går hon på tredelat men ute kan hon bli för stark och snabb så jag vill ha en nödbroms. Nu behöver jag bara göra en liten förhållning så reagerar hon. Hos förra ägaren gick hon på pessoa vilket hon inte alls gillade.

Har tygen löst spänt över bettringen.

Okey! Då är jag med på noterna! Så hur sitter den när den sitter för hårt? Hur vet man det?

Hon är jättefin i munnen annars, tar bra stöd och blir absolut inte hängig.

Min andra häst är nog ganska lik så som du beskriver din, väldigt känslig, och på henne hade ett skarpare bett aldrig fungerat. Hon hade inte tagit kontakten på det alls, så där är det bara snälla bett och stadig kontakt och en jävla massa drivande som gäller, men då går hon som en klocka!

Nog om henne.

Den här hästen som tråden gäller är som sagt jättefin i munnen, därav att jag inte behöver annat än vanligt tränsbett när jag rider henne. MEN i galoppen ute blir hon väldigt stark. Först går hon uppåt, sen när hon väl går framåt blir hon ett ånglok. Man tappar aldrig kontrollen, men jag gillar inte att sitta och dra henne i munnen, är rädd att hon ska bli stum i munnen. Hon är fd galoppör kan jag ju tillägga. :)

Okey! Nä pessoa är inget att hänga i julgranen, får allergiska utslag bara jag ser ett :p

För hårt sitter den när den tar i käken redan vid ett lätt tygeltag, innan skänkeln kunnat vridas så långt bak. Du får alltså inget spelrum för dina händer och bettet uppfattas som mycket skarpt.
Lite felmarginal för ryttarmissar måste man liksom tillåta sig. ;)

Jag brukar faktiskt tycka att närmare 45 graders vinkel är ganska lagom. :)

Okey! Då är jag med på noterna! Så hur sitter den när den sitter för hårt? Hur vet man det?

Kedjan ska sitta så att när du tar i tyglarna ska skänklarna ligga i 45 graders vinkel, annars heter det att stången faller igenom, om det blir mer än 45 grader. Försök googla på bilder och stången faller igenom.

Sen vad gäller pelham så är ju det ett skarpare bett än kimblewick eftersom en stång blir skarpare ju längre skänklar du har.

Men en sak du kan tittapå är hur kroken som håller kedjan ligger an när du tar i tyglarna. Det KAN vara så att änden på kroken vrids in mot hästens mun och det är obehagligt. Då kan du be hovslagaren bocka till den lite så inte den lilla kroken kommer in mot munnen.

Men en sak du kan tittapå är hur kroken som håller kedjan ligger an när du tar i tyglarna. Det KAN vara så att änden på kroken vrids in mot hästens mun och det är obehagligt. Då kan du be hovslagaren bocka till den lite så inte den lilla kroken kommer in mot munnen.

:idea:

Viktig poäng där! Det kan ju vara så att hästen "går i taket" för att kroken nyper eller sticker den vid munnen.

Det är inte helt ovanligt att krokarna är felmonterade, men det syns ju också när man står vid hästen och kontrollerar kedjan om det här problemet uppstår när man tar i tyglarna.

Det låter vettigt att ta med bettet till din tränare så du får hjälp att passa in det. Kedjor är inget man bara hakar på lite hur som utan man måste vara säker på vad man gör. Skulle jag råka spänna kedjan på min häst en liten gnutta för löst så blir hon galen. Och det är lätt hänt. Det låter som att det kan vara en stor del av problemet.

Jag brukar alltid, på både jaktkandar och kandarstänger modifiera kedjorna så de passar hästen (såga av ringar som är överflödiga) och använda en tång för att vrida ut krokarna.

Jo men det vet jag redan, att det inte får vara mer än 45grader, så det är inga problem, jag vet hur det ser ut oxå;) har jobbat hos internationell fälttävlansryttare så vet hur det fungerar med tex pelham, däremot har jag aldrig själv spänt kedjan, det gjorde alltid ryttaren, och jag red aldrig med det eftersom det bara användes på tävling i typ 140:p

Problemet har nog varit att jag spänt kedjan för hårt isf, även om jag tyckt den varit nästan för lös, eller som någon sa att kroken kanske vrider sig.

Va ju precis därför jag fick hjälp av en annan tjej som ridit mycket på kimblewick med inpassningen:p Men vi kanske inte fick till det rätt även om hon har bra koll :)

Tack för alla superbra tips allihop!
Buke är faktiskt mycket bra i vissa avseenden:p

Är fantastiskt att man kan fråga nästan vad som helst och få bra svar, man skulle bara kunna beställa hem er så ni hade kunnat kolla det IRL och visa oxå, hade varit perfekt! :p

Får jag bara komma med ett till inlägg, som dock redan nämnts tidigt i tråden - tungfrihet är inget som uppskattas av alla hästar, prova utan (dvs inte Hööks modell, men Globus har en utan)!

Och hästar är onekligen individer.
Jag har själv en som är väldigt känslig, men blir tjurstark på vissa bett.
Kimblewick provade jag tidigt, men övergav fort (=tungfrihet på det jag provade). Övertalades att prova igen utan tungfrihet och nu har vi äntligen hittat hem känns det som med bettslingen för hoppning!
Min häst är lite udda med kedjan också. Är den normalspänd så slår hon med huvudet, jag får släppa en länk extra för att hon ska trivas, dvs kedjan är egentligen lite för lös.
Jag sätter tygeln i skåran med minst hävstång.
Kedjan kan nypas även om man har försökt vara ordentlig med att spänna den slätt. En kindkedjetunnel kan vara en bra lösning där för att göra kedjan både mindre skarp och få mindre risk för nyp.
Man får prova sig fram helt enkelt!

Min häst är lite udda med kedjan också. Är den normalspänd så slår hon med huvudet, jag får släppa en länk extra för att hon ska trivas, dvs kedjan är egentligen lite för lös.

Och min häst ville att kedjan skulle sitta på gränsen till för hårt, annars blev hon nästan tokig :)

Jag har ett rakt och har tyglarna fäst i övre hålen på bettringarna för att minska på hävstångseffekten. Min känsliga häst funkar bra på det. Dock får jag ha en rem på de nedre hålen då bettet kan vrida sig bakåt så nederdelen hamnar framåt för mycket.

Liknande trådar

Utrustning Vill prova att rida med kimblewickbett/jaktkandar på min islandshäst för att se vad min kräsne herre har att säga om det, och för... 2
Svar
24
· Visningar
4 431
Senast: svea
·
Utrustning Hej! Jag har en kallblodstravare som är 17 år som gått på travet fram tills då han var 12 år. Han är endast riden då han kom till mig...
Svar
9
· Visningar
889
Utrustning Hej, Jag står i valet mellan happy tongue eller lock up vad gäller inköp av ett kimblewickbett till min häst. Det kommer endast...
Svar
13
· Visningar
2 061
Senast: caballus
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 864
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31