Bukefalos 28 år!

Kinesiska dvärgvaktlar och finkar

gul_zebra

Trådstartare
Nu ska jag snart köpa en voljär åt zebrafinkarna, bara jag får lön om ungefär 3 veckor så! Jag hade gärna velat ha lite fler sorters finkar och några kinesiska dvärgvaktlar där i lite senare när jag pluggat på om de tillräckligt. Vet inte exakta mått men den är ungefär 100*50*160 cm (LDH), kan vara skillnad på några cm.

Hade velat ha zebrafinkar, mozambiksiskor, skatfinkar, måsfinkar och vaktlar där i, möjligtvis astrilder och risfåglar också. Går det? Är det någon art jag inte ska blanda med en annan? Vet att mozambiksiskor går ihop med zebrafinkar och vaktlar men mer än så vet jag inte...

Undrar även hur många vaktlar som får plats utan att det blir för trångt? Skulle en tupp och 2-3 hönor fungera bra? Om man fixar hyllplan åt de ganska långt ner med en stege upp, skulle det uppskattas? Hur högt ska det vara mellan hyllplan och botten? Hur stort skydd ska de ha? Tänkte om man kanske kunde fixa hyllplan och skydd i samma liksom. Någon speciell konstruktion på skyddet? (hur är det med en öppen sida osv menar jag). Vad för inredning vill de ha? Vad ska de ha för mat? vad ska de ha för bottenmaterial?
Någon som vet var jag kan hitta info om vaktlar? Har hittat om finkarna men vaktlar går det inte framåt med...
Det är alltså kinesiska dvärgvaktlar jag vill ha, inte japanska.
 
Sv: Kinesiska dvärgvaktlar och finkar

Tycker det är alldeles för liten bottenarea för vaktlar!

Din "voljär" är inte alltför stor så jag tycker du ska hålla dig till ett fåtal individer av max 2 arter. Vet att zebrafinkar går bra med måsfinkar, risfåglar och mozambiksiskor. Skatfinkar och astrider har jag ingen erfarenhet av.
 
Sv: Kinesiska dvärgvaktlar och finkar

Ok, vad synd :( Du tror inte det kan fungera med hyllor då, iom att de får mer plats att röra sig på? Eller är jag ute och cyklar nu? Hur stort ska minsta måttet vara? (har ju inte köpt nån voljär än så man kan ju alltid kika efter nåt större :angel: :D )

Ok. Jo ett fåtal blir det iaf. 4 zebrafinkar och två mozambiksiskor, tror du det skulle fungera? Kanske finns det plats för två måsfinkar med de?
 
Sv: Kinesiska dvärgvaktlar och finkar

Jo nog kan du ha 8 småfåglar i din bur tycker det är alldeles lagomt :) . Enligt jordbruksverket får du har 16st men det är lite i överkant enligt mig, jordbruksverket har lite konstiga regler *suck*

Enligt jordbruksverket så kan du mkt väl ha vaktlar i din bur. 16st rättare sagt. Men jag tycker vaktlar bör ha en bur på 1m2 då de inte utnyttjar höjden på samma sätt som mer flygande fåglar. Men visst skulle du kanske kunna ha 3 st då du följer lagarna, det andra är ju bara mina åsikter.
 
Sv: Kinesiska dvärgvaktlar och finkar

Vad bra :) Tycker det blir lite roligare med flera olika, det blir liksom... intressantare så :D

Ok. Ja de är konstiga ja, minst sagt! Tycker inte om deras mått alls :crazy: Så jag brukar inte ens titta som för att veta ungefär, för det finns nog inte en enda gång jag har hållit med...

Men det här med hyllplan, tror du det skulle göra det möjligt (eller ja, möjligt är det ju - behöver de ingen plats till att röra sig så får man nog in en rätt stor hög vaktlar! :D) om jag fixar ordentliga våningsplan med stege upp som inte är alltför brant. Är det något som vaktlar skulle utnyttja, skulle det kunna göra att jag ändå kan ha vaktlar i buren iom att de får mer yta att röra sig på? *vill ha :D*
Låter de förresten? Högt? Har aldrig hört de låta nämnligen :confused:
 
Sv: Kinesiska dvärgvaktlar och finkar

Sebrafinkar är hyfsat fredliga, det beror lite på individ. När det gäller astrilder så skiftar det enormt mellan olika arter. Måsfinkar däremot är toksnälla, de kan du ha med vilka som helst. De bråkar inte med varandra heller, vilket sebrafinkar gör (att sebrafinkar ser så risiga ut i zoobutiker beror oftast på att de sitter för trångt och hackar på varandra). Vi har haft sebrafinkar tillsammans med

Måsfink
Spetsstjärtad bältfink
Kanariefågel
Mozambiksiska
St Helenaastrild
Gråastrild
Fjärilsfink, blå och rödörad
Pärlhalsamadin
Gouldsamadin
Rödstjärtat blåastrild

Det har funkat med allihop, då hade vi i o f s en stor bur. Amadinerna överlag är lite lugnare och fredligare än astrilderna. De har också fördelen att de föder upp sina ungar på vegetabiliskt foder och äggfoder - astrildrerna vill ha insekter, så det är lite meckigare.
 
Sv: Kinesiska dvärgvaktlar och finkar

Ok. Tänkte nog mest på de där blåa, rödkindad fjärilsfink eller vad de nu kallades *trött* Mamms hade såna här hemma förut, de gillar jag :love: Men de verkar lite väl svåra att få tag på, så det blir nog längre fram isf :)
 
Sv: Kinesiska dvärgvaktlar och finkar

Vaktlar vill du inte ha... Jag och min mamma köpte en tupp och en höna... klockan fem varje morgon satte tuppen igång att gala... Min pappa blev tokig och lämnade tillbaks våra små sötnosar till djuraffären... Då blev jag jätte arg men så här i efterhand var det nog klokt gjort!
 
Sv: Kinesiska dvärgvaktlar och finkar

Ah så de låter illa ändå. Just det jag vill undvika så...

Nåja, då nöjer jag mig med lite olika finkar :)
 

Liknande trådar

Övr. Djur Håller på planerar för ett voljärbygge där jag ska ha finkar, 115*55*180 (längd*djup*höjd) blir det, möjligtvis nån cm mer eller mindre...
Svar
2
· Visningar
1 011
Senast: gul_zebra
·
Övr. Djur Tror mig minnas att man ska vänta med häckning tills de är minst ett år gamla. Stämmer det? Hur hindrar man då ett par från att häcka...
Svar
17
· Visningar
3 226
Senast: gul_zebra
·
S
Hästvård Ska försöka beskriva allt så grundligt som det går. För cirka 1 månad sen så upptäckte jag 2 små "bullor" på höger bakbal. Såg ut...
Svar
10
· Visningar
1 120
Senast: Smultron92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp