Kineton nosgrimman i Hööks - nya uppfinningar???

Sv: Kineton nosgrimman i Hööks - nya uppfinningar???

Men nu har ju just den situationen sin förklaring, människan använde nosgrimman på ett mkt olämpligt sätt som gav en onödig utfall. Det kanske var ett liknande sätt i resten av dina erfarenheter?

Bygelnosgrimma, funderade på den ett tag. Och sökte då info om denna bl.a. här på buke. Fick en del svar som hävdade att det var en mkt stark nosgrimma som användes till korrektion under väldigt begränsad tid. När jag ville ha svar på hur, varför så vart det tyst. Ligger det ngt i det? På vilket sätt skulle just bygelnosgrimman kunna missbrukas och ge upphov till skador?

mizz skrev:
Bygelnosgrimma, funderade på den ett tag. Och sökte då info om denna bl.a. här på buke. Fick en del svar som hävdade att det var en mkt stark nosgrimma som användes till korrektion under väldigt begränsad tid. När jag ville ha svar på hur, varför så vart det tyst. Ligger det ngt i det? På vilket sätt skulle just bygelnosgrimman kunna missbrukas och ge upphov till skador?

Bygelnosgrimmans uppgift är att hindra hästen från att skeva med käkarna, alltså dra underkäken åt sidan.

Med denna nosgrimma på så hindras den från att göra detta. Det dåliga i det hela är att hästen högst troligt hade en mycket god anledning att göra så, hårda ryttarhjälper kanske? Man döljer symptomen, men letar inte reda på orsaken. Därav många människors ovilja mot Bygelnosgrimmor.

Hööks marknadsförde den när den fanns med första gången i sortimentet som en snäll nosgrimma som låter bettet gå fritt, vad de missade är att den används för att korrigera ett problem. Som egentligen inte alls korrigeras utan DÖLJS med denna typ av hjälpmedel. Där fick den nog ett litet uppsving. Mycket populär bland Islandsryttare har jag sett.

Det kan du också läsa mer om på länken jag postade tidigare. På engelska heter det "Combination lever noseband". Vad gäller eventuella skador så läste jag på den engelska sidan att den kan trycka på kinderna, (Liksom många andra vanligare nosgrimmor också kan göra) varpå skador på kindens insida kan uppstå mot tänderna.

Senast ändrad:

tack för påminnelsen att denna informativa hemsida finns! Hade glömt vilken noggran bett redogörelse som finns där - tack!

Tycker dessutom att beskrivningen av Kinneton i denna version illustrerar både de positiva effekter/användning som Popeye talat för, och även hintar om baksidan av det som vi också hört i denna tråd. Men övergripande tycker jag det verkar som författaren har en bra attityd till Kineton om den spänns och används RÄTT... och hon är som många vet som hittat hennes otroligt detaljrika hemsida, ganska kritisk till många andra saker och metoder..

Mycket intressant - tack igen!

Jag skulle vilja veta mer om den som skrivit det som står på hemsidan. Vilken utbildning och egna erfarenheter har personen om allt den skriver om?

Lånar

Komiskt! Det är min sida med all info och Popeye (alltså hästen, inte personen) som förordar den har jag ridit med just denna nosgrimma och det fungerar super på honom. Han tenderar att bli lite het och är på samma gång känslig i munnen.

Många säger att kineton är tok-skarpt för att det stoppar rusande hästar. Då har de inte tänkt efter. Det stoppar rusande hästar för att det gör att bettets verkan inte gör ont, utan läggs mjukt över nosen istället. Hästen försöker inte springa ifrån smärtan. Logiskt.

Tessan (Hej Sofie!)

Senast ändrad av en moderator:

Jag fick uppfattningen att ett längre bruk av bygelnosgrimman skulle vara farligt och det var det jag for efter. Vad händer då? Läste även förut din eminenta länk men fick inte fram så mkt mer än just det du skrev, så jag måste söka vidare efter info.

Jag själv var efter en remont som skulle passa min häst men inte hitta ngn. Hade cob över nosen, full under nosen och över öronen, alltså skulle en mixad remont till. Så ett tag funderade jag på bygel. Men nu så har jag fått till det. Men är ff intresserad om hur och varför gällande bygelnosgrimman. En hel del sa blä, men ingen kunde säga varför. :mad:

Vanity skrev:
Jag har som motto att "information får man inte, information skaffar man". Alltså tycker jag att man ska ta reda på funktion och inverklan innan man köper något nytt och oprövat.
:bow: :bow: Så sannt!
Desstå bättre när den nya hästägaren i stallet vill lära sig allt! Frågar om allt så man själv får tänka.
Hon shoppar dessutom minst två böcker och några prylar när hon går in i en hästaffär, som hon sedan gärna lånar ut till alla andra i stallet, snart har jag provat mig fram till mina favoriter som och läst mååånga flera hästböcker.

Hej!
Jag glömde att du finns här på forumet.... har mailat dig via hemsidan med lite frågor.... :bow:

Hej hej Tessan! :D

Hej alla! Jag svarar lite senare. Skall äta lite kvällsmat...

T

mackan skrev:
har ni sett den nosgrimman i nya katalogen? är det ngt som funnits länge utomlands eller? Bettduktiga: Undrar hur detta kan vara bekvämt för hästen och hur det egentligen funkar.... måste ju låsa bettet ngt otroligt i munnen? trycker den inte bettet upp mot tänderna dessutom? Aldrig sett ngt liknande?!

jag har också en sådan, dom e skit bra ;)

När jag såg den här nosgrimman på Hööks var jag jätte glad, för jag har så länge letat efter något som vekar va en sådan här nosgrimma, jag rider på Remont grimma (den snällaste) , jah en super het herre som vekrligen vet vad han vill, istället för att betsla upp som inte alls funkar hade jag tänkt mig den här nosgrimman, eftersom den verkar över nosryggen o i munen känns det som att den borde bli accpeterad, han älskar hackamore, men det går tyvärr inte att tävla honom på, då han blir alldelses för stark och spralig, orkar inte sitta här o beskriva min ridning och alla min ponnys problem i detalj, men jag ska köpa den här nosgrimman o se om han accepterar den o sedan börja rida me den, :)

Etoile skrev:
Men är det så att kineton nosgrimman Fördelar
trycket på både nosrygg och i mun, eller är det "vanligt" tryck i mun Plus
tryck på nosryggen? Hoppas ni förstår min fråga ;)

Nu har jag ingen erfarenhet alls av att rida med denna konstruktion, men en sak kan jag svara på och det är att trycket naturligtvis FÖRDELAS mellan mun och nosrygg. Hur mycket som hamnar var beror på hur hårt man spänt nosgrimman.

Jag såg att någon annan hävdat motsatsen, men detta är en enkel kraftjämvikt. Jag drar i tygeln med en viss kraft. Något håller emot med samma kraft i andra änden - antingen laner eller näsa eller så hjälps de åt...

Det blir inte heller någon hävstångseffekt.

/Anna (fysiker)

*lånar min egen knapp*

Metallplatta bör inte vara någon nödvändighet. Jag har hört många säga att det "måste" vara en metallplatta i en ridkapson också. Men jag rider min häst i enbart remontgrimma med tygeln i ringarna och det fungerar utmärkt trots att det är enbart läder.

Argumentet för metallen på ridkapsoner brukar vara att det snurrar annars, men min grimma ligger still...

Jag upplevde att det blev som ett "skarpare"/"vassare" tryck på hästen med metallplatta (pratar ridkapson nu) än med enbart läder. (Men det är naturligtvis fortfarande samma KRAFT som ska fördelas...)

Remontgrimma är f.ö. något som är lätt att kombinera med bett (2 tyglar), om man vill testa detta att fördela tryck mellan mun och nosrygg utan att springa på Hööks :idea: Nosgrimman får man då sätta ovanför bettet (som en engelsk nosgrimma).

apocalypsen skrev:
kinetonen är den vanligaste orsaken till att hästarna kommer in med brutna nosben till veterinären, så man kanske ska tänka sig för innan man använder denna "mirakelkur" på sin häst:mad:
...
Varenda litet kram i tygeln resulterar alltså i ett tryck över nosen på hästen. Så det krävs ju inte särskillt många hjärnceller för att räkna ut vad som händer när ryttaren kortar in tyglarna...

Ursäkta mig, men det där är inte särskilt genomtänkt. Om trycket över nosen som bildas av draget i tygeln "knäcker nosryggen" på hästen, vad skulle då detsamma göra på underkäken, som är mycket vekare? Eller har de satt den felaktigt längst ner på tippen på nosbenet, eller vad?
Om man drar så man drar av nosbenet skall man nog sluta rida, oavsett vilken nosgrimma man använder.

Jag tycker inte att man kan beskylla en nosgrimma för vad ryttare gör med sina hästar. De allra flesta ridmässigt "förstörda" hästar jag har träffat har blivit det av pelham och det slänger man på åt vilken nybörjarhoppare som helst och det har mycket värre kraftutveckling och rätt över underkäken och allt.

Några av dessa engelska bettboksförfattare som du talar om skriver också att "om man använder ett skarpt bett så måste man se till att driva mer" och inte ett ord om mildare tygelhantering. Det tycker jag säger lite om hur genomtänkt vissa saker är. Vem av dem har mätt kraftutväxlingen på en kineton och jämfört med ett hackamore, och inte bara förmodar? Eller har de också sett den näsbrutna hästarna med för lågt anpassade kinetons och ryttare som drar som Arnold Schwarzenegger?

Det bildas ingen hävstångseffekt, för det krävs en fast punkt för det (kindkedja eller dyl). Trycket delas upp över mun och nos, och förstärks inte alls. Det fördelas på en mycket större yta, och en yta som inte är lika känslig - nosen. Man kan mäta detta med ett finger emellan eller annat mellanlägg (mätinstrument) och se resultaten under och efter ridningen.

Metallbrickan i nosdelen har bara effekt om den är böjd runt nosen. Vad den gör då är stabiliserar vid ensidigt tygeltag. Om den är kort och inte böjd har den inte mycket effekt, om den inte är vass och skapar smärta på något vis, vilket ju är förkastligt.

(Min bakgrund är att jag ridit sen 5 års ålder och handgripligen undersökt effekten av alla gadgets med hjälp av en ingenjör och en veterinär.)

Bygelnosgrimma är ungefär som en pullar i och med att den kommer bort från bettet. Den kan göra att hästar korsar käkarna mindre (vilket de gör som motstånd mot bettet, och man bör först fundera varför de gör motstånd innan man krossar det...). Bygelnosgrimman är lite effektivare/skarpare genom att siddelarna är stela (av metall, ju) och spänner emot när hästen skevar käken.

Alla nosgrimmor som löper över tänderna är potentiellt dåliga för kindernas insidor. De trycker in kinderna och hästen kan bita sig själv eller nöta hål i kinderna av skavet. Jag tittar många hästar i truten och har sett det på många hästar. Torbjörn på SLU säger samma sak när man pratar med honom, och tycker det är en stort problem.

Om man känner att man måste ta till olika saker (nosgrimmor, inspänningar, etc) för att hästen gör motstång så måste man alltid fokusera på motståndet i första hand.

Om jag tar Popeye som exempel så är han hur fin att rida som helst och går bra på vanligt tränsbett 95% av tiden. 5% blir han stressad eller försöker fly arbetet, och kan ibland straffa sig själv i munnen vilket inte gör honom mindre stressad. Såna gånger är det bra att bettverkan går över på nosen och att bettet inte gör ont, och han kan lugna ner sig. Man kan även rida på remontnosgrimma och dubbla tyglar som AnnA_ säger, och när hästen spänner sig eller rusar till tar man bara i nosgrimmetyglarna. Det funkar lika bra, men man måste hantera fler tyglar.

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

Noir3 skrev:
Bygelnosgrimma är ungefär som en pullar i och med att den kommer bort från bettet. Den kan göra att hästar korsar käkarna mindre (vilket de gör som motstånd mot bettet, och man bör först fundera varför de gör motstånd innan man krossar det...). Bygelnosgrimman är lite effektivare/skarpare genom att siddelarna är stela (av metall, ju) och spänner emot när hästen skevar käken.

Vad bra, då kanke du kan tala om för mig om bygelnosgrimman kan ge några negativa effekter på längre sikt. Och då förutsätter vi att hästen inte har några problem, såsom tex korsning av käke och vi bortser från det olämpliga att ha ngt spänt högre upp (dvs skav tand- tandkött).

Min häst fungerar hyfsat på hack, men blir lite tung. Hon har dock väldans svårt att acceptera vanligt (tredelat) tränsbett (vi har provat med rakt nu i några dagar och jag hoppas att det ska gå bättre när hon vant sig). Jag gillar inte onödiga prylar (utom ibland matchande benlindor som hon inte skulle behöva bak, bara för att det är snyggare med lindor runt om) och är väldigt tveksam till placeringen av kineton nosgrimman i Hööks. Jag har inte kommit i kontakt med den förr, men min första rekation var som föreslagits här: lite som ett kombinationsbett men utan häv.

Ju mer jag läst desto mer sugen blir jag på att prova, eftersom det jag vill ha ut är en häst som litar mer på bettet. Hon är lydig i övrigt men blir lite pigg ibland, särskilt när vi hoppar. Även om det aldrig är något problem att stanna henne kan det bli en "studs"-effekt - hon galopperar hysteriskt på stället när jag ber henne lugna sig, i stället för att sänka tempot. Hon kan också lägga ut tungan på sidan som ett led i protesten (i detta fall mot att hon inte får springa hur fort hon vill). Det jag framför allt ser som en fördel med en kineton nosgrimma är tryckfördelningen; att tygeltaget kan övergå från effekt i bettet till effekt över nosen när kraften ökar.

Är det någon som har använt just Hööks kineton och har en åsikt om placeringen? Lite olika åsikter om bilden har ju dykt upp, men det jag oroar mig mest för är inte brutet nosben (behöver aldrig ta så hårt i min häst) utan att andningen kan störas.

mizz skrev:
Vad bra, då kanke du kan tala om för mig om bygelnosgrimman kan ge några negativa effekter på längre sikt.

Den kan som alla nosgrimmor som löper över tänderna ge skavstår på insidan av kinderna, och orsaka att hästen biter sig. Bygeln kan peka in i kinden utifrån och orsaka skav. Det är väl vad jag kan komma på. Den kan man ju strypa katter med nosgrimma om man vill, eller bryta näsan på hästen, beroenden på hur man ställer till, men det är då bara ens eget fel.

Tessan

Noir3 skrev:
Den kan som alla nosgrimmor som löper över tänderna ge skavstår på insidan av kinderna, och orsaka att hästen biter sig. Bygeln kan peka in i kinden utifrån och orsaka skav. Det är väl vad jag kan komma på. Den kan man ju strypa katter med nosgrimma om man vill, eller bryta näsan på hästen, beroenden på hur man ställer till, men det är då bara ens eget fel.

Tessan

:bow: Tack, bortsett från att bygelnosgrimman kan ge samma "åkommor" som alla andra nosgrimmor (i stort sett) så var det så jag tänkte, att den är inte sååå farlig som jag har fått berättat för mig. (Tills motsatsen är bevisad ;) )

Men jag fortsätter i samma spår, att så småningom få alla hästarna nosgrimmelösa.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel... 2 3
Svar
58
· Visningar
14 196
Senast: LovingLife
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 855
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 147
Senast: AlmostEasy
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 354
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka