Bukefalos 28 år!

Klä insidan på stallet...

stallhh

Trådstartare
Vad är bäst,enklast och billigast??
Vi har tagit bort loftet i det gamla stallet vi renoverar,så det är öppet till nocken. Då det är springor mellan vissa brädor så det kan blåsa in vill vi täta det...funderade på plyfa.skivor el liknande att skruva upp som tål fukt, eller ska man spika upp brädor runtom??
Är det dyrt med skivor,kan man få tag i begagnat?
 
Sv: Klä insidan på stallet...

Ska det bli en hållbarlösning så bör man nog lägga om hela taket eller lägga nytt yttertak.
Vad är det för material i yttertaket idag?
Det är förhållandevis enkelt och billigt att lägga papp eller plåt, men det beror på vad som finns idag.
Att sätt upp marinplyfa i taket blir både dyrt och svårt och inte heller någon bra lösning. Det kommer troligen att läcka vid vissa väderförhållanden.
 
Sv: Klä insidan på stallet...

Vad är bäst,enklast och billigast??
Vi har tagit bort loftet i det gamla stallet vi renoverar,så det är öppet till nocken. Då det är springor mellan vissa brädor så det kan blåsa in vill vi täta det...funderade på plyfa.skivor el liknande att skruva upp som tål fukt, eller ska man spika upp brädor runtom??
Är det dyrt med skivor,kan man få tag i begagnat?

Vi har gjort det enkelt. Vi har också breda springor mellan brädorna på höloftet. För att slippa draget så har vi skruvat upp masonitskivor på insidan av väggarna. Finns masonit som är oljat och tål fukt bra. Har satt den "glatta" ytan utåt.

Det blir inte varmare i stallet, men vi slipper blåsten.

/Lizzie
 
Sv: Klä insidan på stallet...

taket är helt ok,byttes för några år sen, det är plåt. utan det är väggarna som är otäta upptill eftersom det varit höloft.
funderade på skivor,hittade den typen som vi behöver,men det går på 4000kr för 10 skivor....men det kan det ju vara värt.
 
Sv: Klä insidan på stallet...

taket är helt ok,byttes för några år sen, det är plåt. utan det är väggarna som är otäta upptill eftersom det varit höloft.
funderade på skivor,hittade den typen som vi behöver,men det går på 4000kr för 10 skivor....men det kan det ju vara värt.

Vårt tak är också OK (tegel), utan det är också väggarna upptill vid höloftet som är otäta. För oss har det funkat alldeles utmärkt med masonitskivor för 40 kr skivan. De är 1,20 x 2,4 m och täpper till vinddraget väldigt effektivt. Man kan också kombinera med att sätta vindpapp mellan skiva och vägg.

/Lizzie
 
Sv: Klä insidan på stallet...

Varför täta det?
Vi har våra hästar i en gammal lada med många sprickor och glipor, och veterinärer, myndigheter etc är lyriska över den goda luften i stallet. Sen är det ju inte så vackert, men peppar, peppar, jag har aldrig förkylda eller hostiga hästar.
 
Sv: Klä insidan på stallet...

Varför täta det?
Vi har våra hästar i en gammal lada med många sprickor och glipor, och veterinärer, myndigheter etc är lyriska över den goda luften i stallet. Sen är det ju inte så vackert, men peppar, peppar, jag har aldrig förkylda eller hostiga hästar.

Det beror nog på hur och vart man bor. Vi var helt enkelt tvungna att sätta upp masonit som tätning eftersom det blåste något fruktansvärt genom stallet. När det regnade så regnade det in. Vi bor mitt på en slätt där blåsten verkligen kan vara jobbig. Luften är fortfarande bra i stallet, går ju inte att få helt tätt, men vi slipper draget på hästarna.

Hade vi bott i en tät skog så tror jag situationen hade varit annorlunda.

/Lizzie
 
Sv: Klä insidan på stallet...

ja vi måste också täta för att det ej ska snöa/regna in och blåsa för mkt.... är rädd att det blåser sönder annars. dock är det ju ett kallstall med öppet til nocken...så det blir mkt frisk luft.... dock lär det bli kallt vintertid,funderade på elvattenkoppar...men då måste man isolera slangen också eller? eller så får vi ha vanliga hinkar,men med en vattenslang uppsatt i varje box så man bara behöver vrida på en kran så det fyller på...dock är risken att det fryser....
Hur gör ni andra?
 
Sv: Klä insidan på stallet...

ja vi måste också täta för att det ej ska snöa/regna in och blåsa för mkt.... är rädd att det blåser sönder annars. dock är det ju ett kallstall med öppet til nocken...så det blir mkt frisk luft.... dock lär det bli kallt vintertid,funderade på elvattenkoppar...men då måste man isolera slangen också eller? eller så får vi ha vanliga hinkar,men med en vattenslang uppsatt i varje box så man bara behöver vrida på en kran så det fyller på...dock är risken att det fryser....
Hur gör ni andra?

Jag har också öppet i stalldelen upp till taknock. Blir kallt på vinter, men hästarna klarar ju det så länge de har grovfoder/täcke.

Mina hästar har hink. När det är kallt så fyller jag på vatten vid utfodring, alltså minst morgon och kväll inne. Fyller på ute på morgon och em vid frysgrader. När hästarna är i hagen så ställer jag in hinkarna i sadelkammaren som är uppvärmd så får isen smälta och jag kan göra rent hinkarna på kvällen.

Hästar dricker ju mycket vatten under kort tid. Så jag upplever inga problem med att vattna ur hink på vintern. Har då också koll på hur mycket de verkligen dricker.

Jag har inte vatten draget till stallet, utan jag tar med vatten från huset. Häller i 10 l dunkar som jag kör på vagn från huset. Eftersom sadelkammaren är uppvärmd så kan jag ha vattendunkar stå där.

/Lizzie
 
Sv: Klä insidan på stallet...

vi har en vattenledning som är nedgrävd från en byggnad intill där pumpen står...den har vi sparat nu när vi gjöt golvet, så vid varje box finns det vattenledning.... för att slippa bära vatten så funderar vi på om man ska ha vattenkopp,eller en hink som man bara skruvar på kranen så fylls det på....
 
Sv: Klä insidan på stallet...

Vad är bäst,enklast och billigast??
Vi har tagit bort loftet i det gamla stallet vi renoverar,så det är öppet till nocken. Då det är springor mellan vissa brädor så det kan blåsa in vill vi täta det...funderade på plyfa.skivor el liknande att skruva upp som tål fukt, eller ska man spika upp brädor runtom??
Är det dyrt med skivor,kan man få tag i begagnat?

Billigast är abosolut brädor som går in i varandra. De är billigare än plywood och faktiskt lättare att sätta upp, tycker jag. Har glömt vad de heter. Är ca. 1,5 cm tjocka och alldeles utmärkta.

Sådana här menar jag. Har det på boxväggarna till denna box.

http://s3.photobucket.com/albums/y93/Stopek/?action=view&current=MVC00200.jpg

Jag tog dessa brädor nedtill och plywood där uppe, men insåg inte då jag köpte det att det blivit billigare med brädorna hela vägen upp. Som du ser har jag också öppet upp till nock, vilket ger ett så otroligt fräscht stall att jag knappt ens luktar häst om jag varit ute och mockat.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klä insidan på stallet...

vi har en vattenledning som är nedgrävd från en byggnad intill där pumpen står...den har vi sparat nu när vi gjöt golvet, så vid varje box finns det vattenledning.... för att slippa bära vatten så funderar vi på om man ska ha vattenkopp,eller en hink som man bara skruvar på kranen så fylls det på....

De vattenkopparna vi hade där jag tidigare stod inackorderad så frös själva flottören när det blev kallt, vi hade värmekabel på sjävla vattenledningen. Hjälpte ju föga när det inte gick att trycka fram något vatten. Något att tänka på kanske när man har kallstall.

Den dagen jag har råd att dra in vatten i stallet så ska jag ha kran i stallet och fortsätta att vattna med hink.

/Lizzie
 
Sv: Klä insidan på stallet...

Billigast är abosolut brädor som går in i varandra. De är billigare än plywood och faktiskt lättare att sätta upp, tycker jag. Har glömt vad de heter. Är ca. 1,5 cm tjocka och alldeles utmärkta.

Sådana här menar jag. Har det på boxväggarna till denna box.

http://s3.photobucket.com/albums/y93/Stopek/?action=view&current=MVC00200.jpg

Jag tog dessa brädor nedtill och plywood där uppe, men insåg inte då jag köpte det att det blivit billigare med brädorna hela vägen upp. Som du ser har jag också öppet upp till nock, vilket ger ett så otroligt fräscht stall att jag knappt ens luktar häst om jag varit ute och mockat.

Hälsning Maja

Tror du använt samma virke som jag - råspont heter det.

http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=12312&catid=506

Bilden visar mitt stall UTAN masoniten för springorna. Men efter första vintern var vi tvungna att få slutet på draget som blev.

/Lizzie
 
Sv: Klä insidan på stallet...

Min far har varit på cheapy och köpt några brunlaserade skivor som han börjat sätta upp,tyvärr går de ej att måla.... men de kommer att vara på ytterväggarna runtom...resten blir ju i trä...
Dessa skivor ska vara fuktavvisande,kostade ca 200kr/st...så runt 2000-2500 kommer de att kosta....
virke tror jag vi har nånstans på gården....men det kan väl inte bli så dyrt? funderar på om vi ska ha trä som mellanvägg,eller om man ska ha annat material? hur har ni det?
 
Sv: Klä insidan på stallet...

Min far har varit på cheapy och köpt några brunlaserade skivor som han börjat sätta upp,tyvärr går de ej att måla.... men de kommer att vara på ytterväggarna runtom...resten blir ju i trä...
Dessa skivor ska vara fuktavvisande,kostade ca 200kr/st...så runt 2000-2500 kommer de att kosta....
virke tror jag vi har nånstans på gården....men det kan väl inte bli så dyrt? funderar på om vi ska ha trä som mellanvägg,eller om man ska ha annat material? hur har ni det?

Vi satte upp 22 mm råspont som väggar på befintliga timmerstockar i en vangsloge. Vi satte råsponten ända upp till de liggande takreglarna, vilket är 3,6 m. Funderar på att lägga på ett innertak, men med hjälpa av masonitskivorna högst upp så slipper vi drag numera. Råsponten till väggarna kostade totalt 2000 kr. Till boxarna beställde jag 35 mm spontat gran och så gjorde maken U-profiler och galler. Båda mina boxar gick på totalt 3000 kr och då kostade virket nästan 2000 kr. Stålmaterialet kom maken över VÄLDIGT billigt.

/Lizzie
 
Sv: Klä insidan på stallet...

i ett annat stall där vi byggde oxar,beställde vi färdiga u-profiler som vi trädde rejäla plank i... tror de kostade ca 1000-lappen för en 5 m lång vägg....
blir nog u-profil denna gången också....men funderade på om man kunde ha lecablock el dyl i en rad underst som själva boxväggen sen kan stå på,så slipper man att träet drar åt sig urinen och blir dåligt.
har lagt bud på 3 skjutdörrar,för att spara utrymme i stallet... annars får vi bygga boxdörrar,har funkat bra innan.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 705
Senast: Ajda
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 550
Senast: Calmiche
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 137
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp