Klä sig rätt efter kroppsform?

Vitavi

Trådstartare
Någon som har koll på det där med att klä sig rätt efter kropp? Har noll koll men det enda jag vet är att jag klär mig fel!

Hur skulle ni klä er om ni var helt utan former, raka men med breda axlar?? Jag ser mest bara ut som en tolvårig pojke...:-P
 
Bikini_Body.jpg
 
Någon som har koll på det där med att klä sig rätt efter kropp? Har noll koll men det enda jag vet är att jag klär mig fel!

Hur skulle ni klä er om ni var helt utan former, raka men med breda axlar?? Jag ser mest bara ut som en tolvårig pojke...:-P

googla eller kolla pinterest. Finns massor med tips och guider. Sen får man ju ta allt med en nypa salt och välja det man själv gillar och känner sig bekväm i.

Jag tex är päronformad och en del saker som tipsas om tycker jag inte alls stämmer på mig. Bara för att ens kropp har vissa proportioner betyder ju inte det att man ser likadana ut.

Enligt "reglerna" ska jag inte ha tighta/stuprörsjeans men jag tycker att det passar mig bra. Visst, mina höfter kanske ser bredare ut än om jag hade haft raka byxor men det tycker jag är snyggt, med nästan vad som helst upptill. Däremot en klänning som är tight hela vägen är inte snyggt på mig. Är den tight nertill måste det vara nåt stort upptill, bäst funkar en utställd kjol med markerad midja.

Så släng ett öga på tipsen så du vet vad du kan kolla efter, men prova och hitta det du gillar och känner dig bekväm med.


Lite OT men handlar om att känna sig bekväm med sin kropp. Igår hade jag ett par shorts som var korta nog att mitt födelsemärke syntes på låret, och jag la inte märke till det förrän jag kom hem på kvällen. För första gången hade jag inte brytt mig om det där dumma märket och jag kände mig så jävla glad och stolt!
 
jag har liknande kroppsform, bredast på axlarna, "ingen" midja och inga höfter heller. klänningar med fluffig nederdel och skärp/tight midja hjälper till, annars är det enklaste och bekvämaste för mig att klä mig i det jag känner för och acceptera att jag inte har den där snygga timglaskroppen som passar i allt. Jag har en kropp som fungerar, liksom.
 
jag har liknande kroppsform, bredast på axlarna, "ingen" midja och inga höfter heller. klänningar med fluffig nederdel och skärp/tight midja hjälper till, annars är det enklaste och bekvämaste för mig att klä mig i det jag känner för och acceptera att jag inte har den där snygga timglaskroppen som passar i allt. Jag har en kropp som fungerar, liksom.

Jag tycker absolut INTE att timglasformen passar i allt! Den är jättesvår om man inte vill klä ut sig till typ pinuppa på daglig basis förstås ;)
 
Jag tycker absolut INTE att timglasformen passar i allt! Den är jättesvår om man inte vill klä ut sig till typ pinuppa på daglig basis förstås ;)
beror väl på HUR timglasig man är ;) men jag gillar 50-60-talskläder och de gör sig liksom bättre på pinuppkropp eller päronform än den här superraka kroppen :)
 
beror väl på HUR timglasig man är ;) men jag gillar 50-60-talskläder och de gör sig liksom bättre på pinuppkropp eller päronform än den här superraka kroppen :)

Ja precis för 50-tals stil passar det ju bättre som sagt, men rent generellt har ju inte alla pinup-stil ;) å att säga att timglasformade passar i allt tyckte jag var att ta i ;) @Cherarriduracell. Dock blev jag lite fundersam på hur du tyckte att timglas var den ultimata formen för 60-tals stil? Rent generellt då.
Jag tänker att timglas är svårast att klä ut till 20-tal och 60-tal. Men ultimat för 40-50 tal. Möjligen även 30-tals hollywoodglamour.
 
... det får du ju tycka, men jag tycker ju fortfarande att timglasfom passar i ca allt.

Ok. Även twiggy style och flapper tex? Jag hade nog tyckt att just de stilarna är perfekta för en smal, androgyn pojkaktig kropp. Det var ju också det stilmässiga idealet under dessa tider. Jobbigt för alla kurviga då ;)
Själv borde jag nog ha levt under Diors New Look-era, eller för all del 1700-talet då det var trendigt till max att vara blek och yppig ;)
 
@Vitavi Jag tycker att en ganska så helrak kropp ska utnyttja just det! Långklänningar, sådant som sitter åt och även halternecklinne. Jag som har stora bröst och kurvor och grejer ser inte klok ut i något av det jag nämnde. Vill du däremot trolla fram lite former kan du ju köpa klänninar där kjolen är lite vid :)
 
Halterneck tycker jag får de flesta att se bredaxlade ut, men det kanske bara är jag @nexxa

@Vitavi Det beror väl mycket på vad du tycker om för kläder och har för smak. Det är ju svårt att rekommendera kläder utan att veta vad du gillar :).
 
Förstår att du inte tycker bilden Ness la in var till så stor hjälp, men faktum är att det är väldigt sant.

Det spelar ingen roll hur korrekt jag klär mig enligt guider, det jag är snyggast i är 100 gånger av 100 det jag trivs bäst i och känner mig mest bekväm i. I mitt fall är det korta shorts, linne och en snygg cardigan, eller leggings och en kortare klänning. Helt fel enligt diverse guider, men helt rätt när man ser mig IRL.

Så även om "guider" kan vara en bra hjälp, tror jag att det viktigaste är att hitta vad du trivs i och vad som känns rätt på just dig, och klä dig därefter.
 
Någon som har koll på det där med att klä sig rätt efter kropp? Har noll koll men det enda jag vet är att jag klär mig fel!

Hur skulle ni klä er om ni var helt utan former, raka men med breda axlar?? Jag ser mest bara ut som en tolvårig pojke...:-P

Jag har ju också en ganska rak kropp iom att jag tränar mycket och då fått rakare midja. Jag har lite höfter och bröst. Men jag har inte så breda axlar och just inte mycket till midja mer.
Jag försöker fokusera på de jag har som jag tycker är snyggt. För något sånt måste du ju ha?
Kanske snygga ben?
Jag har inte riktigt fattat hur jag ska klä mig än. Den här kroppsformen är halvny för mig. Jag har såsat runt i ridkläder mest bra länge.
Så jag ska läsa och se om du får några tips som funkar för mig med.
Jag fokuserar på att jag iaf har hyfsade ben. Så jag försöker lägga fokus på dem istället. Och försöker förlika mig med att jag nu är sporttjej i kroppen.

Annars får man trolla fram former och se till att det med klädernas hjälp blir större och mindre sas där man vill det.
Gå in i en klädaffär och testa saker du faktiskt inte brukar ha.

Jag kan dock tycka att om jag som inte har midja ska ha kläder som sitter löst på både överdel och underdel och ha skärp etc ser det inte ut som jag har mer midja etc. Jag ser bara större ut. Men fortfarande utan midja.
Det kanske beror på att jag har smalare axlar och mer bröst. Jag vet inte..
För på vissa funkar ju sånt. ;)
 
... det får du ju tycka, men jag tycker ju fortfarande att timglasfom passar i ca allt.
Du har aldrig haft problemet med att få blusen sitta bra över bysten eller att midjan är en stl mindre än höfterna ser jag. Jag har mest tröja eller t-shirt, har jag blus ser jag ut som ett tält om den inte är helt öppen och jag har t-shirt under. Inte ens när jag var som smalast kunde jag hitta kläder som satt riktigt bra för allt var för stort i midjan, om jag inte bar slimmade kroppstrumpor till klänningar. Inte bara ett problem att få blusen sitta snyggt över bysten utan att ha ett tält runt midjan, det är tydligen helt ok att glo och kommentera. :meh:

Nu väger jag allt för mycket för att trivas, men jag har likt förbannat svårt att hitta kläder och BH får jag köpa i specialbutik. Modet har varit skapt de senaste 50 åren för kvinnor med slankare figurer, inte timglas. Jag ser här på bilder på forumet att många har ingen som helst aning om vad en timglasfigur är, det verkar räcka med att man är smal med antydan till midja. :grin:
 
Du har aldrig haft problemet med att få blusen sitta bra över bysten eller att midjan är en stl mindre än höfterna ser jag. Jag har mest tröja eller t-shirt, har jag blus ser jag ut som ett tält om den inte är helt öppen och jag har t-shirt under. Inte ens när jag var som smalast kunde jag hitta kläder som satt riktigt bra för allt var för stort i midjan, om jag inte bar slimmade kroppstrumpor till klänningar. Inte bara ett problem att få blusen sitta snyggt över bysten utan att ha ett tält runt midjan, det är tydligen helt ok att glo och kommentera. :meh:
jag har det problemet eftersom jag har grov bröstkorg. tror i så fall "alla" har svårt att hitta kläder man anser sig passa i, lite lagom kroppskomplex sådär, efersom jag själv sällan ser folk som klätt sig "jättefel för kroppsformen" utan tycker att de flesta är fina i det mesta, oavsett vad de själva anser om sin kropp eller klädval.
 
Du har aldrig haft problemet med att få blusen sitta bra över bysten eller att midjan är en stl mindre än höfterna ser jag. Jag har mest tröja eller t-shirt, har jag blus ser jag ut som ett tält om den inte är helt öppen och jag har t-shirt under. Inte ens när jag var som smalast kunde jag hitta kläder som satt riktigt bra för allt var för stort i midjan, om jag inte bar slimmade kroppstrumpor till klänningar. Inte bara ett problem att få blusen sitta snyggt över bysten utan att ha ett tält runt midjan, det är tydligen helt ok att glo och kommentera. :meh:

Nu väger jag allt för mycket för att trivas, men jag har likt förbannat svårt att hitta kläder och BH får jag köpa i specialbutik. Modet har varit skapt de senaste 50 åren för kvinnor med slankare figurer, inte timglas. Jag ser här på bilder på forumet att många har ingen som helst aning om vad en timglasfigur är, det verkar räcka med att man är smal med antydan till midja. :grin:

Jag förstår dilemmat även om det är lite mindre jobbigt för mig, som inte har någon midja direkt.
Jag har nu igen när jag har sommarledigt lagt på mig ngt kilo som direkt landat i BHn kan man säga.
Och jag blev rätt så ledsen iom att jag vet hur svårt det är att klä sig då.
Alla skjortor och blusar blir tält i armar, rygg etc om de inte ska strama och glipa över bysten.
Jag har börjat banta främst för att få mindre bröst. Inte bara för att kunna klä mig lättare dock(träning och ryggproblem).
Jag har hittat lite blusar med kort ärm, fjärilsärm eller likn och utan knäpppning som funkar. Till dem en hög kjol med dem instoppade i. Då ser iaf jag smalare ut.
Jag har dock lite muskelrumpa som står ut(mindre nu när jag har sommarvila.. nu är det degigare.. ;)).
Och då blir det lite samma grej där. Kläderna blir för stora över rumpan/runt midjan om de inte ska strama och bli för tighta.
 
jag har det problemet eftersom jag har grov bröstkorg. tror i så fall "alla" har svårt att hitta kläder man anser sig passa i, lite lagom kroppskomplex sådär, efersom jag själv sällan ser folk som klätt sig "jättefel för kroppsformen" utan tycker att de flesta är fina i det mesta, oavsett vad de själva anser om sin kropp eller klädval.

En kompis till mig är hyfsat grov i bröstkorgen och har breda axlar och mycket muskler. Hon ser dock alltid feminin och fin ut då hon klär sig. Hon har kläder som sitter lite lösare runt bröstkorgen, lite tunikor eller lösare blusar eller så.. Men iom axelbredd har hon inte kläder som lägger extra fluff eller fokus på axlarna.
Till det byxor, shorts eller kjol som visar hennes snygga ben.

Jag brukar se bra vad folk har för kroppsform trots att de klär sig "smart". Men med henne blev jag förvånad första gången jag fick se henne utan. Oj, vad hon lurat ögat ang hennes axlar och bröstkorg.
Jag blev iofs jävligt impad av musklerna.. But still! ;)
 
jag har liknande kroppsform, bredast på axlarna, "ingen" midja och inga höfter heller. klänningar med fluffig nederdel och skärp/tight midja hjälper till, annars är det enklaste och bekvämaste för mig att klä mig i det jag känner för och acceptera att jag inte har den där snygga timglaskroppen som passar i allt. Jag har en kropp som fungerar, liksom.

Jag är ganska timglasformad nu när jag gått ner i vikt. Ganska mycket upptill, breda axlar, relativt smal midja, rejäla höfter och stoor rumpa och thunder thighs. :p Jag får tänka om och länge innan jag hittar något fint att ha på mig som verkligen passar. Det mesta hänger över midjan eller sitter för tajt över boobs och höfter.
 
Någon som har koll på det där med att klä sig rätt efter kropp? Har noll koll men det enda jag vet är att jag klär mig fel!

Hur skulle ni klä er om ni var helt utan former, raka men med breda axlar?? Jag ser mest bara ut som en tolvårig pojke...:-P

Alltså, detta med vad som passar ens kropp beror ju helt på vad man vill FRAMHÄVA.

Folk kan säga "du kan bära vad du vill", och ja det kan man ju. Men VAD man vill bära beror ju helt på vad man vill framhäva. Det är också därför det är svårt att slaviskt följa vad andra anser man ska ha på sig med sin kroppsform - för antingen döljer det kroppsdelar eller så framhäver det kroppsdelar.

Vill du skapa en illusion av att ha mer kurvor än du har? Bär då kläder med markerad midja, lite volanger (eller lite puffig kjol t.ex.) kring rumpa och byst. Bär figursytt. Vill du framhäva att du inte har så mycket kurvor - bär raka linjer. Allt beror på vad du vill visa.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 116
Senast: Hajfisk
·
Kläder & Bli fin Under mina senaste 7 år på arbetsmarknaden har jag haft det enkelt med kläder. På de djurrelaterade jobben har jag bara behövt klä mig...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 578
Senast: Lingon
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 385
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 971
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp