Klä sig rätt efter kroppsform?

@niphredil Ja nu när du säger det så kanske halterneck kanske inte är så bra. Jag tänkte nog mest att de som har den mer raka kroppsformen brukar ha lite mindre bröst och då är det så snyggt med halterneck, glömde bort aspekten axlarna dock! :)
 
Ett plagg som jag önskar att jag kunde bära upp utan att se helt oproportionerlig ut är chinos. Grymt snyggt på personer som inte har så breda höfter!
 
jag har liknande kroppsform, bredast på axlarna, "ingen" midja och inga höfter heller. klänningar med fluffig nederdel och skärp/tight midja hjälper till, annars är det enklaste och bekvämaste för mig att klä mig i det jag känner för och acceptera att jag inte har den där snygga timglaskroppen som passar i allt. Jag har en kropp som fungerar, liksom.

Har märkt att kjol med skärp i midjan förbättrar men tyvärr ingen klädsel som känns bekvämt till vardags :-/ kanske bara måste vänja mig
 
jag har det problemet eftersom jag har grov bröstkorg. .

Känner igen mig här, förutom breda axlar har jag bred bröstkorg(dock små bröst) men kan pga detta ha få klänningar... 36 sitter bra men är fög liten rung bröstkorgen och 38 är bra runt bröstkorgen men alldeles för lös i midjan/höfter...
 
Jag tycker absolut INTE att timglasformen passar i allt! Den är jättesvår om man inte vill klä ut sig till typ pinuppa på daglig basis förstås ;)

Under alla mina kläder har jag måtten 96-76-97 så ganska timglasformad och jag måste nog säga att jag kan ha det mesta i klädväg utan att vara pinupig, men iom att jag dessutom är kort (161 cm) så ger raka långklänningar och tunikor att jag ser rätt formlös ut :angel: men det är väl det enda också som kanske inte är optimalt på just min kropp.

I fråga om vad för kläder man ska ha, så ja det är svårt men om man trivs i något/någon stil och känner sig bekväm och fin så ha det oavsett vad andra tycker är min åsikt :up:
 
Tycker inte heller att det låter kurvigt @Gnist snarare tvärtom! Jag har typ 55 i midjan och 95 på röven. Det skapar vissa problem ;)
 
Mäter höfterna jag och inte rumpan. Över den är måttet 101 cm, så jag är inte direkt plattrumpad och jo det räknas som kurvigt, men det finns ju grader av kurvighet.
 
På tal om höfter/rumpa. Var ska man mäta egentligen? Jag har bara mätt där det är som bredast, vilket ju blir över rumpan.
 
Jag uttryckte mig slarvigt.
Är ca 95 på höften, 55 i midjan.
96 höft 76 midja låter inte kurvigt i mina öron men gissar att alla definierar olika.
 
Måtten som ska mätas är byst-midja-höfter
Jo såpass långt är jag med. Men var mäter man höften?
Byst mäter man ju där det är störst och midjan där det är minst. Jag trodde det var samma med höft, men så skrev nån här att om hon hade mätt där det var störst hade måtten blivit större, så då undrar jag var man mäter om man nu inte mäter där det är störst?
 
Måste bara få lägga till. Det blev en så dum diskussion.
Känner du dig kurvig @Gnist så ÄR du ju det! Hur andra definierar sig själva (eller andra) är egentligen inte relevant.
 
Är inte bara en fråga om hur jag känner, det är en fråga om hur kroppen faktiskt ser ut både enligt mig och enligt andra och betänk att jag som sagt är kort. Hade jag varit 1½ dm längre så hade jag kanske inte sett lika kurvig ut med de måtten. Yppig är jag inte, men det behöver man inte vara för att vara kurvig och ha timglasform på kroppen ;)

Tex så i mina ögon så ser tornblomma väldigt smal och spetig ut och långt ifrån kurvig trots de mått hon har. Kan vara pga klädvalen, men för mig och många andra så innebär kurvig att det finns "runda" former som är i symmetri i förhållande till varandra.

Übersmal midja och en allmänt väldigt smal kropp är för mig och många andra inte = kurvig kropp

Rent allmänt och inte riktat till någon speciell, så tycker jag att hur folk och kanske ffa yngre människor ser på kroppar och vad de har för kroppsuppfattning om de olika typerna oftast är rätt scary.
 
jag kan absolut tänka mig att man kan vara kurvig med "mina" mått om man är byggd "tvärtom" mot hur jag är, jag är ju rak framifrån sett men kurvig om man kollar från sidan. Just därför - kroppar och kroppsmått är en hel vetenskap! Är fascinerad av hur lika kan se så olika ut beroende på hur man är byggd ellerhur man klär sig :)
 
Exakt så är det. Kroppar är skapta lite olika och har olika grund "att stå på" och man behöver inte vara vansinnigt yppig för att ha timglasform som många tror, men höftmått och bystmått ska vara i princip desamma och midjan ska vara 8,4% (eller mindre) mindre än höftmåttet för att kroppsformen ska räknas som just timglas enligt vad jag googlat mig fram till bara för att jag blev nyfiken på om det fanns nån "regel" eller formel för att komma fram till de olika kroppstyperna :D

Jag är måhända rätt liten, men min kropp är kurvig framifrån, från sidan och bakifrån och som sagt; hade jag varit 170-175 cm lång istället för mina ynka 161 cm över havet hade jag haft en helt annan kroppsform med de mått jag har.
 
Hur ska man klä sig om man vill dölja magen på bästa sätt? Jag brukar ha klänningar eller överdelar som är markerade i midjan eller under brösten så att fokuset hamnar där och inte på magen och så sitter plagget automatiskt lite lösare runt magen. Eller så klär jag mig lite i lager på lager med olika färger eller ett lite tightare plagg underst och sen ett lite större/lösare utanpå då det får mig att se lite rakare ut. Eller kläder med lite rynkat tyg över magen som liksom döljer den. Är det bästa sättet eller hur ska man klä sig?

Har små bröst och ganska smala armar och bröstkorg så förutom magen är jag nog ganska "rak" i formen. Har dock en markerad midja som jag kan framhäva beroende på hur jag klär mig, tycker det kan vara fint. Det är bara det att oavsett vad jag har på mig ser jag tjock ut.

Jag hatar verkligen min mage så hemma och till vardags går jag runt i brorsans t-shirts som är typ 6 storlekar för stora...

Haha, det var ju jätte svårt att beskriva hur jag menar med hur jag klär mig, är inte så modemedveten ;) Hoppas ni förstod lite iaf...
 
Och för mig är det självklart att man kan vara både smal och kurvig. Förstår inte varför man inte skulle kunna vara det? Tyvärr har det blivit så att "kurvig" allt mer blivit en synonym för mullig.
Sen skulle jag inte definiera mig själv som väldigt smal, men det är en annan sak ;)
 
Och för mig är det självklart att man kan vara både smal och kurvig. Förstår inte varför man inte skulle kunna vara det? Tyvärr har det blivit så att "kurvig" allt mer blivit en synonym för mullig.
Sen skulle jag inte definiera mig själv som väldigt smal, men det är en annan sak ;)

Håller med dig!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 116
Senast: Hajfisk
·
Kläder & Bli fin Under mina senaste 7 år på arbetsmarknaden har jag haft det enkelt med kläder. På de djurrelaterade jobben har jag bara behövt klä mig...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 578
Senast: Lingon
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 385
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 971
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp