Bukefalos 28 år!

Kläder som passar överviktig?

Jag har tyvärr gått upp ca 25 kg på 2 år och klarar inte psykiskt att börja gå ner än. Men vad 17 har man på sig när man ser ut som den högra (förstås) i kroppsformen?
_60587214_women-thinkstock.jpg

Jag tycker det är jättesvårt att hitta kläder eftersom jag bara är 160 cm kort. Jag skäms så otroligt över mig själv så tankeverksamheten stannar upp när det gäller kläder och jag blir totalt nollställd.
Hjälp!!
Jag ligger på andra sidan "skalan" d v s lång och mager utan former, inte bröst, inte rumpa och ingen direkt midja, m a o telefonstolpe. Så jag är kanske inte rätt person att gå in i debatten. Men jag känner också att jag har problem med kläder. Allt hänger som en städrock med två pinnaben som sticker fram där under. Så jag önskar jag hade lite av dina former. Men jag har lärt mig att jag ska "kapa av" mig genom att byta färg, mönster, material. T ex tröja som slutar vid midjan, kjol i annan färg strax ovanför knäna, strumpor i annan färg och stövlar. Jag undviker också att ha ärmlöst för det tycker jag också drar ut mig utan har liten ärm eller markerade axlar för att bredda ut där. Nog om mig men jag tänker att den som är min motsats kanske ska tänka tvärt om, inte för tvärt "kapa av" sig utan låta det mer flyta i vart annat? Att markera axlarna tycker jag att vi har lika eftersom vi inte har någon direkt markerad midja att visa fram. Breddar man axlarna minskar man automatiskt midjan.
 
Jag har aldrig sett annorlunda ut än den högra bilden. För mig är det ett lyxprobloem det här.

Egentligen kan man ha precis vad som helst - med ett stort undantag. Inget som smiter åt. Kroppsnära kläder, fodral i stretch - allt sånt går bort. Jag har inte kläder för att framhäva kroppen utan för att presentera den bättre än vad den är.

Med andra ord går stretchjeans och jeans över huvud taget fetbort! Lösa byxor, luftiga tröjor, toppar och klänningar.

Just nu finns massor av toppar med vidd och snygga linjer, lösa sommarbyxor i bomull eller lin.
Tittar man på de större kedjornas bilder är det få kläder som sitter som ett andra skinn på modellerna.

Modet just nu är snällt mot oss valkiga.
 
För det första. Nästan alla har partier på kroppen de är mindre nöjda med.
Själv har jag getingmidja och till det breda höfter, bred röv, stora lår och överarmar. Jag skulle aldrig klä mig i riktigt kort kjol eller korta shorts och undviker ärmlösa toppar.
Eftersom jag även är hyfsat kort med korta ben i förhållande till överkroppen får jag även ta det i beräkningen om jag inte vill se ut som en rumpisse. Platta skor går bort för mig (däremot kör jag bekväma klackar med stadig klack och platå under fotbladet).

Jag skulle säga undvik stretchiga trikåtyger som formar sig efter varje del av kroppen. Satsa istället på lite mer exklusiva tyger som får ett snyggare fall efter kroppen. Det är ju mycket oversize nu i modet men jag tycker inte att det blir så lyckat när man är större. Det blir lätt tält över alltihop liksom. Oversize tycker jag egentligen är snyggast på modeller där plaggen liksom verkligen blir "oversize" och faller löst efter kroppen. Men som med allt är det ju naturligtvis en smaksak!
 
Fatshion har ju blivit väldigt stort och det finns ett flertal bloggar som handlar om detta. Bara att googla och de jag sett/läst är troligast större än dig också. Kanske för att få lite inspiration/tips? Pma om du vill ha några länkar.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ok, nu är det problem. Jag ska på 60-årsfirande och har inget att ha på mig 🙈 normalt går jag i jeans och hoodie och när värmen kommer...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 995
Senast: Tajger
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 945
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 661
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp