Klädsel vid ridning/träning.

D

DFZ

Alla vill väl ha något nytt till sig och hästen/hästarna ibland. Tyvärr så är det ju väldigt dyrt med hästutrustning och ridkläder.

Jag såg att det var många som önskade sig nya saker när de ska till globen mm så jag skapade en tråd lite på skoj under ryttarutrustning där man kunde skriva vad man skulle ta på sig under en träning om man fick välja precis vad man ville.

Jag fick ett svar av en som tyckte att klädseln inte spelar någon roll alls och att man lika gärna kan rida i mysbyxor och gymnastikskor på en träning. :confused:

Vad tycker ni om det? Själv skulle jag aldrig komma klädd så. :confused:

tråden
 
Jo det är klart men jag tycker ändå att det är ett konstigt resonemang.
Hur många skulle tex låta sina barn rida i kläder som innebär en säkerhetsrisk?
 
Jag har drivit ridskola i många år och där fick inga barn rida utan stövlar alt. chaps och skor med klack, hjälm och säkerhetsväst.
 
Jag är ingen snobb men jag vill gärna ha ändamålsenliga kläder. Det är ju faktiskt bekvämt med ridbyxor, även om jag tycker de är asfula utanför hästsammanhang. Hjälm är ju självklart och stövlar tycker jag är mest praktiskt, men kan rida i gympadojor om det är himla varmt. Jag har en jacka som inte är en ridjacka men funkar på samma sätt så den duger. Men nu rider ju inte jag så mycket mer än en gång i veckan så det kanske hör ihop. Men jag dräglar som bara den och vill ha allt när h**ks-katalogen kommer :angel:
 
Vad tycker ni om det? Själv skulle jag aldrig komma klädd så. :confused:

För mig är det ALLTID helskodda ridbyxor, skor med klack, sweatshirt (vadhelst jag råkar ha på mig den dagen - använder dem både i skolan och stallet), och sammetshjälm som gäller.

Oskodda/knäskodda/tygskodda byxor och plasthjälm enbart i undantagsfall (d.v.s. när inget annat finns att tillgå).
 
Visst tänker jag lite extra när vi ska iväg på träning. Har alltid rena kläder och matchar gärna med var hästen har för färg på sina grejer. Sen tycker jag inte om att överdriva färgmatchningen, får ju inte se för "tillgjort" ut!
 
Jag skulle aldrig komma med mjukisbyxor O gympadojor. Får inget grepp med mjukisbyxor O gympadojor är jöh ingen säkerhet. Mn jag skulle kunna komma med tjock lufsig tröja Elr så.. Mn det gör jag inte. Har alltid på mig ridbyxor, ridstövlar för att få så bra stöd som möjligt för benen, tröja/jacka/väst som sitter åt så att tränaren kan se hur man sitter med ryggen. O hjälm!!
 
Det viktigaste för mig är att kläderna är säkra och sköna.
Brukar därför ha ridbyxor, hjälm (som jag vet vad den har varit med om), skor m klack och tröja utan huva (om jag ska rida ut)...
 
när jag ska träna så e de hel och ren som gäller,men jag försöker ju att inte ha de äldsta och mest slitna byxorna
rider ALLTID i ridbyxor och stövlar -helt enkelt bäst att rida i
 
Det händer rätt ofta att jag rider i mjukisbyxor och stallkängor när rider privat hemma. Åker man iväg till ridhuset eller rider lektion så vill man ju vara lite fin både jag och hästen så mjukisbyxorna får stanna hemma.
Men annars är mjukisbyxor väldigt skönt att rida i på vintern för man får plats med flera lager långjalingar under :)
 
Jag gillar att matcha(mina kläder mot hästens schabrak o lindor tex.) o ännu fräschare känns det ju om man kan ha någit hyfsat nytt på träning. :)
 
Jag skulle för det första aldrig blanda mina vanliga kläder med ridkläderna. Skulle inte uppskattas på jobbet om jag kom och luktade häst och jag tycker det känns ofräscht.

Är alltid klädd i ridkläder i stallet med undantag för tröjorna som ofta är vanliga avlagda.

På träningar putsar man upp stövlarna och har hela,rena kläder på sig som matchar.

Jag klär mig inte i mjukisbyxor, eller omatchande och trasigt privat så varför skulle jag vara det i stallet? Smutsen däremot kan vara svårt att undvika i stallet men jag tvättar kläderna regelbundet.
 
Precis som någon annan skrev så skulle jag aldrig klä mig "slafsigt" i hästkläder eftersom jag aldrig gör det i vanliga fall heller. Har dock en hel del avlagda tröjor i stallet, funktionsdugliga men inte fantastiskt snygga.

Att rida i ändamålsenliga kläder är väl dessutom en självklarhet, dvs skor med klack och hjälm.

Tycker att det är att visa respekt för sin tränare att komma "hel och ren" till träningen. Dvs "jag tar det här på allvar".
Hur matchande man sen är är väl upp till var och en. ;)
 
Ja som du skriver är det ju väldigt dyrt om man ska ha det senaste inom hästmodet och allt ska matcha.

Jag rider i kläder som är gjorda för ridning eftersom det är mest praktiskt. Ridbyxor, stövlar (el jodpuhrs & stävelskaft), ren och hel tröja & jacka & hjälm. Kan jag så försöker jag matcha kläderna någorlunda. Ska jag på träning så klär jag upp mig lite mer än vad jag gör hemma.

Hel och ren är mitt motto sen tycker jag märket på klädesplaggen är väldigt oväsentligt! :)
 
Jag rider alltid med godkännda ridkläder och särkhetsväst :crazy: Som inte alltid är så bekvämt. Det viktigaste är ju att kläderna passar till ridning och är godkännda. Det får ju inte vara så att klädseln förstör ryttarens ridning!
 
Jag vill ha ändamålsenlig klädsel. Mysbyxor och jumpaskor skulle jag inte vilja rida i för mysbyxor har sömmar på insidan=skav och är hala (=man glider omkring i sadeln). Jumpaskor ger inget stöd åt skänkeln, rider helst i mina Cavallo läderridstövlar med ordentligt stöd.

Sedan behöver man ju inte ha det allra senaste, mest moderiktiga när man rider. Jag tycker nog det är en av tjusningarna att man kan grisa ned sig lite när man är i stallet och oj vad frustrerande om man får grönt slem på den nya fina jackan.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 587
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 768
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 129
Senast: jemeni
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp