'Klär' ni era hästar likadant, ni som har flera hästar?

Alexandra_W

Trådstartare
Ni som har mer än en häst, har ni likadana grimmor och så till dem?

Kom att tänka på det idag när jag klädde på hästarna för utsläpp på betet. I identisk lika utrustning sånär som på ett nosludd :angel:

Vissa saker förklaras ju av att de helt enkelt är bäst, t ex flugtäckena, där har de ju samma märke och modell helt enkelt för jag tycker de täckena är bäst och de finns bara i en färg/en modell.

Men de har exakt likadana grimmor, exakt likadana grimskaft, exakt likadana flyweils, exakt likadana... Ja ni fattar.

Jag kan ju 'skylla på' att bägge hästarna har samma färg (grått), men det är rätt mycket bortförklaring. För det finns ju olika grå nyanser, grå grimmor av olika märken etc. Men jag VILL att de ska ha likdana *erkänner*

Sadlar delar de på än så länge, men där behöver det inte vara lika. Sadelgjordar har de helt olika smak så också olika. Benskydd olika också. Samma sak med träns, de passar i olika typ av träns, men ta mig sjutton om de inte har identiskt likadana Hubertusträns till hoppsadeln :angel:

Men just sådant som de har 'på sig' när de syns/är tillsammans, t ex då i hagen, där vill jag gärna det ska vara likadant.

Hur är ni andra?
 
Sv: 'Klär' ni era hästar likadant, ni som har flera hästar?

Jag är likadan :angel:

Likadana täcken är väl min grej framförallt, trots att jag har en skäck och en brun... Likadana vintertäcken, regntäcken, fleecetäcken, halstäcken, termotäcken osv... Självklart även likadana grimmor och grimskaft...

Jag brukar skylla på att de är så olika, så de behöver ha grejer som är likadana så de kan matcha på nåt sätt :crazy:

Dock har de olika sadlar och träns pga att de är helt olika kroppsligt. Men varsen exakt likadan uppsättning borstar, som är helt förbjudet att använda på fel häst...

//E
 
Sv: 'Klär' ni era hästar likadant, ni som har flera hästar?

Mina två delar på nästan alla grejer, det är smidigast så! Idag har de likadana flughuvor o likadana täcken :D
 
Sv: 'Klär' ni era hästar likadant, ni som har flera hästar?

Nej det gör jag inte... Om dom har samma grejer så väljer jag oftast olika färger, tex blått till Kefir och brunt till Arrow.
 
Sv: 'Klär' ni era hästar likadant, ni som har flera hästar?

Jag gillar också att ha olika färger till olika hästar. Just nu har jag två väldigt olika stora hästar, så de kan inte dela utrustning. Lilla ponnyn har mest rosa utrustning, (dotterns favoritfärg..) Min häst har mycket i rött, marinblått och beige. Svart också förstås... Men någon gång är det lite kul att ha lika grimmor t ex på dem i hagen, det ser lite gulligt ut! Om ponnyn behövde täcke skulle jag kanske överväga att de skulle ha lika, men nu använder bara stora hästen täcken.
 
Sv: 'Klär' ni era hästar likadant, ni som har flera hästar?

nja...det blir väl i såfall olika färger...annars blir det lite jobbigt att hålla reda på vilken grej som är vilken av hästarna.
 
Sv: 'Klär' ni era hästar likadant, ni som har flera hästar?

Jag är inte likdan... Men mina hästar har ju också olika färger som du vet.Den ene är ju väldigt röd och den andre brun men de båda passar i ungefär samma färger egentligen...färger jag använder mig mycket av är: grönt,beige,svart och grått.
Det grå har kommit in då K verkligen är ursnygg i grått.Han klar visserligen i grönt och beige också..äh..jag svamlar.
Men som sagt var: samma färg är inte nödvändigt men JAG och MIN utrustningen måste matcha deras för dagen....
 
Sv: 'Klär' ni era hästar likadant, ni som har flera hästar?

Jag var sådan innan, köpte alltid TVÅ fleecetäcken, fast jag kanske bara behövde ett, men jag har slutat med det nu, de har egna färger...
 
Sv: 'Klär' ni era hästar likadant, ni som har flera hästar?

Jag har olika saker på olika hästar, den vita welshen har marin och ibland grå och det bruna NF-stoet har brunt och ibland blått
 
Sv: 'Klär' ni era hästar likadant, ni som har flera hästar?

njae jag har nog gärna lite olika grejer till mina hästar, eller iaf i olika färger. men visst en del har dom likadana. ex har dom varsitt blått termotäcke från bucas.
jag har nog ofta samma märke till båda, men i olika färger som sagt.
 
Sv: 'Klär' ni era hästar likadant, ni som har flera hästar?

Mina har likadana flugtäcken och grimmor av samma märke (Bucas) dock ej färg.
Annars har jag nog ganska olika saker, hade förut likadana vintertäcken men ena hästen har vuxit ur sitt så har nu ett nytt i annan färg.
 
Sv: 'Klär' ni era hästar likadant, ni som har flera hästar?

Tappsveden skrev:
nja...det blir väl i såfall olika färger...annars blir det lite jobbigt att hålla reda på vilken grej som är vilken av hästarna.

Nja, det tycker jag inte är något problem? Mina drar för tillfället samma storlek, så om man t ex blandar ihop grimmor (mamma gör det stup i kvarten när hon rycker in och passar hästarna när jag jobbar långpass) så är det skitsamma. Annars vet man ju med hjälp av storleken. Men jag vet ändå på något sätt vems grimma som är vems (och ser alltså när mamma blandat ihop). Grimskaft osv är skitsamma vem som får vilket (de är ju iaf likadana grimskaften *s*).

Täcken och sådant märker jag, sätter vit eltejp på valackens grejer (som hete Vision, lätt att komma ihåg: Vit tejp - Vision), t ex på vattenhinken, på täcken som jag inte vill ska blandas ihop. Träns etc ser man på bettet (där de har HELT olika smak hästarna) vem som är vems, men jag vet ändå även där.
 
Sv: 'Klär' ni era hästar likadant, ni som har flera hästar?

Nä det har jag inte, med det hade iofs sett lite kul ut eftersom det är stor skillnad i storlek (shettisåring och bruksnordis). Till lillpluttan som är brun ska det helst vara rosa, med även brunt och creme. Nordisen som är fux med ljus man och svans har mest olika blå nyanser samt även creme. Brukar ibland köpa andra färger på t ex schabrak och lindor för att det är kul m lite andra färger ibland.
 
Sv: 'Klär' ni era hästar likadant, ni som har flera hästar?

Nääääää... Jag har typ bara olika saker till dem. De har iofs likadana grimmor från Ungern, men de är inte i samma färg.

Iofs har jag två stycken grimskaft som är totalt identiska :p hah.
 
Sv: 'Klär' ni era hästar likadant, ni som har flera hästar?

nu har jag ju bara en hästmen när jag hade två hade de alltid lika grejjer allt utom träns tyckte det var skoj att klä domlikt stilrent, sen klaga alla på att dom var lika och svåra att skilja på så då var det ännu roligare:p
 
Sv: 'Klär' ni era hästar likadant, ni som har flera hästar?

Jag har olika färger till mina hästar, ponnyn är skimmel och hästen svartbrun så dom passar inte i samma.
 
Sv: 'Klär' ni era hästar likadant, ni som har flera hästar?

jag har en brun häst och en skimmel. till den bruma använder jag oftast grönt, och lite blått, till skimmeln använder jag vinrött och lite blått. eftersom dom har olika storlekar tycker ajg attt det funkar bäst så.
 
Sv: 'Klär' ni era hästar likadant, ni som har flera hästar?

har inga dubletter av nåt i stallet. vill att varje häst ska ha sina egna grejer och tycker faktiskt det ser lite "tråkigt" ut när hästar har likadan utrustning på sig.:angel: :)
 
Sv: 'Klär' ni era hästar likadant, ni som har flera hästar?

Jag har aldrig klätt mina hästar likadant när jag haft 2-3 stycken, det blir alldeles för dyrt :p Dom har fått dela på dyrt och budget, vilket iofs inte gått så bra för när jag t.ex. hade Urban & Wille i samma hage så åt Wille upp allt jag klädde på Urban.
Det skulle vara Eskadrongrimmorna dom hade, fast olika färger då. En ljusblå och en beige.
 
Sv: 'Klär' ni era hästar likadant, ni som har flera hästar?

Alexandra_W skrev:
Annars vet man ju med hjälp av storleken.
Nja. Det skiljer lite i storleken på våra så fuxen har blåa saker, brun sadel (köpt begagnad, så färgen var inte "vald" direkt) och träns. Den brune har grönt, svart sadel och träns.

Och det är lättare när man stupsäkert vet vems prylar är vems, och sen går det lite fortare på morgnarna. De kan relativt ofta ha samma märke, men olika färg.

Blått och grönt må vara extremt vanligt och tråkigt men jag tycker det är fint. Och de flesta grejjorna går då att få tag i.
 

Liknande trådar

  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
646 614
Senast: caballus
·
Hästvård Moderator får flytta om tråden ligger fel, visste inte riktigt vilket forum som det 'hör till' Åringen har under hela den tid jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 238
Ridning Alltså, finns det hästar som helt enkelt inte passar mentalt eller fysiskt till att träna AR och som skulle må bättre av t ex...
2
Svar
31
· Visningar
2 374
Senast: Totola
·
Utrustning Jag har en Air-o-wear, klass III. Jag har egentligen inga synpunkter på den men den är så förbaskat VARM. Vintertid är det ju ett plus...
Svar
8
· Visningar
2 001
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp