Finns det hästar som INTE mår bra av AR?

Totola

Trådstartare
Alltså, finns det hästar som helt enkelt inte passar mentalt eller fysiskt till att träna AR och som skulle må bättre av t ex westernridningens "coola" attityd och kravlösa (nåväl) ridning? Eller den "vanliga" dressyrens accepterande inställning och långa arbetstrappa?

För tvärtom har jag märkt, den första hästen jag hade skulle INTE ha passat till western i det läget han var från början iaf eftersom han hade dålig balans och behövde hjälp med balansen. Det kunde inte westernridningen ge eftersom man inte får hjälpa hästen i varje steg så att säga, då är man mer inne på vanlig dressyr. Sen behövde han ju hjälp med hur han skulle placera benen också vilket man säkert kan ge i western, men han passade nog helt enkelt inte till det eftersom han var för seg i reaktionerna :p
Vanlig dressyr passade han ganska bra till ändå, tror att dressyrens; som jag skrev ovan "accepterande inställning och långa arbetstrappa" som iaf vissa dressyrryttare följer passade honom bättre. Om man lät honom hitta sin egen form, inte inverkade så mycket men jobbade lite övningar, lite övergångar osv gick han bättre och bättre.
När vi började träna AR kändes det lite som att han inte var riktigt redo eftersom AR trots allt går ganska snabbt fram vad gäller samling, och även om det såklart finns olika metoder och tillvägagångssätt kändes det som att han fick större anledning att fuska.

En annan häst passade väl i princip bara till hoppning (för att den tyckte det var apkul) och AR eftersom den verkligen krävde sin ryttare för att inte slita ut sig. Sen att den inte var världens mest lättridna vad gäller AR heller är ju en annan femma, men hade den fått gå "vanlig" dressyr hade den inte hållit länge.

Är det så att vi ändrar inställning/anpassar oss vad gäller ridstil efter hästarna? Eller kanske att vi BORDE göra det? Och tror ni att det är så att det även finns hästar som inte "passar" till AR som ridstil? Även om man säger att dressyren är till för hästen finns det ju olika typer av dressyr :idea:
 
Sv: Finns det hästar som INTE mår bra av AR?

Även om man säger att dressyren är till för hästen finns det ju olika typer av dressyr

Men i AR betyder ju verkligen det att dressyren är för hästen och inte hästen för dressyren. Det känner inte jag i den vanliga dressyren!
I AR finns inga krav att hästen ska kunna en viss sak vid en viss ålder eller att saker ska komma i en viss ordning egentligen (även om man säger att tex. piaffen ska komma före galoppen) så upplever jag det mera fritt att anpassa utbildningen efter hästen.

Just det att samling kommer före "ökning" ser jag inget problem med, vi har ju alla samma slutmål -att få en mjuk, smidig och bärande häst. Att ta saker i olika ordning har ju både för- och nackdelar. Så länge hästen är lösgjord ser jag inget problem med att samlingen kommer före, det är ju just samling jag vill uppnå för att få min häst att lätta i framdelen och bära mer bak så att han håller längre helt enkelt.
Till skillnad från vad jag har förstått att många andra upplever med AR så har min häst fått en massa mer energi, skillnaden nu är att han inte bara fördelar sin energi framåt utan också "uppåt", han använder den för att använda sina bakben effektivare än vad han gjorde innan.

En sån massa svammel :o Har ingen aning om det var ett sånt svar du ville ha:angel:
 
Sv: Finns det hästar som INTE mår bra av AR?

Du får svamla/svara precis hur du vill! ;) Alla synvinklar är välkomna (även om jag tenderar att kötta ner dom jag inte tror på...).

Om vi utgår från det du skrev; man anpassar ju såklart träningen efter hästen. Men det utgår jag från att man gör inom alla grenar/inriktningar bara mer eller mindre beroende på vem som tränar (mao jag tror det är lite "god ridning är alltid god ridning" över det hela, klart det finns rötägg men det finns ju alltid BRA föredömen också inom varje inriktning..).

Säg då att du har en häst som behöver gå framåt eller som har väldigt svårt för att samla sig. Beroende på hur den är mentalt kanske den går bättre om man låter den hitta sig själv ordentligt innan man börjar med samling? Det är ju SVÅRT och jobbigt för hästar att samla sig, om man då tar det som ett av dom första stegen kanske hästen tappar arbetsviljan eller självförtroendet när man aldrig kommer vidare?
Det finns säkert många AR-ryttare som i det läget skulle börja trava/galoppera utan att ställa så höga krav bara för att variera och komma vidare. Men då är man ju inte riktigt inne på AR så jag vet inte om det räknas.
 
Sv: Finns det hästar som INTE mår bra av AR?

Om man inte ska tävla så kan man ju anpassa träningen helt efter hästen. Ska du tävla dressyr så måste rörelserna tränas in i en viss ordning eftersom de kommer i en viss ordning i dressyrprogrammen.
Men om man inte vill tävla kan man ju helt välja vilken typ av ridning som passar hästen bäst. Det kan ju vara dressyr på "vanligt vis", western, AR eller vad du vill.
För min del tror jag inte det finns hästar som inte passar till AR just för att träningen hela tiden anpassas till hästen, dess mentalitet och dess fysiska förutsättningar.
 
Sv: Finns det hästar som INTE mår bra av AR?

Men det utgår jag från att man gör inom alla grenar/inriktningar bara mer eller mindre beroende på vem som tränar (mao jag tror det är lite "god ridning är alltid god ridning" över det hela, klart det finns rötägg men det finns ju alltid BRA föredömen också inom varje inriktning..).
Jovisst, till viss del finns det nog i alla inriktningar. Men det stora konceptet AR är ju "dressyren för hästen, inte hästen för dressyren". Går man helt efter det ska det inte kunna finnas någon häst som inte passar för AR, utan man utformar helt och hållet träningen till att passa hästen.

Säg då att du har en häst som behöver gå framåt eller som har väldigt svårt för att samla sig. Beroende på hur den är mentalt kanske den går bättre om man låter den hitta sig själv ordentligt innan man börjar med samling?
Jo, det beror ju som sagt på hur hästen är. Är den kanske inte helt mogen för det man ber om. Kanske ska man då låta den gå i flock och prova nästa år? Å andra sidan tycker jag inte att det är stort krav på samling i början och det är ju inte olagligt att ta galoppen innan piaffen. Om den har lättare för det fysiskt och lätt "bryts ner", "blir deppig" wse psykiskt är det ju mkt upp till ägaren också tycker jag, man kanske inte ska träna varje dag utan bara 2 ggr i veckan och sedan dra järnet i skogen de andra dagarna eller vad som nu passar hästen..

Det är ju SVÅRT och jobbigt för hästar att samla sig, om man då tar det som ett av dom första stegen kanske hästen tappar arbetsviljan eller självförtroendet när man aldrig kommer vidare?
Att hästen tappar självförtroendet tror jag inte har med att man ber den om svåra saker utan mer om hur svåra, hur ofta och hur pedant man är i början. Det beror helt enkelt på hur man lägger upp sin träning, hur man lär in de svåra/jobbiga sakerna, inte att man gör det.

Det finns säkert många AR-ryttare som i det läget skulle börja trava/galoppera utan att ställa så höga krav bara för att variera och komma vidare. Men då är man ju inte riktigt inne på AR så jag vet inte om det räknas.
Men är det inte just det som är AR? Dressyren för hästen, BB säger kanske annurlunda vad vet jag..
Jag tycker ju inte att man ska byta ut det men varva med det kan nog i vissa fall vara nyttigt, både för kropp och själ!

Men att det finns hästar som inte passar för AR, det får du mig nog aldrig till att tro :p :angel:
 
Sv: Finns det hästar som INTE mår bra av AR?

Nu menar jag ju inte att AR skulle vara dåligt, utan att det kan finnas böttre alternativ för vissa hästar.?
 
Sv: Finns det hästar som INTE mår bra av AR?

Fast oavsett vilken gren man håller på med så låter man väl alltid hästen hitta sig själv och sin egen grundbalans INNAN man börjar samla den?
Det är väldigt ofördelaktigt att samla en häst innan den hittat sig själv..

Med samling menar jag överkurserna såsom böjning, ställning, skolor etc.


Den klokaste hästkarlen jag vet säger att de första åren så ska hästen ridas rákt fram med lång hals i terrängen och inte se skymten av ett ridhus. Då blir det fina, starka trevliga hästar.
 
Sv: Finns det hästar som INTE mår bra av AR?

Det kan mycket väl stämma, men vad jag "hört" är det inte så renodlade AR-ryttare går tillväga :angel:
Kanske är det så vanligt att skola om hästar till AR snarare än att grundutbilda en unghäst att man tappat pusselbitar där från början?
 
Sv: Finns det hästar som INTE mår bra av AR?

De unghästar jag sett som utbildats från början i AR är inget trevliga om de bara tränat AR.
Fast det är klart, om man bara ska ha dem till AR hela livet så spelar det väl ingen roll antar jag...:cool:

De är totalt utan framåtbjudning och jäkligt svåra att "sitta till" på då de är experter på att snirkla och åla sin kropp hit och dit.

Finns liksom inga "hörn" på hästen. att rakrikta är ett omöjligt uppdrag.
att böja den är.....ett projekt.... Den liksom går av över allt.
 
Sv: Finns det hästar som INTE mår bra av AR?

KL

jag tror inte att det finns hästar som inte passar för AR, då hela grundtanken är att dressyren är till för hästen.
visst, det finns en utbildningstrappa, men det är ingen som tvingar dej att följa den. min tränare säger hela tiden att man ska anpassa träningen efter hästen, vilket kan innnebära att man tar galoppen före traven och samlingen sist.

sen är det alltid så tråkigt att höra om AR-hästarna som saknar framåtbjudning. en ARhäst ska ha framåtbjudning, men det är många som tappar den pga av att ryttaren koncentrerar sig på annat. jag har själv varit där, men som tur är så har vi kommit förbi det. och den som kommer och säger att min häst inte har framåtbjudning kan ju kalla mig bert! :idea:

nu har jag varit ute och svamlat lite, men åter till ämnet.

jag tror att alla hästar passar till AR, och gör det inte det, så saknar dess ryttare kunskapen. det brister som så ofta i hästsammanhang hos oss människor..
 
Sv: Finns det hästar som INTE mår bra av AR?

Hästen jag hade tappade faktiskt framåtbjudning (vilket var BRA för en häst ska inte gå i övertempo hela tiden och själv bestämma när man ska trava! :p) när han blivit AR-tränad ett tag.
Det enda dåliga var att han blev lite skänkeldöv, eftersom han visste att nu var det jobbigt att trava så gjorde han det inte utan att man insisterade om man säger så. Men hellre det än en häst som vägrar skritta sen man travat några steg!

Jaja, det kanske är så att AR "passar bäst" till alla hästar.
Dock tror jag själv att vissa hästar faktiskt uppskattar dom snabba rycken/att få mycket eget ansvar som inom western, hoppning, eller som sagt vanlig dressyr. Kanske beror det på hur man tränar inom den grenen och hur man själv tränar inom AR, men jag tror vissa hästar tenderar att bli väldigt less och lättare tappa gnistan av AR just för att det kräver en del fysiskt.
 
Sv: Finns det hästar som INTE mår bra av AR?

Nu menar jag ju inte att AR skulle vara dåligt, utan att det kan finnas böttre alternativ för vissa hästar.?

Nej, det var inte det jag trodde att du menade heller ;)
 
Sv: Finns det hästar som INTE mår bra av AR?

jag tror precis som du skriver, att det beror mycket om inte helt och hållet på ryttaren om hästen trivs med AR. min häst som är lat av naturen har blivit en helt annan häst, genom att jag med hjälp av min tränare har listat ut vad det är som just min härt tycker om och hur vi ska gå till väga.. sen rider jag ju inte AR varje dag, utan varvar med uteritter och NTT-träning.
Så alltså: det gäller för oss ryttare att se just den specifika hästens behov för att den ska tycka att det är kul, och det gäller ju oavsett ridstil.. :idea:
 
Sv: Finns det hästar som INTE mår bra av AR?

Japp, det låter rimligt.

Att jag tog upp frågan var ju som sagt eftersom jag varit med om enstaka hästar som i princip "krävt" träning enligt filosofierna inom AR för att ens få dom hyfsat ridbara, har också varit med om ungefär samma sak fast mot western. Mao hästen/hästarna har fått mig mot dom inriktningar jag rider, från att ha börjat med den vanliga ridningen som lärs ut på ridskola. Och då började jag fundera om det även kan vara tvärtom, att en häst "kräver" en annan ridstil från att ha börjat med AR.
Sen kan jag själv märka att vissa hästar är svårare än andra att rida inom AR (för mig alltså, jag är ingen rutinerad AR-ryttare precis) kanske för att det blir en mer eller mindre stor omlärningsprocess.

Har försökt sätta mig in en del inom klassisk fransk dressyr, och en av de hästar jag tränat AR med har fungerat bättre med klassisk fransk dressyr. Fördelen är ju att man kan kombinera den med filosofierna inom AR, men för mig som ryttare blir det mycket svårare att vara konsekvent då.
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det hästar som INTE mår bra av AR?

Men framåtbjudning och övertempo är två helt olika saker. En häst som har bjudning har energi och samarbetsvilja i det den gör. En häst som går i övertempo försöker antagligen springa ifrån arbetet. En häst som vill gå fort är inte det samma som en häst med framåtbjudning.
 
Sv: Finns det hästar som INTE mår bra av AR?

KL

jag tror inte att det finns hästar som inte passar för AR, då hela grundtanken är att dressyren är till för hästen.
visst, det finns en utbildningstrappa, men det är ingen som tvingar dej att följa den. min tränare säger hela tiden att man ska anpassa träningen efter hästen, vilket kan innnebära att man tar galoppen före traven och samlingen sist.

sen är det alltid så tråkigt att höra om AR-hästarna som saknar framåtbjudning. en ARhäst ska ha framåtbjudning, men det är många som tappar den pga av att ryttaren koncentrerar sig på annat. jag har själv varit där, men som tur är så har vi kommit förbi det. och den som kommer och säger att min häst inte har framåtbjudning kan ju kalla mig bert! :idea:

men det finns väl ingen som tvingar en att följa en viss trappa i vanlig dressyr heller? Även om grundstegen kanske är mer rigida och etablerade, vilket jag i.o.f köper och håller med om.
om utbildningstrappan i AR är så "lös" - dvs man gör som man anser bäst - finns det inte en fara i det - att man kan snurra bort sig och träna saker man inte har koll på att hästen kanske inte är redo för?
kanske är det det som gör att flera tappar framåtbjudning, som ju annars skall vara A och O och grundtrappsteg nr 1 - i samtliga ridstilar för övrigt. ?
 
Sv: Finns det hästar som INTE mår bra av AR?

Men framåtbjudning och övertempo är två helt olika saker. En häst som har bjudning har energi och samarbetsvilja i det den gör. En häst som går i övertempo försöker antagligen springa ifrån arbetet. En häst som vill gå fort är inte det samma som en häst med framåtbjudning.

Att han fick lägre tempo var ju en bieffekt av att man tappade bjudningen (men inte bara såklart, han blev ju inlärd att hålla ett lägre tempo) men med framåtbjudningen menar jag en sån häst som kan sätta sig och trampa bara man ber den "trava uppåt" (alltså en häst som gör mer än man ber om och är väldigt arbetsvillig). När den sen började märka att man faktiskt KRÄVDE jobbiga saker ibland så försvann lite av det där överambitiösa. Framåtbjudningen var oftast kvar, men den försvann oftare i samband med att man skulle börja trava, dvs första gången för ridturen man bad om trav kunde man få be om det i 5-10 sekunder innan det blev någon riktig trav. När den sen hade "kommit igång" var bjudningen där igen men hästen var inte lika överambitiös.
 
Sv: Finns det hästar som INTE mår bra av AR?

Är det inte bra att hästen inte är överambitiös tycker du? Vill du inte att hästen ska vänta på dina hjälper? Jag hänvisar till vad jag skrev i förra inlägget för det känns fortfarande som om du pratar om olika saker. En överambitiös häst behöver inte heller ha en ärlig framåtbjudning.
Sen är det inte konstigt att hästen reagerar olika på annorlunda ridning. Hästen kanske fick arbeta mera med hela kroppen när du ändrade din ridning och det blev jobbigare. Du kanske kom åt hästen så bra att den inte klarade av att springa ifrån dina hjälper längre? Jag säger inte att det var så men att det är en tänkbar orsak.
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det hästar som INTE mår bra av AR?

Jag skulle vilja säga att det är väldigt många hästar som definitivt inte mår bra av AR. Har sett och träffat många exemplar.

I övrigt har jag samma åsikter som Djurjouren.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 658
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 793
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 694
Senast: Grazing
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 768
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp