Finns det hästar som INTE mår bra av AR?

Sv: Finns det hästar som INTE mår bra av AR?

Skrev jag inte i inlägget att jag tyckte det var bra? :confused:
 
Sv: Finns det hästar som INTE mår bra av AR?

För mig blir detta en lite konstig diskussion. Alla AR-ryttare rider ju inte sina hästar likadant. Vissa rider strikt högst 15 minuter +/- upp och nedvärmning. Andra blandar friskt med uteritter, hoppning och vad det nu kan vara. Vem sätter normen? Om alla gör som BB borde det ju vara bra för alla hästar eftersom han har tagit hand om halta och lytta hästar och fått de bra. Men det märks i den här diskussionen att AR betyder olika saker för oss beroende vem vi har fått information av. Om jag tänker "jag ska hjälpa hästen att finna sin egen balans" istället för att stötta upp hästens balans tror jag nog att AR-träningen kan vara bra för alla hästar. Har man den tanken med sig så anpassar man ju sig efter den häst man har just då.
En annan faktor att ta hänsyn till borde ju vara hur hästarna lever den tid de inte tillbringar med oss. Små hagar/stora hagar, hur många timmar de är ute på dygnet, är hagarna kuperade eller plana. Alla dessa faktorer påverkar ju hur hästen ska byggas upp. Unga hästar som lever mycket tid ute i stora kuperade hagar med flera hästar behöver inte lika mycket "hjälp" av oss för att bygga upp sina kroppar medan de som kanske bara går med sin mamma i en plan hage behöver vår "hjälp för att kunna bygga muskler med promenader och dylikt.
Tror lilla jag;)

Annika
 
Sv: Finns det hästar som INTE mår bra av AR?

Om alla gör som BB borde det ju vara bra för alla hästar eftersom han har tagit hand om halta och lytta hästar och fått de bra.
Men det finns inget som säger att det är bra ridning han utövar?
Det finns många som tar hand om samma sorts hästar och får samma resultat.

Som du skriver så finns det många faktorer som spelar in.
 
Sv: Finns det hästar som INTE mår bra av AR?

Du skrev bland annat att hästen lärde sig gå i ett lägre tempo som en bieffekt av att han tappat bjudningen. Det är två olika saker för mig. Tempot ska kunna vara högt eller lågt med samma bibehållna bjudning.
 
Sv: Finns det hästar som INTE mår bra av AR?

Men det finns inget som säger att det är bra ridning han utövar?
Det finns många som tar hand om samma sorts hästar och får samma resultat.

Jag tycker nog att det är bra ridning/träning när spända/sjuka/rädda... hästar blir gymnastiska och harmoniska. Därmed inte sagt att andra ryttare än AR-ryttare inte kan åstadkomma samma sak. Men frågan var ju om det finns hästar som INTE mår bra av AR-ridning. Om AR-ridningen /träningen utförs rätt och med största hänsyn till hästen är den bra för alla hästar tror jag. Detta gäller förstås all ridning. Skillnaden jag upplever mellan AR och annan ridning (traditionell ridskoleridning, western, m.m) är att det finns en klart definierad filosofi inom AR. Den har jag saknat inom de andra ridstilarna jag har provat på.

Annika
 
Sv: Finns det hästar som INTE mår bra av AR?

Du skrev bland annat att hästen lärde sig gå i ett lägre tempo som en bieffekt av att han tappat bjudningen. Det är två olika saker för mig. Tempot ska kunna vara högt eller lågt med samma bibehållna bjudning.

Ja, fast sakta ner tempot kunde jag såklart innan också (men det var förstås betydligt svårare att hålla än när den blivit mer tränad till det). Vet faktiskt inte vilket som kom först, hönan eller ägget, bjudningen eller tempot, men i samband med att han lärde sig gå ett långsamt tempo tappade han också en del av bjudningen. Fortfarande mycket energi (oftast) men lite mindre samarbetsvilja och förmåga att ta i extra när det krävdes. Som att hästen själv tog mer initiativ till när den inte "orkade" mer trots att man visste att den borde orka minst fyra gånger så mycket.

Det är naturligt för hästar att vara lata, därför klagar jag inte utan tycker det är skönt att hästen blev nästan normal.
 
Sv: Finns det hästar som INTE mår bra av AR?

Det kan ju vara så att det blev betydligt jobbigare för hästen när du kanske kom åt honomn bättre och han fick bära mera baktill. Då kanske han inte orkade springa ifrån dig. Det kan vara ett väldigt gott tecken tycker jag. Att han känns mindre samarbetsvillig är inte konstigt om det blev mycket jobbigare att använda kroppen på ett annorlunda sätt. Han kanske hade fullt upp med att fokusera på sin egen kropp och fick mindre tid att lyssna på dig då. Var det en övergående fas eller?
 
Sv: Finns det hästar som INTE mår bra av AR?

Jag tycker nog att det är bra ridning/träning när spända/sjuka/rädda... hästar blir gymnastiska och harmoniska. Därmed inte sagt att andra ryttare än AR-ryttare inte kan åstadkomma samma sak. Men frågan var ju om det finns hästar som INTE mår bra av AR-ridning. Om AR-ridningen /träningen utförs rätt och med största hänsyn till hästen är den bra för alla hästar tror jag. Detta gäller förstås all ridning. Skillnaden jag upplever mellan AR och annan ridning (traditionell ridskoleridning, western, m.m) är att det finns en klart definierad filosofi inom AR. Den har jag saknat inom de andra ridstilarna jag har provat på.

Annika

Det är bra träning, om det är RÄTT träning.
Detta gäller naturligtvis Alla kategorier och ridstilar :).

Vissa kan och andra inte. Problemet är väl att många tror att de kan och därmed lyckas förstöra både hästar och filosofi.
Jag har sett skräckexempel inom både traditionell dressyr och inom AR. Det sistnämnda framförallt från de som kallar sig tränare. Hemskt, om jag får säga vad jag tycker.

Jag står fortfarande kvar vid min åsikt att AR passar långt ifrån alla hästar. De mår helt enkelt inte bra.
 
Sv: Finns det hästar som INTE mår bra av AR?

Jag tror att min JUST NU inte skulle passa för det. Han kan inte gå runt och jobbas lite "coolt" för då tar han över och gör det som passar honom.. typ springer omkring och ska rädda matte från alla inbillade monster.. :rofl:
 
Sv: Finns det hästar som INTE mår bra av AR?

Jag blir nyfiken på VAD det är du sett. Vad är det som varit hemskt och vad i detalj har gjort att hästarna mått dåligt? Jag är ännu så ny med AR så jag har inte sett så mycket än. Jag har hittills bara sett positiva reaktioner från de hästar jag sett ridas enligt denna "disciplin".

T ex en häst som avskytt gå på ridbanan och äntligen tyckt det varit kul pga att den känner en vits med övningarna och att belöningen blir så direkt och positiv. En annan häst som knappt gick att styra och var stel som en pinne och nu inom ett år är fantastiskt lösgjord och bussig och så otroligt harmonisk.

Min häst visar med alla medel att hon blir mer lösgjord och fri i sin kropp och själ med mycket bättre ryggaktivitet. Hon har alltid varit en positiv och godhjärtad häst men nu är det så ännu mer tydligt och vi kommer allt närmare varandra i kommunikationen. Hon blir allt mer liksidig och hon musklar sig mer och mer lika hö och vä.

MEN, jag håller med om en sak. Fel ridning oavsett ridstil blir självklart dålig ridning och att det är ett stort problem med folk som tror sig veta mer än de gör. Men det kan man knappast tillskriva som ett fel på AR-filosofin utan ett allmänmänskligt problem som tillämpas i alla kulturer, sporter och inriktningar.

Jag tror som så många andra här att AR passar alla hästar OM de tränas och rids med rätt guidning, tränare och med öppna sinnen.
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det hästar som INTE mår bra av AR?

Så gör hästar när de tycker att Matte blir för jobbig ;)
När det blir jobbigt så letar han upp något att fjompa för så slutar ju matte att göra det där jobbiga :angel:
Att duín häst gör så när det går lugnt betyder att han har en lydig matte som alltid lyder hans "rädda matte knep"
 
Sv: Finns det hästar som INTE mår bra av AR?

En övergångsfas kanske vad gäller osamarbetsviljan, för den kom och gick (vissa dagar VAR han ju också öm eller hade träningsvärk, och då var vi lite oense angående om det var för jobbigt att skritta för hand eller inte :angel: )
Rent allmänt tyckte jag ju som sagt att AR var bra för den hästen, den andra ajg tränat med däremot är lite mer tveksam. Han skulle nog behöva jobba på många andra sätt innan han får max ut av AR.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 658
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 793
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 694
Senast: Grazing
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 768
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp