Bukefalos 28 år!

Klättring, hur mkt?

Estivuz

Trådstartare
Har klättrat med pållen i dag, med syftet att få en starkare bakkärra.
Har en ganska brant backe som är ca 15 meter lång. Gick upp för den kanske 2 x 5 gånger under ridturen.

Hur mycket ska man klättra för att det ska ge resultat? 1 gång upp för backen? 10? 20?
 
Sv: Klättring, hur mkt?

det är ju omöjligt att svara på känner jag. hur mkt. beror ju på hur stark hästen är, man brukar ju känna när det blir jobbigt för dom. jag har oftast (om det funnits möjlighet) klättrat max 1 gång/vecka, och inte så mkt. att det blir för jobbigt för pållen ;)
 
Sv: Klättring, hur mkt?

Hur brant är den ,45 gr? Inte 20 gånger i alla fall. Hästen säger väl till om du inte själv märker att det är stopp.
 
Sv: Klättring, hur mkt?

jo ungefär 45 grader, kanske snäppet brantare.

äsch...

hästen rids iaf 6 dgr i veckan, dressyr på La-nivå och hoppning 1.10.
Så hyfsat i form borde han vara....

Jag märkte inte av igår att det på ngt vis skulle vara jobbigt för honom att klättra... Därför är det svårt för mig att avgöra hur mkt jag ska klättra med honom..
 
Sv: Klättring, hur mkt?

jag har en häst med knappt några muskler alls och vi klättrar i samband med att vi går ut och går i skogen, skall börja med sandhögen men bättre att man gör lite för lite än att man överanstränger skulle jag tycka..
 
Sv: Klättring, hur mkt?

Hur lång tid borde det ta innan man ser ngt resultat från klättringen om man gör det minst 1 gång/vecka?
 
Sv: Klättring, hur mkt?

i somras så var jag mkt å red baland bergen, och det var många branta backar både uppförs och nedförs. tog väl iallafall 3veckor innan det började synas lite. då red jag iaf där 3ggr i veckan minst en timma, nu när rumpan har börjat försvunnit så ser han nästan lite "klen" ut därbak (går inte att rida där vintertid då han är rädd för skotrar osv)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 261
Senast: iNHALE
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Sirap
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 827
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp