klapphingst i stall

asså han har båda kulorna nere men när vet skulle kastrera så *drog han upp ena och vet kunde inte få fatt :rofl: den så då konstaterade han att han troligen var klapphingst och om han skulle kastreras så måste detta ske på klinik
 
Bollarna kvar = hingst, tycker personligen att du ska se till att kastrera honom om du inte ska ha honom till avel, dels för hans egen skull..även om han inte bryr sig om ston nu så kan den tiden då han gör det komma och jag tycker inte det är snällt mot honom att vara hingst då.
Sen kan det bli en hanteringsfråga åxå, jag tycker inte man ska skaffa sig hingst om man inte har kuskap om hur det är att ha hand om hingstar, vissa är kolugna i alla lägen,men det kan förändras å då måste kunskapen fram.

Har själv hingst nu, som jag ska försöka få godkänd, men jag har alltid sagt det att om han inte blir godkänd så kastreras han....enbart för hans skull!!

Lycka till!!

//hingstägare
 
Jag känner till en klapphingst, stor modell, som betäckte ett litet welshsto i hagen - stoet fick svåra skador. Den hingsten hade heller "aldrig" brytt sig om ston innan...
 
Jag tror faktiskt mest att det är en myt, Möjligtvis att fölet tar efter mamma, men det är ju inget man kan göra något åt.

Vi har två krubbitare i stallet och de har då inte påverkat någon hitills.
 
Jag har haft två klapphingstar och normala hingstar, som har varit ganska olika att handtera...

1/ Klapphingst, aldrig nåt problem, tror knappast han fattade vad han var, även om hade skojbetäckt i sin ungdom. Jag hade endast valacker på den tiden, och han gick i normale hager. Inga problem med brunstiga ston.

Enda gången man fick 'reaktion', var när andra hingstar blåste sig upp framför näsan på han :D

Han blev kastrerad som 8-åring, då han då började utveckla lite för mycket hingstnyckar och stod mera på två än fyra ben. Har kvar han, och han är gosigaste valacken man hittar :love:

2/ Klapphingst han med - full medveten om sin kapacitet :angel: Använda mesta av sin vakna tid med att skrika efter ston, och rajsa runt i sin hingsthage, så att det var stört ömöjligt att hålla hull på han på vårkanten :crazy:
I ridningen var aldrig några problem, även om stona tryckte arslet upp i näsan på han. Det räckte att man sa' till han, och bad han koncentrera sig.

Han mådde definitivt INTE bra som hingst, och jag hoppas att nya ägaren har kastrerad han.

Övriga hingstar jag har haft, har varit allt från hooliganer :devil: till rena änglar :angel:

Min konklusion är att hingstar är hingstar, oavsett hur man än vridar det, och man måste ta' efter individen.

Mitt råd, är som flera andra redan har skrivit, att kastrera han - han kommer att bli mycket lyckligare som valack :smirk:
 
Ärligt talat så förstår jag faktiskt inte "kastreringshysterin". Om hingsten funkar problemfritt i hantering och dylikt, varför då kastrera bara för att?! :confused:
 
Dumhet borde man förbjuda i stall, men knappast hingstar/klapphingstar så länge stallet och personalen är tillräckligt rustade för att kunna hantera dessa.
 
Varför hålla hingst som inte ska användas i avel?, dom har ju trots allt drifter och jag tycker inte det är snällt att inte låta dom få utlopp för det.

Jag ser absolut ingen anledning att hålla hingt om dom inte ska has i avel.
 
har man en hingst som inte skall vara i avel finns inget skäl att ha kvar den som hingst. Även om den är snäll som ett lamm så är de inte säkert att den fortsätter att vara det i all oändlighet. Hingstar kan vara rätt oförutsägbara, hur snälla och lätthanterliga som helst ena våren och monster nästa vår.

Dessutom tror jag att de får ett bättre hästliv som valacker.
 
har också en klapphingst han går i vanliga hagar bredvid stoet jag skulle kastrarat honom innan jul men det finns en risk att han stryker med så jag har provat att behålla honom och stall ägaren säger att det inte är några problem. Temperamentet beror lite på ålder och individ jag skulle räcka minst 3 månader innan jag märkte skillnad och min hingst är 5 år nu :crazy:
 
En väluppfostrad hingst som "vet sin plats" är inga problem att hantera. Hingstar är oftast schysstare än vissa ston tex...

Jag anser inte att man ska kastrera såvida det inte föreligger problem, tex att hingsten i fråga är extremt hingstig.
 
Jag har inga problem att hantera hingstar. Jag gör det i princip dagligen och jag vet att fostra dem. Och jag har *inte* hingstskräck :)

Men faktum är att även den som är hur fredlig som helst på vintern kan bli VÄLDIGT annorlunda till våren när det kommer brunstiga ston i närheten. Vissa blir aldrig hingstiga, vissa blir förskräckliga.

Men de som inte skall betäcka, varör skall de fortsätta vara hingstar ?

Våra lever flockliv tills de är tre, då löshoppas de och rids in, sen skärs de om de inte skall satsas på att bli godkända. Sen får de fortsätta i sin flock som vanligt.

Den enda som är äldre *kan* inte gå i flocken, han blir för dominant, så hans sociala hästliv är ganska begränsat, han har visserligen en rätt stor hage och hoppar inte ut (ta i trä) - men hästen är ett flockdjur Och man märker på honom att han skulle må bra av ett socialt liv med andra hästar.
 
Även om de går utmärkt att hantera så tycker jag att många hingstar mår dåligt av att vara hingstar (nu har vi visserligen bara 0-4 åriga hingstar i stallet, de kanske blir mindre hingstiga med åldern), de får se och känna doften av brunstiga ston men de får inte betäcka.
Då springer de istället oroligt fram och tillbaka längs med staketet och skriker, med den påföljd att stona blir intresserade och eggar upp hingsten.
Det är i alla fall min erfarenhet.
Fast jag är kanske lite konstig, vore det inte ett så stort ingrepp skulle jag gärna kastera mitt sto också, så skönt det vore för henne att springa runt och tråna efter karlar halva sommaren (och nåt föl ska hon banne mig inte ha!).
 
Amen.

Och jag har dessutom alltid haft mina hingstar ihop, oavsett hur gamla de har varit. Jag har inte hitills inte haft några skador, problem eller oönskade "gradiviteter". (pepparpeppar) Anser att flertalet hingstar är mer lätthanterliga och jämna i humöret än vad ston är. Enligt min mening är det mesta som sägs om hingstar myt. I mina ögon är de hästar!!
 
Som någon sa, varför denna hysteri att kastrera?


Jag har en 15 årig hingst, Nsv travare (och världens finast! ;) )

Köpte han för lite mer än 1 år sedan. Då var han svår att fånga i hagen, han bet mig vid några tillfällen i ryggen (har ett fint märke kvar efter det, minne) och var både orolig i stallet, stressig att hantera/leda mm. men han var snällare än de flesta hingstar jag sett.

Jag har ledarskapstränat honom, idag kommer han till mig när jag ska hämta honom, han kan utan problem ridas ut med ston, han är inte alls lika orolig/stressad i stallet mm. Han är precis lika lätt att hantera som ett sto/valack. I stallet han står i nu är det inte han som rymmer ur hagen, senast var det en valack... I sommras stog han i trådhage och i grannhagen stog en annan hingst, det var lågt staket och 1 meter emellan, min hingst tittade mer på en valack än på den hingsten!


Det är bara här iu norden vi har så stor vana att kastrera. Se på alla andalusier som går att köpa just nu! Det är inte alls svårt att hitta en hingst och det med bra lynne.


En häst är vad man gör den till.



:)
 
Eh, va? Ett sto kan inte själv springa iväg och "betäcka" någon. De gör heller inte skada på andra hästar när de har sina lustar igång.
 
Och du kan inte förstå varför vissa stallägare inte vill ha hingstar??? Dessutom förstår jag inte varför de stackarna ska dömas till ett liv i ensamhet när de inte behöver.
 
Jodå det kan jag absolut och jag tycker dessutom att det är en självklarhet att ha det valet. :)

Vad är det som säger att de måste gå ensamma? De flesta hingstar kan gå med andra hästar. (Naturligtvis inte ston då.)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 113
Senast: Stereo
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 039
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
608
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
970
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp