Bukefalos 28 år!

klapphingst i stall

Självklart *KAN* de göra det. Våra hingstflockan funkar alldeles utmärkt. De är 1-4 år. Men den äldre försökte vi släppa ihop med de andra, men han var så otroligt sträng - det var jättesynd om de andra. Han måste inte gå ensam, men det är en avvägning man gör för att skydda de andra - och då är han dömd till ett liv i ensamhet
 
Om hingsten inte funkar med andra och han uppenbart mår dåligt utan hagkompis och därav kastreras tycker jag det är en annan sak. Då kastrerar man för hästens skull och inte för sin egen bekvämlighet. Vad jag inte gillar är när man kastrerar bara för att det är enklast så, å det är min personliga åsikt. :)
 
Jag tror det är ytterst få hingstar som inte används i avel som inte hellre skulle vara valacker och få vara med andra hästar... De har sina lustar, men får inte göra något åt det. FY så hemskt!
 
Om de själva får välja tror jag absolut att de skulle vilja ha "bollarna" kvar! ;) Jag tycker minst lika synd om ston med sina drifter som inte får utlopp för dem... :angel:
 
Ehm... har du SETT superbrunstiga ston? Jag har då sett ston stå och gnida sig mot allt möjligt :D
 
Dessutom går stona med andra hästar och "uppvaktar" varandra. Hingstarna får ingen kontakt med andra...
 
Jag äger ett sto!! Å jag vet oxå att hon föredrar "manlig" kontakt, inte att gnida sig mot saker och ting...

Vad jag minns har jag aldrig förespråkat att hingstar ska gå en och en, däremot har jag sagt att hinstar oftast kan gå ihop med andra hingstar/valacker.
 
Lustigt. "Våra" ston (stall med 16 hästar) föredrar stopartners och ignorerar valackerna totalt! Lesbisk ö kanske :D
 
Sin egen bekvämlighet och hästens bästa tycker jag faktiskt ofta går hand i hand.

När min var hingst GICK det inte att ha honom i hage. Han hoppade ut och in till stona. Oavsettt hur långt man hade mellan dem. För min bekvämlighet och för stonas och även hans välmående kastrerades han och detta var EN av alla orsaker.

Han gick att rida med högbrunstiga ston på samma bana/ridhus, jag kunde dock inte rida ut med högbrunstiga ston och ha stoet framför, men det är nästan för mycket begärt. :smirk: Han kunde ledas av mina då 10 åriga döttrar i grimma och grimskaft, hur snäll som helst.

Men fortfarande, varför skulle han fortsätta vara hingst ?
 
Njäe det vet jag inte riktigt om jag håller med om, jag tycker att det tämligen ofta blir lite på hästens bekostnad. Men det är ju min högst personliga lilla åsikt. :)

Självklart har man ju inte så stort val om han inte går att hålla inne i hagen. Men jag hade nog testat med att bygga högre staket. ;) Behöver jag tillägga att jag är väldigt förtjust i hingstar?! :angel:
 
Hej Wrak. Stereotypt beteende KAN föras över till andra hästar, därmed inte sagt att det OVILLKORLIGEN gör det.Jag antar att era krubbare har rem? Min erfarenhet är att det här idiotbeteendet ( kan bli rysligt irriterad på sådant..)smittar , likaväl som vävning, framförallt då mellan hästar som är kompisar/bästisar. Käka på trä är en annan form jag inte heller är förtjust i. Och i mitt stall vill jag inte ha sådant, sådana djur åker obönhörligen ut! :banana:
 
När staketet var runt 180 cm gav vi helt enkelt upp. Tyvärr var hoppförmåga "selektiv" han kommer inte att bli nån hopphäst eftersom det var bara att hoppa staket so var intressant. jag är faktiskt också väldigt förtjust i hingstar och tex så rids alla hästar av han-kön in som hingstar istf valacker för det generellt sett är enklare. De är ofta extremt trygga.
 
jag tycker också så att de skulle nog hellre ha kvar sina drifter och bollar än att bli en valack utan någon som helst lust :rofl: :devil:
 
Tjena!
"En klapphingst KAN vara fertil!"

Jo, vi märkte det!! :rofl:
Fast resultatet blev ju lyckat, hon är så söt så!

Få se om jag kan köra upp den stolta pappan så du kan rida lite på honom!! Det ska bli kul att se!
 
Min 4 åriga fd hingst kunde också vara ko lugn för att helt oberäknat bli det värsta monster du kan tänka dig. men nu är hans kulor bortkapade :devil: och han är inte lika stöddig :)
Varför opererar du inte bort kulorna så slipper du problem?
 
jag är inte rädd för problem :devil:
förstår inte varför en del håller hingstar om de inte kan hantera de smo är lite hingstiga :confused:
 
Det är kanske därför de gör valacker utav dem? För att de tycker att det är mera förlust än vinst med att ha en hingst.
Angående vad hingstarna själva tycker... Jag vet ju inte, men att gå omkring och bara vilja göra "det" utan att få tycker jag verkar vara ett trist liv. Bättre att kunna fokusera på att busa med polarna, äta osv.
 
Detta tjat om hingstars drifter, men stons drifter då. Precis som det finns hingstar som är hingstiga finns det ston som är pissmärrar. De trycker upp en i väggen med rumpan, kastar kaskader så man får slänga sig i skydd, fryser fast etc listan kan göras lång. Sen är det upp till var och en vilket beteende man trivs ihop med, sto el hingst. Och så har vi den gyllene medelvägen, valacken. :)
Personligen tycker jag hingstar är lättare då det i större utsträckning går att råda bot på ett hingstbeteende m hj a ett bra och korrekt handhavande medan stona har jag lite svårare att "hantera" bort deras brunst.
Jag tycker oxå man ska kastrera, om man inte kan ge hingsten ett fullgott hästliv, "ledarskap" och hästkompisar bla.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 020
Senast: Stereo
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
982
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
520
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
910
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp