Bukefalos 28 år!

klapphingst i stall

Varför skall det alltid skyllas på hingstarna. Varför kan vi isåfall inte lika gärna kräva att alla ston som inte skall gå i avel blir stereliserade så slipper vi problemet med deras brunst och hinstarna får inte kåtslag. Det är samma sak!Och som någon sa aj aj för den hingst som försöker betäcka ett sto som inte vill. När det gäller hingstar på bygden så har det väll inte med saken att göra att det är en hingst utan att man skall hålla alla sina hästar innom staket. Hade du blivit skitglad om det kom ett högbrunstigt sto springandes till dig som sparkade för det inte ville fångas?Tror jag inte. Och förresten så är stona jäääävligt kåta många gånger när det brunstar och jag har minsann sätt sådana ston ge sig av ut på byggden för att få lite :). Men det är klart med erat resonemang så är det väll hingstens fel om han betäcker ett sto som tagit sig in i HANS hage med!!!Har haft massa hingstar genom årens lopp och flera har betäckt och det har inte varit några problem,problemen kommer snarare av själva hållningen av hingstar som står inne själva större delen av dygnet och får komma ut en timme eller två i en pytte hage. Ha ett sto på samma sätt som många har hingstar så skall du se att stor oxå blir koko!!
 
Vem vet när stoet är 2-3 år om hon ska användas i avel eller inte? Många tävlas många år innan avel kommer på tal.

Återigen, VAD har du träffat för ston egentligen? Har ALDRIG träffat på nåt sto som tagit sig ut för att ragga...
 
Varför kan vi isåfall inte lika gärna kräva att alla ston som inte skall gå i avel blir stereliserade så slipper vi problemet med deras brunst och hinstarna får inte kåtslag.

För att vi inte rutinmässigt kastrerar ston. Och du bör ha lite mer koll på termerna. En STERILISERING tar INTE bort brunst, den gör bara att det inte blir några avkommor, men driften är kvar. Jämför med honkatter. En steriliserad honkatt löper och har driften kvar, men om den parar sig blir det inga kattungar. En KASTRERAD honkatt löper inte och har inga drifter.

Och vi har ingen rutinmässig kastraktion av ston idag. Dels för det inte är stona som brukar bli oreglerliga, dels för det är ett stort ingrepp som dessutom påverkar stoet ganska mycket. Kastraktion däremot är ett enkelt rutiningrepp på hingst.

OCH, om du ska jämföra tson och hingstar. Ett sto blir betäckt, dräktig och är sen brunstfri i ett år. En hingst kan betäcka nya ston vareviga dag, året om. Så hingstarna ställer till mer trassel.

Sen vet jag INGET sto som rymt för att leta upp en hingst, och jag har heller inte haft problem att rida/träna/tävla högbrunstiga ston.

Jag tycker inte omf örrymda hästar som kommer hit och riskerar att mucka gräl/öka skaderisken övht, men jag föredrar ett brunstigt sto framför en hingst.
 
Bara för att du inte träffat på förrymda ston betyder väll inte att det inte händer?eller har du någon mega koll på alla andra hästar som vi övriga inte har? Både jag själv och flera andra med mig har haft massor med ston som varit döjobbiga att handha medans jag ialla fall har haft idel trevliga och betydligt mer sansade hingstar än de flesta ston. Min kompis hade ett sto som surade,slog efter allt och alla och knappt gick att få ur boxen när hon brunstade, andra dagar var hon dock jätte trevlig.Alltså drar jag ialla fall slutsatsen att hästen måste ha upplevt brunsten som jätte jobbig och förmodligen skulle mått mkt bättre av att bli kastrerad. Vad är det som säger att hästar inte kan ha "brunstvärk" precis som vi har olika stor mensvärk.?
Återigen bara för att vi inte har kastrering av ston idag betyder väll inte att det är det bästa?? Det är väll inte alltid man vet om en hingst skall till avel när den är två tre år, vad är skillnaden??? Man kan faktiskt få sina hingstar godkännda efter meriter- stackars din a hingstar om du rider dom vid ett-två ålder så mkt att dom redan då har meritlista så du vet om dom skall vara i avel eller ej. Eller hur vet du det annars vad dom skall få för meriter när dom är två??Mkt nyfiken :confused:
 
Även de som godkänns på meriter har först provat att gå "vanliga" vägen, dvs genom bruksprov eller vad man nu har för test i rasen. Ska man dessutom ut och tävla en hingst för att den ska bli godkänd på meriter är det inga vanliga Svensson som har hästen, utan hingstvana människor med andra förutsättningar att ha hingst.
 
jag håller helt med nogat.
mitt förra sto vart så jävlig när hon var brunstig att veterinären var tvungen att komma och sedera henne för att man överhuvudtaget skulle kunna gå in i boxen.
hade också en halvblodsvalack på den tiden jag hade inshysningar i stallet. han sparkade sönder boxen när lilla shettisstoet fem boxar bort vart brunstig.
hingstarna som stod i stallet då brydde sig inte alls.
jag vill inte säga att alla hingstar är änglar och att alla andra kan dra åt helvette, men jag säger bara vad jag har för uppfattning om dem :smirk:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 020
Senast: Stereo
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 167
Senast: Smurfoff
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 751
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 772
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp