klapphingst i stall

confetti

Trådstartare
kan man förbjuda klapphingstar i ett stall?
jag har en klapphingst som verkligen inte bryr sig om ston i stallet eller om man är ute och rider, går tillsammans med valacker och ghingstar i hagar brevid ston utan problem.
eftersom det inte är några problem eller att han kan betäcka någon borde han ju kunna betraktas som valack?
eller tänker jag galet?????? :confused:

Stallägaren kan visst stoppa dig från att stå i hans/hennes stall med en klapphingst. JAG skulle inte ta emot en sådan...

Och kommer han lös kan han mycket väl betäcka. Varför opererar ni inte?

:banana: Självklart är det upp till stallägaren vad för sorts hästar man vill ha i stallet - jag vill t.x inte ha krubbitare eller vävare i stallet eftersom dessa stereotypa handlingar lätt efterapas av andra häster.
hingstar, vare sig de har en eller två bollar har jag däremot inte problem med förutsatt att hästägaren kan hantera sina djur. Men klapphingstar kan vara en aning tjuriga och något mer besvärliga i o för sig - riktigt varför vet jag inte. En teori är att klapphingstar kan vara smärtpåverkade av den uppdragna testikeln ? men jag frågar som föregående - varför gör ni honom inte till valack och är av med problemet?

Förlåt en dum fråga, men vad är en klapphingst? Är det en hingst som inte fattar att han är hingst eller??

Det är en hingst vars testiklar (eller ena testikeln) sitter kvar uppe i testikelgången. Den har oftast sämre testosteronutsöndring vilket gör att den oftast har mindre hingstbeteende. Har sämre fertilitet än en vanlig hingst då spermierna befinner sig i en lite för varm miljö jämfört med i pungen. En klapphingst kan inte bli godkänd för avel.

Din häst kan inte betraktas som valack - det är ju faktiskt en hingst och bör stå i ett stall där hingsthage och hingstvana personer kan erbjudas.

Håller även med tidigare inlägg: Varför kastrerar du inte? Det är mycket trevligare för din häst om han kan få bli valack och gå i hage med andra hästar istället för ensam.

dom kan förbjuda dig från att ha en klapphingst i stallet, skulle jag vilja ha kvar honom som klapphingst så skulle jag personligen ställa upp honom i ett stall avsett för hingstar eftersom att folket som jobbar där vet vad dom har att göra med och kan hantera det.
om jag däremot inte ville ha kvar honom som klapphingst så skulle jag personligen kastrera honom, hoppas att du inte tar illa upp nu men en klapphingst är desvärre inte värd något som hingst eftersom att man inte får avla på dom eftersom att det kan gå i arv, eller så tror iaf folk. jag är inte så säker på det hela själv. hoppas att du inte tar illa upp nu.

jaa... men asså nu har jag fått reda på att han har TVÅ bollar men när det var meningen att kastrera honom förra året så märkte vet att han kunde "dra" upp ena så att den inte gick att komma åt. kan möljigen betäcka med result. han är ju absolut inte påverkad av ston,. rider dagligen med två (alltjämt brunstiga) ston utan några som helst problem. veterinären som har vaccinerat honom frågade mig tre ggr under besöket om det verkligenh VAR en hinhgst eftersom han är så kolugn :rofl:

men bara för att han är lugn nu betyder inte att han kommer att fortsätta vara sådan. Kan han inte opereras?

Det behöver heller inte vara för "hans" skulle eller risken att han betäcker. I vårt stall var det en som frågade om vi kunde tänka oss att ha en hingst där. Hur snäll som helst m.m.
Jag sa, har ett sto, visst inga problem alls, men två andra i stallet blev lite oroliga över hur deras ston skulle reagera. Troligtvis en rätt jobbig brunst som skulle störa dem rätt mycket.

Så det handlar också om det.

Sen kan de ju förbjuda dig att ha ett sto också för den delen. Det är ju deras stall och deras regler. De kan säga att du inte får ha en valack där också. Och det är bara att följa vad som sägs.

Självklar så står det stallägaren fritt att ta in de hästar denne vill i sitt stall.

Jag har själv en klapphingst i mitt stall.
Han är väldigt trevlig att ha och göra med, inga direkta olater alls och inget hingstbeteende.

Hade faktiskt inte ens vetat om att han var klapphingst om inte det hade kommit till ett litet föl från tiden då han gick tillsammans med ett par ston i hagen. Vi undrade hur i all världen det kunde komma sig! Men så fick vi ju veta hur det låg till.

Vi väljer att inte operera denne dels för att han är så pass trevlig och lätthanterlig och det är en alldeles för stor risk att operera honom.

Så jag har inget problem med att ha en klapphingst i stallet!

Just det, staällägerne bestämmer vilka hästar den vill ha inackorderade, min kompis stod på ett ställe med ca 30 inackorderingar, ston icke tillåtna på den anläggningen, när hon bytte häst så köpte hon ett sto och fick även leta upp ny stallplats.

Det är ju upp till stallägaren. Men vad jag kunde utläsa av ditt inlägg så fanns det hingstar i stallet också? Då tycker jag att det är lite konstigt att dom tillåter hingstar men inte en klapphingst.

Betraktas som valack kan han inte, eftersom han visst kan betäcka. Det är möjligt som nån skrev att det är mindre chans/risk att det blir ett föl men det kan mycket väl bli det.
Någon skrev också att de har mindre testosteron, men jag har hört precis tvärtom. Det var nåt om att eftersom ena testikeln ligger kvar i gången ligger den så varmt att det utsöndras mer testosteron, och därmed blir hingstigare.
Vi kastrerade vår klapphingst i oktober, utan några problem alls och jag har inte ångrat mig. Visserligen var han något besvärligare än din verkar vara... Veterinären som gjorde det tyckte det var ett bra beslut "eftersom en klapphingst bara blir krångligare med tiden", endast undantag som är så snälla och "ohingstiga" hela livet. Och som sagt får man ju inte avla på dem... Räknas din verkligen som klapphingst om han bara drar upp testikeln? Vår hade den ena kvar uppe i gången eller nåt, så man kunde varken se eller känna den. Bara för att jag är nyfiken, vill du ha honom som hingst för att kunna avla, eller varför kastrerar du inte? Är han ingen äkta klapphingst är det väl inget särskilt stort ingrepp ändå? Jag var lite orolig för att söva och allt, men det var inga som helst problem, läkte utan probelm också.

jag sparar inte på honom för att avla på utan jag fick höra av vet att det var för stora risker med en operation :crazy:
men kan någon berätta hur det går till och hur resultatet blir :confused: blir det någon skillnad i tempramentet?
min kilole är pigg men jag vill inte att han ska bli så mkt piggare eftersom han har så jäkulskt stark nacke! :rofl: men jag vill heller inte att han ska bli lugnare/segare :smirk:

vad menar du med dra upp den ena? kan du förklara lite närmare, hänger inte riktigt med.
okej då e de ju ganska lungt, men om du inte får ha honom i ett vanligt stall för ägarna till stalet så kanske det desväre slutar med att du får ställa upp honom i ett hingsstall endå.

En hingst som kastreras sent brukar inte ändra sig särskilt mycket i temperament. Om han är "äkta" klapphingst måste du kastrera honom på klinik, annars görs det hemma i stallet. I vilket fall som helst brukar det inte vara några större problem. Passa på att kastrera nu under vintern när bakteriefloran är som minst.

Mvh
Duvan

En klapphingst KAN vara fertil!
Och det är ju upp till den aktuella stallägaren att avgöra vilka hästar den vill ha inackorderade!

Personligen skulle jag INTE vilja ha hingstar i mitt stall, om jag inte hade lämpliga hagar för dem, dvs rejäla hingsthagar. Och det gäller klapphingstar också.

En klapphingst är ganska oförutsägbar. Jag har på senaste tiden kommit i kontakt med tre stycken. Alla tre var "kastrerade" men något hade blivit kvar..

En hade en hel kula kvar ganska långt upp i gången, han hade OERHÖRT högt testosteronvärde, men var väldigt lätt att ha att göra med. Han opererades på vintern. Och är nu helt vanligt valack. Men hans temperament är precis som tidigare - en trevlig pigg och glad individ.

En annan var helt normal och trevlig - ingen anade att han var klappis, tills helt plötsligt på vårvintern när han började få hormoner, då blev han först lite hingstig, sen blev han fullkomlig tok-hingstig. Han hade bistestikel kvar, de låg uppe i gången och fullkomligt kokade. Stackars krake. Han opererade också med gott resultat. Hingstigheten finns kvar, men på en normal nive, den kanske kommer att förvinna helt med tiden.

Den tredje fick också kvar en bitestikel och han är ungeför som nummer två. Valack nu, men fortfarande hingstig.

Det görs olika operationer, dels titthålsoperation dels operation där de går in "underifrån" alltså frå där kulorna satt från början. Det beror på hur långt upp testikeln/bistestikeln sitter.

Hej! jag har läst att krubbitare inte alls påverkar andra hästar att göra samma sak, i stallet där jag brukar vara finns 3 stycken hästar som krubbiter och dom har stått där i ca 5-6 år skulle jag tro, borde inte hela stallet bara bestå av krubbitere då? :confused:(jag kanske har fel)

Liknande trådar

Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
462
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 301
Senast: mars
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 219
Senast: Claraclara
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 828
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II