Bukefalos 28 år!

Klapphingst vad är det?

M

MaLiNsMaLiN

Jag skulle gärna vilja veta vad en klapphingst är? Någon som kan förklara? tacksam för svar.
 
Sv: Klapphingst vad är det?

En hingst vars ena testikel inte vandrat ned i pungen som den skulle. Sedan har hästen kastrerats, dvs den andra testikeln har tagits bort. Hästen har dock kvar en testikel i buken och därmed alla hingstiga hormoner och beteende. Kan dock inte bli pappa.

Har hört att klapphingstar kan vara "värre" än vanliga hingstar och att de har ännu mer hormoner, men vet inte om det stämmer. Brukar i alla fall vara bäst att operera bort testikeln i buken och låta hästen bli valack.

På människor blir det dessutom ofta cancer i en sådan här icke nedvandrad testikel, men vet inte hur det är på hästar.
 
Sv: Klapphingst vad är det?

det kan även bero på en misslyckad kastrering (kanske inte fått bort "hela" kulorna. ibland kan hingsten "dra upp" en kula när dom sövs. (vet ingen vet. som bara tar bort en "kula", har en kula inte kommit ner, då tar man den hingsten på klinik.)

och det finns klapphingstar som blivit pappor. en klapphingst är att betrakta som hingst.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
774
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 190
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Min nya älskling är väldigt fäst vid sina kulor. Så pass fäst att dom inte fanns att finna när han skulle kastreras liggande på...
Svar
4
· Visningar
1 326
Senast: valegro
·
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
324
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp