Klarar vi ännu en lång sommartorka?

För tidigt att dra slutsatser, men oron finns ju där så vi har en lös plan för ev extremtorka. Trots det sover vi dåligt på natten nu, både jag och mannen :( Regnprognosen skjuts bara framåt hela tiden, precis som förra året.

Vi har en del foder kvar från två olika trädor så vi kan portionera ut stödfoder till korna under sommaren (har 8 lättfödda djur och ganska stora arealer bete, ca 10 ha med mycket sly de kan äta med), sedan får vi importera vinterfoder i värsta scenariot, alt köpa från övre del av landet. 2 djur ska slaktas till hösten och de ska anmälas tidigt till kön för att få plats. Vi har också 2-3 shetlandsponnyer, de går ju att hitta bete till lite var stans (har mkt skog och obetad mark häromkring om inte annat som går att stängsla in med hjälp av smartfence-grejen jag köpte för ändamålet). De äter av samma hö som korna över vintern.

Vi har tre gårdar att tillgå, alltså även tre brunnar, varav en är djupborrad och de två andra överfyllda, samt att grundvattnet häromkring är normalt eller över normalt just nu, så vatten till djuren går att få då vi förra året iordningställde en enkubikstank fäst på en pall, och med slang kopplad till. Den kör vi med frontlastaren på traktorn.

Vi snålar redan på vatten här hemma, och brunnen sinade inte förra året då den grävdes djupare 2016, så den bör hålla för 3 personer (vi och grannen) och 3 husdjur över sommaren med snål vattenkonsumption. Blomvatten hämtar vi ur ån om det behövs något. Gräsmattan får dö, det gjorde den redan förra året delvis.

Oro och klumpen i magen finns också för skogen, vi har mestadels skog till vår gård, som är av stort värde för oss inte enbart ekonomiskt. Förra året satte vi upp eldningsförbuds-lappar över allt då grannen kom på turister som stod och rökte och några som grillade i skogen mitt under totalt eldningsförbud, och vägrade förstå att det fick man inte göra :nailbiting::rage:

Angående skörd så fick vi in hö förra året men av mycket varierande kvalitet trots att allt foder är helt snustorrt och samma personer som skördar, plastar och balar (brukar bli toppenfoder), det är mögelfläckar i nästan alla balar som vi fått rensa och fodra upp ändå.. Tur nötdjuren är rätt okänsliga för sådant. Har gått bra som tur är. Hästarna har vi bara haft hemma sen mars, och de har fått det bästa höet vi haft här hemma nu. Snart bete för deras del.
 
Oavsett det @Narcissa så det viktigaste är ju att ha en stadig etablerad foderleverantör du är kund hos och att du inte letar grovfoder utan sådan kontakt .

Svar på din tidigare fråga :

20 plus hästar här där jag har min , inkl större anläggningar (flertalet här med 40-50-90 hästar här) , ang foderförsörjning till dem och ingen oro att inte kunna hålla dem .
Så är det absolut. Vi flyttade för 1.5 år sedan så jag är inte högst i kön där tyvärr.
 
För oss som bor längst kusten, borde det finnas reningsverk för bräckt vatten. Så man kan använda havsvatten. Nu tar min kommun vatten från Mälaren så vi hade mer problem med att vattenverken inte hann med, men ändå.
Jo, avsaltningsanläggningar finns ju på två ställen i Sverige men sådana anläggningar kan bli ett miljöproblem. De är ganska dyra att bygga och tyvärr är ju aldrig VA något som förs politiska debatter, dvs svårt att äska mer pengar.
Men jag är övetygad om att det kommer krävas sådana anläggningar, jag vill gärna ha det i min kommun då det också är ett bra självförsörjande system i kris och krig.
 
Jag är orolig. Jag blev sjuk i vintras och kunde inte höra av mig till de jag hade förhandsbokat hos. Jag har ingen fast leverantör heller då jag alltid varit inhyrd med hö som ingår. Jag kunde ta det som de andra i stallet använder men han kunde inte garantera hur mycket han hade och jag som har fånghäst vill inte byta skörd hela tiden. Jag har foder kvar till September om alla balar går att använda.
 
På tal om kvalitet på hö. Idag fick jag kassera min första bal. Det råkade dyka upp en del av ett rådjur i. Till saken hör att jag pratat med min höbonde bara ett par timmar innan, vi pratade om skräp i balarna och han hade aldrig hittat något. Tills två timmar senare, då jag hittade rådjursdelarna. Han har säkert producerat hö i 30 år.

Jag fick självklart en ny bal. Då tänkte jag på alla som köpt från andra sidan landet/andra länder och inte kan reklamera. Jag tycker synd om er och känner mig lyckligt lottad!
 
Jag hoppas för lantbrukarnas skull att sommaren 2018 var en sommar som kom och gick. Vi i Östergötland klarade oss bra om man jämför med många andra. Höt gick upp ca 30öre/kg. Jag har två islandshästar och för dem var det en sommar som gjorde att de kunde gå på bete hela sommaren utan att bli feta. Men man kan inte vara självisk i en sådan här situation.
Det är svårt att begripa hur snabbt det kan torka upp. Snustorrt nu, för en månad sen var det rena lervällingen i hagarna.
 
Än så länge håller prognosen i sig för regn i helgen, jag kollar varje dag och hoppas att den ska stämma, ca 27 mm fördelat på knappt tre dagar. Bor i Västra Götaland.

Ska bli ganska varmt därefter igen dock ser det ut som.
 
Jag hoppas verkligen att det blir en "normal" sommar i år. Vi betalar f.n. 6,90 kr/kg för vårt hö och det vill jag helst inte behöva göra framledes också :(
 
Jag hoppas verkligen att det blir en "normal" sommar i år. Vi betalar f.n. 6,90 kr/kg för vårt hö och det vill jag helst inte behöva göra framledes också :(
Hjälp, hoppas vi får en bättre sommar så ni får ner era priset. Vette tusan om jag hade haft råd med häst om höpriset varit så högt! :eek:
 
Hjälp, hoppas vi får en bättre sommar så ni får ner era priset. Vette tusan om jag hade haft råd med häst om höpriset varit så högt! :eek:

Ja, från 3 kr/kg till detta. Dessutom var det första partiet hö vi fick i höstas bara skit och då svider det extra att betala detta pris.
 
Är du alltså orolig nu ändå, trots att grundvatten beror på osv ? 😳
Du är förbaskat envis. Nej, jag är inte orolig.
Jag visar bara att det finns fog för att fundera över ämnet och att bönderna på Öland är oroliga. Jag är varken bonde eller boende på Öland.
Du måste skilja på att vara orolig eller att bara kallt konstatera att man inte kan veta och att det känns tryggt att redan på förhand ha en plan för hur man ska agera för att klara sitt eget grovfoderbehov OM det blir en till lika torr sommar som förra året.
Som jag skrev tidigare - jag har en sommarhage på åkermark där jag kan skörda mitt årsbehov, med råge. Alla tidigare år har jag släppt hästar där tidigt, inte för att jag behöver betet utan för att jag av erfarenhet vet att hästarna inte brukar hinna beta ner gräset innan det är förvuxet. Med förra årets erfarenhet, då jag inte kunde skörda där eftersom jag redan hade haft hästar i den hagen, har jag bestämt mig för att det är bättre att gräset där får växa istället för att låta hästarna beta ner det tidigt. Jag kan be nån granne att köra av det med betesputsen om det inte behöver skördas. Jag har alltså en plan. Ingen oro.
 
@ameo återigen : det handlar inte om enskilt folk och individers enskilda förhållanden ang torka/grundvatten nivåer osv.

Just pga det kommentar och undringar i sammanhanget och utifrån ditt engagemang . Du gjorde en jättegrej att förklara ang grundvatten (? ) och inga problem ang torka osv ?

Nu är det något helt annat tvärtom för din del ?
 
Senast ändrad:
Jag är lite orolig. Förra året så hankade vi oss fram på ströbalar som vi fick tag i till ockerpris över sommaren. Dagen innan vi ska få våra balar för året hör bonden av sig och säger att det är ändrade planer. Han kan inte sälja oss en enda bal.
Nu har vi en nyleverantör (som tur var fick vi tag i svenskt hösilage till slut samt hö till en häst) så där står vi ju inte först på listan. Har däremot en till som borde äta hö p.g.a. tänderna. Det gör ju att vi egentligen behöver byta leverantör igen. Menmen, det löst sig till slut och jag är glad att vi höll huvudet kallt så att vi slapp stå med skithö i slutändan.
Två av hästarna ska på bete som är stort, även om det inte växer bra så kommer det finnas att tugga på ett par veckor vilket ger oss lite spelrum innan det blir kris. En är utlånad, så där är också en mindre att oroa sig.
Med bara två kvar över sommaren så borde det gå att lösa framtill hösten, när man vet lite mer.
 
Usch.. nu brinner det ca 1 mil fågelvägen från oss. En gård har redan brunnit upp och flera evakueras. Som tur är blåser det från oss och vi har en sjö emellan. Andra har inte lika tur:( Dessutom tog ortens vatten slut pga släckningsarbetet. (Är i gång på ngt sätt igen dock). Har erbjudit både häst och folk inkvartering här ifall det skulle behövas.
 
@ameo återigen : det handlar inte om enskilt folk och individers enskilda förhållanden ang torka/grundvatten nivåer osv.

Just pga det kommentar och undringar i sammanhanget och utifrån ditt engagemang . Du gjorde en jättegrej att förklara ang grundvatten (? ) och inga problem ang torka osv ?

Nu är det något helt annat tvärtom för din del ?
OM du läser vad jag skriver så behöver du inte fundera. Jag sammanfattar.
  • Det är väldigt torrt just nu, eftersom det inte har regnat något på ganska länge. Det är jordytan som är torr. Det som växer på åkrarna behöver vatten på ytan. Gräset som ska bli hö struntar blankt i vilken nivå det är på grundvattnet i de stora magasinen. Gräset behöver få regnvatten.
  • Det är INTE generell katastrof med grundvattennivån (som Du skrev inledningsvis). Ja, det är lågt i de stora magasinen i stora delar av landet, men inte i hela landet. I de små magasinen är nivån normal eller över det normala i hela landet.
Grundvattnet i de stora magasinen är lågt pga flera års låga nederbördsnivå. De små magasinen är påfyllda tack vare riklig nederbörd under vintern. Har du sett filmen jag länkade till som förklarade skillnaden mellan stora och små magasin?
Självklart är grundvattenmagasinen beroende av nederbörd. Men det är liksom skillnad på det som behövs på ytan för att vattna grödorna och det som vatten som finns på djupet som försörjer hushåll och gårdar med vatten.

Sen har jag nån konstig idé om att jag gärna hjälper till att utbilda folk. Om du vill slippa min utbildning går det bra att låta bli att läsa det jag skrivit.
 
OM du läser vad jag skriver så behöver du inte fundera. Jag sammanfattar.
  • Det är väldigt torrt just nu, eftersom det inte har regnat något på ganska länge. Det är jordytan som är torr. Det som växer på åkrarna behöver vatten på ytan. Gräset som ska bli hö struntar blankt i vilken nivå det är på grundvattnet i de stora magasinen. Gräset behöver få regnvatten.
  • Det är INTE generell katastrof med grundvattennivån (som Du skrev inledningsvis). Ja, det är lågt i de stora magasinen i stora delar av landet, men inte i hela landet. I de små magasinen är nivån normal eller över det normala i hela landet.
Grundvattnet i de stora magasinen är lågt pga flera års låga nederbördsnivå. De små magasinen är påfyllda tack vare riklig nederbörd under vintern. Har du sett filmen jag länkade till som förklarade skillnaden mellan stora och små magasin?
Självklart är grundvattenmagasinen beroende av nederbörd. Men det är liksom skillnad på det som behövs på ytan för att vattna grödorna och det som vatten som finns på djupet som försörjer hushåll och gårdar med vatten.

Sen har jag nån konstig idé om att jag gärna hjälper till att utbilda folk. Om du vill slippa min utbildning går det bra att låta bli att läsa det jag skrivit.

Ja det blev nog lite konflikterande vad du ville debattera i sammanhanget utifrån dina poster .

Men kommentaren att du vill utbilda folk känns rimlig som förklaring i sammanhanget ang hur du postat
inläggen 👍
 
Är lite orolig för torka, var en stor skogsbrand bara 20 minuter ifrån oss igårkväll och det luktade jättemycket utanför oss och i hela orten/byn:crazy:Även flera andra bränder runt omkring Göteborg, hoppas verkligen på regn nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp