Klarar vi ännu en lång sommartorka?

Alltså, väderlek varierar. Idag är det 2 år sen jag körde till skåne för att operera en häst. Och då snöade det en hel del...
Det är ingen större katastrof att det är kallt, jag ser nederbörden som mycket viktigare. Utan vatten växer inget. Det växer långsammare när det är kallt men så länge det är över 5 plusgrader i dygnsmedeltemperatur växer också gräset. Och åtminstone i södra halvan av landet klarar vi nog det... (jag vet inte hur det ser ut i norr)
Ja, jag fryser idag, det är lätt regn och runt 10 plusgrader. För mig krävs varma kläder, men gräset fryser inte...
 
Här har det nu regnat rikligt under två veckor. Det känns betryggande. Har ändå köpt på mig en månadsförbrukning av småbal hö för säkerhets skull. Det är kallt men nog växer det lite hela tiden. Känner lite lugnare. Tur :)
 
Alltså, väderlek varierar. Idag är det 2 år sen jag körde till skåne för att operera en häst. Och då snöade det en hel del...
Det är ingen större katastrof att det är kallt, jag ser nederbörden som mycket viktigare. Utan vatten växer inget. Det växer långsammare när det är kallt men så länge det är över 5 plusgrader i dygnsmedeltemperatur växer också gräset. Och åtminstone i södra halvan av landet klarar vi nog det... (jag vet inte hur det ser ut i norr)
Ja, jag fryser idag, det är lätt regn och runt 10 plusgrader. För mig krävs varma kläder, men gräset fryser inte...
Det är kyligt i norr, absolut inte över 5 grader på nätterna än, hade minus varje natt tills typ igår. Absolut inte orolig, det känns som en relativt normala vår. Lite värme, lite snö och lite kyla.
 
Här växer gräset så fort i vinterhagen att hästarna inte riktigt hinner med.
Stödfodrar med något enstaka kilo hö, eller rättare sagt, lägger ut 2 kg var (två hästar) och de lämnar en del till dagen efter. Lite halm har de som de också petar i och plockar ut det bästa.
 
Här har det nu regnat rikligt under två veckor. Det känns betryggande. Har ändå köpt på mig en månadsförbrukning av småbal hö för säkerhets skull. Det är kallt men nog växer det lite hela tiden. Känner lite lugnare. Tur :)
Får gratulera till så mycket regn. Här har vi inte fått särskilt mycket, även om det kommit en skur då och då. Och idag har det duggregnat större delen av dagen. Men det ger ju inga stora mängder direkt. Fast jag är glad för varenda droppe! Det är bra när det regnar långsamt, när det varit torrt.
 
Det skall bli intressant hur förra årets torka påverkar årets priser på foder. Jag har letat halm i småbal och det har legat på runt 4kr/kg vilket jag tycker är i saftigaste laget. Upplever ni att folk/bönder ”håller” på sitt foder eller säljer de av nu för att få plats med nytt?
 
Det skall bli intressant hur förra årets torka påverkar årets priser på foder. Jag har letat halm i småbal och det har legat på runt 4kr/kg vilket jag tycker är i saftigaste laget. Upplever ni att folk/bönder ”håller” på sitt foder eller säljer de av nu för att få plats med nytt?
Säljer av billigt händer nog inte fören det finns ett hum om årets skörd och dit är det ju ett tag om det är halm du tänket på.
Själv hoppas jag på att bönderna väljer att kassera det än dumpar priser.
 
Säljer av billigt händer nog inte fören det finns ett hum om årets skörd och dit är det ju ett tag om det är halm du tänket på.
Själv hoppas jag på att bönderna väljer att kassera det än dumpar priser.
Varför? Det bör vara bättre att få något än inget alls. Sedan tror jag inte att någon som har koll vågar sälja något förren årets skörd är inne men det är ju en annan sak.
 
Vi fick frågan om vi behövde alla 12 rundbalar vi hade kvar, men vi valde att sälja av fyra. Känns som vi ändå kommer få in till våra hästar så de klarar sig, bättre att någon som verkligen behöver höet får köpa de. Har regnat till och från här i tre veckor snart, de växer så de knakar ute.
 
Det skall bli intressant hur förra årets torka påverkar årets priser på foder. Jag har letat halm i småbal och det har legat på runt 4kr/kg vilket jag tycker är i saftigaste laget. Upplever ni att folk/bönder ”håller” på sitt foder eller säljer de av nu för att få plats med nytt?
I våra trakter har de sålt av sedan i februari-mars. Ffa hösilage.
Många blev nog stående med mer än de räknat med. Säkert folk som bokat extra "ifall att" och sedan inte behövts, osv.
Har inte jagat hö/halm, men de annonser jag sett på Blocket och så på halm har oftast legat på runt 2 kr/kg också för småbal. Med undantag, förstås, men oftast.
 
Red förbi en av vallarna som drabbades hårt av torkan förra sommaren, den har återhämtat sig fint och vuxit upp rejält. Ser lovande ut!
Nu växlar det melan regn och varmt väder, allt växer ordentligt.
Hoppas det håller i sig.
Vi har släppt våra på gräset nu, ger bara lite hö inne på natten och har massa hö kvar.
 
Jag minns en intervju med en bonde förra året, där han påstod att hans såddar hade växt mycket bättre än många andras och att han trodde anledningen var att han hade en gammal typ av säd. Alltså inte de nya manipulerade (minns inte vad han kallade dom exakt) sorterna. Kan det finnas nån sanning i det?
 
Jag minns en intervju med en bonde förra året, där han påstod att hans såddar hade växt mycket bättre än många andras och att han trodde anledningen var att han hade en gammal typ av säd. Alltså inte de nya manipulerade (minns inte vad han kallade dom exakt) sorterna. Kan det finnas nån sanning i det?
Inte helt osannolikt faktiskt. Det finns sorter med extra långa stjälkar som också har extra djupa rötter. Dessa djupa rötter kommer åt vatten som ligger djupare. Och de långa stjälkarna gör också så att grödan konkurrerar bättre mot ogräset.
 
Inte helt osannolikt faktiskt. Det finns sorter med extra långa stjälkar som också har extra djupa rötter. Dessa djupa rötter kommer åt vatten som ligger djupare. Och de långa stjälkarna gör också så att grödan konkurrerar bättre mot ogräset.

Tyckte också det lät möjligt, men jag kan inte sånt där egentligen.
 
Jag minns en intervju med en bonde förra året, där han påstod att hans såddar hade växt mycket bättre än många andras och att han trodde anledningen var att han hade en gammal typ av säd. Alltså inte de nya manipulerade (minns inte vad han kallade dom exakt) sorterna. Kan det finnas nån sanning i det?
Inte helt osannolikt faktiskt. Det finns sorter med extra långa stjälkar som också har extra djupa rötter. Dessa djupa rötter kommer åt vatten som ligger djupare. Och de långa stjälkarna gör också så att grödan konkurrerar bättre mot ogräset.

Det stämmer att gamla kultursorter ofta är mer tåliga mot det mesta, inklusive torka. Avkastningen är dock lägre per hektar.
 
Det stämmer att gamla kultursorter ofta är mer tåliga mot det mesta, inklusive torka. Avkastningen är dock lägre per hektar.
Det där med avkastningen varierar väl rimligen beroende på vädret? Nyare spannmålssorter ger väl inte mycket om det är intensiv torka?
 
Det där med avkastningen varierar väl rimligen beroende på vädret? Nyare spannmålssorter ger väl inte mycket om det är intensiv torka?

Det var ju hela poängen ang ämnet att de är känsligare 👍

Allmänt:
Här regnar det rikligt nu i skov sen några veckor. I kombo med svalare väder vissa dagar och sen jättevarmt andra dagar så växer det så det knakar överallt . Jag är inte bekymrad över en bra förstaskörd utifrån det, inte heller de grovfoderproducenter jag har i min närhet 😄
 
Här har de slagit ett tag, Skåne.

La ut mina ca 12 överblivna balar (pga 1.5 månad längre höst än normalt, vi beställer alltid 3 ton och första gången det blev över) idag på fb. Folk ifrågasatte varför jag inte hade rabatt på förra årets skörd. Jag hade inte en tanke på att säsongen för småbalshösilage skulle vara över? Balar om knappt 65 kg från Katslösa med socker under 10 % och kvot på 8. Well, köp hem en pall från Katslösa för leverans 25 maj, med analys, färdig att fodras från 2019 års skörd till ett lägre pris kände jag mest? Tänkte ju bara att det kanske finns de som behöver små balar bättre än jag. Jag kan vänta på min nästa leverans tills i höst när Grevlunda mfl fått sitt i sommar.
 
Här har de slagit ett tag, Skåne.

La ut mina ca 12 överblivna balar (pga 1.5 månad längre höst än normalt, vi beställer alltid 3 ton och första gången det blev över) idag på fb. Folk ifrågasatte varför jag inte hade rabatt på förra årets skörd. Jag hade inte en tanke på att säsongen för småbalshösilage skulle vara över? Balar om knappt 65 kg från Katslösa med socker under 10 % och kvot på 8. Well, köp hem en pall från Katslösa för leverans 25 maj, med analys, färdig att fodras från 2019 års skörd till ett lägre pris kände jag mest? Tänkte ju bara att det kanske finns de som behöver små balar bättre än jag. Jag kan vänta på min nästa leverans tills i höst när Grevlunda mfl fått sitt i sommar.

Folk är bara snåla. 2018 är fortfarande den senaste skörd som finns. Och bara för det är gräs på marken innebär det ju inte att priset ska sänkas. Är som jag skulle kräva lägre stallhyra nu för fodret som ingår är förra årets skörd ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vi som pluggar del VII
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp