Ja, det står tydligt men det händer att fakturan inte kommer även om det bara hänt mig ett par gånger. Sen förklarar Klarna det med att "den har nog hamnat i skräpposten" fast jag kollade i alla mappar min mejl har..

Jag tror faktiskt Klarna i det här fallet, att det hamnat i något spamfilter hos servern. För jag har inte en enda gång saknat fakturan, och då handlar jag nog i snitt 2 ggr/vecka med Klarna.
 
Men alltså, om man bortser från att det oftast går jättesmidigt (vilket det ju såklart oftast gör), är det ingen som ser problemet med att ett bolag som i princip har monopol på fakturabetalning på nätet även har ett eget inkassobolag? Det säger ju sig självt att det ligger i deras intresse att fakturorna hamnar där, för skulle det enbart handla om att få betalt för fakturorna hade de ju använt sig av ett externt inkassobolag - eftersom det är just så dessa bolag används av företag. Företaget får betalt och slipper krångel. Jag kan tycka att det blir väldigt fel om ett bolag faktiskt tjänar på att skicka fakturor till inkasso.

Det enklaste att slippa inkasso är att hålla reda på sina skulder och reglera dem i tid. Då hamnar inget på inkasso.

Andra inkassobolag drivs knappast utan vinstintresse, ALLA bolag tjänar på att skicka fakturor till inkasso. Ser inget problem i att Klarna har eget bolag som driver detta.
 
Det enklaste att slippa inkasso är att hålla reda på sina skulder och reglera dem i tid. Då hamnar inget på inkasso.

Andra inkassobolag drivs knappast utan vinstintresse, ALLA bolag tjänar på att skicka fakturor till inkasso. Ser inget problem i att Klarna har eget bolag som driver detta.
Självklart är det enklast så, men folk är mänskliga. Jag har själv drivit bolag och skickat fakturor och i över 9 fall av 10 har en obetald faktura handlat om ett misstag. Jag har även själv missat att betala fakturor i tid, sånt sker liksom, och en påminnelse löser det i regel. Att då skicka ut påminnelse som kunden inte har någon möjlighet att hinna betala innan den går till inkasso ser inte jag som optimalt agerande av ett företag.
 
Självklart är det enklast så, men folk är mänskliga. Jag har själv drivit bolag och skickat fakturor och i över 9 fall av 10 har en obetald faktura handlat om ett misstag. Jag har även själv missat att betala fakturor i tid, sånt sker liksom, och en påminnelse löser det i regel. Att då skicka ut påminnelse som kunden inte har någon möjlighet att hinna betala innan den går till inkasso ser inte jag som optimalt agerande av ett företag.

Men det kan ju likagärna vara posten som strular.
Den påminnelsen jag fick hade 14 nya dagar, inga problem att hinna betala.
 
Men alltså, om man bortser från att det oftast går jättesmidigt (vilket det ju såklart oftast gör), är det ingen som ser problemet med att ett bolag som i princip har monopol på fakturabetalning på nätet även har ett eget inkassobolag? Det säger ju sig självt att det ligger i deras intresse att fakturorna hamnar där, för skulle det enbart handla om att få betalt för fakturorna hade de ju använt sig av ett externt inkassobolag - eftersom det är just så dessa bolag används av företag. Företaget får betalt och slipper krångel. Jag kan tycka att det blir väldigt fel om ett bolag faktiskt tjänar på att skicka fakturor till inkasso.

Med det sagt har jag personligen inte haft problem med Klarna, jag ser liksom inte det som motsägelse till att jag kan se problem med bolagets intressen.
Nja, jag ser det inte riktigt så. Om man betalar i tid är det verkligen inga problem alls. Och betalar jag inte i tid får jag ta konsekvensen av det. Dels får man påminnelse och dels är första utskicket från inkasso sällan några jättesummor extra. Surt, men det får man liksom ta tycker jag om man inte betalar i tid. Jag tycker det är toppen att de erbjuder gratis fakturering och skulle jag ofta hamna i sitsen att jag ofta får påminnelseavgifter och inkassoavgifter skulle jag använda direktbetalning i större utsträckning än jag gör idag.

Klarna arbetar med fakturering och indrivning av krediter, så jag tycker det är fullt rimligt att de även sköter inkasso, vilket är samma sak. Alternativet är att företaget du handlar hos sköter första faktureringen själv och därefter säljer fakturan till ett inkassobolag. Förfarandet blir detsamma enligt mig. Skillnaden är att företaget har sålt skulden till bolaget redan innan första fakturan.
 
Qliro har en app de också. Men du kanske inte ville fylla i uppgifterna där menade du? Annars tycker jag deras app funkar bra den med. Men använder inte den lika frekvent som Klarna. Tar också Klarna som förstahandsval.

Detta var innan både Klarna och Qliro hade en app :D
 
Jag tror faktiskt Klarna i det här fallet, att det hamnat i något spamfilter hos servern. För jag har inte en enda gång saknat fakturan, och då handlar jag nog i snitt 2 ggr/vecka med Klarna.
I den här fallet? Har du tillgång till min mejl? Jag är helt säker på att jag inte fått något mejl, vilket jag iof har förståelse för. Klarna skickar ut massor med mejl så det är helt rimligt att det ibland blir fel. Deras taktik verkar däremot vara att dumförklara alla som har problem, vilket jag tycker är superkonstigt eftersom ingen system inte ens deras är helt perfekt.
 
I den här fallet? Har du tillgång till min mejl? Jag är helt säker på att jag inte fått något mejl, vilket jag iof har förståelse för. Klarna skickar ut massor med mejl så det är helt rimligt att det ibland blir fel. Deras taktik verkar däremot vara att dumförklara alla som har problem, vilket jag tycker är superkonstigt eftersom ingen system inte ens deras är helt perfekt.
Har du själv tillgång till ditt spamfilter?

Det är ovanligt att man har det. Jag har det inte på någon av mina mejladresser, varken jobb eller privat (med domän jag äger). Spamfiltret jobbar liksom i bakgrunden.
 
Har du själv tillgång till ditt spamfilter?

Det är ovanligt att man har det. Jag har det inte på någon av mina mejladresser, varken jobb eller privat (med domän jag äger). Spamfiltret jobbar liksom i bakgrunden.

Ja, det har jag. Eftersom min epost tidigare har haft en tendens att klassa viktiga universitetsmejl som spam så har jag stenkoll.
 
I den här fallet? Har du tillgång till min mejl? Jag är helt säker på att jag inte fått något mejl, vilket jag iof har förståelse för. Klarna skickar ut massor med mejl så det är helt rimligt att det ibland blir fel. Deras taktik verkar däremot vara att dumförklara alla som har problem, vilket jag tycker är superkonstigt eftersom ingen system inte ens deras är helt perfekt.

Jag har koll på om kag får mail eller inte från dem.
Håller koll på mina köp på deras sida, det ligger ju i mitt intresse att veta.
 
Har du själv tillgång till ditt spamfilter?

Det är ovanligt att man har det. Jag har det inte på någon av mina mejladresser, varken jobb eller privat (med domän jag äger). Spamfiltret jobbar liksom i bakgrunden.
Tänker du på din skräppost?
Inklusive samtliga algoritmer som styr filtret?
Men nu får ni väl ge er. Om hon säger att hon inte sett något mail så har hon väl inte det.
Däremot så kan jag inte förstå varför @carrro_lina inte loggar in på klarnas hemsida där exakt all informationfinns, även om påminnelse eller inkasso är skickat. Känns lite slashasigt att sitta och säga "jag har inte fått något" vare sig det gäller brevlådan eller inkorgen - har en inte bättre koll på sina utgifter och om köp utförst och betalats ordentligt ska en kanske inte handla online utan hålla sig till kontanter och köp över disk. Hallå liksom.
 
Ja, det har jag. Eftersom min epost tidigare har haft en tendens att klassa viktiga universitetsmejl som spam så har jag stenkoll.

Alltså, det är ju något som din leverantör har tillgång till, inte du som användare. Men nog om det, jag tycker att appen är smidigare och jag kan logga in och skriva ut de fakturor jag vill. Har koll på vad jag handlar så om jag inte får betala för det saknar jag fakturan.
 
Men alltså, om man bortser från att det oftast går jättesmidigt (vilket det ju såklart oftast gör), är det ingen som ser problemet med att ett bolag som i princip har monopol på fakturabetalning på nätet även har ett eget inkassobolag? Det säger ju sig självt att det ligger i deras intresse att fakturorna hamnar där, för skulle det enbart handla om att få betalt för fakturorna hade de ju använt sig av ett externt inkassobolag - eftersom det är just så dessa bolag används av företag. Företaget får betalt och slipper krångel. Jag kan tycka att det blir väldigt fel om ett bolag faktiskt tjänar på att skicka fakturor till inkasso.

Med det sagt har jag personligen inte haft problem med Klarna, jag ser liksom inte det som motsägelse till att jag kan se problem med bolagets intressen.

För min del ser jag väl egentligen mer problem med den allmänna "kreditkulturen", köp nu betala när du kan (med rejäl ränta), som jag väl upplever Klarna går i spetsen för. När jag såg att jag kan välja avbetalning med Klarna på min mataffär så hajade jag till... Samtidigt känns det lite hopplöst att vara emot det, ungefär som alla galna påståenden som finns på nätet så är nog inte lösningen att önska att det inte fanns utan att jobba för att folk blir medvetna och eftertänksamma. Jag tror att risken ökar att folk drar på sig stora vardagsskulder och betala långt mycket mer än de hade behövt, samtidigt har jag själv köpt några saker på avbetalning (väl medveten om vad det kostade sammantaget) när det var något jag som var en bättre lösning för mig där och då.

Jag tänker nog inte riktigt att Klarna tjänar på att skicka till inkasso (jag har varit sen väldigt ofta utan att hamna hos inkasso hos dem faktiskt...) så mycket som att de tjänar på alltihop och inte ser någon anledning att inte tjäna på den biten också? De får procent på alla inköp som görs via deras betalsystem (olika mycket beroende på vilken betallösning man väljer, upp till 6% tror jag det är nu, plus en fast kostnad) så jag tänker att inkassodelen är mer i linje med deras brand, helhetslösning?
 
Men nu får ni väl ge er. Om hon säger att hon inte sett något mail så har hon väl inte det.
Däremot så kan jag inte förstå varför @carrro_lina inte loggar in på klarnas hemsida där exakt all informationfinns, även om påminnelse eller inkasso är skickat. Känns lite slashasigt att sitta och säga "jag har inte fått något" vare sig det gäller brevlådan eller inkorgen - har en inte bättre koll på sina utgifter och om köp utförst och betalats ordentligt ska en kanske inte handla online utan hålla sig till kontanter och köp över disk. Hallå liksom.

Som jag skrev tidigare så visste jag vid det tillfället inte om att man kunde se fakturorna på hemsidan. Sen har jag liksom aldrig sagt att man inte ska ha kolla på sina köp själv bara att det faktiskt händer att fakturor inte skickas.
 
Men alltså, om man bortser från att det oftast går jättesmidigt (vilket det ju såklart oftast gör), är det ingen som ser problemet med att ett bolag som i princip har monopol på fakturabetalning på nätet även har ett eget inkassobolag? Det säger ju sig självt att det ligger i deras intresse att fakturorna hamnar där, för skulle det enbart handla om att få betalt för fakturorna hade de ju använt sig av ett externt inkassobolag - eftersom det är just så dessa bolag används av företag. Företaget får betalt och slipper krångel. Jag kan tycka att det blir väldigt fel om ett bolag faktiskt tjänar på att skicka fakturor till inkasso.

Med det sagt har jag personligen inte haft problem med Klarna, jag ser liksom inte det som motsägelse till att jag kan se problem med bolagets intressen.
Nä. Sålänge de inte fuskar och luras så ser jag inte problemet.
De har dessutom inte monopol. Många företag använder andra liknande tjänster såsom Qliro eller Svea eller sina egna versioner.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag misstänker att min Google Nest wifi-router har problem. Wifit går av och på hela tiden random långa stunder. Än så länge verkar...
Svar
4
· Visningar
509
Juridik & Ekonomi Long story short: Beställde en produkt på kvällen söndagen den 28/4, från ett svenskt företag, baserat i Sverige. Produkten var...
2
Svar
35
· Visningar
3 654
Senast: Tonto
·
Äldre Jag funderar på hur ofta de behövs ta och om de har någon form av hur lång tid det går mellan innan ny tas. Jag vet inte om det är okej...
2
Svar
27
· Visningar
2 066
Senast: MiniLi
·
Äldre Okej. Jag beställde tre plagg från en butik vi kan kalla Chong av skandinavien (en underklädesbutik)... Jag valde faktura som betalsätt...
Svar
3
· Visningar
1 267
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp