Klart med tiggeriförbud

Det är ju iaf Amnestys ståndpunkt.

Läste några riktigt klockrena kommentarer jag velat dela här men det får jag nog inte. Det gav mig verkligen aha om rasismen rakt upp i HD. Kort pekade de på hur problemen med "tiggare" börjat ses som problem när ffa romer börjat tigga. Det är inte tiggeri som så utan vilka (romer, inte svenska medborgare osv) och i vilken form (antal, var inte för synliga) som skapat detta domslut.

Sverige är alltså för ett förbud pga att människors utsatthet synliggjorts såpass mycket att det stör för många/fel personer. De mänskliga rättigheterna gäller ALLA. Att andra länder sviker sin medborgares mänskliga rättigheter gör det inte mer rätt för oss att göra det samma.
Rätt intressant hur du kan se rasism i HD pga av att klargjort ett lagverk som existerat länge. Måste fråga vari det rasistiska ligger, har inte hittat ngt som är specifikt riktat på en etnisk grupp i beslutet, Har du så visa gärna det.
 
Problemet är att hela hanteringen kring en olovlig lägerplats är så tidskrävande och kostsam att man som enskild markägare i praktiken inte kan göra mycket åt det.

Nej det är det inte, det finns tydliga rutiner för det för fastighetsägare ihop med polisen, men kontrollerar man inte sin mark regelbundet kan ett olovligt boende (det heter inte lägerplats) såklart hunnit växa sig stor och då kan det bli kostsamt. Se exempelvis det olovliga boendet som fanns i Malmö för några år sedan. Där uppfyllde inte fastighetsägaren sitt tillsynsansvar över sin fastighet, utan bodde utomlands och hade ingen kontroll.
 
Vad domstolen tycks ha fastslagit, är att kommunen, den enskilda avgör var och vad som är så störande så att man sätter i kraft ett förbud. Nedskräpningen sker oftast inte där det tiggs. Men jag har pratat med vänner utomlands och där så säger myndigheten att man måste stå minst 10 meter från affärens/gallerians/lokalens ut o ingång samt att man endast passivt får tigga, alltså inte verbalt eller med tecken tigga. En skylt, en mugg är ok.

Jag tycker de "reglerna" låter högst rimliga, faktiskt! Inget förbud, men regler som gör att man inte försvårar in- och utpassage i affärer och andra lokaler, och inte får vara hur "påflugen" som helst, utan bara passivt be om ett bidrag.
 
Jag vet inte hur mycket det har med etnicitet som ren volymfråga att göra. Det var ett tag populärt bland hemlösa/missbrukare i stockholm att tigga i tunnelbanavagnarna och det blev mer och mer av det tills det "förbjöds" (vilket var långt innan romerna började tigga i Sverige).

Ja, jag tänker mig också dessa "tunnelbanetiggare" som betydligt mer "störande"/på än de jag t.ex. stöter på så gott som dagligen utanför min närbutik (som bara sitter, ler och säger "hej" och inte stör mig det minsta). De jag sett/hört tigga i tunnelbanan har nästan uteslutande varit svenskar (av språket att döma), medan de jag ser utanför affären nog för det mesta är romer, eller iaf personer med annan härkomst en svensk.
 
Nej det är det inte, det finns tydliga rutiner för det för fastighetsägare ihop med polisen, men kontrollerar man inte sin mark regelbundet kan ett olovligt boende (det heter inte lägerplats) såklart hunnit växa sig stor och då kan det bli kostsamt. Se exempelvis det olovliga boendet som fanns i Malmö för några år sedan. Där uppfyllde inte fastighetsägaren sitt tillsynsansvar över sin fastighet, utan bodde utomlands och hade ingen kontroll.
1. Jag ringer polisen. Folk har slagit läger på min mark , olovligt.
2. Polisen konstaterar att de får inget göra innan kronofogden är med.
3 4 veckor senare kommer polis och kronofogde till den nu tomma soptippen i skogen.

Javisst, jag glömde, jag som markägare får betala kronofogdens insatta + att jag får bekosta städningen


Var det det du menade med " tydliga rutiner " ?

Fast, alternativ är ju
 
Dina punkter är fel @lbb 1 juli 2017 infördes ny lagstiftning som gör det lättare. Polisen gör det gratis och behöver absolut inte ha kronofogden med sig. Man kan också göra det via kronofogden, utan polis. Kronofogden tar betalt för sina beslut, kostar max 3000 kr. Det finns en tydlig steg-för-steg rutin hos Kronofogdemyndigheten till exempel.
 
Dina punkter är fel @lbb 1 juli 2017 infördes ny lagstiftning som gör det lättare. Polisen gör det gratis och behöver absolut inte ha kronofogden med sig. Man kan också göra det via kronofogden, utan polis. Kronofogden tar betalt för sina beslut, kostar max 3000 kr. Det finns en tydlig steg-för-steg rutin hos Kronofogdemyndigheten till exempel.
Jag får exempelvis inte flytta husvagn eller bil innan ägarförhållandet är klart. Och att bara ringa polisen fungerar inte. Till slut, varför ska jag överhuvudtaget behöva ta i frågan, det borde väl räcka med en polisanmälan?

Föredrar då att stämma i bäcken i stället för ån.. lagligt? tveksamt, men betydligt kostnadseffektivare för både mig och samhället.
 
Jag får exempelvis inte flytta husvagn eller bil innan ägarförhållandet är klart. Och att bara ringa polisen fungerar inte. Till slut, varför ska jag överhuvudtaget behöva ta i frågan, det borde väl räcka med en polisanmälan?

Föredrar då att stämma i bäcken i stället för ån.. lagligt? tveksamt, men betydligt kostnadseffektivare för både mig och samhället.

Såklart, varför ska DU flytta någon annans husvagn eller bil? Det är egenmäktigt förfarande och regleras i lagstiftning, Brottsbalken. Man kan få böter eller fängelse upp till två år.
Att ringa polisen fungerar absolut.
 
Att förbjuda tiggeri löser ju knappast deras problem. Det enda det gör är att "vi" slipper se "eländet".
Som någon annan sa, ser vi inte problemet så finns inte problemet.

Jag har aldrig någonsin stött på en tiggare (hemskt ord, finns det inget bättre ord?) som varit otrevlig, trakasserande eller så. Visst, någon kan kanske ha varit "för på", men inget aggressivt. Inte heller har jag stött på någon som blockerat ingångar till affärer.

Jag önskar att vi kunde göra mer för de som behöver hjälp. Vet dock inte hur...
Och jag önskar att det skulle vara något som alla ville. Hjälpa de i nöd.
 
Att förbjuda tiggeri löser ju knappast deras problem. Det enda det gör är att "vi" slipper se "eländet".
Som någon annan sa, ser vi inte problemet så finns inte problemet.

Jag har aldrig någonsin stött på en tiggare (hemskt ord, finns det inget bättre ord?) som varit otrevlig, trakasserande eller så. Visst, någon kan kanske ha varit "för på", men inget aggressivt. Inte heller har jag stött på någon som blockerat ingångar till affärer.

Jag önskar att vi kunde göra mer för de som behöver hjälp. Vet dock inte hur...
Och jag önskar att det skulle vara något som alla ville. Hjälpa de i nöd.
Det finns organisationer som hjälper romerna. Bara i denna tråd har jag sett minst en länk.
 
Såklart, varför ska DU flytta någon annans husvagn eller bil? Det är egenmäktigt förfarande och regleras i lagstiftning, Brottsbalken. Man kan få böter eller fängelse upp till två år.
Att ringa polisen fungerar absolut.
Dom får heller inte flytta husvagn eller bil som körts in i skogen för boende., Men att koppla på traktorn och dra ut dem på allmän väg, ja det fungerar, för då får polisen/kommunen ta hand om dem, man får passa på då grejorna inte är bebodda.
 
Att förbjuda tiggeri löser ju knappast deras problem. Det enda det gör är att "vi" slipper se "eländet".
Som någon annan sa, ser vi inte problemet så finns inte problemet.

Jag har aldrig någonsin stött på en tiggare (hemskt ord, finns det inget bättre ord?) som varit otrevlig, trakasserande eller så. Visst, någon kan kanske ha varit "för på", men inget aggressivt. Inte heller har jag stött på någon som blockerat ingångar till affärer.

Jag önskar att vi kunde göra mer för de som behöver hjälp. Vet dock inte hur...
Och jag önskar att det skulle vara något som alla ville. Hjälpa de i nöd.

Tanken med att förbjuda tiggeri på vissa platser (ej generellt!) har ju heller aldrig varit att lösa tiggarnas problem, utan att lösa det som i det här fallet Vellinge kommun uppfattar som ett ordningsproblem? Tiggarna lär finnas kvar, men då på andra platser.

Jag har en gång stött på en tiggare som gick klart över gränsen till det acceptabla - blockerade vägen för mig och knuffade på mig med sin mugg. Han tyckte uppenbarligen att han hade rätt till mina pengar, jag tyckte bara att han var obehaglig. Men detta är som sagt en gång - i övrigt blir jag illa berörd av tiggare, men inte störd eller trakasserad.

Blockera ingångar till affärer? Jag har visserligen alltid kunnat ta mig in, men jag använder ju å andra sidan inte varken rullstol eller barnvagn och sällan kundvagn. De tiggare som jag möter dagligen sitter precis i ingången till min närbutik med fötterna och benen ut i gången där alla går. Inte i vägen för mig, som sagt, men kanske hade läget varit annorlunda om jag kommit med rullator... Och hade jag ägt affären så hade jag nog faktiskt velat ha möjligheten att be tiggare, rökande ungdomar eller andra att avlägsna sig från entrén.

Angående att hjälpa människor i nöd, så vet jag faktiskt inte om vi gör det genom att låta alla tigga var de vill, när de vill och (nästan) hur de vill... Hjälper det verkligen, på riktigt? Och hjälper det dem om jag ger dem en femma i den där muggen? Jag gör aldrig det, men vet inte om det är "rätt" beslut. Mitt beslut är grundat ungefär på samma tänk som att jag helst inte köper kläder, mattor etc, som kommit till genom barnarbete. Jag vill helt enkelt inte bidra till att upprätthålla en marknad som jag tycker är fel/omänsklig/omoralisk. Både tiggaren och det arbetande barnet behöver säkert pengarna, men jag tycker inte att man skall behöva förtjäna sitt uppehälle så...
 
Det finns organisationer som hjälper romerna. Bara i denna tråd har jag sett minst en länk.
Problemet för individerna är det är går trögt för organisationerna att hjälpa medan det för dem är mer effektivt att komma hit och tigga än att vänta på den förändring som någon gång kanske kommer i deras hemland. Så att ge pengar till en organisation som jobbar med deras frågor är absolut en långsiktig hjälp men att ge pengar till en person som sitter utanför ica ger hjälp nu med en gång till just den personen. Så båda är hjälp.
 
Jag hoppas våra fattigpensionärer "organiserar sig" och tar på sig gula västar och parkerar sig utanför butiker och gallerior med en kaffekopp framför sig.
Svärmor är fattigpensionär, har jobbat i minst 30 år inom vården i sverige. Kom hit från chile som flykting på 70-talet. Tar hand om sin dementa man i hemmet och skänker pengar till varenda tiggare hon ser och en organisation i månaden. På någotvis lyckas de som redan är fattiga och i utsatta lägen att hjälpa de som de anser vara ännu mer utsatta. Jag har inte hört en enda fattigpensionär gnälla på tiggarna, det är människor med minst medelinkomst som gnäller och tycker att det är ett problem och menar att vi ska hjälpa "våra egna", vilka det nu är, först.
 
Det är ju iaf Amnestys ståndpunkt.

Läste några riktigt klockrena kommentarer jag velat dela här men det får jag nog inte. Det gav mig verkligen aha om rasismen rakt upp i HD. Kort pekade de på hur problemen med "tiggare" börjat ses som problem när ffa romer börjat tigga. Det är inte tiggeri som så utan vilka (romer, inte svenska medborgare osv) och i vilken form (antal, var inte för synliga) som skapat detta domslut.

Sverige är alltså för ett förbud pga att människors utsatthet synliggjorts såpass mycket att det stör för många/fel personer. De mänskliga rättigheterna gäller ALLA. Att andra länder sviker sin medborgares mänskliga rättigheter gör det inte mer rätt för oss att göra det samma.


Rätt intressant hur du kan se rasism i HD pga av att klargjort ett lagverk som existerat länge. Måste fråga vari det rasistiska ligger, har inte hittat ngt som är specifikt riktat på en etnisk grupp i beslutet, Har du så visa gärna det.


Lägg av med att påskriva mig saker jag inte sagt, då svarar jag dig inte mer.

Jag tyckte många svar här: , speciellt av användaren Swen, gav mig bra insikt i problemet med rasismen som lett fram till domslutet. Hade gärna citerat men tror inte det är ok. Är bara bara lite drygt 100 kommentarer ännu dock.
 
Att förbjuda tiggeri löser ju knappast deras problem. Det enda det gör är att "vi" slipper se "eländet".
Som någon annan sa, ser vi inte problemet så finns inte problemet.

Jag har aldrig någonsin stött på en tiggare (hemskt ord, finns det inget bättre ord?) som varit otrevlig, trakasserande eller så. Visst, någon kan kanske ha varit "för på", men inget aggressivt. Inte heller har jag stött på någon som blockerat ingångar till affärer.

Jag önskar att vi kunde göra mer för de som behöver hjälp. Vet dock inte hur...
Och jag önskar att det skulle vara något som alla ville. Hjälpa de i nöd.

fast grejen är.
den här lagen förbjuder inte tiggeri.
den ger möjligheter till kommuner att förbjuda tiggeri på vissa platser.
den poängen verkar ha gått spårlöst förbi.
 

Liknande trådar

Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 535
Senast: Badtz Maru
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 187
Senast: Enya
·
Tjatter Så till nästa års OS i Paris är det då klart att breakdance blir en gren O_o Jag som redan tycker att bedömningssporter inte bör vara...
Svar
17
· Visningar
844
Senast: tanten
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
6
· Visningar
459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp