Klart med tiggeriförbud

Organiserat tiggeri förekommer. Problemet är att det är svårt (nästan omöjligt) att skilja på vanliga tiggare och de som är kopplade till kriminell organisation. Just att byta kläder efter ett ”pass” är lite mystiskt. Varför måste de slängas i en sandlåda?
Ja varför ska dom slänga kläderna där. Det är ju inte en deras sandlåda. Där ska man ju ta sand för halkbekämpning. Dom kan väl ha på sig kläderna och ta av sig dom hemma. Så gör ju vi andra. Inte slänger väl vi våra arbetskläder på offentlig plats när arbetstiden är slut
 
Jag blir faktiskt uppriktigt ledsen över att det ändå är en hel del personer i den här tråden som tycker att det här förbudet är något bra, utifrån att man nu äntligen kommer slippa kliva över människor på väg in i en affär?! Eller för att det eventuellt finns en chans att det är organiserat?

Vart tog empatin vägen? Jag förstår att vissa tycker det är en bra sak att det blir ett förbud, jag kan verkligen förstå det, för visst är tiggeri ett problem. Jag tycker också att det är ett problem. Men det är inte ett problem för mig, det är ett problem för dem. Det är inte synd om mig för att jag behöver kliva över människor på väg in i butiken, det är inte synd om mig för att någon frågar mig om en slant, det är inte synd om mig för att en tiggare ber om min pant. Det är fantastiskt hur lite synd det är om mig. Den enda det är synd om är tiggaren i dessa fall. Personen som oavsett om det är organiserat eller inte får sitta timme ut och timme in på en gata i alla tänkbara jäkla väder. Där allt de vill är att hitta en torr plats att sitta på. Det är i min värld vidrigt att INGEN vill ta ansvar och hjälpa dessa personer, att de inte har ett land att kalla hemma och att den enda möjligheten de har är att tigga. För jag är helt övertygad om att ingen hade valt det om det fanns ett alternativ.

Men visst är tiggeri ett bekymmer men det är inte ett problem för mig som privilegierad svensk med tak över huvudet, mat på bordet och stora möjligheter till att göra det jag vill i livet. Jag är faktiskt ledsen över vart vi är på väg. En människa är lika mycket värd oavsett hen kommer ifrån och att många verkar tycka att så inte är fallet gör mig uppriktigt rädd!
 
Ja, skönt att slippa se tiggare.
Dock har de blivit lite mindre offensiva med tid, tycker jag, tiggarna.

Att utländska medborgare kommer till Sverige och tigger är tragiskt.
Det är tragiskt att deras hemländer inte ger dem rimliga levnadsförhållanden.

Men att uppmuntra tiggeri ger inte heller någon hjälp i ett större perspektiv.
Uppmuntra och uppmuntra, det kanske handlar om desperata människor.
 
Det finns en liten fördel med förbudet. Vissa, enstaka individer har orsakat besvär för vissa matbutiker. Genom att inte bete sig och vara ivägen för kunderna. Det handlar om väldigt få procent, men jag vet att problemet existerar.

I övrigt så håller jag med många i tråden, tiggarna stör mig inte, men det stör mig att deras hemländer inte kan hjälpa dom, utan dom måste hit och tigga för att överleva, det är bedrövligt.
 
Jag tycker att ditt behov av att moralisera över EU-migranternas livsföring är lite svårbegripligt. Det gäller även ditt andra inlägg på temat.
Ja, det förstår jag. Det ser jag själv också (fast ser det inte som ett "behov", snarare en iakttagelse). Men vet inte vilket annat inlägg som är moraliserande?

Jag ger själv till människor som tigger, samtidigt som jag kan komma på lika många argument för som emot, och har därför ingen ståndpunkt i ämnet om tiggeri ska förbjudas eller ej. Jag lutar åt att det inte ska förbjudas, eftersom det finge orimliga konsekvenser.
 
Det finns en liten fördel med förbudet. Vissa, enstaka individer har orsakat besvär för vissa matbutiker. Genom att inte bete sig och vara ivägen för kunderna. Det handlar om väldigt få procent, men jag vet att problemet existerar.

I övrigt så håller jag med många i tråden, tiggarna stör mig inte, men det stör mig att deras hemländer inte kan hjälpa dom, utan dom måste hit och tigga för att överleva, det är bedrövligt.
Det existerar även personer som inte tigger som inte kan (vill?) uppföra sig och som är ivägen. Jag drabbades av det senast igår. (Och Kungsbacka är fullt av dem. :p )
 
Håller med. Dessutom har jag sett beteendet många ggr. Först får dom ett samtal på sin mobil. Det är den tid som dom bli upphämtade på. När tiden är inne slänger dom sina tiggarkläder i en sandlåda. Å sedan vandrar dom iväg i prydliga kläder till korsningen längre bort där dom blir upphämtade av en bil med andra tiggare i.
Den familj som jag lärt känna, klär om när de ska åka hem till Rumänien igen. Oftast i kläder de fått av Korsets Kraft. Inga dyrbara kläder men fina. De kläder de har på sig under dagen, utanför butikerna, är varma rejäla kläder som man slipper frysa i.
 
De byter till andra kläder och blir upphämtade. De tiggare som är själva gör inte så
Igen, den familjen jag känner (två äldre föräldrar och deras son och dotter, dottern är 35) tigger i tre olika byar eftersom det vore omöjligt att sitta alla fyra på samma plats. De har en gammal van som de åker i och även bor i.
 
Det är inte en lag. Det är en kommunal policy.
Citat ur domen: "
Högsta förvaltningsdomstolen upphäver kammarrättens dom samt
förvaltningsrättens och länsstyrelsens avgöranden i de delar de avser Vellinge
kommuns beslut att anta tillägg till punkt 11 i lokala ordningsföreskrifter om
förbud mot passiv insamling av pengar (tiggeri) vid särskilt angivna områden och
fastställer kommunens beslut i denna del (dnr KS 2017/264)."
 
Citat ur domen: "
Högsta förvaltningsdomstolen upphäver kammarrättens dom samt
förvaltningsrättens och länsstyrelsens avgöranden i de delar de avser Vellinge
kommuns beslut att anta tillägg till punkt 11 i lokala ordningsföreskrifter om
förbud mot passiv insamling av pengar (tiggeri) vid särskilt angivna områden och
fastställer kommunens beslut i denna del (dnr KS 2017/264)."

Exakt vad jag skrev. Det är ingen lag.
 
Jag är för förbud. Inte för att jag vill sparka på de som ligger eller förbjuda fattigdom etc. som förs fram här och på andra håll utan för att det inte är värdigt att folk i ett land som Sverige ska behöva tigga för sitt uppehälle. Dessutom är det ofta organiserad brottslighet som ligger bakom och man håller förutom tiggeri på med människohandel, stölder, inbrott etc. Det är omöjligt att skilja den enskilda tiggaren från den som är utsatt för människohandel och därför är det bra om vi förbjuder tiggeriet för det ger förhoppningsvis också signaler till ligorna att Sverige inte är öppet för dem att bedriva sina brottsliga handlingar.

Jag har absolut empati för den enskilda tiggaren men man måste ju se det i det stora hela. På vilket sätt hjälper man den här utsatta gruppen (inte individen alltså utan gruppen) genom att slänga till dem lite mynt? Man dövar nog mest sitt eget samvete skulle jag tro.

Hjälporganisationer avråder ju dessutom från att ge pengar till tiggarna just för att det inte förändrar något på sikt. Bättre att ge pengar till hjälporganisationer som vill hjälpa romerna i hemlandet istället.
https://www.svd.se/hjalporganisationer-sluta-ge-pengar-till-tiggare

Det är för övrigt lite lustigt att man här på buke i andra trådar kan läsa att man inte ska utgå från individnivå utan tänka på hela grupper men i den här tråden säger samma användare att man ska tänka på individerna och inte gruppen, wonder why?
 
Exakt vad jag skrev. Det är ingen lag.
Mer citat ur domen: "
Ordningslagen (1993:1617) syftar bl.a. till att trygga ordningen och säkerheten på
offentliga platser och vissa andra områden. Med offentlig plats avses bl.a. gator,
vägar, torg, parker och andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats
och som har upplåtits för sitt ändamål.
Lagen innehåller endast ett fåtal regler om allmän ordning. Behovet av ytterligare
bestämmelser är avsett att tillgodoses genom lokala ordningsföreskrifter
meddelade av kommunerna. Sådana föreskrifter kan avse vitt skilda frågor, men
ett grundläggande krav är att de måste behövas för att upprätthålla den allmänna
ordningen på offentlig plats. De får inte heller lägga onödigt tvång på allmänheten
eller annars göra obefogade inskränkningar i den enskildes frihet. För att bl.a.
säkerställa detta ska beslutade föreskrifter anmälas till länsstyrelsen, som ska
upphäva föreskrifter som inte uppfyller dessa krav."
 
Mer citat ur domen: "
Ordningslagen (1993:1617) syftar bl.a. till att trygga ordningen och säkerheten på
offentliga platser och vissa andra områden. Med offentlig plats avses bl.a. gator,
vägar, torg, parker och andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats
och som har upplåtits för sitt ändamål.
Lagen innehåller endast ett fåtal regler om allmän ordning. Behovet av ytterligare
bestämmelser är avsett att tillgodoses genom lokala ordningsföreskrifter
meddelade av kommunerna. Sådana föreskrifter kan avse vitt skilda frågor, men
ett grundläggande krav är att de måste behövas för att upprätthålla den allmänna
ordningen på offentlig plats. De får inte heller lägga onödigt tvång på allmänheten
eller annars göra obefogade inskränkningar i den enskildes frihet. För att bl.a.
säkerställa detta ska beslutade föreskrifter anmälas till länsstyrelsen, som ska
upphäva föreskrifter som inte uppfyller dessa krav."

Har du en egen definition på vad en lag är eller? En kommun är inte en lagstiftande myndighet.
Det du citerar är en DOM. Det är också en annan sak.
 
Har du en egen definition på vad en lag är eller? En kommun är inte en lagstiftande myndighet.
Det du citerar är en DOM. Det är också en annan sak.
I detta fall har vi en lag, ordningslagen och underställt lokala ordingsföreskrifter. Där är det nu ok att föra in tiggeri
 
Har du en egen definition på vad en lag är eller? En kommun är inte en lagstiftande myndighet.
Det du citerar är en DOM. Det är också en annan sak.
Det är en dom, men i ett intressant fall eftersom den med all sannolikhet kommer att betraktas som prejudicerande....Det är ju så det fungerar i en rättsstat. vid en konfliktsituation så tar juridiken över, och är fallet tillräckligt intressant så går målet hela vägen upp, för att se vilken av parterna tolkade lagen rätt. I det här fallet verkar det varit kommunen.
 
Det är en dom, men i ett intressant fall eftersom den med all sannolikhet kommer att betraktas som prejudicerande....Det är ju så det fungerar i en rättsstat. vid en konfliktsituation så tar juridiken över, och är fallet tillräckligt intressant så går målet hela vägen upp, för att se vilken av parterna tolkade lagen rätt. I det här fallet verkar det varit kommunen.
Nu kommer Vellinge säkert att bli av med tiggarna för där lär det inte bli lönsamt längre. Då flyttar man till nån annan kommun med då finns ju möjligheten att även där införa lokala förbud mot tiggeri utan en massa tjafs Å så flyttar tigrarna vidare å det hele upprepar sig.
 

Liknande trådar

Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 551
Senast: Badtz Maru
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 188
Senast: Enya
·
Tjatter Så till nästa års OS i Paris är det då klart att breakdance blir en gren O_o Jag som redan tycker att bedömningssporter inte bör vara...
Svar
17
· Visningar
846
Senast: tanten
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
6
· Visningar
472

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp