Klart med tiggeriförbud

Det existerar även personer som inte tigger som inte kan (vill?) uppföra sig och som är ivägen. Jag drabbades av det senast igår. (Och Kungsbacka är fullt av dem. :p )
Ja men självklart! Folk är idioter rent generellt. :pMen just tiggare är svårt att avvisa med nuvarande lagstiftning(som jag kommer ihåg, kan ha fel). Så att i problemområden (dvs enstaka personer) kan en lag hjälpa. Men tiggare som sköter sig stör mig inte. (Även då jag jobbade i butik, hade inget emot att hjälpa hen växla i slutet av dagen). Köper ibland mat, ger ibland pant.
 
Uppmuntra och uppmuntra, det kanske handlar om desperata människor.
Min egen, högst personliga, teori ( som kan vara helt felaktig) är, att de allra mest "desperata", de som har det sämst ställt och inte ser andra utvägar, är de som lättast utnyttjas av skrupelfria individer som gör sig pengar på dessa människors elände. Så enkelt är det inte, att som fattig människa i Rumänien, ta sig till Sverige (vad kostar en sån bussbiljett?), hitta en ledig ICA-butik att sitta framför och någonstans att tillbringa nätterna. En sådan person behöver hjälp med allt detta och där finns stora risker, tror jag, för dessa individer.

De jag ser här, nu, är väl organiserade familjer och deras vänner och släktingar. De kan ordna sina egna resor och har en viss status som gör att de lättare kan välja sina platser. De har egna bilar att bo i eller hyr rum av någon (ett fall jag känner till). Jag ser dem inte som desperata, utan de har hittat en stadig inkomstkälla och en slags rutin som fungerar. Deras barn går i skola i Rumänien och hittar förhoppningsvis en annan framtid. Förhoppningsvius.

Ingendera situationen är ju särskilt "bra" men den förra är definitivt sämre och farligare än den senare.

Jag undrar lite över hur de Romska föreningarna i Sverige ställer sig till det hela? Vi likställer ofta Romer med tiggare, men så är ju verkligen inte fallet. Vad har man för tankar inom föreningen, vad råder man till där?
 
Ja men självklart! Folk är idioter rent generellt. :pMen just tiggare är svårt att avvisa med nuvarande lagstiftning(som jag kommer ihåg, kan ha fel). Så att i problemområden (dvs enstaka personer) kan en lag hjälpa. Men tiggare som sköter sig stör mig inte. (Även då jag jobbade i butik, hade inget emot att hjälpa hen växla i slutet av dagen). Köper ibland mat, ger ibland pant.
Ska vi förbjuda alla som är störiga då? Jag fattar inte ditt svar alls.
 
Min egen, högst personliga, teori ( som kan vara helt felaktig) är, att de allra mest "desperata", de som har det sämst ställt och inte ser andra utvägar, är de som lättast utnyttjas av skrupelfria individer som gör sig pengar på dessa människors elände. Så enkelt är det inte, att som fattig människa i Rumänien, ta sig till Sverige (vad kostar en sån bussbiljett?), hitta en ledig ICA-butik att sitta framför och någonstans att tillbringa nätterna. En sådan person behöver hjälp med allt detta och där finns stora risker, tror jag, för dessa individer.

De jag ser här, nu, är väl organiserade familjer och deras vänner och släktingar. De kan ordna sina egna resor och har en viss status som gör att de lättare kan välja sina platser. De har egna bilar att bo i eller hyr rum av någon (ett fall jag känner till). Jag ser dem inte som desperata, utan de har hittat en stadig inkomstkälla och en slags rutin som fungerar. Deras barn går i skola i Rumänien och hittar förhoppningsvis en annan framtid. Förhoppningsvius.

Ingendera situationen är ju särskilt "bra" men den förra är definitivt sämre och farligare än den senare.

Jag undrar lite över hur de Romska föreningarna i Sverige ställer sig till det hela? Vi likställer ofta Romer med tiggare, men så är ju verkligen inte fallet. Vad har man för tankar inom föreningen, vad råder man till där?
Soraya Post som är rom och sitter i EU-parlamentet (eller vad det nu heter) skriver här om domen https://www.dagenssamhalle.se/debat...bTza9FF8AK0I678DlslPvvb35-f-Mxbe9D7Rum0Lm2tAA
 
Min egen, högst personliga, teori ( som kan vara helt felaktig) är, att de allra mest "desperata", de som har det sämst ställt och inte ser andra utvägar, är de som lättast utnyttjas av skrupelfria individer som gör sig pengar på dessa människors elände. Så enkelt är det inte, att som fattig människa i Rumänien, ta sig till Sverige (vad kostar en sån bussbiljett?), hitta en ledig ICA-butik att sitta framför och någonstans att tillbringa nätterna. En sådan person behöver hjälp med allt detta och där finns stora risker, tror jag, för dessa individer.

De jag ser här, nu, är väl organiserade familjer och deras vänner och släktingar. De kan ordna sina egna resor och har en viss status som gör att de lättare kan välja sina platser. De har egna bilar att bo i eller hyr rum av någon (ett fall jag känner till). Jag ser dem inte som desperata, utan de har hittat en stadig inkomstkälla och en slags rutin som fungerar. Deras barn går i skola i Rumänien och hittar förhoppningsvis en annan framtid. Förhoppningsvius.

Ingendera situationen är ju särskilt "bra" men den förra är definitivt sämre och farligare än den senare.

Jag undrar lite över hur de Romska föreningarna i Sverige ställer sig till det hela? Vi likställer ofta Romer med tiggare, men så är ju verkligen inte fallet. Vad har man för tankar inom föreningen, vad råder man till där?
Alltså, jag skulle inte bry mig ett skit om det va så att den här domen bygger på någon slags omsorg om tiggarna, men det handlar i huvudsak om att vi rika svenskar inte ska störas av tiggarna och att vi inte vill se eländet mitt framför ögonen på oss.
 
Alltså, jag skulle inte bry mig ett skit om det va så att den här domen bygger på någon slags omsorg om tiggarna, men det handlar i huvudsak om att vi rika svenskar inte ska störas av tiggarna och att vi inte vill se eländet mitt framför ögonen på oss.
Jamenvisst är det så! Det vi inte ser behöver vi inte bry oss om. Det finns inte, typ. Jag misstänker att om inte tiggarna kommit till Sverige hade de flesta av oss inte haft en aning om situationen för Romerna i ffa Rumänien.
 
Ska vi förbjuda alla som är störiga då? Jag fattar inte ditt svar alls.
Är någon störig i en butik kan man ringa polisen.(och ja, det har jag gjort vid tillfälle) Men det fanns, då jag jobbade du butik, ingen laglig rätt att "köra iväg" en tiggare som "var störig". Man kan köra UT folk, men inte från ytan precis utanför butiken. butiken jag jobbade hade inte problem, men jag vet att en del butiker hade det. Det är några år sen, så det är bara vad jag kommer ihåg från någon infoträff eller likande.
 
Alltså, jag skulle inte bry mig ett skit om det va så att den här domen bygger på någon slags omsorg om tiggarna, men det handlar i huvudsak om att vi rika svenskar inte ska störas av tiggarna och att vi inte vill se eländet mitt framför ögonen på oss.
Javisst är det så domstolen resonerar fast jag inte kan hitta det i själva domen. Märkligt. Nu har man ju gjort det på ett demokratiskt sett för vi har ju det bästa domstolen i hela världen
 
Nu kommer Vellinge säkert att bli av med tiggarna för där lär det inte bli lönsamt längre. Då flyttar man till nån annan kommun med då finns ju möjligheten att även där införa lokala förbud mot tiggeri utan en massa tjafs Å så flyttar tigrarna vidare å det hele upprepar sig.
Det är så det fungerar där marknadskrafterna får råda.
 
Jamenvisst är det så! Det vi inte ser behöver vi inte bry oss om. Det finns inte, typ. Jag misstänker att om inte tiggarna kommit till Sverige hade de flesta av oss inte haft en aning om situationen för Romerna i ffa Rumänien.
Men varför ska dom till Sverige o tigga. Det finns ju närmare länder att tigga i. Dessutom är ju svenska kronar usel i värde. Det är ju bättre att tigga i tex Tyskland eller länder med euro. Då får man ju ett bättra värde på pengarna dessutom är ju även klimatet bättre i dessa länder
 
När jag läste närmare lät det som det endast gällde vissa platser, där tiggeriet hade stört pga nedskräpning och urinering.
Vad domstolen tycks ha fastslagit, är att kommunen, den enskilda avgör var och vad som är så störande så att man sätter i kraft ett förbud. Nedskräpningen sker oftast inte där det tiggs. Men jag har pratat med vänner utomlands och där så säger myndigheten att man måste stå minst 10 meter från affärens/gallerians/lokalens ut o ingång samt att man endast passivt får tigga, alltså inte verbalt eller med tecken tigga. En skylt, en mugg är ok.
1545081472202.png
 
Jag tycker att det är helt fruktansvärt, och var glad att se att kommunfullmäktige i min stad i Skottland just idag (tokigt sammanträffande!) sa blankt nej till att överhuvudtaget presentera ett förslag om att kriminalisera tiggeri. Förslaget kom, föga förvånande, från en Tory.
 
De flesta undersökningar man har försökt göra, har väl visat att tiggeriet inte handlar om "ligor". När man har följt personer som tigger, och sett vilka (små) summor de får ihop, blir också de där moderna myterna om "lyxbilar" svåra att få att gå ihop.

Det är ju iaf Amnestys ståndpunkt.

Läste några riktigt klockrena kommentarer jag velat dela här men det får jag nog inte. Det gav mig verkligen aha om rasismen rakt upp i HD. Kort pekade de på hur problemen med "tiggare" börjat ses som problem när ffa romer börjat tigga. Det är inte tiggeri som så utan vilka (romer, inte svenska medborgare osv) och i vilken form (antal, var inte för synliga) som skapat detta domslut.

Sverige är alltså för ett förbud pga att människors utsatthet synliggjorts såpass mycket att det stör för många/fel personer. De mänskliga rättigheterna gäller ALLA. Att andra länder sviker sin medborgares mänskliga rättigheter gör det inte mer rätt för oss att göra det samma.
 
Jag vet inte hur mycket det har med etnicitet som ren volymfråga att göra. Det var ett tag populärt bland hemlösa/missbrukare i stockholm att tigga i tunnelbanavagnarna och det blev mer och mer av det tills det "förbjöds" (vilket var långt innan romerna började tigga i Sverige).
 
Både nedskräpning och offentligt pinkande är, precis som ofredande, redan sedan länge reglerat i befintlig lagstiftning (läs: Miljöbalken respektive Brottsbalken).
Problemet är att hela hanteringen kring en olovlig lägerplats är så tidskrävande och kostsam att man som enskild markägare i praktiken inte kan göra mycket åt det.
 

Liknande trådar

Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 645
Senast: Badtz Maru
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 206
Senast: Enya
·
Tjatter Så till nästa års OS i Paris är det då klart att breakdance blir en gren O_o Jag som redan tycker att bedömningssporter inte bör vara...
Svar
17
· Visningar
860
Senast: tanten
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
715
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp