Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Ja, till att börja med, den sitsen :love:

Intrycket blir att han har en del av lite mer "holländsk" ridning, också eller:confused: Kanske tex hur han använder skänkeln?

Samt att det blir lite svårt (nu pratar vi verkligen finlir, alltså måste jag betona, jag menar att det är ju så bra, men om man ändå ska våga ha några synpunkter öht så...) Det syns hur svårt det är, att kanske lite mer av det "holländska" passat bäst i vissa lägen, för hästen är så kvick och det blir så lätt en aning hmmmmm......för kvickt - men på fel sätt, liksom:cool: Den behöver utrymmet, som den inte riktigt får och blir ibland nästan överilad istället...

Men ta det med en nypa salt:o - och hur han sitter tilllbaka ur galoppökningen tex:bow:

Svårt att förklara det här, som jag egentligen inte har en suck om utan bara spånar:angel:
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Det är bara en vecka kvar innan vi bukeexperter får dissikera hennes ridning:bump::rofl:
Jag gillar iallafall hästens attityd till arbetet:banana::bow:

Glada hästar brukar ta i så de kräks:angel:

Ja:idea: Då ska vi detaljstudera:devil:

Ja, attityden är så viktig:bow:
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

När formen blir för hög tappar den ryggen.

Tycker att du ska se till att rasta av överskottsenergin så att du vågar sätta snurr på honom.
Ju mer du rider, desto mer kommer du att lita på honom- Rid som 17:banana:
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Den första holländska den har ju gått ett par år internationellt med bra resultat i GP och till det kommer man inte i en hast så ärligt talat tror jag inte att den är en nybörjare i de klasserna.

Det är ju i och för sig inte = att den är stark nog..?

Skillnaden som jag ser är att Hubbe rider med sätet och sitter på rumpan medans holländarna har en helt annan typ av sätesridning. Tom Salinero ser ju fortfarande stark ut och ÄR stark alltså det är en helt annan ridteknik som holländarna använder sig av.

Jag håller till viss del med om att det är en annan ridteknik. Men denna ridtekniken skulle kunna switchas över till Hubbe-stilen om hästen blir stark nog.
Som jag ser det rider holländskan med mer ram. Hästen är mer "placerad" mellan hjälperna. Hon är mer en "working rider".

Vad jag har märkt av olika hästtyper, är dock att vissa heta hästar gillar att hamna i den ramen.
Jag har funderat mycket på det och kommit fram till att de blir trygga av att ryttaren navigerar. Den ser också nöjd och trygg ut. Tror också det är därför som Ankys hästar ibland flippar när de står på långa tyglar - de blir nervösa när de själva ska ha kontroll. Obs, jag bara spånar - men eftersom jag har en het sak själv så har jag funderat mycket på det.

MEN jag tror att de kan läras att ridas på ett mer "artistiskt" vis...

Det jag har lärt mig av de skickliga tyskarnas sätt att rida så lär de just ut till hästen att göra ett visst arbete själv.
Vi jobbar jättemycket på det på min häst. Vissa saker ska jag styra och vissa saker ska jag överlåta till hästen. Till exempel:
jag rider en öppna på långsidan i galopp. Där är det jag som bestämmer takt, tempo, samling, rakhet osv
Men när jag närmar mig kortsidan ska jag göra en arbetspiruett och då ska arbetet, enligt tränaren, överlåtas till hästen. Om jag gjort mitt jobb rätt så behöver jag bara släppa tyglarna (trycket i tyglarna) och vrida axlarna åt det håll vi ska svänga.
Hästen gör jobbet själv och den lär sig att bli trygg med det.

Det blir samma som att man styr jobbet fram till en bytesserie och sen överlåter man det mesta arbetet till hästen, man behöver bara vara med och lotsa lite. Nåväl, dit har vi inte kommit ännu men hon påstår att det är så det ska bli när man skolas till att bli en artistic rider...;)

Se det fetstilta ovan.

Och så en sak till, vi vet heller inte vad tjejen sa när hon ridit klart sin runda.
Hon kanske kom ut och sa "herregud vad han låg på, kändes som jag fick ligga bakåt, måste jobba mer på att få hästen självbärig till nästa GP":rofl:
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Jag har inte sett vad din häst gör men jag skulle tro att den "luftar".
Jag brukar kalla det "lufta" eller "spänsta".

Hästar som luftar har ofta en bra grundmekanik. MEN: de har släppt bettet och hamnar bakom hjälperna. De går heller inte över ryggen, men konstigt nog känns det inte stötigt och obekvämt utan ofta mjukt.
Jag är inte alls tillräckligt anatomiskt kunnig för att kunna svara på varför det är så, jag svarar bara för vad jag känner när jag rider olika typer av hästar...

Människor som inte har så vant öga kan säkert tycka att det ser fräckt ut. Ofta blir frambenens knän ganska höga också...

Det brukar oftast inträffa om ryttaren använder för lite säte och ben i förhållande till hand. Ryttaren har backat tillbaka hästen för handen. Hästen är alltså inte mellan hjälperna.

Inte säkert att det är såhär för dig, men jag skulle tro det.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Carl Hester är ju verkligen artistisk!
Kan det se mer enkelt ut???:bump:
(det är ändå en film från -04, mycket mer har hänt med hans ridning sen dess)

Han rider också mer på det sättet jag skrev om tidigare. Man ser tydligt när det är han som TAR befälet och när han överlåter till hästen.
Det skickliga ligger också i att VÅGA överlåta...:bow:

Ska man gnälla över något så tycker jag han jobbar för mycket själv i bytesserierna. :angel: man vågar knappt skriva något sådant...
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Det är ju i och för sig inte = att den är stark nog..?

Nja alltså jag tycker nog mer att det beror på ridtekniken att den inte riktigt sätter sig och är på väg framåt hela tiden än att hästen inte är stark nog, man får inte de resultaten i så höga klasser internationellt annars inbillar jag mig.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Jag håller till viss del med om att det är en annan ridteknik. Men denna ridtekniken skulle kunna switchas över till Hubbe-stilen om hästen blir stark nog.

Nej det tror jag inte, inte med samma ryttare iallafall. Det baserar jag på att Sjef själv har sagt att det inte går att blanda stilarna för då funkar inte hans system. Så jag tror att skall man switcha om ridteknik får man göra om arbetet på hästen annars blir det ju helt förvirrande.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Ja han rider verkligen helt fantasiskt :love:

Därför är det svårt att öht ha synpunkter men om man håller sig till frågan om mer "holländska" hästar/ "tysk" ridning så tittade jag igen för att se vad jag menade igår............

Men jo, jag tycker ibland att det ser ut att bli svårt att både kontrollera och använda energin inte alls hela tiden, men om man ska ge några exempel var man kan ana det så i första travökningen, skritten, första piruetten, och emellanåt där det finns tendens men där han istället lyckas med just att få energin med sej istället.

Här är isen både tunn och hal, kan jag lägga till..............

Men: ett starkt säte kan kanske ibland vara svårt att använda helt och hållet på en sån häst, det KANSKE kan få effekten att hästen istället blir spänd/lite överilad i rörelserna, (energin går fel väg) och att det är där han så skickligt anpassar hela tiden. En balansgång. Där handen inte blir hållande men reglerande, en väldigt fin tajming och samspelande med hästen.

Är det därför holländarna har utvecklat ett delvis annat sätt? Den typen kräver mycket mer av samspel hand/säte och blixtsnabba reaktioner även hos ryttaren?

Jag spånar verkligen bara. Det enda jag öht kan grunda det på är att känna igen känsliga lite heta hästars reaktionssätt, verkligen inget annat:crazy:


Intressant ang att låta hästen "jobba själv":idea: Vi har också fått jobba på liknande sätt, (dock ej piruetter o seriebyten - än:angel:) Utan mer i övergångar främst galopp-trav, samt efter tex galoppökningar där inverkan blir ännu mindre, hästen lär sig att själv komma tillbaka och bromsa upp bakifrån "jobba själv". Det är häftigt! Det ser ut faktiskt ut som om det är det han gör efter galoppökningen - nu när du säger det! :idea: Därför det ser så lätt ut.:bow:

Jag upplever också att "heta" känsliga hästar behöver ramen mer, men inte hållande, mer den stabila kontakten, kommunikationen, precis som han har tex på filmen. Och den där otroliga tajmingen som han har:bow:
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Och så en sak till, vi vet heller inte vad tjejen sa när hon ridit klart sin runda.
Hon kanske kom ut och sa "herregud vad han låg på, kändes som jag fick ligga bakåt, måste jobba mer på att få hästen självbärig till nästa GP":rofl:

Det är ju skitsvårt om man bara sett ett ekipage en enda gång på film , men jag tror nog kanske mer att hästen blev för stark och låg på för mkt av okända orsaker helt enkelt. Det verkar vara en svår balansgång att hantera i den ridtekniken just för att dom vill ha hästarna på det viset.

Egentligen har jag ingen aning alls :o
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Men jo, jag tycker ibland att det ser ut att bli svårt att både kontrollera och använda energin inte alls hela tiden, men om man ska ge några exempel var man kan ana det så i första travökningen, skritten, första piruetten, och emellanåt där det finns tendens men där han istället lyckas med just att få energin med sej istället.

Här är isen både tunn och hal, kan jag lägga till..............

Men: ett starkt säte kan kanske ibland vara svårt att använda helt och hållet på en sån häst, det KANSKE kan få effekten att hästen istället blir spänd/lite överilad i rörelserna, (energin går fel väg) och att det är där han så skickligt anpassar hela tiden. En balansgång. Där handen inte blir hållande men reglerande, en väldigt fin tajming och samspelande med hästen.

Är det därför holländarna har utvecklat ett delvis annat sätt? Den typen kräver mycket mer av samspel hand/säte och blixtsnabba reaktioner även hos ryttaren?

Ja det är ju inte konstigt att normalryttaren får problem med dessa hästarna om dom inte får rätt hjälp iallafall :crazy:

Jag är glad för mina i jämförelsevis lata djur :D
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Nej det tror jag inte, inte med samma ryttare iallafall. Det baserar jag på att Sjef själv har sagt att det inte går att blanda stilarna för då funkar inte hans system. Så jag tror att skall man switcha om ridteknik får man göra om arbetet på hästen annars blir det ju helt förvirrande.

Jag beundrar Ankys ridning men jag är mer tveksam till maken:cool: Visst är det uppenbarligen så att hans system har funkat hela vägen tilll OS:bow:
men han är samtidigt en smart affärsman precis som vissa andra figurer som brukar dyka upp på detta forum:cool: och jag skulle kanske vilja ha mer objektiva synpunkter på den frågan, själv fattar jag för lite för att bedöma, men min skeptiska sida kommer fram när han öpnar munnen................:cool:
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Ja det är ju inte konstigt att normalryttaren får problem med dessa hästarna om dom inte får rätt hjälp iallafall :crazy:

Jag är glad för mina i jämförelsevis lata djur :D

Ja, jag är glad att hästarna inte rör sej som dom där, :eek: :bow: Det räcker med känsligheten när man själv passar bättre på ardenner- rent objektivt och utan känslomässiga aspekter :crazy:
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Nej det tror jag inte, inte med samma ryttare iallafall. Det baserar jag på att Sjef själv har sagt att det inte går att blanda stilarna för då funkar inte hans system. Så jag tror att skall man switcha om ridteknik får man göra om arbetet på hästen annars blir det ju helt förvirrande.

Är det en Sjef-elev? eller tänker du bara att det är en holländare?
Jag tycker inte hon rider så likt Anky. Denna tjejen har mycket mer ram.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Jag upplever också att "heta" känsliga hästar behöver ramen mer, men inte hållande, mer den stabila kontakten, kommunikationen, precis som han har tex på filmen. Och den där otroliga tajmingen som han har:bow:

Ja, men om ramen är rätt är den inte alls fasthållande utan det är verkligen ridning från bakbenen till nosen men med tyglarna "som två pinnar" fram till munnen. När man rider en häst med mycket ram måste man vara väldigt ledad själv i armarna. De rider mest för kroppen också, som man kan se på tjejen, men det är lite som Fio skriver - hon låter inte energin flöda framåt på samma sätt.

Fio: jag skiter i vad Sjef säger, jag gillar inte honom:o;) Jag tror ändå att båda sätten skulle kunna gå, man börjar med mer ram och minskar efterhand som hästen känner sig trygg och då energin också är kontrollerbar för bara sätet. Men vad f-n vet jag? GP är inte inom räckhåll ens...:cool:

Jag föredrar helt klart tyskarnas sätt, det känns mer genuint och från grunden. :bump: Men är så jäkla mycket svårare om jag ska vara helt ärlig.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Är det en Sjef-elev? eller tänker du bara att det är en holländare?
Jag tycker inte hon rider så likt Anky. Denna tjejen har mycket mer ram.

Ha ha inte fan vet jag.. :cool: Jag tycker dock det liknar Anky i ridtekniken men efter att bara ha sett en enda film så är inte jag någon att säga att så är det ;)
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Fio: jag skiter i vad Sjef säger, jag gillar inte honom:o;) Jag tror ändå att båda sätten skulle kunna gå, man börjar med mer ram och minskar efterhand som hästen känner sig trygg och då energin också är kontrollerbar för bara sätet. Men vad f-n vet jag? GP är inte inom räckhåll ens...:cool:

Jag föredrar helt klart tyskarnas sätt, det känns mer genuint och från grunden. :bump: Men är så jäkla mycket svårare om jag ska vara helt ärlig.

Men hur menar du nu? Alltså i det första stycket ? I det första stycket läser jag bara hur jag tycker att det borde gå till i ridningen med en sådan häst om man rider enligt det Tyska systemet :confused:

Men jag håller helt med dig , tror oxå att det tyska systemet är mycket svårare och mer genuint och äkta på något vis :bow:
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Ja, men om ramen är rätt är den inte alls fasthållande utan det är verkligen ridning från bakbenen till nosen men med tyglarna "som två pinnar" fram till munnen. När man rider en häst med mycket ram måste man vara väldigt ledad själv i armarna. De rider mest för kroppen också, som man kan se på tjejen, men det är lite som Fio skriver - hon låter inte energin flöda framåt på samma sätt.

Ja, det var vad jag menade också, jag sa bara emot att det skulle behöva vara HÅLLANDE som någon annan skrev, om den ridningen, kanske blev otydligt där.


Instämmer ang sjef, jag litar inte på den karln:cool: jag tror att det går att kombinera, ta bra delar ur det systemet men inte allt. Tror också på det tyska sytemet, men ev kombinerat med delar ur det holländska, fast jag kan bara gissa naturligtvis! Jag tror att det kan bli svårt få både den energin fullt kontrollerad, samt kvickheten och elektriciteten, med enbart sätet, .....att man tappar något i båda systemen på såna hästar, och frågan blir vad man vill ha?
Men jag har totalt noll aning om ridning på den nivån så det är bara löst spånande, inget jag ens kan argumentera för eller emot öht:rofl:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Jag har hål i huvudet så jag har glömt tränset ibland - då har jag ridit i grimma och två grimskaft. Det är svårt att ställa korrekt i grimma tycker jag... Så man kan ju inte riktigt göra samma saker, men det går att _rida_ i grimam - men man missar ju ett språk - så frågan är ju hur långt man kommer...

jag blev faktiskt positivt överraskad med förra kusen när jag fick för mig att skrittdressyra lite i grimma (hade inte ridit med grimma tidigare - däremot med bitless bridle långt tidigare vid ett enstaka ganska misslyckat försök) och det gick lika bra att ställa i nacken.
Ställning i höften = ställning i nacken! :)
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Men hur menar du nu? Alltså i det första stycket ? I det första stycket läser jag bara hur jag tycker att det borde gå till i ridningen med en sådan häst om man rider enligt det Tyska systemet :confused:

Men jag håller helt med dig , tror oxå att det tyska systemet är mycket svårare och mer genuint och äkta på något vis :bow:

Ja inte vet jag:o
Jag tyckte ju från början att hästen var skickligt riden och visst, ramen var ordentligt satt och hästen "på plats" men jag tolkade filmen mer som att hästen inte var riktigt självbärig.
I min värld tänker jag att alla vill ha en självbärig häst:confused:
Men sen kom du in och sa att du tror att det är två olika sätt att rida.
Och då började jag spåna lite på det och insåg att så kan det kanske vara, inte säkert men det KAN vara så.
Och då började jag jämföra lite olika sätt att rida på. Och sen kom jag till en slutsats att tjejen är en working rider och CH en artistisk rider.
Ja och däremellan var det väl mest lite ordbajseri och spåneri från en glad amatör:banana:

Sen menade jag att om man har en häst som blivit riden med så mycket ram så tror jag med lite fokus att man kan skola om till det andra systemet.
Där menade jag nog mer mig själv - min häst är lite "felriden" sen tidigare, hon blir het och lite stressad om man släpper ramen för mycket och för fort. Hon är van att vara "på plats".
När tyska tränaren kom första gången bad hon mig släppa allt och bara rida för sätet och min kropp. Det funkade inte. Hästen blev oerhört stressad och jag frustrerad då stress är det sista jag vill ha. Tränaren blev lite förvånad då hon inte varit med om att hästar kan bli stressade av hennes metod.
Vi enades om att dagligen behålla så mycket ram som hon behöver för att känna sig trygg och jobba utifrån det. Rom byggs inte på en dag.:crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 495
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 184
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 766
Senast: _Taggis_
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 450
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp