Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Jo, Malin i Gbg, det är nog exakt så det är.

Tror jag.

Men om jag sätter på mer säte och ben i det läget exploderar han. Men det har nog mer med min ridkapacitet att göra, och inte så mkt om att tillvägagångssättet är galet. ;) När han blir så luftig får jag försöka slappna av maximalt istället och bara be om lugn och harmoni och sen "gå på det" igen.

Axel> jag letar person som vill rida ut honom åt mig, som vågar låta honom sträcka ut ordentligt, men det är jättetrögt. Jag får ta det pö om pö, just nu känns det som om jag håller rädslan stången, men jag vågar inte utmana mig allt för mycket.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Jag tror att jag förstår hur du menar att han gör och det är ju inte så kul, eftersom han som jag förstår undandrar sej inverkan, det blir svårt att komma åt honom?

Alltså jag tror att handlar om att hästen gör detta bla för att han eldar upp sej, och sen innebär det att han inte behöver lyssna, han går mer efter "eget huvud". Det blir en okontrollerad känsla, med all rätt, som inte är så rolig....

Tänkte på det du skrev om att rida ut osv, i avvaktan, kan du inte tömköra honom en rejäl stund innan du rider, för att få honom i arbete och kunna rasta av samtidigt? Eller longera inspänd? Låt honom gå på och även galoppera så att han är mer avslappnad när du ska rida. Men det kanske du gör?

Lite OT:o
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

JAG ser i den Holländska filmen en ryttare som får kämpa sig igenom sitt program på en tung häst. Jag ser tygeltag som går bakåt, flera gånger i samband med att ryttaren använder sin kropp som extra hävstång (bakåtlutat+bakåtgående tygletag). Jag ser en skänkel som ett par gånger nästan hamnar under schabraket (i byten och saxen) och jag ser en nosrygg som är bakom lodplan en del. Jag ser en häst som är spänd mer än avslappnad (ja, jag vet att den måste vara till viss del "spänd" i denna höga klass av dressyr för att klara av rörelserna).
Jag ser också en ryttare som är mycket duktigare än mig!!!
Vad jag skulle vilja se är en häst som är mer elastisk på ett avslappnat sätt, och en ryttare som inte så uppenbart behöver kämpa så med sin kropp för att orka lotsa sin häst runt banan. Och jag skulle vilja se en häst som inte behöver "bäras" runt av sin ryttare.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl


Och i denna film ser jag en betydligt mer avspänd häst.Kolla öronen i bl.a travökningen på slutet, de fladdrar till och med...:p
MEN ryttarens armbågar petar rakt ut ibland, och handen är lite för inåtvinklad för min smak, men det hänger ju ihop med armbågen.

Så, kontentan i det hela är att denna ridning gillar jag bättre än den i första filmen på Holländskan.

Jag som TS kan tycka att denna tråd har spårat in på nåt helt annat än den började som. Kanske nån kan starta en ny tråd???
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Och i denna film ser jag en betydligt mer avspänd häst.Kolla öronen i bl.a travökningen på slutet, de fladdrar till och med...:p
MEN ryttarens armbågar petar rakt ut ibland, och handen är lite för inåtvinklad för min smak, men det hänger ju ihop med armbågen.

Så, kontentan i det hela är att denna ridning gillar jag bättre än den i första filmen på Holländskan.

Jag som TS kan tycka att denna tråd har spårat in på nåt helt annat än den började som. Kanske nån kan starta en ny tråd???

Nja jag vet inte om jag tycker den har spårat ut.. Vi håller ju oss fortfarande till ämnet även om vi tagit fram lite andra ridtekniker och jämfört :idea:
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Givetvis beroende på ryttare och individ, men en tanke bara, då jag kan relatera till "problemet" laddad och "på" häst.
vågar du släppa fram honom i såna situationer, vad gör han då?

ibland kan det nämligen bli en fälla för ryttaren om denne är avvaktande till att släppa fram hästen även om den är laddad. med det menar jag inte att man sitter och bromsar och drar, men att man begränsar sig ändå. en sån häst kan må bra av att få släppas fram och bara ridas framåt och ur spänd och laddnings tendenserna. ser ofta folk som skyddar sig och istället sitter och skrittar på kort tygel och gör diverse krumelurer, vilket bara resulterar i en än mer laddad/spänd häst när det sen väl blir fråga om övergång till ngt annat.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

TS, förlåt för utsvävningen! :o

Mackan, situationerna uppkommer även med andra ryttare än mig (som inte är så rädda) och jag upplever att då de skjutsar på honom (mer än jag vågar göra) kommer ofta taktfel. Men det har nog mest att göra med att hästen inte är grundstark och hundra procent befäst i en god grundform? (Och sen tror jag kanske det sitter lite mentala hack hos honom, han beter sig så emellanåt)
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Jag håller delvis med, bla därför jag uppfattade hästen som inte stark nog, vilket kan vara fel, efter det fio skrev om den. Jag undrar också som sagt varför kvinnor ska rida såna stora hästar nödvändigtvis, det såg jobbigt ut.

MEN jag tycker att hon ändå (i o f s under de - delvis antagna -omständigheterna) att hon rider den trevligt, på många sätt, och jag tycekr framförallt inte att hästen ser missnöjd ut:confused: Tycker du?

Jag föredrar dock av dessa 3 i tråden CH, som jag vekligen tycker måste vara ett nöje för en häst att ha som ryttare:bow:
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Carl Hester har skrivit ett par böcker, som jag varmt kan rekommendera att lägga på era julönskelistor! :love:
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Tack för tipset, vet du vad de heter så att tomten får det lite lättare så här inför jul:idea:
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

TS, förlåt för utsvävningen! :o

Mackan, situationerna uppkommer även med andra ryttare än mig (som inte är så rädda) och jag upplever att då de skjutsar på honom (mer än jag vågar göra) kommer ofta taktfel. Men det har nog mest att göra med att hästen inte är grundstark och hundra procent befäst i en god grundform? (Och sen tror jag kanske det sitter lite mentala hack hos honom, han beter sig så emellanåt)


Okej. Ja det tror jag också som du är inne på!
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

TS, förlåt för utsvävningen! :o

Mackan, situationerna uppkommer även med andra ryttare än mig (som inte är så rädda) och jag upplever att då de skjutsar på honom (mer än jag vågar göra) kommer ofta taktfel. Men det har nog mest att göra med att hästen inte är grundstark och hundra procent befäst i en god grundform? (Och sen tror jag kanske det sitter lite mentala hack hos honom, han beter sig så emellanåt)

Låter också som att den har en spänning i ryggen och att den, som sagt, är bakom hjälperna.
Jag hade gått tillbaka med den hästen ett tag, tränat reaktioner på gas och broms med fokus på gas;)
Med gas menar jag inte fara iväg i hundra knyck utan att den ska stämmas av såklart. Blandat med låg och rund och få ligga på rulle.

Sorry, TS.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Ja, det är precis det jag gör. Övar avslappning i rund form och harmoniska böjningar.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Real life dressage heter den senaste iaf. Ja, eller tror det e den senaste iaf.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Tack!
Ska hälsa tomten:D
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Ni som vet mer än jag om sånt, finns det då exempel på kvinnor som klarar att rida mer som tex Hubbe på en sån typ av häst som holländskans? :confused: Skulle det vara fysiskt möjligt, tro? Vi vet ju numera att dom har det så mycket lättare, männen:cool: (Fast å andra sidan har dom inget att skylla på - när dom inte kan:devil: )


Tänkte att den frågan skulle komma upp

Både Isabell och Heike Kemmer har ju den typen av häst.

Och har den på sätet som fio skriver - och då blir det helt annat


Så allt sitter ju i tekniken med sätet
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Det handlar nog mer om ridteknik än något annat tror jag. Tyskarna skulle nog aldrig ens vilja ha sina hästar på det sättet. Dom vill nog ha dom mer tillbaka och mer på sätet eftersom dom rider så.
Dom vill ju RIDA framåt inte HÅLLA framåt.


jag har haft mycket IRL och har bara haft tid att skumma

jag är uppriktigt GLAD över det du skriver


Jag kan bara hålla med om det du skiver, känns som jag inte behövs :laugh:
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Jo, Malin i Gbg, det är nog exakt så det är.

Tror jag.

Men om jag sätter på mer säte och ben i det läget exploderar han. Men det har nog mer med min ridkapacitet att göra, och inte så mkt om att tillvägagångssättet är galet. ;) När han blir så luftig får jag försöka slappna av maximalt istället och bara be om lugn och harmoni och sen "gå på det" igen.
.

Visst kan man lägga till sätet - men på rätt sätt


Hela grunden i "att rida med sätet" är 100 % genosmsläpplighet - det tyskarna kallar ryggswing - det måste man lära sig först innan man öht kan inverka med sätet enligt det systemet.

Så i det läget - spänd häst - är den korrekta inverkan med sätet att "lätta ur" i sätet. Eller hämta in eller, beroende på vad situationen kräver

Kan man följa med och identifiera olika ryggrörelser så kan man också uppmuntra dem - inte enbart slappna av i sitsen uten faktiskt reglera - detta vill jag ha mera - följ med.... ( invitation till hästen)
Det är faktiskt så att den mesta spänningen i hästen kommer av brister i ryttarens "performance"

It's all in the rider.


Så den mest adekvata lösningen på de flesta ridproblem är att ta bort det som ryttaren gör som gör att hästen spänner sig

Som du brukar skriva - den stora Ridboken är väldigt stor, och det finns kapitel man inten läst och som man därmed inte har erfarenhet av


Jag försöker föra diskussionen på den nivån som de flesta är på här - inte på någon Utopisk nivå.

Och i vardagen ute i IRL så beror 99 % av ridproblem på brister i ryttarens utbildning och handhavande av sig själv till häst
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Ja inte vet jag:o
Jag tyckte ju från början att hästen var skickligt riden och visst, ramen var ordentligt satt och hästen "på plats" men jag tolkade filmen mer som att hästen inte var riktigt självbärig.
I min värld tänker jag att alla vill ha en självbärig häst:confused:

Vi använder uttrycket ram väldigt olika här i tråden

Hollandskan har i min värld misslyckats med sin ram - hon rider då alltså inte med tydlig ram - utan fixar inte att få hästen att arbeta inom den ram hon har valt - och därför är den heller inte självbärig - för det är ju det hon misslyckas med. Hästen sätter sig inte - den skjuter mot handen - därför blir den vad ni kallar "stark"

Att få en häst att arbeta inom ramen är svårt - en häst som inte är van behöver en ryttare som är tillräckligt bålstark för att hålla den balansen åt båda i början

det är otäckt att lära sig ett helt nytt sätt att balansera för hästen

kanske tom otäckare för de nya moderna sporthästarna - de är inte så vana att vara "ur" balans - de blir skiträdda om ryttaren sätter dem där

och det gör man så länge man inte är Hubbe eller isabell eller....- men man kan visst bli så stark i sin bål balans som Hubbe om man är tjej - Kolla Isabell.
HOn har ett väldigt gott anseende som unghästryttare. De sägs om henne att hon har ögon i nacken att hon hela tiden är medveten om vad bakbenen gör -och det är juför att hon är så ett med hästen och kontrollerar varje bakben med sitt säte :laugh:

Så det går - men man måste träna och träna rätt

Och det bradiga är att man behöver inte vara starkare än att man kan balansera sin egen vikt - precis som slalomåkare gör - och de kan ju - fast att de är tjejjer
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Fast nu när jag har haft förmånen att studera Anky på Globen på värmningen fredag (var du där?) så tänker jag att ja, men hon har både och. Hon har sätet och hon har förmågan att få detta flyt i ridningen, uan den där lilla lilla "fördröjningen" som jag tycker att Hubbe har tex. (Jag föredrar Isabells ridning av Hubbe och henne)

(Holländskan på filmen rider inte som A, tycker jag f ö - lämnar henne utanför denna diskussion)

Delvis KL
Vi har ju diskuterat Ankys ridning här och "system" och om det går att kombinera med det klassiska tyska. Jag tror nog det nu:cool:. Men bara om man verkligen har en mycket bra grund i det tyska systemet. Det går inte tror jag att lära sig rida från grunden med hennes system. Utan det förutsätter en mycket bra grund i den klassiska skolan. Då först kan man som hon börja "leka" med varianter, egna system, osv.

Jag tycker faktiskt tex Carl H (om vi tar dem vi diksuterat i tråden) har en del av det också. De rider rätt lika för mina okunniga ögon.

Visst använder hon sitt säte, och bättre än de flesta, :bow: Hon gör det självklart, och lägger sen till sitt tänk, som jag ser det.


Jag försöker föra diskussionen på den nivån som de flesta är på här - inte på någon Utopisk nivå.

Det var ju snällt;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 495
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 188
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 767
Senast: _Taggis_
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 450
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp