Klia sönder täcken, hantera klåda - utbruten ur Stora shoppingtråden III

Bukefalos 30 år!

Är det något som håller fast det fram vid öronen eller är risken stor att halsen kanar bak? Har en boetluva så lite marginal finns det. Skulle vilja ha ett att variera med mina Rambo hoody.
Nope inget som fäster vid öronen. Blir oxå en glipa under magen så inget för jätte känsliga hästar. Än så länge så håller halsen sig ute sas.
Ser ut så här när han betar.
20250807_154314.webp

Har haft flera dagar då han inte kliat sig nu sedan jag började med Betnovat men så igår så var manen som svinto igen och jag såg honom klia sig flera gånger under dagen.
Börjar fundera på om det har med värmen att göra oxå?
De dagar han inte kliat sig så har det varit svalare och några dagar har han haft regntäcke med hals i stället för sitt Hoody.
Men igår var det varmare igen och det blir ju varmt och tätt under hoodyn, speciellt över manen.
Kan det spä på problemet?
När han kliat sig som mest i sommar så har det varit 30 grader i flera veckor.
Funderar på vad för flugtäcke som vore ett bra komplement till hoodyn, något lite luftigare. Tips?
Är du säker på att det är insekter?

Min A var allergisk mot gräs. Vi trodde insekter först men det stämde inte. Han kliade som fan när det var 30 grader varmt, vindstilla och inte ett knott flyger.

Han var allergisk mot flera gräs och spannmål. Inga insekter. När han kliade som värst var det skyhöga gräspollenhalter

Är du säker på att det är insekter?

Min A var allergisk mot gräs. Vi trodde insekter först men det stämde inte. Han kliade som fan när det var 30 grader varmt, vindstilla och inte ett knott flyger.

Han var allergisk mot flera gräs och spannmål. Inga insekter. När han kliade som värst var det skyhöga gräspollenhalter
Han hade ingen klåda när han kom till mig, köpte honom från Polen. Gick där på gräs året om.
Har blivit mer denna sommar. Förra sommaren kliade han inte så mycket då jag köpte ett hoody och satte på honom tidigt på insektssäsongen.
Satte på honom det lite för sent i år då jag inte upplevde att det var knott så tidigt men i hagen var det tydligen det ändå. Och sedan eskalerade det när han fick gå med ett vanligt flugtäcke ett dygn medan jag tvättade hoodyn. Efter det kliade han sönder båda täckena.
Så jag tror mest på att han inte tål insekter. Men fortsätter det eskalera så får jag kolla upp om det kan ha annan orsak.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka