Kliar svansen

Fiorano

Trådstartare
Pålle envisas med att klia svansen! Snart är han helt kal uppe på svansroten! Tips nån??

Han är förstås avmaskad!
 
Men å andra sidan kan ju springmask hos människa överleva i damm...så varför inte hos häst. Hur/när är hästen avmaskad ?
 
Jag har haft samma problem. Blev rekomenderad att tvätta med salt ut rört i vatten sedan smörja in med lite olivolja.
Det hjäpte faktiskt efter att jag gjort de under ett par dagar. (Han är avmaskad så det var inte mask.) :banana:
 
Har ni kollat så att det inte är mjäll eller eksem?
Min häst fick mjäll vid svansroten och kliade sig som en galning! Tvättade 1 ggn/dag med ett speciellt mjällschampo (kommer inte på vad det heter, men vi människor kan använda det också som vi har eksem eller svår mjäll). Nu börjar svansen växa tillbaka! :)
 
Pröva Nylanders hästsalva.
Hjälper mot klåda,läker fort.
Hjälper även mot människor.
Värt att pröva
 
Till våran eksem-isis använder vi sevorex mjällschampo från apoteket, plus smörjer med salisylsyreolja också rec.fritt från apoteket... Det bästa boten jag hittat hittills!
 
Om du märker att hästen står och trycker/kliar för att avlasta bakdelen så kan det hjälpa att göra svans stretch, så att hästen får sträcka ut ryggen. Mycket populärt även hos dom som inte kliar svansen...
:smirk:
 
Han är avmaskad för tre veckor sen med Cydectin.

Har börjat tvätta svansen med äppelcidervinäger. Det verkar faksiskt hjälpa!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
219
Senast: Ponylove
·
Hästvård Melanom? Har ju hört talas om det här med skimmel sjukan, men jag har en brun häst? 23 år, så ja, äldre och kanske inte så konstigt i...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: caballus
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
7
· Visningar
219
Senast: Hazel
·
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp