lillastjärna
Trådstartare
Jag har börjat att titta lite på parellis lekar. Ska man använda sig av klicker när hästen gör rätt, eller blir berömmet att trycket försvinner?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag jobbar också med tryck-eftergift utan klicker och godis, dvs mer traditionell R-, men då utan eskalerande tryck. Då får man tänka lite mer när man designar övningarna så att hästen nästan intuituvt "gör rätt" även utan trycket. Då kan man lägga på ett lätt tryck som tas bort så fort hästen gör det som var tänkt (och jag upplever absolut att detta fungerar även med ett mycket lätt tryck som inte rimligtvis är obehagligt - och det tror jag beror på att hästarna för det mesta faktiskt VILL göra det vi ber om). Gör hästen däremot INTE det jag ville, så är det dags för mig att tänka igenJag håller med Roheryn. Jag börjar med ett lätt tryck, och när hästen gör rätt kommer eftergiften direkt, följt av klick och belöning. Jag låter dock aldrig trycket eskalera till något som gör ont eller skrämmer hästen. Det är bara ett hjälpmedel, inte ett tvångsmedel.