Bukefalos 28 år!

Klimakterie

Sv: Klimakterie

Känner mig lite oupplyst här. Förutom de praktiska aspekterna, BÖR eller BEHÖVER man ha koll på sins cykler och huruvida man är i klimakteriet eller inte?

Jag visste att du skulle skriva det ;). Det var därför jag redan från start berättade att det hade med migrän och östrogenersättning att göra för min del. Innan klimakteriet skulle inte gynekologen skriva ut det åt mig, därför ville jag veta för att inte gå dit i onödan. Annars hade jag inte gjort det.

Vore jag du skulle jag strunta i skydd. Jag tar dock inget ansvar för eventuella konsekvenser om jag har fel :angel:
 
Sv: Klimakterie

Alla verkar ju så insatta och jag har genom livet ofta fått skäll för att jag saknar intresse för och kunskap om reproduktiv hälsa, eller vad man ska kalla det. Att jag inte vet när jag har ägglossning och sånt.

Som nu detta med om man behöver skydda sig i min ålder. Blir det en unge får du ta den.
 
Sv: Klimakterie

Känner mig lite oupplyst här. Förutom de praktiska aspekterna, BÖR eller BEHÖVER man ha koll på sins cykler och huruvida man är i klimakteriet eller inte? Jag har nog tänkt mig att det där sköter sig självt?

Nu kanske din fråga är ironisk - jag är inte säker då, men så länge det sköter sig och man mår bra så är det ju inga problem, men det är ganska bra att veta var man är i såväl menstruationscykel som i livet när man kanske behöver läkarvård som kan vara relaterat till såväl menstruationscykel som var man är i livet.
 
Sv: Klimakterie

Jag tycker att det alltid är intressant vad som händer i min kropp ... När det gäller klimakteriet hade jag nog dock inte brytt mig riktigt lika mycket om det inte vore så nära förknippat med försämringen av min migrän. Jag är ju invalidiserad av huvudvärk och vill därför veta om det finns något klimakterierelaterat jag kan dämpa som också dämpar migränen. Det är därför jag äter den förbannade hormonersättningen nu, trots riskerna med den.
 
Sv: Klimakterie

Du har inte fått erbjudande om östrogenplåster? Där ska riskprocenten vara lägre. Till och med jag som haft ventrombos skulle kunna ha det om behovet uppstår.
 
Sv: Klimakterie

Ja. Om klimakteriet kan förväxlas med nån sjukdom, så är det ju tex bra att veta skillnaden. Men är det så? Jag menar om mensen blir lite knäpp när man närmar sig 50, är inte helt enkelt klimakteriet den mest troliga förklaringen då? Och då är det ju inte mycket att orda om?

Cykeln har jag aldrig haft nån direkt koll på, och det har inte gett mig några problem som jag kommer på nu.
 
Sv: Klimakterie

Jag fick faktiskt det av min dåvarande neurolog för många år sedan, skulle ha dem före mens för att minska östrogendippen. Men han sa att det knappt var nån idé att pröva för det var så liten chans att de skulle ge rätt dos så jag minns knappt om jag ens försökte.

Men jag kanske ska höra med gynekologen om det, det hon gett mig nu är ett kombinationspreparat som ökar risken för stroke ännu mer än själva migränen redan gör och jag är halvt förlamad av nervositet över det ... Har tagit ett ordentligt snack med min neurolog men han tycker ändå att det är värt att pröva. Känns sådär.
 
Sv: Klimakterie

Ja. Om klimakteriet kan förväxlas med nån sjukdom, så är det ju tex bra att veta skillnaden.

Det är knappast så att klimakteriet förväxlas med någon sjukdom, men vissa ssaker kan vara mer förklaringsbara om klimakteriet är ett faktum än vad det kanske är annars. Det är ju en övergångsålder, det handlar inte bara om att fertiliteten förändras, det är en kemisk omställning i kroppen i princip och den kan påverka mycket.
 
Sv: Klimakterie

Jag fick faktiskt det av min dåvarande neurolog för många år sedan, skulle ha dem före mens för att minska östrogendippen. Men han sa att det knappt var nån idé att pröva för det var så liten chans att de skulle ge rätt dos så jag minns knappt om jag ens försökte.

Men jag kanske ska höra med gynekologen om det, det hon gett mig nu är ett kombinationspreparat som ökar risken för stroke ännu mer än själva migränen redan gör och jag är halvt förlamad av nervositet över det ... Har tagit ett ordentligt snack med min neurolog men han tycker ändå att det är värt att pröva. Känns sådär.

Ja, det tycker jag absolut att du ska ta upp till diskussion, det är ju inte meningen att medicineringen ska försämra din livskvalitét. En biverkning behöver inte alltid vara bara fysisk. Är medicineringen såpass viktig och VÄRD din oro vore det en sak, men det låter inte på dig som att du tycker det är värt det. Det skulle inte jag heller tycka. Man ska vara trygg i sin medicinering.
 
Sv: Klimakterie

Problemet är bara att jag ännu inte riktigt kan bedöma om jag blivit bättre eller sämre av hormonersättningen. Den kan både förbättra och försämra migrän, eller inte påverka alls. Och jag har så mycket huvudvärk att jag inte kan avgöra läget :(

Däremot känns påverkan på vanliga klimakteriesymtom bra. Jag sover bättre och får inte samma värmeböljor som tidigare gjorde att jag mådde sämre av migränen, kanske t o m triggade den.

Men jag har tänkt som du också, ska jag verkligen ta ett preparat som jag är så rädd för. Det vore ingen höjdare att få en stroke i Grekland, t ex, vars sjukvård jag värderar till några nivåer under Blå stjärnan.
 
Sv: Klimakterie

Som du resonerar, så LÅTER det för mig som att negativa effekter av medicinen (oro) överträffar de positiva. Tex sömnen kan man ju komma åt även med andra läkemedel. För mig blir det helt enkelt tveksamt om du "har råd" med den där oron.

Nu är jag ju inte så orolig av mig, men det du beskriver låter asjobbigt.
 
Sv: Klimakterie

Oro och hypokondri är stora bekymmer för mig. Strategin är dock oftast inte att undvika det som oroar mig, utan att få kontroll på oron. Det känns som det vettigaste sättet att hantera det, om man undviker underhåller man ju snarare oron.

Så jag tänker att det här med hormonerna är nytt för mig, jag kanske lugnar ner mig med tiden. Men det kan också bli så att jag prövar att sluta för att se om jag blir sämre. Då får jag ju förhoppningvis kvitto på om de har effekt på migrän eller inte.

Sömnen är egentligen det mindre problemet (där tog jag Atarax ett bra tag men slutade när jag kopplade mitt häftiga morgonillamående till dem). Visst skulle jag kunna pröva rena sömntabletter - men hormonerna verkar ha minskat kaoset i kroppen vid varje uppvaknande. Jag tror att det var kaoset som väckte mig och också triggade migrän i samband med det. Men jag vet inte.
 
Sv: Klimakterie

Kl

är det någon av er som känt av nån effekt på huden i ansiktet ?

personligen har jag fått super fet hy i ansiktet, riktigt oljig på en halv dag :(

skulle tro att jag påbörjar klimakteriet, då mensen kommer lite som den vill samt blivit tunnare, efter å ha vart rikligare under en period. Den har ju vart som en klocka förr...

/sigrid
 
Sv: Klimakterie

Jag sympatiserar ju med inställningen. Tänker mest att oro kring hormonbehandling inte är som foliehattoro, bara.
 
Sv: Klimakterie

Nej, det är ju klart. Men samtidigt får jag ju lita på att gynekolog och neurolog vet vad de gör, och att de inte sätter mitt liv på spel. Gynekologen vet om min migrän och neurologen vet om att jag käkar hormonersättning. Så någonstans måste jag ju lita på dem.

Men jag har funderat några timmar och jag tror inte att jag fått färre migränanfall sedan jag började med hormonerna. Så jag kanske slutar av det skälet.
 
Sv: Klimakterie

Det är ju egentligen inte så lång tid i sammanhanget, men känner man som du stark oro och obehag är det jättelång tid.
 
Sv: Klimakterie

Jag har gått med propp i benet och förväntat mig propp i lungorna vilken sekund som helst sedan mitten på oktober. Nä, jag blir inte lugn av att de säger att det inte är någon risk.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 493
Senast: Linn-Nora
·
Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
961
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag är på en efterlängtad solresa med goda vänner. Är i (för)klimakteriet och har normalt lite opålitliga och rikliga blödningar. Min...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 499
Senast: Kivina
·
Juridik & Ekonomi Hej, hur lång tid måste jag vänta innan jag kan ta med mig det gamla modemet till återvinningen som gamla ägaren lämnade kvar?
Svar
18
· Visningar
857
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp