Bukefalos 28 år!

Klimakterie

Sv: Klimakterie

Ja det är ju det. En stor del av ens identitet.

Jag tycker att det är jobbigt nog att hårfärgen sackar ihop. (Inte en klimakteriegrej, för all del, men en åldersgrej.)

(Jag vet att man kan färga, men det blir ju inte detsamma.)

Jag menar, tappa håret är något av en fasa för mig. Jag har verkligen inga problem att förstå hur jobbigt det är.
 
Sv: Klimakterie

Nu upplever jag läget som akut, håret är livlöst och så tunt i stråna så det ser nästan sjukt ut, jag har värmekänsla i hårbotten och tappar stora 'sletor' när jag duschar eller bara drar handen genom håret...nej det här är inte roligt längre. Jag äter ju gulkroppshormon, och jag relaterar detta till den medicinen så jag har slutat tvärt att ta den, har kontaktat min läkare via mina vårdkontakter så jag hoppas han ringer upp i morgon eller på tisdag. :(
Googlar lite i småpanik om håravfall vad man ska göra. Är det en process som startat som inte går att stoppa, och om det går att stoppa - hur gör man då? Ringde förtvivlat till en vän som är kändisfrisör på stureplan, han hade naturligtvis bara goda råd om hysteriskt dyra preparat, inom ramen för vad han arbetar med som ju är skönhetsvård, och inte medicinskt liksom. Suck.
 
Sv: Klimakterie

Har aldrig fått tätare menstruationer, däremot blev de kortare under några år, för att sedan glesas ut. Numera får jag tydligen välja mellan värmevallningar och riklig mens. Dvs har jag inga blödningar så får jag attacker med svettningar, helst när jag sitter på en knöfull buss... När svettningarna blir bättre kommer blödningen tillbaka. Pest eller kolera... Senaste uppehållet var sex månader :(
 
Sv: Klimakterie

Nu upplever jag läget som akut, håret är livlöst och så tunt i stråna så det ser nästan sjukt ut, jag har värmekänsla i hårbotten och tappar stora 'sletor' när jag duschar eller bara drar handen genom håret...nej det här är inte roligt längre. Jag äter ju gulkroppshormon, och jag relaterar detta till den medicinen så jag har slutat tvärt att ta den, har kontaktat min läkare via mina vårdkontakter så jag hoppas han ringer upp i morgon eller på tisdag. :(

Jag åt också gulkroppshormon en period. Jag slutade efter en tid men efter ett antal månader fick jag störtblödningar. De blev så kraftiga så jag åkte till akuten. De sa att jag skulle börja med gulkroppshormonerna igen och när jag gjorde det slutade blödningarna tvärt. Det är säkert mycket individuellt men kan ju vara bra att veta.

Jag har haft ett jobbigt klimakterium som har hållit på i tio år med olika symptom. Det är bättre nu men vallningarna/svettningarna har inte helt gett med sig.
 
Sv: Klimakterie

Jag fick ju gulkroppshormonet för att inte blöda efter att jag ju hade störtblödit och fått blodtransfusion, men har trots det fått stora blödningar två gånger. Första gången jag började blöda efter insättning av medicinen sa läkaren att jag skulle göra paus med medicinen en vecka för att 'blöda ur' (släppa slemhinnan) och sen fortsätta som vanligt. Det funkade då. Men, blöder gör jag ändå, och i valet mellan att ha rikliga blödningar och återigen få blodtransfusion eller att tappa håret, så väljer jag nog att inte äta medicinen och se fram emot regelbundna blodtransfusioner...:(

Det var planerat att jag skulle operara bort livmodern i höst men det kanske blir tidigare. Läkaren sa sist vi pratade om detta att jag har ju 'stängt butiken och ska inte behöva ha det jobbigt med ett klimakterie i många år så det är lika bra att operera'.

Det känns lite som jag blev skickad in i klimakteriet med gulkroppshormonet, jag hade inga märkbara besvär innan det. Störtblödningar, kallsvettningar, håravfall, nä så här vill jag inte ha det! :(
 
Sv: Klimakterie

Jag fick ju gulkroppshormonet för att inte blöda efter att jag ju hade störtblödit och fått blodtransfusion, men har trots det fått stora blödningar två gånger. Första gången jag började blöda efter insättning av medicinen sa läkaren att jag skulle göra paus med medicinen en vecka för att 'blöda ur' (släppa slemhinnan) och sen fortsätta som vanligt. Det funkade då. Men, blöder gör jag ändå, och i valet mellan att ha rikliga blödningar och återigen få blodtransfusion eller att tappa håret, så väljer jag nog att inte äta medicinen och se fram emot regelbundna blodtransfusioner...:(

Det var planerat att jag skulle operara bort livmodern i höst men det kanske blir tidigare. Läkaren sa sist vi pratade om detta att jag har ju 'stängt butiken och ska inte behöva ha det jobbigt med ett klimakterie i många år så det är lika bra att operera'.

Det känns lite som jag blev skickad in i klimakteriet med gulkroppshormonet, jag hade inga märkbara besvär innan det. Störtblödningar, kallsvettningar, håravfall, nä så här vill jag inte ha det! :(

Oj, det låter tufft. Vi kvinnor skulle behöva en klimakteriemottagning med kunnig personal så man slipper ta reda på allt själv.
 
Nu har jag satt mig på tvären mot min (nya) läkare. Jag vägrar ta Provera, gulkroppshormonet jag ätit. Jag blev insatt på proveran för att inte få blödningar, men får det ändå. Plus att jag panikade en del när jag upptäckte håravfallet. Ömma bröst och jag har googlat som en galning på om det stämmer in för biverkningar eller inte och får det bekräftat till viss del, men det är överhuvudtaget vanskligt att dra växlar på framgooglade svar på biverkningar. man söker ju fram de svar man vill ha så att säga. Men jag slutade. Fem dagar senare hade jag en tid på gyn hos en för mig ny doktor. På dessa fem dagar kände jag ffa att ömheten i brösten försvann, och att håravfallet blev mindre i omfattning. Denne trodde inte aaaaalls att vare sig håravfall eller ömma bröst var biverkning på proveran. Det hörde klimakteriet till. Jä rajt. Gynekologen ville att jag skulle dubbla dosen provera och senare sätta in en hormonspiral. Operation som min tidigare gyn pratat sig varm för var iiiiiinte aktuell. "Det är så många kvinnor i klimakteriet som vill ha op men numer så börjar man med hormonspiral sen kanske man kan gå in och bränna vid fortsatta besvär och i sista fall blir det operation"
Jag satt där och kände mig som en typ svbk som grupperades in hos alla klimakteriekärringar som finns typ. Och jag vääääägrar ta proveran! Jag känner mig överhuvudtaget bättre till humör, till fysik och blödningarna har avtagit.
Nu vet jag inte ens om jag vill ha den dä emlans hormonspiralen. Sist jag hade sån blödde jag konstant i tre år innan den åkte ut.
Måste man verkligen hormonbehandlas bara för att man befinner sig i åldern för klimakteriet? Måste man få besvär av klimakteriet? Jag känner det ju som att det var den här jäklarns proveran som slängde in mig i klimakteriet!
 
Ska dock
Jag tror din läkare har rätt. Håravfall hör till klimakeriet. Ömma bröst vet jag dock inte.
Ska dock tillägga att din läkare verkar knäpp. Ta bort livmodern tycker jag vore högst aktuellt för dig, dock är det ju så att du verkligen kommer bli kastad in i klimakteriet då. Har ingen rekommenderat dig att ha östrogenplåster för att ta udden ur biverkningarna? Eller Synarel för att bli blödningsfri? Jag älskar ju min Synarel jag :love: och har minimalt med biverkningar. Min främsta är aptitlöshet, den kan man leva med.

Jag är medlem i hemliga endometriosgrupper på FB. Om du vill kan jag kolla runt lite där och se vad tjejerna har för biverkningar på Provera? Där är många som har Provera.

Men som sagt tror jag håravfall är vanligt i klimakteriet, vet att några av mina klimakterievänner (1 medicinskt framkallad, en naturlig) förlorar mer hår. Jag tror även att jag gör det, dock inte så extremt som du verkar göra.
Ska även tillägga att jag hade massor med klimakteriebesvär i början med Synarel, men efter cirka fyra veckor klingade de av och jag märker nu inget alls förutom just aptitlösheten och torra slemhinnor. Just med Synarel blir det ofta värre den första tiden, innan det blir bättre.
 
@honung
Jag fick testa provera pga hormonproblem som också ledde till konstanta blödningar (dock ej pga klimakteriet). Jag kunde knappt ha bh när jag tog dubbel dos, som blev lite bättre på enkeldos. Bröstspänningar finns som vanlig biverkning på provera, så ömma bröst kan säkerligen bero på läkemedlet i sig. Jag har dock ingen aning om det även kan bero på klimakteriet.
 
Har ingen rekommenderat dig att ha östrogenplåster för att ta udden ur biverkningarna? Eller Synarel för att bli blödningsfri?

Hela cirkusen började med två dvt, ventromboser, så östrogen är inte aktuellt för mig. Plåster ger förvisso mindre risk, men östrogen är inte aktuellt alls nu. Synarel innebär ökad produktion av bland annat östrogen och är därmed heller inte aktuell.

Men pejla gärna lite om proveran! Har förstått att många får provera för att få igång blödningar, och som korttidsdos och i de fallen är ju inte jämförelser relevanta. I endo-sammanhanget är jag nog mer relevant.
 
@honung
Jag fick testa provera pga hormonproblem som också ledde till konstanta blödningar (dock ej pga klimakteriet). Jag kunde knappt ha bh när jag tog dubbel dos, som blev lite bättre på enkeldos. Bröstspänningar finns som vanlig biverkning på provera, så ömma bröst kan säkerligen bero på läkemedlet i sig. Jag har dock ingen aning om det även kan bero på klimakteriet.
Det är så tydligt i upplevelse att ömheten kom och försvann i ett fingerknäpp med proveran, så jag tror ju absolut att det är den som är boven.
 
Men pejla gärna lite om proveran! Har förstått att många får provera för att få igång blödningar, och som korttidsdos och i de fallen är ju inte jämförelser relevanta. I endo-sammanhanget är jag nog mer relevant.

Proveran, snabb sökning på diskussionssidor:
- kraftiga humörsvängningar
- vattensamlingar i fötter och ben
- många blöder trots Proveran
- finnar
- psykiska besvär
- ömma bröst
- muntorrhet
- nattliga svettningar
- viktuppgång
- håravfall (tjejerna skriver att det är värst början, sedan stannar det av)

Tydligen så är dock håravfall vanligt vid endometriosbehandlingar, förmodligen är det "åldersrelaterat", dvs uppkommer vid (kemiskt) klimakterie.
 
Proveran, snabb sökning på diskussionssidor:
- kraftiga humörsvängningar
- vattensamlingar i fötter och ben
- många blöder trots Proveran
- finnar
- psykiska besvär
- ömma bröst
- muntorrhet
- nattliga svettningar
- viktuppgång
- håravfall (tjejerna skriver att det är värst början, sedan stannar det av)

Tydligen så är dock håravfall vanligt vid endometriosbehandlingar, förmodligen är det "åldersrelaterat", dvs uppkommer vid (kemiskt) klimakterie.
Tack för bekräftande uppgifter! I princip skriver jag under på det mesta, utom viktuppgång, psykiska besvär och vätska i ben och fötter. Jag känner sån jätteskillnad nu mot när jag åt dem. Näver bäver att jag börjar äta dem igen! Jag har aldig i mitt liv varit sån lipsill som under tiden jag åt proveran. Nattliga (kall)svettningar var rena mardrömmen. Humöret, i botten.
Muntorrhet och halsbränna - ingen kul kombo. Och så ömma bröst och blödningar på det - inte konstigt att man mådde dåligt! Håravfallet dessutom!
Egentligen vill jag inte ha hormoner alls eftersom det känns som jag mår bättre utan, men gynekologen insisterade ju på hormonspiral. Det känns som jag vill avvakta.
 
Och jag har efter att slutat med proveran fått hejd på håravfallet och fått en mycket mycket bättre kvalitét på håret, nu ser det inte längre ut som vältat fjolårsgräs. Helt sjukt vilken skillnad. Jag kommer inte äta provera igen om det så är det sista jag säger i livet. :devil:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 493
Senast: Linn-Nora
·
Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
961
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag är på en efterlängtad solresa med goda vänner. Är i (för)klimakteriet och har normalt lite opålitliga och rikliga blödningar. Min...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 499
Senast: Kivina
·
Juridik & Ekonomi Hej, hur lång tid måste jag vänta innan jag kan ta med mig det gamla modemet till återvinningen som gamla ägaren lämnade kvar?
Svar
18
· Visningar
857
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp