Klimatångest

Äntligen börjar det uppmärksammas i media via rapporter om att el-bilar inte är så bra ur miljösynpunkt.
Där jordartsmetallerna bryts fram är det allt annat än miljövänligt och dom återvinns inte.
Hörde i morse av Stena att det är inte ekonomiskt...
Så om det inte är ekonomiskt så måste det vara lag. Jag blir så trött :banghead:

Det är såklart inte bra, jag har hört att i produktionskedjan för varje el-bil så finns det 8 h barnarbete mycket kopplat till gruvarbete.
Få saker känns tyvärr svart eller vitt när det handlar om miljö.
 
Äntligen börjar det uppmärksammas i media via rapporter om att el-bilar inte är så bra ur miljösynpunkt.
Där jordartsmetallerna bryts fram är det allt annat än miljövänligt och dom återvinns inte.
Hörde i morse av Stena att det är inte ekonomiskt...
Så om det inte är ekonomiskt så måste det vara lag. Jag blir så trött :banghead:
Jag satt i bilen i går eftermiddag, och lyssnade på P1 (studio1), där det var ett inslag om brytningen av de sällsynta jordartsmetallerna, och brytningens miljövidrighet, förädlingens miljöeffekter, avsaknaden av återvinning m.m.

Det som förvånade mig storligen i samband med detta inslag, var att, förutom en person som skrivit en bok (det är så svårt att anteckna namn under färd i bilen, någon som vet vilken bok det är?) om gruvdriften och utsläppen i Kina, endast var representanter för bilindustrins elbilssatsningar på plats för att svara på frågor.

På frågan "Finns det några alternativ? (till elbilssatningen)", så svarar naturligtvis dessa stakeholders "nej".

Bilindustrin, i synnerhet i Kina och de av dieselgate tilltufsade företagen, samt Tesla, har plöjt ner enorma pengar, och inte minst enormt mycket prestige i "Elbilar som räddare av miljön", så självklart blir svaret "nej, alternativ till elbilar saknas".

Utvecklad kollektivtrafik, spårbunden trafik för långväga varutransporter, inhemskt producerade biobränslen (biogas, Hvo, Rme, syntetisk besin baserad på skogsråvara m.m.) eller något som helst annat perspektiv lyste med sin totala frånvaro.

Åtminstone jag tycker nog att journalisterna verkade bedrövligt dåligt pålästa, och därför oförmögna att ställa kontrollfrågor av olika slag i samband med inslaget.

Alltså det är ju inte bara så att själva bilen, dess elmotor, och batterierna kräver stora mängder av dessa sällsynta jordartsmetaller, utan även den infrastruktur som behövs för att skapa laddmöjligheter, är kostsam ur ett råvaruperspektiv bl.a.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 012
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 153
Senast: Urigurien
·
Äldre Nu börjar ångesten komma krypande och jag hatar att känna såhär varje år. Mina föräldrar är skilda sen ca 30 år tillbaka, de har två...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 466
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
6 987
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp