Klimatångest

Jag har full koll på hur elmarknaden i Sverige fungerar.
Om all Miljöelen går till transporter och folk börjar efterfråga miljöel till sina hushåll så blir det mer attraktivt att investera i mer miljöel snarare än i ett kolkraftverk.
Enligt ditt sätt att tänka så finns det ingen orsak till att efterfråga en 'bättre' produkt i något sammanhang för det finns ju bara en viss mängd av den produkten på marknaden idag. Så funkar det ju dock inte utan utbudet förändras utifrån vad det finns någon som vill betala för. Det brukar kallas marknadsekonomi. Det du beskriver är planekonomi.
En renodlad marknadsekonomi blir inte som den dröm på rosa moln som utlovas utan rent krasst att alla aktörer enbart har som drivkraft att maximera sin egen ekonomiska vinst oavsett vilka konsekvenser det får för miljön och andra. Det är så väl belagt genom empirisk erfarenhet att det knappast kan ifrågasättas.

Tillgången till el och hur den skall produceras är en samhällsfunktion som staten, dvs vi alla gemensamt skall besluta om, att lämna det åt marknadskrafter skulle vara helt förödande för miljön.
 
Jag kan för lite om detta för att ha en åsikt. Jag accepterar också att vi tycker olika om hur detta har relevans i jämförelsen i koldioxidutsläpp tåg vs flyg. Om SJ:s miljökalkyl med data från NTM duger som källa åt tex Naturskyddsföreningen, Naturvårdsverket, DN och Chalmers, duger den åt mig också.
NTM startades av företag inom åkeribranschen ....

Men för att knyta an till det du tog upp om privatpersoner som flyger mycket. Samtliga riksdagspartier säger sig vara klimatpartier och stå bakom nollutsläpp eller åtminstone kraftigt minskade utsläpp av koldioxid. I verkligheten ser det annorlunda med en rad beslut som går i helt motsatt riktning. När det gäller flyget satsar man på kraftigt ökad (sic!) flygtrafik, som nu när de vill bygga ut Arlanda. Miljöpartiet spelar lite för galleriet men i stort sett är partierna överens - flyget skall byggas ut. Där kan vi verkligen tala om hyckleri!
 
Läste nu att skillnaden mellan tåg och flyg blivit ännu större i den senaste uträkningen: hela 74 000 gånger större utsläpp med flyg jämfört med tåg. Varför förbjuds inte flyget omedelbart om nu politikerna menar allvar med sin klimatpolitik?

Källa: Naturskyddsföreningen.
 
Läste nu att skillnaden mellan tåg och flyg blivit ännu större i den senaste uträkningen: hela 74 000 gånger större utsläpp med flyg jämfört med tåg. Varför förbjuds inte flyget omedelbart om nu politikerna menar allvar med sin klimatpolitik?

Källa: Naturskyddsföreningen.
Därför att varken politiken eller näringslivet menar allvar när det gäller miljön, så klart. (Sen finns det nog negativa bieffekter med att omedelbart helt förbjuda flyg, som bör tas under övervägande också.) Men det är väl helt uppenbart att mycket få makthavare av rang tar miljön och klimatet på allvar.
 
Läste nu att skillnaden mellan tåg och flyg blivit ännu större i den senaste uträkningen: hela 74 000 gånger större utsläpp med flyg jämfört med tåg. Varför förbjuds inte flyget omedelbart om nu politikerna menar allvar med sin klimatpolitik?

Källa: Naturskyddsföreningen.
Den siffran har jag ju redan lagt upp här i bilden jag la upp (inlägg nr 87), de siffrorna kommer också från SJ:s miljökalkyl, duger de nu? :p har dock läst nånstans att 74 000 är när man räknar in transporter för att ta sig till och från stadskärnan. Så tåg vs flyg+transfer till plats centralt, motsvarande en tågstation.
 
NTM startades av företag inom åkeribranschen ....

Men för att knyta an till det du tog upp om privatpersoner som flyger mycket. Samtliga riksdagspartier säger sig vara klimatpartier och stå bakom nollutsläpp eller åtminstone kraftigt minskade utsläpp av koldioxid. I verkligheten ser det annorlunda med en rad beslut som går i helt motsatt riktning. När det gäller flyget satsar man på kraftigt ökad (sic!) flygtrafik, som nu när de vill bygga ut Arlanda. Miljöpartiet spelar lite för galleriet men i stort sett är partierna överens - flyget skall byggas ut. Där kan vi verkligen tala om hyckleri!
Ja? Det är väl rimligt att de som jobbar med sånt är i branschen.

Verkligen sjukt, det har undgått mig men är inte förvånad.. sen när man kollar på sjöfartssidan finns det minst lika sjuk statistik. Många säger ju att fraktfartyg och stora kryssare får flyget att framstå som miljövänligt.. :( tex i en artikel i The Guardian skriver de att de 15 värsta fraktfartygen släpper ut lika mycket som hela världens bilar tillsammans..
 
Den siffran har jag ju redan lagt upp här i bilden jag la upp (inlägg nr 87), de siffrorna kommer också från SJ:s miljökalkyl, duger de nu? :p har dock läst nånstans att 74 000 är när man räknar in transporter för att ta sig till och från stadskärnan. Så tåg vs flyg+transfer till plats centralt, motsvarande en tågstation.
Här ser man att 74 000 är med transfer inräknat, 2 byten. För att ta sig mellan Sthlm stadskärna till Gbg stadskärna.
32390
 
Den siffran har jag ju redan lagt upp här i bilden jag la upp (inlägg nr 87), de siffrorna kommer också från SJ:s miljökalkyl, duger de nu? :p har dock läst nånstans att 74 000 är när man räknar in transporter för att ta sig till och från stadskärnan. Så tåg vs flyg+transfer till plats centralt, motsvarande en tågstation.
Här ser man att 74 000 är med transfer inräknat, 2 byten. För att ta sig mellan Sthlm stadskärna till Gbg stadskärna.
Visa bifogad fil 32390
Mitt inlägg var delvis retoriskt. Det jag ville visa på är att när tåget ges så lågt utsläpp som 1 g blir jämförelsefaktorn inte längre relevant. 1 gram koldioxid motsvarar några tändstickor och är så lite att SJ utan större besvär kan få bort även det bidraget. Säg t.ex. att de gör någon åtgärd som tar bort 0,99 g då blir jämförelsetalet istället 7 400 000 gånger större utsläpp för en flygresa än för en tågresa. Hoppas du är med på vad jag menar :)
 
"Delar av Malmö ligger under vatten, fästingburna sjukdomar breder ut sig över landet, Kungsleden är täckt av skog – och det är omöjligt att försäkra strandnära hus.

Så kan det se ut i Sverige redan om 50 år när värmen ökar och haven stiger.

Klimatnödläget hotar att göra de värst utsatta delarna av jorden obeboeliga, men slår hårt också mot Sverige under vår och våra barns livstid."
https://www.expressen.se/nyheter/qs/extremvader-nya-sjukdomar-sa-ser-sverige-ut-om-50-ar/
 
@PathOfClovers
@kökshäxan

Vissa energikällor, exempelvis solceller, ger inte några utsläpp när de väl är i drift. Om man då driver ett fordon på den energikällan kan man säga att ens färd i princip inte ger några utsläpp alls. Men då ignorerar man att produktionen och underhållet av energikällan skapar utsläpp, att infrastrukturen kring transportmedlet (tågstationer, banarbeten, underhåll) ger utsläpp, os.v. Det blir en helt ointressant jämförelse. Tar man hänsyn till hela kedjan så skapar flyg några gånger mer utsläpp än tåg per km. Men inte tiotals, hundratals, tusentals eller tiotusentals.

Se exempel på olika energikällor vilken skillnad jämförelser av drift och livscykel kan göra:
co2diagram-2018-privat-720x350.jpg
 
[
@PathOfClovers
@kökshäxan

Vissa energikällor, exempelvis solceller, ger inte några utsläpp när de väl är i drift. Om man då driver ett fordon på den energikällan kan man säga att ens färd i princip inte ger några utsläpp alls. Men då ignorerar man att produktionen och underhållet av energikällan skapar utsläpp, att infrastrukturen kring transportmedlet (tågstationer, banarbeten, underhåll) ger utsläpp, os.v. Det blir en helt ointressant jämförelse. Tar man hänsyn till hela kedjan så skapar flyg några gånger mer utsläpp än tåg per km. Men inte tiotals, hundratals, tusentals eller tiotusentals.

Se exempel på olika energikällor vilken skillnad jämförelser av drift och livscykel kan göra:
co2diagram-2018-privat-720x350.jpg
Oavsett hur man räknar är den enda rimliga slutsatsen att transporterna av gods och människor kraftigt måste minska.
 
@PathOfClovers
@kökshäxan

Vissa energikällor, exempelvis solceller, ger inte några utsläpp när de väl är i drift. Om man då driver ett fordon på den energikällan kan man säga att ens färd i princip inte ger några utsläpp alls. Men då ignorerar man att produktionen och underhållet av energikällan skapar utsläpp, att infrastrukturen kring transportmedlet (tågstationer, banarbeten, underhåll) ger utsläpp, os.v. Det blir en helt ointressant jämförelse. Tar man hänsyn till hela kedjan så skapar flyg några gånger mer utsläpp än tåg per km. Men inte tiotals, hundratals, tusentals eller tiotusentals.

Se exempel på olika energikällor vilken skillnad jämförelser av drift och livscykel kan göra:
co2diagram-2018-privat-720x350.jpg
Framför allt är det framställandet av stålet till rälsen som är värst inom järnvägen, skillnaden mot flyget är dock att förlusterna blir "mindre" ju mer man åker tåg när spåret väl är i bruk. Jämfört med flyget som bara blir värre.
 
Äntligen börjar det uppmärksammas i media via rapporter om att el-bilar inte är så bra ur miljösynpunkt.
Där jordartsmetallerna bryts fram är det allt annat än miljövänligt och dom återvinns inte.
Hörde i morse av Stena att det är inte ekonomiskt...
Så om det inte är ekonomiskt så måste det vara lag. Jag blir så trött :banghead:
 
Därför att varken politiken eller näringslivet menar allvar när det gäller miljön, så klart. (Sen finns det nog negativa bieffekter med att omedelbart helt förbjuda flyg, som bör tas under övervägande också.) Men det är väl helt uppenbart att mycket få makthavare av rang tar miljön och klimatet på allvar.
Är det verkligen uppenbart för de flesta? För mig är det uppenbart, men jag har varit "miljöaktivist" sedan urminnes tider och följt inifrån hur beslutande går till och vad som ligger till grund för besluten.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 012
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 153
Senast: Urigurien
·
Äldre Nu börjar ångesten komma krypande och jag hatar att känna såhär varje år. Mina föräldrar är skilda sen ca 30 år tillbaka, de har två...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 466
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
6 987
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp