Bukefalos 28 år!

Klimatångest

Just klädindustrin är något som ger mig klimatångest faktiskt. Dels när jag ser folk sälja nya oanvända kläder i säckvis (speciellt när man ser samma människor göra detta gång på gång) dels människor som tror att om man bara skänker sina gamla kläder till välgörenhet/lämnar dom till HM för återvinning så är deras klimatpåverkan väck, och det faktum att det tillverkas massor av kläder som man inte ens räknar med att sälja, dom är bara där för att fylla ut butikerna liksom.

Detta tänkte jag även mycket på när man nyligen hade diskussionen om bomullspåsar verkligen va mer klimatvänliga än plastpåsar, jag känner mest att ja, vi borde verkligen kolla om nya "miljövänliga alternativ" verkligen ÄR mer miljövänliga, men är just att köpa bomullskassar (ens om man köper "för många" i relation till vad man behöver) känns verkligen som ett mycket mindre problem än mängden kläder vi köper som vi inte behöver.
Jag håller så sett med dig. Men poängen med bomullspåsar istället för plastpåsar är ju att minska miljö- och klimatbelastningen. Då är det ju dumt om resultatet blir det motsatta.

När det gäller klädkonsumtionen handlar det ju inte i första hand om att ersätta, utan att minska. Än så länge, i alla fall. Tror jag.
 
Jag håller så sett med dig. Men poängen med bomullspåsar istället för plastpåsar är ju att minska miljö- och klimatbelastningen. Då är det ju dumt om resultatet blir det motsatta.

När det gäller klädkonsumtionen handlar det ju inte i första hand om att ersätta, utan att minska. Än så länge, i alla fall. Tror jag.

Jag håller som sagt med om att vi måste granska nya alternativ som promotas som mer miljövänliga, men när det gäller bomullspåsar så känns det som att diskussionen bara blir angående just påsarna, inte bomullen vilket känns som ett otroligt mycket större problem. Jag hade tex gärna sett att man i dom där uträkningarna om vad en kasse kostar i miljöbelastning också hade jämfört med kläder/påslakan osv. Jag menar alltså inte att man inte borde tagit upp det alls utan bara att jag uppfattar det som att folk inte riktigt ser att problemet är betydligt större när det gäller textiler.
 
Ja. Läste ju också nyss om hur kedjor klipper sönder osålda kläder och slänger dem i brännbart avfall. Upprörande på flera nivåer.

Såg en dokumentär där man följde både kläder som donerats till behövande och kläder som lagts i butikernas återvinning. Som jag ser det är en stor del av problemet hur lite människor faktiskt förstår av vad som händer med kläderna, folk man frågade trodde för det första att donerade man kläder så kommer dom alltid fram till de som behövde dom och dom trodde dessutom att den största delen av kläderna som dom la i återvinningen faktiskt återvanns. Att sen klädkedjorna vill minska ens klimatångest genom sånna där lådor samtidigt som dom ger en rabatt på nästa köp känns ju också rätt fjuttigt med tanke på att det finns kläder för oss alla även om vi inte skulle tillverka mer alls.
 
Absolut, så kan det mycket väl vara. Men det är inget som går att förändra snabbt. Det är som när man ska koka vatten. Än fast jag stänger av plattan så kommer vattnet fortsätta att vara varmt en tid innan det svalnar. Det samma gäller jorden som jag fattade det som. Än om vi skulle över en natt släcka ner industrier, hela städer, alla skulle sluta köra bil osv så skulle det ta lång tid innan det skulle bli verklig skillnad i klimatet, om det skulle bli skillnad. Men det betyder inte att man inte ska göra vad man. Sedan har det sedan tidernas begynnelse både tillkommit arter och försvunnit arter. Det som jag i mitt stilla sinne funderar över är hur många arter det är som dör ut nu pga naturliga själ/tidens gång och hur många arter vi i vår tanklösa konsumtion tar död på?
Så kan det säkert vara och för mig är det ett ytterligare argument för att vi måste få till en förändring nu. Vi kan inte vänta.

Förlusten av biologisk mångfald är starkt påverkad av människan. När man listar olika miljökategorier (näringsläckage, klimat osv.) är just förlusten av biologisk mångfald det som ser absolut värst ut. Det är, för mig, mer oroande än klimatet. Det är också den biologiska mångfalden som kräver allra störst insatser och omställning för att vi ens ska kunna förbättra läget något.
 
Diskussioner om miljön tenderar att bli rätt menlösa. Vi pratar mest om vad vi kan byta ut mot något annat och då kommer allt bli bra. Ett vanligt exempel är vilket drivmedel vi ska använda i våra bilar eller vilket material vi ska använda i våra matlådor. Det är sällan vi pratar om vilka uppoffringar som faktiskt krävs. Vårt ekonomiska system skulle behöva byggas om från grunden och det gör mig hopplös. Med tanke på dagens politiska läge där miljön globalt prioriteras lågt, har jag svårt att se att det skulle ske inom min livstid.
 
Jag håller så sett med dig. Men poängen med bomullspåsar istället för plastpåsar är ju att minska miljö- och klimatbelastningen. Då är det ju dumt om resultatet blir det motsatta.[...]

Lite OT, men det finns andra anledningar beroende på kontext. Jag är i Egypten för tillfället och här har engångsplast precis förbjudits vid Röda havet. Syftet är att få stopp på nedskräpningen av främst havet eftersom sophanteringen är ineffektiv. Det måste naturligtvis förändras, men i nuläget är det en betydligt enklare åtgärd att försöka minska användandet av engångsplast.

Rwanda förbjöd plastpåsar för ett antal år sedan och även där var nedskräpning anledningen.
 
Lite OT, men det finns andra anledningar beroende på kontext. Jag är i Egypten för tillfället och här har engångsplast precis förbjudits vid Röda havet. Syftet är att få stopp på nedskräpningen av främst havet eftersom sophanteringen är ineffektiv. Det måste naturligtvis förändras, men i nuläget är det en betydligt enklare åtgärd att försöka minska användandet av engångsplast.

Rwanda förbjöd plastpåsar för ett antal år sedan och även där var nedskräpning anledningen.
Ja! För mig är det där med haven rätt motiverande när det gäller att minska användningen av plast. Jag skulle gärna se förbud mot plastpåsar även här.

Sen är det inte säkert vad som är den bästa lösningen på den påsbrist som då uppstår.
 
Ja! För mig är det där med haven rätt motiverande när det gäller att minska användningen av plast. [...]

Ja. Jag tar alltid med egna tygkassar när jag åker hit, liksom spork, hopfällbar mugg osv. Det är enkla grejor som väger lite och gör det lättare att tacka nej till engångsplast.
 
Jag har lite klimatångest.. Tänker tex på om man får barn, vad är det för värld man sätter dem i osv. Är inte överdriven, men försöker att undvika att köpa och kasta, källsorterar, flyger väldigt sällan, har med påse till affären osv. Det jag märkt mest hos mig själv dock, är att jag börjat störa mig enormt på folk som reser över halva jordklotet titt som tätt när man vet hur illa det är. Jag kör tåg och får genom jobbet höra många exempel på hur sjukt mycket flyget släpper ut i jämförelse (tex att en flygresa Sthlm-Gbg släpper ut lika mycket koldioxid som 40 000 (!) Tågresor på samma sträcka, eller att man kommer 16 meter med bil för samma utsläpp som en tågresa Sthlm-Hudiksvall osv) och känner mer och mer att man ska försöka undvika det så mycket det går.

Någon gång ibland är väl en sak, men stör mig sjukt mycket på tex "influencers" som åker på 5-10 resor varje år, verkligen aningslöst beteende. 🤯 Eller typ Isabella Löwengrip orkar jag inte ens tänka på. 😡 Har även börjat gå ut över när vänner berättar att de ska resa hit och dit. Jag har förmodligen inte tagit min sista resa i livet heller, men just de där som reser så överdrivet mycket... :down: :meh:
 
Jag har lite klimatångest.. Tänker tex på om man får barn, vad är det för värld man sätter dem i osv. Är inte överdriven, men försöker att undvika att köpa och kasta, källsorterar, flyger väldigt sällan, har med påse till affären osv. Det jag märkt mest hos mig själv dock, är att jag börjat störa mig enormt på folk som reser över halva jordklotet titt som tätt när man vet hur illa det är. Jag kör tåg och får genom jobbet höra många exempel på hur sjukt mycket flyget släpper ut i jämförelse (tex att en flygresa Sthlm-Gbg släpper ut lika mycket koldioxid som 40 000 (!) Tågresor på samma sträcka, eller att man kommer 16 meter med bil för samma utsläpp som en tågresa Sthlm-Hudiksvall osv) och känner mer och mer att man ska försöka undvika det så mycket det går.

Någon gång ibland är väl en sak, men stör mig sjukt mycket på tex "influencers" som åker på 5-10 resor varje år, verkligen aningslöst beteende. 🤯 Eller typ Isabella Löwengrip orkar jag inte ens tänka på. 😡 Har även börjat gå ut över när vänner berättar att de ska resa hit och dit. Jag har förmodligen inte tagit min sista resa i livet heller, men just de där som reser så överdrivet mycket... :down: :meh:
Skiljer det så mycket mellan tåg och andra färdmedel? Det hade jag ingen aning om. Var kan man läsa om detta?
 
Har även börjat gå ut över när vänner berättar att de ska resa hit och dit. Jag har förmodligen inte tagit min sista resa i livet heller, men just de där som reser så överdrivet mycket... :down: :meh:

Detta är jag rätt kompromisslös på. Du kan inte skälla på dina vänner om de flyger så länge du själv gör det. Det är alldeles för lätt att sätta gränsen just efter sig själv - ”såhär mycket är okej men mer än så är överdrivet”.
 
Detta är jag rätt kompromisslös på. Du kan inte skälla på dina vänner om de flyger så länge du själv gör det. Det är alldeles för lätt att sätta gränsen just efter sig själv - ”såhär mycket är okej men mer än så är överdrivet”.
Nej jag säger ingenting till dem om det såklart! Bara reagerar inombords när folk säger det liksom. Och med överdrivet syftade jag alltså på typ Löwengrip och gänget.
 
Nej jag säger ingenting till dem om det såklart! Bara reagerar inombords när folk säger det liksom. Och med överdrivet syftade jag alltså på typ Löwengrip och gänget.
Aha, fast du skrev ju Har även börjat gå ut över när vänner berättar att de ska resa hit och dit

Det tolkade jag som att du faktiskt sa nåt.
 
Aha, fast du skrev ju Har även börjat gå ut över när vänner berättar att de ska resa hit och dit

Det tolkade jag som att du faktiskt sa nåt.
Haha ja det tolkade du ju rätt förstås när jag skrev gå ut över dem 🤣 nä menade mina dom här tankarna, att de börjar dyka upp även när vänner pratar om resor. Jag har heller aldrig kommenterat nåt på typ Instagram som många gör på dessa influencers konton. Utan detta är bara i mitt huvud.
 
Breakit-”artikeln” är sponsrad av SJ: ”Det här är en sponsrad artikel av SJ”.

Så det hade varit bättre med en annan källa till just det där med 40 000 resor.
Absolut, men de skulle inte gå ut med nåt de tagit ur luften. Men finns som sagt massor med liknande exempel på tex SVT, Naturskyddsföreningen och Trafikverket mfl.

Tex här står det att flyget släpper ut 74 000 gånger mer än tåget:
https://m.naturskyddsforeningen.se/flyginfo
 
Det verkar finnas lite olika uppgifter, jag hittade denna från KTH:
infografikNV_NV_utan_text_logga.png
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 566
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 190
Senast: Urigurien
·
Äldre Nu börjar ångesten komma krypande och jag hatar att känna såhär varje år. Mina föräldrar är skilda sen ca 30 år tillbaka, de har två...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 535
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 052
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp